{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.352 visninger | Oprettet:

Abs??? {{forumTopicSubject}}

Er det en fis i en hornlygte eller virker det på mc???
Har fået tilbudt en FZ6-N (uden abs) til næsten samme pris som en ER6-N (med abs)
Skal bruge den til skolecykel og til selv at tulle lidt rundt på, men er det noget der virker??
Er det med eller uden abs, der skal bestemme hvad jeg skal købe???


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Abs???
  • #1   8. sep 2009 ABS Det dur også på MC ..

  • #2   8. sep 2009 abs dur.. og er6n er en klasse bedre end yamahaen efter min mening ingen tvivl....

  • #3   8. sep 2009 ABS virker også på mc. Min BMW er den første med ABS og efter et køreteknisk kursus er jeg overbevist om ABS'en virkning. Jeg ville ikke undvære det igen.

  • #4   8. sep 2009 hvis den skal køre som skole cykel ville jeg nok fortrække abs, man ved aldrig hvornår der er en ny elev der panikker og hugger bremsen i.

  • #5   8. sep 2009 Det virker, men det ødelægger totalt følingen med bremserne og så vejer det som regel over 10 kg, som skolecykel vil jeg nok også vælge ER6 da den er mest begyndervenlig ( læs bovlam )

  • #6   8. sep 2009 Vælg med ABS.

  • #7   8. sep 2009 Tror at han med skolecykel mener, en motorcykel til at køre på til og fra skole..

  • #8   8. sep 2009 okay, er6n bedre end fz6, ALDRIG

    der er slet ikke samme byggekvalitet

    men nu til spørgsmålet, skal det være til skolecykel, altså som en køreskole, så tror jeg at jeg ville tage en cykel med abs


  • #9   8. sep 2009 FZ6 er mere moderne i de fleste sammenhænge end ER6'eren, sådan er det smiley

  • #10   8. sep 2009 Vil dog vedgive, at hvis vi taler SKOLE cykel som i "jeg har kørt Puch Maxi og skal nu have MC"...så er ER6 bedre....pga den er mere..."venlig" fra bund til top smiley

  • #11   8. sep 2009 der er sku mere underholdning i en er6n end i fz6n. er6 går feks snildt på hjul i 1 og 2 gear. på fz6n skal motoren voldpines før der sker noget...

  • #12   8. sep 2009 FZ6 er da også kun for drenge med racerdrømme, der ikke har råd til den ægte vare;-)
    Motoren er i hvert fald temmelig belastende at køre, når man er vant til et ordentligt bund- og mellemtræk. Men den rykker i toppen, det skal den ha'.


  • #13   8. sep 2009 jesper, det synes jeg nu ikke er nødvendigt, det går nu fint på min, måske det kniber med dine talenter smiley

    jeppe, jeg giver dit til dels ret der, den mangler en smule i mellemområdet

    men ikke alt går op i "nu har jeg en racer" det ER ikke en racer, go prøver ikke at være det, det er en touring cykel, som til gengæld har den kvalitet at den stadig kan kan give folk på r5 klø med den rette kører


  • #14   8. sep 2009 -Dækmand
    Hvad er en r5?:-) Med den rette kører kan alle maskiner køre stærkt - selv min lille røde:-)
    Jeg må indrømme, at jeg ikke er den store fan af motorerne på FZ'erne, for jeg kan egentlig godt li' udseendet på dem. Jeg overvejede FZ1, men blev igen skuffet over den manglende midt og bund, for så at gå fuldstændig rokoko til sidst. Sikkert sjovt på bane - belastende i hverdagen. 2 cylindre på række og en jævn effektfordeling, det funger';-)


  • #15   8. sep 2009 Ved ikke hvordan ABS virker på Yamaha... Har prøvet det på en Suzuki Bandit, der virkede det super fint, selvom jeg ikke tør satse på det virker rundt i sving med nedlægning.

