Hvilken MC skal være min første? :) {{forumTopicSubject}}
Hej Alle
Jeg fylder snart 21, og skal tage MC-kørekort så jeg har det til sommer, hvorfor jeg er nysgerrig for hvilken (brugt) MC jeg kan se frem til
Jeg prøver at give lidt info for at I har noget at anbefale ud fra
- Alder: 21
- Erfaring: Aldrig selv kørt MC, kørt knallert i et år, og bil i 2½ år.
- Budget: Det er ikke helt fast, da jeg gerne venter lidt for at spare op til "den rigtige", men jeg forestiller mig at det ligger mellem 30.000 og 50.000 - det er også "kun" min første MC, så det er vel rimeligt?
Min personlige smag indenfor MC'er er to (ret forskellige) MC-typer:
- Den første er sports-MC'er's pga. design/lyd/følelse, men er i tvivl om komfort/sikkerhed på fx længere ture.
- Den anden mulighed er en cruiser pga. stil/afslappethed/komfort, hvor jeg synes at udseendet på fx Suzukis nye Intrudere er rigtig lækkert.
Mine behov:
- Jeg bor i KBH, så der bliver nok en del bykørsel på arbejde eller bare køreture når vejret er til det. Men det er vigtigt at den duer til længere ture fx til Jylland, når familie skal besøges, eller Tyskland, herunder motorvejskørsel. Så lidt allround gætter jeg på? Måske noget midt imellem de to typer.
Andet:
- Jeg prioriterer især driftssikkerhed og design, som jeg kan lide, højt. Andre vigtige prioriteter er sikkerhed og komfort.
- Bikes med kåbe synes jeg generelt er flottere end uden + komforten ved det.
- Jeg er begynder, men kunne godt tænke mig noget som jeg ikke allerede bliver træt af efter et år. Så gerne noget der også er spændende på lidt længere sigt - jeg kører fornuftigt, selv hvis der er mange HK der kan slippes løs
Småspørgsmål:
- Kan sports-MC'er overhovedet bruges på længere ture fx 3-4 timer ad gangen, eller gør det av?
- Kan cruisere bruges til kørsel på motorvej eller bliver man blæst væk?
- Kan man sige noget om hvor mange CC man skal op på for at en MC er "brugbar" på længere ture herunder motorvej? Og gør det en forskel om man vil sidde 2 personer på cyklen?
- Hvilken type MC mener I er mest passende til mine behov/ønsker? Evt. nogle bestemte modeller.
- Er MC-tøj fra Thansen noget billigt bras eller er det okay kvalitet?
Jeg håber på gode svar og takker mange gange
apr 2008
Følger: 10 Følgere: 8 Emner: 4 Svar: 56
jul 2008
Følgere: 91 MC-er: 6 Emner: 364 Svar: 1.752
Jeg har ingen problemer med af køre lange ture på min r1.
feks fra forhandleren til hjem tog ca 4 timer og kørte videre da jeg var kommet hjem..
maj 2008
Følger: 14 Følgere: 12 MC-er: 4 Emner: 48 Svar: 583
også min første motorcykel, den er jeg dælme glad for.. nem at håndtere og køre fint på literen.. og samt den er ret tjep derop af..
alt plus til sådan en
gav 50k for min.. så det kan du godt finde andre til
nov 2004
Følger: 3 Følgere: 1 MC-er: 2 Emner: 26 Svar: 358
apr 2006
Følger: 29 Følgere: 98 MC-er: 4 Emner: 224 Svar: 2.696
Kawasaki ER6N eller Yamaha FZ6-N kan osse komme i spil.
Husk at tjekke forsikringen. Du kan osse vælge at køre noget ancinnitet ind de første år ved at købe noget slut 80er, der sker heller ikke så meget rent økonomisk hvis man lige "taber" den.
