{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.291 visninger | Oprettet:

Ny MC, VFR/SV650/FZ6 eller? {{forumTopicSubject}}

Hey

Jeg nåede 1½ sæson på min gamle MC før den blev stjålet.
Derfor har jeg nu brugt oceaner af tid på et lede efter den rigtige motorcykel på nettet.
Så jeg spørger jer for at få lidt input, da man hurtigt får skyklapper på.

Maskinen skal bruges til et par dage på bane, et par rejser hvert år (korte og lange), samt almindelig søndags hyggekørsel. Ca. 7000km bliver kørt hvert år.

To ufravigelige krav er:
Fuld kåbe
ABS

Valget står pt mellem
SV650S
FZ6-S/S2
VFR 800 VTEC

SV650 virker til at være en god allround maskine med billig forsikring. Jeg kan dog kun finde en dyr brugt maskine med ABS.

FZ6 virker til at være lidt mere racerpræget der skal have flere omdrejninger for at få fuld glæde af den.

VFR er et lidt dyrere valg, ca. 20/30k for en model der er lidt ældre, men virker til at kunne holde prisen bedre, og være en rigtig god sportstouring maskine.

Hvad taler for og imod de forskellige maskiner?
Er der modeller jeg har overset der kan passe til mit behov?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ny MC, VFR/SV650/FZ6 eller?
  • #1   15. dec 2009 Til touring kan SV650s godt blive hård at køre på. Der er kørestillingen mere sport end sporttouring. Men det handler mest om tilvænning. Vil du har en 2 cylindret motor, er Kawasaki ER6f og Yamaha TDM900 mere komfortable.
    VFR'en virker IMO som overkill, og en noget dyere anskaffelse.
    FZ6s er den eneste i sin klasse (gadebetonet R4 600ccm) der har kåben, men til ture hvor den skal slæbe nogle kg, kan den være træls grundet behovet for de mange omdrejninger. Kan dog afhjælpes med et par tænder mere på bagerste tandhjul.

    Ud over de nævnte ER6f og TDM900, er BMW F800s/st også et kig værd.
    Personligt ville jeg nok hoppe på den oversete TDM 900


  • #2   15. dec 2009 Tag VFR, det er den mest moderne, sv650 er en efterhånden gammel model, og laves ikke længere med ABS.

  • #4   15. dec 2009 VFR VFR VFR skal du være forest i flokken stå der HONDA på blokken

  • #5   15. dec 2009 jeg tror også jeg ville vælge VFR...den er jo super lækker og Honda har jo et godt ry mht holdbarhed

  • #6   15. dec 2009 SV650S er også et godt valg, og med de priser der er pt, er det heller ikke så mange penge du skal have op af lommen, hvis du vælger en brugt!

  • #7   15. dec 2009 Det skal ikke være en ældre VFR da de ikke har ABS. Så den er udelukket.
    TDM har i mine øjne ikke udseende med sig. Og BMWerne koster lidt for meget.
    Jeg har kørt Kawasaki Versys, hvilket er meget lig ER6eren, og udseendet er måske også lige ordinært nok.
    SV650eren fåes stadig fra ny med ABS.

    Jeg er dog på jagt efter noget brugt.


  • #8   15. dec 2009 Jeg har kun kunne finde en brugt SV650 med abs. Den er herinde til 85000 hvilket virker til at være for meget når man kan få en VFR 2002 til ca. 105.000

  • #9   15. dec 2009 Ahh, havde ikke set ABS var et krav, sry smiley

  • #10   15. dec 2009 Har du kigget på en Bmw F800s ?

    Den ligger i pris niveau med Hondaen, men du får altså en BMW... Tysk kvalitet smiley

    Og så holder den mindst prisen lige så godt som hondaen, hvis ikke bedre.


  • #11   15. dec 2009 VFR!

  • #12   15. dec 2009 -Emil P
    BMW-serien er ikke så dyr. F800ST, der er direkte konkurrent til VFR800 kan fås til ganske fornuftige priser og er billigere end Vifferen:
    http://123mc.dk/find/viewAd.php?directlinkID=8508

    F800ST er lettere og mere agil end vifferen, men motoren er ikke helt så kraftig og silkeblød som V4'eren i Hondaen, dog trækker den som et lokomotiv fra bunden. Jeg kører selv F800S og gav 100k for en 2006-model. S'eren er mere sportslig end ST, da den har clip-on styr og må nøjes med halvkåbe. Ellers er de to modeller identiske.
    Men du burde også holde øje med Kawasaki ER6F eller Versys, det er to rigtig gode maskiner og dem jeg pt. bedst kan li' i japaner mellemklassen.


  • #13   15. dec 2009 Nu har jeg siddet og læst om F800S/ST og den virker bestemt tiltalende. Men som altid når man surfer derude på nettet så vokser budgettet mere og mere. Fra man kigger på en maskine til 70k kigger man pludselig på en til 125k smiley

    Men jeg har lige snakket med xpedit omkring kasko på den og den ligger for mig omkring de 6000 hvilket er overordenlig billigt i forhold til hvad jeg ellers har fået tilbud på, på FZ6eren.

