{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ducati 749 TESTASTRETTA
  • #1   7. nov 2009 såvidt jeg er informeret, så er det noget med motoren

  • #2   7. nov 2009 Det er motoren, den blev udviklet til 998eren første gang og var et spring op fra 996. Og blev så brugt til 749 og 99 derefter...

    I hvert flad hvad jeg lige ved af uden at skulle til at bladre i bøger :o)


  • #3   8. nov 2009 Testastretta er betegnelsen for motoren der sidder i bl.a. 749 og 999. Blev som Allan nævner også benyttet i 998, og i øvrigt i 996R.

    Alle 749'ere uanset hvad de hedder, er med testastretta motorer.

    Mvh
    JLL


  • #4   8. nov 2009 749s, og 749 har samme motor også kaldet Testaretta, S modellen har nogle bedre affjedrings komponenter. Den er desuden udviklet i samarbejde med Ferrari.
    749r har også en testaretta motor, men er presset mere, og har bla. titaniums plejlstænger, den kommer med kulfiber kåbe, og øhlins affjedring vejen rundt, samt letvægts fælge.


  • #5   8. nov 2009 999s og r har så vidt jeg ved også, min brors 999r har i hvert fald

  • #6   8. nov 2009 Som sagt ALLE 749 og 999 uanset bogstavkombination har testastretta (narrow head) motorer, ligesom i øvrigt et par monstermodeller bl.a. S4R.

    Testastretta betegnelsen fortsætter i 1098 dog med et "Evoluzione hæftet på sig.

    Testastretta er altså en betegnelsen for en motor, og ikke for en speciel model indenfor en serie.

    Motoren er udviklet af Massimo Bordi som fik hjælp af tidligere Ferrari ingeniør/konstruktør Angiolini Marchetti. Arbejdet blev påbegyndt i 1998 - Marchetti døde i 1999 og fik ikke set projektet til ende.

    Teknologien indbefattede en reducering af ventilvinklen fra 40 til 25 grader, noget der lå meget tæt op af F1 teknologien på det tidspunkt. Sammen med en ny opbygning af ventiler m.m. gav dette et mere kompakt cylinder hoved - deraf navnet "narrow head".

    Mvh
    JLL


    Testastretta blev udviklet


  • #7   8. nov 2009 JL L

    rigtig fin beskrivelse


  • #8   8. nov 2009 Jeg takker mange gange for jeres gode beskrivelser.
    Tænker nemlig på om kawa'en skal skiftes ud med en 749 også havde jeg nemlig fundet en til salg, men der er ikke beskrevet om det er en S eller R model kun testastretta. Men jeg formoder at det kun en S'er.


  • #9   8. nov 2009 Kun og kun :o):

    Chancen er at der er tale om en "ren" 749, da man hvis man har S eller R modeller til salg, normalt husker at specificere det :o). En "almindelig" 749 er så bestemt heller ikke noget at kimse af :o)

    Men det er let at finde ud af, da der er forskel på komponenterne på cyklen.

    God fornøjelse med det.

    Hilsen
    JLL


  • #10   8. nov 2009 Ja kun kun var måske en forkert beskrivelse..

    Men mange tak for hjælpen smiley


  • #11   8. nov 2009 Jeg har læst mig til at man skal passe lidt på de første modelle fra 03, er der noget om snakken evt. nogen som har erfaringer med modellen.

  • #12   8. nov 2009 Generelt er det vist en stående "vits/kommentar", at med Ducati, der skal man nok lige vente et års tid eller to før man hopper på en given model :o).

    Lige med 749, tror jeg ikke der er den store risiko, idet drivværket jo først sattes i en produktions MC i 2001 i 996R, og herefter 998, før konstruktionen blev sluppet løs på 749 og 999 i 2003. Resten af cyklen er jo kendte komponenter.

    Kender ikke umiddelbart nogen der har haft specielle problemer med et enkelt modelår (kører selv 999S og er medlem af Ducati Klub Danmark).

    Der er kæmpegode tilbud på 749/999 lige nu, dels krisen, dels det faktum at det er en "grim ælling" som en stor del Ducatisterne ikke kan lide grundet designet, der afviger meget fra 748/916/996/998.

    Køn den nu - det bliver med garanti en klassiker, den var blot 10 år forud for sin tid rent designmæssigt da den kom frem . Selv synes jeg det er det mest banebrydende design der er kommer fra Ducati - men nu er jeg måske også lidt "farvet" i min mening.

