{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.482 visninger | Oprettet:

GSXR k1 1000 smider vandet?? {{forumTopicSubject}}

Hey,

Har lige et lille problem med min GSXR1000. Det bliver ikke for varm, men hvis man holder i tomgang i mere end 5 minutter ryger temperaturen over 100 og blæseren starter ved 104-5 stykker. Det er fint, men den smider så alt vandet ud igennem det lille overløbs rør fra opsamler tanken.

Skal der egentlig være væske i opsamler tanken på noget tidspunkt?

Når man køre ligger den fra 75 til 85 grader. Den svinger lidt, skal den det? Motoren har været ude og det er efter det at temp. begynder at svinge lidt og den ryger over 100 når man holder stille.

Den bruger ellers hverken vand eller olie. Hvad sker der??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  GSXR k1 1000 smider vandet??
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #1   10. aug 2009 Tjek om ikke fjederen i dit kølerdæksel er blevet slap så den smider vandet i overløb meget nemmere...

  • #2   10. aug 2009 Ok. Har kigget lidt på den og gummipakninger. Køber en ny i morgen, men alle tips er velkomne:)

  • #3   10. aug 2009 hvis du ikke har nok kølervæske på ( men for meget vand ) så stiget temp for meget... tjek at dit blandningforhold væske- vand er rigtig. da det nedsætter koge punktet . .

    mvh


  • #4   10. aug 2009 sagt på en anden måde.. med rette blandning.. bliver dit køler vand ikke så varmt..

    mvh


  • #5   10. aug 2009 Ok. Der ryger nyt væske i efter den er gennemskyllet.

  • #6   10. aug 2009 hmm
    faldt lige over dette link... det lyder rigtig int.... måske man skulle overveje netop dette produkt næste gang man skal skift ....


    mvh

    (link fjernet)


  • #7   10. aug 2009 Hehehe, kan godt lide deres lille skema hvor motoren køre med 180 grader konstant med det væske. Pænt varmt? Men er da en mulighed:)

  • #8   10. aug 2009 Den med kogepunktet har jeg aldrig hørt før....
    Mener det er trykket i systemet, der hæver kogepunktet ?
    Altså skal kølerdækslet være tæt...


  • #9   10. aug 2009 OK. Jeg prøver at skifte det dæksel. Den er også ved at være 8 år gammel så den slutter måske ikke helt tæt mere?

  • #10   10. aug 2009 Er det ikke noget med en slange der er sat forkert på som giver netop det problem
    Jeg har haft akkurat samme problem på en 750´er. Så snart den blev varm så væltede det ud af den.

    Ringede til en makker som også havde prøvet det. mener det er på ekspansionsbeholderen slangerne er byttet om når den laver det der..



  • #11   10. aug 2009 Preben 8740 V

    så prøv du og skift til rent vand.. og kør dig en tur en varm sommer dag...
    så skal du se din temp. stige.. eller hvorfor læser du ikke bare det link...
    mvh


  • #12   10. aug 2009 Hmmm. Måske. Altså slangner på opsamler beholderen kan kun sættes på en en måde, men øverst på køleren sidder der to små slanger, en der går til beholderen, en der går til motoren. De sidder oven over hinnanden, men hvilken skal gå til hvad?? Jeg tog motoren ud, fik den lavet og satte den i, så kunne sagtens være mig der ikke lige har holdt øje med de to slanger?

  • #13   10. aug 2009 du skal så også have linket . )

    mvh

    (link fjernet)


  • #14   10. aug 2009 Jeg har skrevet til min makker om han kan huske det.
    Det lyder rigtigt....Men vi likke hænges op på det.

    Kan du ikke lure hvordan de skal sidde bare ved at se på det?


  • #15   10. aug 2009 Nej de to slanger er lige store så kan fanme ikke huske det. Men man kan vel bytte dem, fylde væske på og se om det er bedre? Men hvis der er nogen som ved hvordan de skal sidde må i gerne dele det!

  • #16   10. aug 2009 -K6

    Jeg er da ellers rimlig sikker på at den eneste grund til du blander kølevæske i sammen med vand er at for at gøre det fryst sikkert.

    koge punktet er da det samme.
    du kunne jo også godt kører på rent vand det ville give samme køling.


  • #17   10. aug 2009 prøv det da...

    Problemet er ihverfald ens med det jeg havde.....

    Så spar en ny gummipakning osv smiley


  • #18   10. aug 2009 -k6

    sorry så først din link nu.

    men det du linker til at jo heller ikke "normal" kølevæske.

    hvis du snakker normalt kølevæske så er koge punktet det samme.
    ellers skulle det da gå imod hvad jeg har lært under min uddannelse og hvad der ellers står i dvs lærer bøger.


