Triumph til uerfaren motorcyklist {{forumTopicSubject}}
Hej alle..
Jeg er godt i gang med at tage kørekort til MC, og vil gerne have en motorcykel næste forår.. Valget står mellem en Honda CB 550 eller 750 ccm fra 70'erne, eller en Triumph bonneville... Ved at Triumph'en er speciel at køre på, da gearskifter og bremse sidder omvendt end normalt. Men jeg synes virkelig de er fede, og er ikke særlig interesseret i nyere motorcykler... Nogle der har erfaringer med en af disse motorcykler, og kan forklare lidt om vedligeholdelse, køreegenskaber, pris på reservedele osv.. Jeg ved ikke meget om motorer, og har kun erfaring med gamle puch maxier, men håber jeg kan lære lidt med tiden..
Håber nogen kan hjælpe og rådgive mig..
Mvh. Simon
nov 2008
Følgere: 62 MC-er: 6 Emner: 64 Svar: 1.109
nov 2008
Følgere: 62 MC-er: 6 Emner: 64 Svar: 1.109
(Hvis du altså køber Triumphen) hehe
sep 2007
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
Ved dog ikke helt hvad den store forskel er på en 4-cylindret i forhold til en 2-cylindret, så hvis du vil forklare det, vil jeg blive glad.. Som sagt, så kender jeg ikke så meget til motorer, det har ikke interesseret mig i rigtig mange år og kender kun til 1-cylindret motorer.
Bertel A: triumph'en er også den der trækker mest, men vil være sikker på jeg køber en mc der er nogenlunde driftsikker, og ikke står i værkstedet 50% af tiden jeg har den.. Har du erfaring med Triumph?
nov 2008
Følgere: 62 MC-er: 6 Emner: 64 Svar: 1.109
Hvad skal du bruge den til?
Snakker vi daglig transport eller hobbykørsel?
mar 2007
Følger: 78 Følgere: 76 MC-er: 2 Emner: 105 Svar: 3.233
Det lyder ikke som om du har noget som helst forstand på motorer det vil ikke blive til en fordel med så gamle cykler.
Der ud over så gør kærlig blind så er det en af de 2 du vil have så er det dem du skal tage, man bliver aldrig rigtig glad for det modsatte.
2 cylindre har lidt mere bundtræk hvor 4 tager lidt flere omdrejninger til gengæld har de flere heste (som regel)
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 58 Svar: 3.189
nov 2008
Følgere: 62 MC-er: 6 Emner: 64 Svar: 1.109
og hvor meget man brænder for sagen, en gang skal jo være den første
hvis man vil igang med at køre på englænder, da jeg købte min vidste jeg heller ikke en skid om hvordan sådan en er skruet sammen, men det er rimmelig simpel mekanik og ellers kan man jo melde sig ind i en klub og få hjælp der til det man ikke kan se sig ud af.
Men jeg er da enig i at hvis det er til daglig transport så skal der tænkes i helt andre baner end end gammel Honda eller Triumph.
apr 2005
Følger: 1 Følgere: 4 MC-er: 3 Emner: 29 Svar: 457
jun 2007
Følger: 12 Følgere: 11 MC-er: 2 Emner: 7 Svar: 423
maj 2008
Følger: 5 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 32 Svar: 1.024
Min onkel havde engang en gamme bonneville og han skildte den ad hvert år og total renoverede motoren og så gik den et år uden problemer.........
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 58 Svar: 3.189
Men indrømmet, de skal have justeret ventiler for hver 5000 km og olie- samt filterskift ved samme interval. En Triumph skal helst ikke køres over 3000 km inden der skal skiftes og skrues!
Monterer man en Boyer Bransen tænding slipper man for at få justeret platiner. En velpasset Honda 750 klarer snildt 200.000 km før den skal åbnes.
En ældre Triumph kan vel klare 20.000 før topstykket skal renoveres. Den vil helst ikke køres over 4000 omdr/min da vibrationsniveauet ellers bliver for voldsomt.
jan 2008
Følger: 15 Følgere: 19 MC-er: 4 Emner: 9 Svar: 846
spøg til side, så synes jeg ærligt talt du skal sørge for at få en med ud når der skal handles, for du kan få både gode og dårlige eksemplarer af begge cykler med hjem..hvad angår begge maskiner, så er det maskiner man skal påregne arbejdstid, mest på triumphen, men den behøver altså ikke være så slem som folk gerne gør det. jeg ejer en norton commando, som lider af stort set samme ry (gammel englænder). den har kørt ca.90kkm siden '74 og aldrig været åbnet i motoren. altid kørt og startet,skiftet koblingsplader en gang og ellers bare kørt uden probs.
find ud af hvad du gerne vil have og spørg så evt. eksperter herfra eller på værksteder som lever af at lave de forsk. maskiner om hvilke årgange/modeller /svagheder man skal være opmærksom på og held og lykke en gang rigtig lækker nostalgiatrip
apr 2005
Følger: 36 Følgere: 32 MC-er: 2 Emner: 108 Svar: 2.203
Som alt muligt andet, så kan det godt betale sig at holde ting simple.
En gammel unit/pre-unit Triumph er simpel. Den er nem at holde kørene. Og reservedele kan man sagtens få til dem.
De koster ikke særlig meget i forsikring og de får folk til at dreje hovedet når man kommer kørende, end hvis det var på en Japaner fra 70'erne.
nov 2008
Følgere: 62 MC-er: 6 Emner: 64 Svar: 1.109
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 58 Svar: 3.189
Nu var en Commando ikke blandt de der blev nævnt, men den er så også undtagelsen. Sådan en vil jeg sgu' gerne eje. Kunne jeg finde en rimelig MKIII Interstate i sølvgrå, såee!
Så skulle der lige et RGM bremsekit på, tandrem, 4-polet startermotor og så en boyer Bransen! Evt en langslaget Nourish krumtap og 920'er kit. Så har den ca 80 hk på 1000 cc. For dælen den må kunne trække!!!
Men Nortonen's motorkonstruktion er vel også den nyeste af de gamle parallel-twins. Kom den ikke i '49?
sep 2007
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
Er blevet tilbudt at købe en Suzuki GSX 400 fra starten af 80erne. Den har stået stille i næsten 3 år, og den trænger til at blive pudset godt og grundigt... Er der noget jeg skal være ekstra opmærksom på, nu hvor den har stået stille så længe? Tænkte det kunne være mit vinterprojekt så jeg kan få styr på det med motorer ..
Mvh. Simon
mar 2007
Følger: 78 Følgere: 76 MC-er: 2 Emner: 105 Svar: 3.233
sep 2007
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
mar 2007
Følger: 78 Følgere: 76 MC-er: 2 Emner: 105 Svar: 3.233
sep 2007
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
mar 2007
Følger: 78 Følgere: 76 MC-er: 2 Emner: 105 Svar: 3.233
Triumph til uerfaren motorcyklist