For at det ikke skal blive for antikvarisk, holder jeg mig til ikke at købe noget der er ældre end en selv.
aug 2005
Følger: 47 Følgere: 44 MC-er: 4 Emner: 32 Svar: 3.495
eller køb en brugt næste år når de nye priser slår igennem på brugtmarked :
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 52 MC-er: 2 Emner: 191 Svar: 7.509
med motorcykel kan man ikke få alt fra alle verdener, man går på kompromis..
spørgs lyder på om du vil have det skide skægt når du kører sjove ture, med en hidsig motorcykel, der tager massere af omdrejninger, og laver god lyd.. og så gå på kompromis med komforten på de lange ture..
ELLER om du vil have en motorcykel der er behagelig på de lange ture, men ønsker du så at gå på kompromis når du skal ud og have det sjovt, og altid lige ønsker du havde 10 hk mere, en bedre lyd, bedre køreegenskaber osv osv..
jeg ved godt hva jeg ville vælge, men min MC er mit legetøj, det er min bili øvrigt også, fuck komforten, selvom man kører til italien med ørepropper når man kører +200.. hehe det var nu en fed tur..
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 84 MC-er: 10 Emner: 240 Svar: 20.504
jul 2004
Følger: 8 Følgere: 27 MC-er: 1 Emner: 66 Svar: 2.816
Kig på div markeder og tag så ud og prøv nogle i din prisklasse og køb så den du føler dig bedst på.. Det er den eneste opskrift der findes!
:-)'
Mvh. Morten.
jul 2009
Følger: 11 Følgere: 11 MC-er: 3 Emner: 23 Svar: 161
feb 2007
Følger: 3 Følgere: 25 Emner: 26 Svar: 1.325
Ang. udstyr - At handle MC tøj i T-Hansen kan vel sammenlignes med at handle alm. tøj i supermarkeder. Nogle er tilfredse, og andre får knopper bare at tanken om at blive set i det
jun 2007
Følger: 11 Følgere: 10 MC-er: 5 Emner: 30 Svar: 746
De kan findes ned til omkring 50k for tiden med de vanvittig lave priser.
Her for du en rafineret sports/racer med gode touring egenskaber
sep 2005
Følger: 15 Følgere: 41 MC-er: 2 Emner: 210 Svar: 1.000
nov 2007
Følger: 13 Følgere: 17 MC-er: 2 Emner: 44 Svar: 1.875
mar 2007
Følger: 31 Følgere: 32 MC-er: 11 Emner: 82 Svar: 3.016
maj 2007
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 2 Svar: 53
jul 2006
Følger: 12 Følgere: 12 MC-er: 1 Emner: 63 Svar: 2.137
jun 2006
Følger: 2 Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 18 Svar: 325
I øvrigt er der alså mange sælgere derude som er super seriøse.
Købte selv en FZ6N fra 2007 til den nette sum af 55 kilo Det syntes jeg da er en god pris. Om det skal være en model som min, vil jeg lade være op til andre at rådgive dig om. Dertil har jeg nok kørt for lidt.
Husk at sætte penge af til tøj og hjelm. Det kan godt rende op i 5000 hvis du er vilig til at købe brugt, ellers skal du nok regne med en del mere.
Har selv brugt et sæt fra T Hansen til at starte med, det er da fint nok, men jeg syntes ikke det var så udført i kvalitet som annerkendte mærker. Jeg er ikke mærkedyr eller noget, men beskyttelsen ved knæ og albuer er bare et par skaller som lige nøjagtig dækker det de skal, hvorimod det sæt jeg har nu, har beskyttelse ned af armene samt ned af skinnebenet.
Selfølgelig skal du købe en mc. Og du kan alså få meget godt til 50000 kr
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 84 MC-er: 10 Emner: 240 Svar: 20.504
jun 2007
Følger: 11 Følgere: 10 MC-er: 2 Emner: 68 Svar: 1.597
bare mine tanker
apr 2006
Følger: 29 Følgere: 98 MC-er: 4 Emner: 224 Svar: 2.696
aug 2007
Følger: 11 Følgere: 10 MC-er: 2 Emner: 94 Svar: 426
Hvilken MC skal være min første? :)