    Men de VFR modeller med ABS, som jeg har kendskab til, fungerer meget ringe... Forhjulet blokerer vel ½-1 m, før det igen slipper og sådan bliver det ved... Meget lidt sikker og du kan nemt tabe cyklen hvis du stoler på ABS'en.

    Var det ikke også noget med politiet havde problemer med deres ABS på deres Honda cykler? Det er jeg dog ikke sikker på.


  • HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

    Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.550
    #16   8. sep 2009 Overvejende ABS-folk der har svaret... tja, så må jeg stille mig (næsten) alene i køen for dem uden ABS: DUR* IKKE! og vil til "altid" ikke betale for skidtet på mine MC'ere....

  • #17   8. sep 2009 ABS virker, og ved alm kørsel har man også føling med bremsen. Så ABS er at foretrække mht sikkerheden.
    Mht motoren i de 2 modeller, så er FZ6 betydeligt sløvere i mellemregistret. For at have samme moment som ER6, skal FZ6 løbe 2-3.000 omdrejninger mere. De har næsten samme moment, 3-4nm meretil ER6 fordel, men på ER6 topper momentet ved 7.000o/min, på FZ6 er det ved 10.000o/min. Det gør imo Yamaha'en mere stressende at køre på. Og den trækker også mellemaccelerationerne hurtigere end FZ6.
    Til gengæld, er man glad for sportslig karakter, så er FZ6 et bedre køb, for den trives godt med de mange omdrejninger, så det er et spørgsmål om det temperement.
    Så bovlam er en ER6 ikke sammenlignet med andre i samme klasse.

    Mht kvaliteten, så holder de begge lige godt, men finishen på de første ER6 var ikke på toppen. Den er blevet bedre med faceliftet. Til gengæld er finishen på FZ6 faldet. Der er første model som den dækmanden har, flottere i detaljen.


  • #18   8. sep 2009 Hans M: Det system der sidder på CBR600/1000 "dur" i den grad. Ellers ville superbike kørene ikke vælge at tage modellen hvor det er monteret...

  • #19   8. sep 2009 Det undrer mig til dato stadig hvordan folk kan blokere forhjulet, så må folk da se og montere nogle ordentlige dæk, det er aldrig lykkedes for mig og blokere forhjulet på tør vej, uanset for hårdt jeg bremser, den letter baghjulet, og så er det det.

    Har i så meget bly i røven at forhjulet aldrig har ordentlig kontakt med vejen, eller kørere i på 20 år gamle nylon dæk, hvad er hemmeligheden?


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #20   9. sep 2009 Jeg forstår det heller ikke - jeg kan også kun lave stoppies hvis jeg hiver for hårdt i forbremsen, ligemeget hvordan jeg gør.

    Jeg bryder mig ikke specielt om ABS hverken i biler eller på MC, da det lærer folk at pisse på fysikkens love, basal køreteknik og ganske almindelig fornuft. Den dag lortet svigter, er folk så forblændede af det de tror er "egne evner" at det går helt galt...

    Heldigvis sker det sjældent....


  • #21   9. sep 2009 Uden at skal gøre mig til ekspert i ABS til mc`er vil jeg mene at en køreskolecykel (hvis det er det der menes) skal bremse ligesom flertallet af mc`er altså uden ABS, det er vel meningen at eleven skal lære at håndtere en mc, så vedkommende ikke ryger rundt første gang der skal bremses ude i den virkelige verden..:)

  • #22   9. sep 2009 ABS er sikkerhedsmæssigt en god opfindelse, og specielt det nye system Honda bruger på deres CBR1000/600 skulle være godt.
    Jeg vil klart vælge ABS på min næste maskine.

    Mht. at blokere forhjul, ja så kan det være lidt svært på tør vej men kan sagtens lade sig gøre. Jeg har trænet det hos mcinstruktørene, man skal bare være lidt mere brutal med bremsegrebet og ikke sidde og "fedte" smiley

    Men der er jo selvfølgelig forskel på hvilken mc man prøver det på, nogen er nemmere end andre.