    JLL


  • #13   8. nov 2009 Der skulle være sat et forbedret elektrisk system i i 2004, men ved ikke hvad problermerne er ved det fra 2003.
    Ja priserne er nemlig kommet langt ned i forhold til 748 hvilket passer mig rigtig godt for synes virkelig det er en fed cykel.
    Jeg har kig på en 749 fra 2003 og har kørt 15000, skal bare af med kawa'en først, evt bytte, men det kan jo blive det største problem i disse tider.


  • #14   9. nov 2009 Har faktisk hørt fra flere inklusivt formanden for Ducati klubben at 749 først blev rigtig god i 2004.. (han kører selv en 749 dark) så du er nok ikke helt forkert på den..



  • #15   9. nov 2009 Hmmmmm Tore, jeg har nu trawlet DKD fora igennem, og kan ikke se nogen beklage sig specielt over 2003 kontra 2004 modellen af 749, formanden har endog udtalt sig positivt om 2003 i en tråd under "køb af Duc", og ytret at der er ikke noget at være specielt bange for ved en 2003 model.

    Det største problem beskrevet på DKD forum ved 749, har været problemer med racerudstødning/racerfiltre og rolig tomgang (men det var så en 2005 model).

    Jeg har checket diverse kloge bøger, men kan ikke umiddelbart se om elsystemet skule være skiftet ud mellem 2003 og 2004, som jeg ser det, kører alle 749 med CAN (Controller Area Network) el-system, men her skal man nok have fat i en decideret værkstedshåndbog.

    Forsker lidt videre :o).

    JLL


  • #16   9. nov 2009 JLL, det var en samtale han havde med en der ville købe 749 da vi var inde på kunst-industri museet, hvor han specifikt sagde at han skulle vælge en 2004 og frem smiley

  • #17   9. nov 2009 Faldt over dette i en anmeldelse i BIKE:

    Styrker: Stadig #1 som allround supermotorcykel - velafstemt i motor,gearkasse og affjedring - Bremser som en drøm...Genial til at imponere unge tøser!! Sidst men ikke mindst....LYDEN!!

    Svagheder: Elektriske system - har efterhånden prøvet ALT. Kræver, at man planlægger mindst én dag frem m.h.t. opladning og evne til, at starte. Siddekomforten er ikke helt i top - føles stadig, som om man har en økse oppe i røven!!

    Konklusion: Lækker blikfangscykel...Fed til byrace på baghjul - eller en sviptur på en snoet vej...Lyden!!! Ducati mangler stadig at løse det elektriske.

    Der får man jo lidt en idé om hvad der menes.


  • #18   10. nov 2009 Tjaeee, én brugeranmeldelse, der findes sikkert også en enkelt R1 bruger derude der ikke har været helt tilfreds :o). Bare et eksemppel: ...... Har en enkelt gang prøvet en Yamaha R1. Jeg har kørt motorcykel i 18 år, og ud fra en helheds- vurdering er det en uanvendelig motorcykel .... Citat BIKE anmelder: Ukendt

    Anmeldelsen på 749, er uden årgangsangivelse, så det er ikke til at vide hvad det er for en model eller årgang der anmeldes. Selv har jeg kørt 4 år på en MC med samme elsystem uden nogen elektriske problemer af nogen art, cyklen starter hver gang. Har i øvrigt heller ikke fået hård hud i røven af øksehug, selvom jeg kører med Neopren racersæde :o)

    Nå, men CAN bus el-systemet blev første gang brugt i MC'ere på netop Ducati, så systemet har ikke været mange år gammelt da det røg på produktionsmotorcyklerne. Der er åbenbart sket en opdatering i 2004, men det er mig umuligt at finde frem til hvad pokker der er ændret.

    JLL


  • #19   10. nov 2009 Joeeee Nicolaj, der var ændringer i 2004, men fronten fortsatte med de to slidser i 2004 modellen, det var først i 05 modellen (der kom ultimo 04) at den skiftede til den mere glatte front (der var muligvis en mindre ændring i de "baffleplates" der sidder på siden af kåben, men det har jeg ikke checket).

    Den nye bagsvinger (der vist kom direkte fra SBK modellerne) kom også først med 2005 modellerne.

    Motorstyringen blev ganske rigtigt opdateret i 04 modellerne, men det der irriterer mig, er at jeg ikke kan finde nogen som helst beskrivelse på hvad poker de ellers har lavet med det el-system :o) - nå det kommer nok på et tidspunkt.

    Hilsen


Kommentér på:
Ducati 749 TESTASTRETTA

Annonce