  • #19   10. aug 2009 **Donatello* *
    Nej.... det giver ikke samme køling...

    mvh


  • #20   10. aug 2009 Det prøver jeg sku til at starte med. Men igen hvis nogen ved med sikkerhed hvordan de skal sætte må i gerne sige til. Kan ikke lige huske det, men den øverste studs sidder nærmest på højde med dækslet's fjeder. Burde den ikke til beholderen? Så når trykket stiger, fjedren på dækslet bliver trykket sammen og der bliver fri bane til beholderen? Gir det mening. Tror nemlig jeg har gjort det omvendt. D'oh...

    Man må sku aldrig smide rent vand på. Det kan kræve en ny top pakning. Det øger kogepunketet på vandet. Det smøre pumpen og andre indre dele, motoren ruster ikke inde fra og som du selv siger fryser først ved en lavere temperatur end normalt.


  • #21   10. aug 2009 en bil en varm sommer dag... hvor nålen er tæt på det røde felt.. der kan det sænkes ved at tilføre mere ren kølervæske. ( også helt aml kølervæske )

    mvh


  • #22   10. aug 2009 Eller det gamle rallytrick...........
    brug bremsevæske, det udvider sig næsten ikke...
    Meeeeen det er en smuuuule hårdt ved kølesystemet


  • #23   10. aug 2009 jannik N

    er godt klar over at systemet ikke er vildt glad for det.
    men kræver en ny top pakning. næppe.

    det er jo bla. forbudt at kører med kølevæke til nogle løb/træf osv.
    da kølevæske bliver så fandes glat.

    der køres der på demineraliseret eller destilleret vand


  • #24   10. aug 2009 Hold kæft jeg er en bon hat! Har vendt de to slanger forkert. Den studs der sidder under dækslet, altså den der har frit gennem løb løber ned til opsamler beholderen. Så når vandet bliver varmt pisser det bare direkte ud. Den slange der går til motoren sidder ved dækslet. Så der skal fanme tryk på vandet for at trykke fjedren og lade vandet løbe igennem. Nå, men man lære noget nyt!
    Godt du nævnte det Sebastian, ellers havde jeg ikke tænkt på det.


    Hatten af for Suzuki der kan konstruere en motor der har holdt til det!!!!!!

    Hvis der er nogen der er med på køreture i jylland eller fyn er jeg klar. Er i DK på ferie og har jo taget motorcyklen med:) Ellers ligger jeg bare og skyder rundt på den efter diverse familie og venne besøg.


  • #25   10. aug 2009 Yep det er 50/50. Har ellers set en bil med kun vand på systemet. Der gik 10 min i tomgang så røg toppakningen. Er 100% på at det hæver kogepunket sammen med trykket i et lukket kølesystem.

  • #26   10. aug 2009 jannik N

    efter hvad jeg efter lidt søgene på internettet og her inde kan finde frem til at bekræfte min påstand.

    så har jeg ikke fundet noget sted endnu som siger at normal kølevæske giver højere kogepunkt.
    vil ikke udtale mig om alle de der super cool osv.


  • #27   10. aug 2009 I hælder bare rent vand på:) Lad os høre hvad der sker efter en god køre tur. Helst en frisk tur:)

    http://www.ehow.com/how-does_4614709_radiator-fluid-protect-radiator.html

    http://www.freeautomechanic.com/cooling-system-fluid.html


  • #28   10. aug 2009 jannik N


    Enig : )

    mvh


  • #29   10. aug 2009 Det er ikke pis. Salt hæver jo også kogepunktet lidt, men så vil alt ruste jo. Det hæver kogepunktet. Det samme gør trykket i et lukket system.

    The almost universally-used substance that matches all these specifications is ethylene glycol, which has a boiling point of 387°F (197°C).

    Ethylene glycol er så køler væske.


  • #30   10. aug 2009 jannik N

    må da indrømme jeg bliver usikker på min påstand.
    men går bare imod alt hvad jeg alt har lært.

    men forstår bare stadig ikke hvorfor nogle racer kører på demineraliseret eller destilleret vand

    men never mind..-)
    vil smutte i seng.


  • #31   10. aug 2009 Hov, glemte linket

    http://www.wisegeek.com/how-does-antifreeze-work.htm


  • #32   10. aug 2009 De mekanikere der er på de biler jeg har kørt bruger demineraliseret vand. Bruger jeg også selv, ingen kalk osv i. Men der er altid mixet kølervæske i.

