2.217 visninger
|
Oprettet:
Ducati 749 TESTASTRETTA {{forumTopicSubject}}
Hej..
Er der nogen som kan fortælle mig hvad ducati 749 TESTASTRETTA er i forhold til 749s/749r.
M.v.h Steffen
jun 2005
Følger: 7 Følgere: 120 MC-er: 2 Emner: 788 Svar: 8.722
jan 2005
Følgere: 71 MC-er: 25 Emner: 56 Svar: 986
I hvert flad hvad jeg lige ved af uden at skulle til at bladre i bøger :o)
mar 2007
Følger: 5 Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 1.035
Alle 749'ere uanset hvad de hedder, er med testastretta motorer.
Mvh
JLL
apr 2006
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 151 Svar: 1.893
749r har også en testaretta motor, men er presset mere, og har bla. titaniums plejlstænger, den kommer med kulfiber kåbe, og øhlins affjedring vejen rundt, samt letvægts fælge.
jun 2005
Følger: 7 Følgere: 120 MC-er: 2 Emner: 788 Svar: 8.722
mar 2007
Følger: 5 Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 1.035
Testastretta betegnelsen fortsætter i 1098 dog med et "Evoluzione hæftet på sig.
Testastretta er altså en betegnelsen for en motor, og ikke for en speciel model indenfor en serie.
Motoren er udviklet af Massimo Bordi som fik hjælp af tidligere Ferrari ingeniør/konstruktør Angiolini Marchetti. Arbejdet blev påbegyndt i 1998 - Marchetti døde i 1999 og fik ikke set projektet til ende.
Teknologien indbefattede en reducering af ventilvinklen fra 40 til 25 grader, noget der lå meget tæt op af F1 teknologien på det tidspunkt. Sammen med en ny opbygning af ventiler m.m. gav dette et mere kompakt cylinder hoved - deraf navnet "narrow head".
Mvh
JLL
Testastretta blev udviklet
jun 2005
Følger: 7 Følgere: 120 MC-er: 2 Emner: 788 Svar: 8.722
rigtig fin beskrivelse
okt 2009
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 4 Svar: 14
Tænker nemlig på om kawa'en skal skiftes ud med en 749 også havde jeg nemlig fundet en til salg, men der er ikke beskrevet om det er en S eller R model kun testastretta. Men jeg formoder at det kun en S'er.
mar 2007
Følger: 5 Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 1.035
Chancen er at der er tale om en "ren" 749, da man hvis man har S eller R modeller til salg, normalt husker at specificere det :o). En "almindelig" 749 er så bestemt heller ikke noget at kimse af :o)
Men det er let at finde ud af, da der er forskel på komponenterne på cyklen.
God fornøjelse med det.
Hilsen
JLL
okt 2009
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 4 Svar: 14
Men mange tak for hjælpen
okt 2009
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 4 Svar: 14
mar 2007
Følger: 5 Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 1.035
Lige med 749, tror jeg ikke der er den store risiko, idet drivværket jo først sattes i en produktions MC i 2001 i 996R, og herefter 998, før konstruktionen blev sluppet løs på 749 og 999 i 2003. Resten af cyklen er jo kendte komponenter.
Kender ikke umiddelbart nogen der har haft specielle problemer med et enkelt modelår (kører selv 999S og er medlem af Ducati Klub Danmark).
Der er kæmpegode tilbud på 749/999 lige nu, dels krisen, dels det faktum at det er en "grim ælling" som en stor del Ducatisterne ikke kan lide grundet designet, der afviger meget fra 748/916/996/998.
Køn den nu - det bliver med garanti en klassiker, den var blot 10 år forud for sin tid rent designmæssigt da den kom frem . Selv synes jeg det er det mest banebrydende design der er kommer fra Ducati - men nu er jeg måske også lidt "farvet" i min mening.
JLL
okt 2009
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 4 Svar: 14
Ja priserne er nemlig kommet langt ned i forhold til 748 hvilket passer mig rigtig godt for synes virkelig det er en fed cykel.
Jeg har kig på en 749 fra 2003 og har kørt 15000, skal bare af med kawa'en først, evt bytte, men det kan jo blive det største problem i disse tider.
apr 2006
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 151 Svar: 1.893
mar 2007
Følger: 5 Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 1.035
Det største problem beskrevet på DKD forum ved 749, har været problemer med racerudstødning/racerfiltre og rolig tomgang (men det var så en 2005 model).
Jeg har checket diverse kloge bøger, men kan ikke umiddelbart se om elsystemet skule være skiftet ud mellem 2003 og 2004, som jeg ser det, kører alle 749 med CAN (Controller Area Network) el-system, men her skal man nok have fat i en decideret værkstedshåndbog.
Forsker lidt videre :o).
JLL
apr 2006
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 151 Svar: 1.893
okt 2009
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 4 Svar: 14
Styrker: Stadig #1 som allround supermotorcykel - velafstemt i motor,gearkasse og affjedring - Bremser som en drøm...Genial til at imponere unge tøser!! Sidst men ikke mindst....LYDEN!!
Svagheder: Elektriske system - har efterhånden prøvet ALT. Kræver, at man planlægger mindst én dag frem m.h.t. opladning og evne til, at starte. Siddekomforten er ikke helt i top - føles stadig, som om man har en økse oppe i røven!!
Konklusion: Lækker blikfangscykel...Fed til byrace på baghjul - eller en sviptur på en snoet vej...Lyden!!! Ducati mangler stadig at løse det elektriske.
Der får man jo lidt en idé om hvad der menes.
mar 2007
Følger: 5 Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 1.035
Anmeldelsen på 749, er uden årgangsangivelse, så det er ikke til at vide hvad det er for en model eller årgang der anmeldes. Selv har jeg kørt 4 år på en MC med samme elsystem uden nogen elektriske problemer af nogen art, cyklen starter hver gang. Har i øvrigt heller ikke fået hård hud i røven af øksehug, selvom jeg kører med Neopren racersæde :o)
Nå, men CAN bus el-systemet blev første gang brugt i MC'ere på netop Ducati, så systemet har ikke været mange år gammelt da det røg på produktionsmotorcyklerne. Der er åbenbart sket en opdatering i 2004, men det er mig umuligt at finde frem til hvad pokker der er ændret.
JLL
mar 2007
Følger: 5 Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 1.035
Den nye bagsvinger (der vist kom direkte fra SBK modellerne) kom også først med 2005 modellerne.
Motorstyringen blev ganske rigtigt opdateret i 04 modellerne, men det der irriterer mig, er at jeg ikke kan finde nogen som helst beskrivelse på hvad poker de ellers har lavet med det el-system :o) - nå det kommer nok på et tidspunkt.
Hilsen
Ducati 749 TESTASTRETTA