    Jeg ved dog ikke hvad VFRen koster.


  • #14   15. dec 2009 Triumph Sprint ST 1050 men lyder måske til at den er "lidt" over dit buget... ;0)
    Du kan evt kigge på den forige 955 model, men så er Honda eller BMW nok et bedre valg..


  • #16   15. dec 2009 Jan J: Har præcis modsat opfattelse. Synes finishen på SV650 og FZ6S-2 er lavere end forventet fra Japan. Men modsat er TDM for mig, en af de mest underholdende MC'er jeg har kørt på.

  • #17   15. dec 2009 Jeg har haft samme holdning til mc uden kåbe som dig, men den er gjort helt til skamme nu - det er så meget sjovere og meget mere anvendeligt end sportsmaskiner. VFR med VTEC synes jeg kører ret irriterende og jeg ville aldrig købe en, så hellere den gamle uden vtec.

    Prøv en nyere cykel uden kåbe og bliv overrasket...


  • #18   15. dec 2009 Mit krav til kåbe er både fordi jeg godt kan lide hvordan det ser ud, men også fordi jeg havde gigantiske problemer med turbolæns omkring min hjelm på min versys.

  • #21   15. dec 2009 Hvis du havde afmonteret den mellemstore glaskåbe på din versys var turbolens problemet løst, og tro nu ikke at andre cykler med kåbe ikke også giver turbolens...

  • #22   15. dec 2009 Jeg kan varmt anbefale en FZ6 Fazer, da jeg selv har haft sådan en maskine fra ny, og nåede at køre 2 sæsoner på den. Nogle siger maskinen er lidt bovlam ned i registreret, men jeg vil gerne se en 600 ccm trække fra bunden. Det er der INGEN der gør. Men når den rammer 8000 omin er den skide sjov, og den kan kører ganske frisk. Til langture syntes jeg sædet er lidt for hårdt, men den kan jo skifted ud. Ud fra de forskellige ting jeg har læst og erfaret, vil jeg anbefale dig S2 modellen. Den skulle have fået opdateret både bremser og indsprøjtning ifht. den model jeg havde.

    De andre modeller kender jeg ikke, bortset fra en tur på en VFR 800 fra 2004. Det VTEC virker MEGET mærkeligt på mig, da det er som om du får et spark i røven ved 7000 omin. Ikke min kop te.

    Held og lykke med købet:-)


  • #24   15. dec 2009 Jeg forsøgte at afmontere den, det gav dog ikke nok. Det var bedst hvis jeg stod op på Versysen med hovedet lige i vinden så tog min Schubert C2 hjelm det meste. Men det går bare ikke, når man tager 1000km på de tyske motorveje.

    Jeg nåede ikke at få prøvet et ny skærm.

    VTECens mærkværdigheder kan løses med en powercommander har jeg læst mig til. Hvis jeg skulle finde det et problem. Men det finder jeg ud af ved testkørsel.


  • #25   15. dec 2009 Sjovt, men jeg mærker ingen turbolens efter jeg er kommet af med kåben...Held og lykke med dit valg.

  • #26   15. dec 2009 Jeg er helt enig med Jan. Køb en maskine uden kåbe og du undgår turbolens. Men du får så til gengæld vinden i fjæset hele tiden. Det kan være træls ved højere hastigheder, men det holder automatisk farten nede. Under 140 kmt er der ingen problemer.

  • #28   15. dec 2009 Interessant drejning. Kan i sige mig hvorfor? Som jeg ser det vil en skærm og kåbe kunne tage turbulensen, frem for hvad der skabes af motorcyklen uden.

  • #29   15. dec 2009 Turbulens er den ujævne vindstrøm. Den buldrer i hjelmen og rusker i kroppen. Den ujævne vindstrøm skabes netop af kåbe og vindskærm. Kører du derimod naked, er den en jævn vindstøm krop og hjelm støder på. Korrekt, der er mere vindtryk, men det er et spørgsmål om at vænne krop og muskler til det.
    Som du selv opdagede på din Versys, var det når du kom fri af kåbens læ, at tubulensen ophørte.


  • #31   15. dec 2009 hvis pengene er ligegyldige, ville jeg helt klart pege på VFR - her.

    Ellers hælder jeg faktisk til ER6 - du didder bedre på den til lidt løngere ture end på SV650


  • #32   15. dec 2009 det værste jeg nogensinde har prøvet var en vindskærm på en chopper/cruiser som faktisk lavede et lille undertryk på bagsiden af vindskærmen og hvis man så kørte med åben hjelm kunne man faktisk mærke det ved at det føltes lidt sværere at trække vejret.....meget ubehageligt.

Kommentér på:
Ny MC, VFR/SV650/FZ6 eller?

Annonce