  • #33   11. aug 2009 Jannik: Jeg havde præcis det samme problem på min zxr, og tænkte alle muligheder igennem.
    Jeg prøvede at skifte kølerdæksel samt thermostat, problemet er nu helt væk
    MVH Simon J


  • #34   11. aug 2009 Tadaa.. Tak til mig smiley :) smiley
    godt du fik det løst smiley


  • #35   11. aug 2009 Til ræs kører jeg på rent vand. Da der ikke må være kølevæske i systemet. Det er der faktisk en hel del racer kørere der gør smiley

    Bare lige for at mane i jorden at vand ikke skulle kunne køle motoren ned.


  • #36   11. aug 2009 Sebastian. Yep. De to rør var byttet så når temperaturen gik op var der frit for vandet at løbe direkte til overløbet. Så de er byttet, nyt væske og så holder temperaturen så på 103 i tomgang og 78 - 80 når man køre, uden at det selvfølgelig pisser ud:) Så yes, tak til dig. Havde jeg sku ikke lige tænkt på.

  • #37   11. aug 2009 Nikolaj, hvad er grunden til at du ikke bruger kølervæske? Samtlige racerbiler jeg har kørt, både med "alm" motor og dem udstyret med motorcykel motorer er der altid kølervæske i. Det køler ikke bedre, men det hæver kogepunktet. Hvis du ligger lige i røven af en anden bil ryger tempraturen snildt op over 100. Hvis man holder stille i pitten ryger den også nemt over 100(som regel ingen blæser på). Når vand koger stiger trykket jo helt vildt. Det kan skyde en toppakning af!

    FInt du ikke bruger kølervæske, men har aldrig set en racerbil, alm bil eller mc uden kølervæske blandet i. Der er vel en grund til at en ny motorcykel kommer med en 50/50 blanding? Det smøre, det sørger for at tingene ikke ruster og det hæver kogepunktet. Faren for at det fryser i en bane bil/cykel er vel underordnet.


  • #38   11. aug 2009 Det er de færreste reglementer indenfor Roadracing, som tillader brugen af almindelige kølervæsker (glykol-baserede). eks. det danske RR-reglement (DMU) tillader ikke burgne af glykol.
    Derfor er det meget almindeligt indenfor motorcykelsport, at man udelukkende bruger demineraliseret vand i kølesystemet.
    Det er udelukkende af hensyn til sikkerhed, i tilfælde af en lækage af kølersystemet.
    Der er trods alt lidt større risiko ved at køre igennem kølervæske på 2 hjul end der er på 4.

    Køleevnen bliver ikke ringere af at bruge alm. vand, tværtimod, men det er rigtig at kogepunktet kan stige, grundet et højere tryk i det lukkede system, hvilket også er årsagen til at man ofte sætter større kølere på race-motorcykler (specielt hvis de er hårdtpumpede).


  • #39   11. aug 2009 Det gir mening. På biler er der en opsamler tank for olie/vand. Men det hæver kogepunktet. Ethylene glykol koger jo først ved 190 grader som jeg skrev længere oppe. Men det giver da mening ikke at bruge det pga sikkerheden. Selv i gokart med 100cc motorer totakter bruger kølervæske.

  • #40   11. aug 2009 Det er ikke tilladt at køre med kølevædske på til race. Ved godt at det er tilladt til bil race men det er det altså ikke til MC race.

    Der er nogle af de store kanoner som bruger andre væsker for at hæve kogepunktet i deres motorer men altså ikke køle væske som man kender det fra tanken da det ved spild bliver lige så glat som sæbe at køre på.

    Men for en almindelig MC med standard motor der er der ikke behov for det. Min er i hvert fald ikke kogt over endnu. smiley

    Korrekt det er rustbekyttende samt frostsikret med kølevæske i. Også derfor at det kommer i mc til landevej. Men som sagt til en standard motorcykel til ræs i DK. No problem.



  • #41   11. aug 2009 Okay. Point taken.

    Men tror ik vi bliver enige med en alm mc. Jeg vil altid fylde kølervæske på;)



  • #42   11. aug 2009 Ja, det ville da være tåbeligt ikke at bruge alm. kølervæske til gadecyklen.

    På racecyklerne plejer jeg også at rense kølesystemet igennem i vinterpausen og det er ikke kildevand der komme ud efter sådan en rensning, så der er da ingen tvivl om, at motoren lever et lidt hårdere liv uden brug af kølervæske.


Kommentér på:
GSXR k1 1000 smider vandet??

Annonce