Ny MC, VFR/SV650/FZ6 eller? {{forumTopicSubject}}
Hey
Jeg nåede 1½ sæson på min gamle MC før den blev stjålet.
Derfor har jeg nu brugt oceaner af tid på et lede efter den rigtige motorcykel på nettet.
Så jeg spørger jer for at få lidt input, da man hurtigt får skyklapper på.
Maskinen skal bruges til et par dage på bane, et par rejser hvert år (korte og lange), samt almindelig søndags hyggekørsel. Ca. 7000km bliver kørt hvert år.
To ufravigelige krav er:
Fuld kåbe
ABS
Valget står pt mellem
SV650S
FZ6-S/S2
VFR 800 VTEC
SV650 virker til at være en god allround maskine med billig forsikring. Jeg kan dog kun finde en dyr brugt maskine med ABS.
FZ6 virker til at være lidt mere racerpræget der skal have flere omdrejninger for at få fuld glæde af den.
VFR er et lidt dyrere valg, ca. 20/30k for en model der er lidt ældre, men virker til at kunne holde prisen bedre, og være en rigtig god sportstouring maskine.
Hvad taler for og imod de forskellige maskiner?
Er der modeller jeg har overset der kan passe til mit behov?
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 84 MC-er: 10 Emner: 240 Svar: 20.506
VFR'en virker IMO som overkill, og en noget dyere anskaffelse.
FZ6s er den eneste i sin klasse (gadebetonet R4 600ccm) der har kåben, men til ture hvor den skal slæbe nogle kg, kan den være træls grundet behovet for de mange omdrejninger. Kan dog afhjælpes med et par tænder mere på bagerste tandhjul.
Ud over de nævnte ER6f og TDM900, er BMW F800s/st også et kig værd.
Personligt ville jeg nok hoppe på den oversete TDM 900
jul 2005
Følger: 26 Følgere: 40 MC-er: 5 Emner: 157 Svar: 3.591
feb 2007
Følger: 9 Følgere: 8 MC-er: 2 Emner: 114 Svar: 678
jul 2006
Følger: 43 Følgere: 47 MC-er: 3 Emner: 93 Svar: 2.758
okt 2007
Følger: 17 Følgere: 14 MC-er: 1 Emner: 60 Svar: 591
jun 2007
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 2 Emner: 13 Svar: 76
TDM har i mine øjne ikke udseende med sig. Og BMWerne koster lidt for meget.
Jeg har kørt Kawasaki Versys, hvilket er meget lig ER6eren, og udseendet er måske også lige ordinært nok.
SV650eren fåes stadig fra ny med ABS.
Jeg er dog på jagt efter noget brugt.
jun 2007
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 2 Emner: 13 Svar: 76
okt 2007
Følger: 17 Følgere: 14 MC-er: 1 Emner: 60 Svar: 591
jun 2006
Følger: 21 Følgere: 20 MC-er: 3 Emner: 74 Svar: 770
Den ligger i pris niveau med Hondaen, men du får altså en BMW... Tysk kvalitet
Og så holder den mindst prisen lige så godt som hondaen, hvis ikke bedre.
okt 2004
Følger: 28 Følgere: 36 MC-er: 6 Emner: 394 Svar: 7.579
aug 2006
Følger: 22 Følgere: 24 MC-er: 6 Emner: 14 Svar: 2.926
BMW-serien er ikke så dyr. F800ST, der er direkte konkurrent til VFR800 kan fås til ganske fornuftige priser og er billigere end Vifferen:
http://123mc.dk/find/viewAd.php?directlinkID=8508
F800ST er lettere og mere agil end vifferen, men motoren er ikke helt så kraftig og silkeblød som V4'eren i Hondaen, dog trækker den som et lokomotiv fra bunden. Jeg kører selv F800S og gav 100k for en 2006-model. S'eren er mere sportslig end ST, da den har clip-on styr og må nøjes med halvkåbe. Ellers er de to modeller identiske.
Men du burde også holde øje med Kawasaki ER6F eller Versys, det er to rigtig gode maskiner og dem jeg pt. bedst kan li' i japaner mellemklassen.
jun 2007
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 2 Emner: 13 Svar: 76
Men jeg har lige snakket med xpedit omkring kasko på den og den ligger for mig omkring de 6000 hvilket er overordenlig billigt i forhold til hvad jeg ellers har fået tilbud på, på FZ6eren.
Jeg ved dog ikke hvad VFRen koster.
jul 2009
Følger: 7 Følgere: 8 MC-er: 1 Emner: 36 Svar: 1.283
Du kan evt kigge på den forige 955 model, men så er Honda eller BMW nok et bedre valg..
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 84 MC-er: 10 Emner: 240 Svar: 20.506
jul 2008
Følger: 17 Følgere: 19 MC-er: 7 Emner: 11 Svar: 284
Prøv en nyere cykel uden kåbe og bliv overrasket...
jun 2007
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 2 Emner: 13 Svar: 76
jul 2008
Følger: 17 Følgere: 19 MC-er: 7 Emner: 11 Svar: 284
mar 2006
Følger: 41 Følgere: 41 MC-er: 3 Emner: 48 Svar: 1.092
De andre modeller kender jeg ikke, bortset fra en tur på en VFR 800 fra 2004. Det VTEC virker MEGET mærkeligt på mig, da det er som om du får et spark i røven ved 7000 omin. Ikke min kop te.
Held og lykke med købet:-)
jun 2007
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 2 Emner: 13 Svar: 76
Jeg nåede ikke at få prøvet et ny skærm.
VTECens mærkværdigheder kan løses med en powercommander har jeg læst mig til. Hvis jeg skulle finde det et problem. Men det finder jeg ud af ved testkørsel.
jul 2008
Følger: 17 Følgere: 19 MC-er: 7 Emner: 11 Svar: 284
mar 2006
Følger: 41 Følgere: 41 MC-er: 3 Emner: 48 Svar: 1.092
jun 2007
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 2 Emner: 13 Svar: 76
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 84 MC-er: 10 Emner: 240 Svar: 20.506
Som du selv opdagede på din Versys, var det når du kom fri af kåbens læ, at tubulensen ophørte.
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
Ellers hælder jeg faktisk til ER6 - du didder bedre på den til lidt løngere ture end på SV650
jul 2006
Følger: 43 Følgere: 47 MC-er: 3 Emner: 93 Svar: 2.758
Ny MC, VFR/SV650/FZ6 eller?