  • #23   9. sep 2009 Med al respekt Kenneth, men skal man ikke være et køreteknisk fjols af hidtil uset kaliber, for at blokere forhjulet under en nødbremsning?

  • #24   9. sep 2009 Det gælder selvfølgelig om at undgå at blokere.
    Det vi trænede hos mcinstruktørene, var både at finde ud af hvornår hjulene blokere og at mærke hvordan maskinen opfører sig.
    Mange har den opfattelse at hvis forhjulet blokere, er man så godt som væltet. Det er ikke tilfældet så længe mc'en er oprejst og køre lige ud.

    Ang. ABS så kan selv den bedste motorcykelist komme i en situation hvor de blokeringsfrie bremser kan redde ham/hende.
    For eksempel en pludselig forhindring + våd vej / dieselolie / sand / korn...


  • #25   9. sep 2009 "It's Better to Have ABS and Not Need It, Than to Need ABS and Not Have it" for at omskrive citatet fra Tarantinos "True Romance".
    Vi havde max bremsetest i foråret på køreteknisk kursus og der var stor forskel på bremselængden på abs og non-abs mc'er. MC'erne med ABS havde konsistente bremselængder, der samtidig var væsentligt kortere, da det er så nemt at max bremse med ABS.
    Jeg har endnu ikke haft brug for min ABS i hverdagen og regner helle ikke med at få brug for det. Men skulle det uforudsigelige ske og jeg bliver nødt til at max bremse, så vil jeg være glad for systemet.


  • #26   9. sep 2009 Tromlebremser det dur og de blokere ikke...hehe

  • #27   9. sep 2009 Unbreakable: Hvis dækket ikke har optimal temperatur, så har det lettere ved at miste grebet, Ligeledes hvis man køre anden type MC end den du har, er det også lettere at lave blokade end stoppie. Ydermere ligger der tit noget på vejen (olie, kølervæske, grus mv.) som nedsætter friktionen og øger sansynligheden for blokade.

  • #28   9. sep 2009 Der er nogen som kan bremse mere optimalt uden ABS, men i en nødsituation, vil jeg meget hellere have ABS, man har da hørt om folk som banker både speeder og bremse i bund i deres bil når det er ved at gå galt, så fornuften og den fine føling med bremsen tror jeg oftest ryger, når panikken sætter ind.


  • #29   9. sep 2009 Det er da meget flot, hvis man trykker 2 pedaler ned med 1 fod i en nødsitiuation.... Tvivler på nogen bruger venstre fod på bremsen i en nødsituation.

  • #30   9. sep 2009 Nej 2 fødder i umiddelbar forlægelse af to stive ben, men det er da muligt du har ret, min pointe er, at den fine fornemmelse med at bremse lige til skridgrænsen er væk for de fleste i en nødsituation.


  • #31   9. sep 2009 Det er til køreskole cykel, den skal bruges.

    Jeppe(amager) at bruge Tarantino er sgu snyd!!!! Nu skal det jo være med ABS smiley

    Kan se der er mange meninger, men tror i ikke at om et par år bliver det lovpligtigt på alle nye mcér???
    Skal jo både tænke på eleverners sikkerhed og at de er jo nye i trafikken, og derfor lettere går i panik plus de ikke har erfaringen i at styre bremse grebet.
    Vil jo egentlig i bund og grund også gerne ha mine mcér ikke er 1 gang mcér, altså at de ikke vælter ved hver køretime.


  • #32   9. sep 2009 Jens B---> Ved på nogle modeller kan ABS relativt nemt slåes til og fra... Mener enda at nogle har en kontakt som afbryder...

    Syns måske det ville være en fordel, hvis du kan tilbyde dine elever at prøve den samme cykel med og uden ABS...


Kommentér på:
Abs???

Annonce