6.854 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
44 Svar
forkert placering på vejbanen? forkert placering på vejbanen?
Ifølge eksperten her kører vi alle sammen forkert på vejbanen når vi længst ind mod midten. Han påstår at vi skal holde til højre.
(link fjernet)
Det var godt nok ikke det jeg lærte, da jeg tog kortet. Da fik vi at vide at MC'er skulle placere sig i banen, hvor en chauffør i en bil vil have siddet.
Er der nogle der kan bekræfte at politiets motorcykler holder til højre i vejbanen.?
Mvh
0 synes godt om
apr 2007
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 38 Svar: 723
Jeg har også altid lært at placere mig ca. 1/3 fra midten - ca. hvor føreren i en bil ville sidde! Og politiet selv placerer sig sgu da også ca. sådan??
Følger: 20 Følgere: 83 MC-er: 7 Emner: 633 Svar: 6.803
Det er sku da kun fordi de putter sig de køre så langt til højre
sep 2007
Følger: 20 Følgere: 20 MC-er: 3 Emner: 86 Svar: 371
maj 2007
Følger: 56 Følgere: 59 MC-er: 5 Emner: 110 Svar: 1.792
Dog - hvis man kører søndagstur i lavere tempo end resten af trafikken, så man hele tiden bliver overhalet, så ville jeg nok trække ind til højre - eller finde mig en anden vej at køre på
jan 2008
Følger: 13 Følgere: 12 MC-er: 2 Emner: 27 Svar: 371
okt 2006
Følger: 9 Følgere: 8 MC-er: 3 Emner: 11 Svar: 297
aug 2007
Følger: 38 Følgere: 41 MC-er: 2 Emner: 46 Svar: 932
Hvis alle placere sig i venstre side ... ville der ikke være mange sidespejle på danske biler.
En anden ting er hvad der er mest fornuftigt ... det er en hel anden sag.
jun 2006
Følger: 14 Følgere: 24 MC-er: 3 Emner: 118 Svar: 1.381
De betjente jeg har set, har heller ikke kørt inde ved kantstenen. Mon ham Wilbert selv kører motorcykel; jeg tvivler.
jun 2006
maj 2006
Følger: 10 Følgere: 27 MC-er: 11 Emner: 64 Svar: 427
Jeg kan på ingen måde forstå det fornuftige, i at man skulle holde til højre i sin egen vejbane, loven eller ej..
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 136 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
Rumpen på sadlen samme sted ift vejbanen, som hvis man sad i en bil.
Men i dag skal man bare holde til højre ....
Det er det jo en del forskeld på ... Jeg skal sku heller ikke ind i højre side og køre
aug 2005
<i>Højstærede Mogens Wilbert
Det er med stor undren, jeg læser i dit svar om knallerters, at knallerter og motorcykler skal køre så langt til højre som muligt i en given vejbane.
Det er helt i strid med, hvad MC-aspiranter på landets køreskoler undervises i. De lærer at de skal befinde sig ca to trediedele ude i vejbanen og i midten på motorvej.
Som erfaren motorcyklist stiller jeg mig også selv dybt uforstående overfor din udtalelse.
Vel vidende, at en meget stor del af uheld involverende motorcykler bl.a. skyldes at motorcykliten overses, ved de fleste motorcyklister, at en motorcykel er langt mere synlig ude i vejbanen end inde til højre, hvor de i øvrigt meget let forveksles med langsommere kørende knallerter.
Jeg er meget spændt på at høre, om landets køreundervisning virkelig er så gennemført forkert.
Med venlig hilsen
Knud Jensen
jun 2004
Følger: 54 Følgere: 53 MC-er: 3 Emner: 118 Svar: 2.299
Jeg har lige været på jagt efter et citat fra min teoribog, men jeg har desværre kun den til bil, og ikke den til mc.. Måske der er nogle der ligger inde med den til mc? Ville jo ikke være tosset at have et citat fra bogen, og vise den kære postkasse-betjent
Hygge
aug 2007
Følger: 23 Følgere: 21 MC-er: 1 Emner: 48 Svar: 794
jun 2004
Følger: 4 Følgere: 210 Emner: 104 Svar: 3.868
Men den bliver nok svært upopulær hvis den kører ude midt på vejen.
En knallert 30 skal på cykelstien.
mar 2009
Følger: 14 Følgere: 11 MC-er: 6 Emner: 6 Svar: 520
Yep det siger loven .. men hvorfor skal de rasle rundt med 45 Km/t midt på vejen
Det det med en 45´er er da også skruget total forkert sammen
Hvorfor skal det koste Ca 10,000 Kr.- at køre på en 45´er og Ca 150 Kr.- på en 30´er !!!! Er det så farligt at køre 15 Km/t hurtiger ...
Hvad så med de traktoer som køre mere end 42 Km/t .. Jaa de har jo så lige mistet kørekortet Da de er inregisteret til at må køre 30 Km/t ...
maj 2006
Følger: 81 Følgere: 76 MC-er: 7 Emner: 59 Svar: 2.982
Jeg praktisere da altid, at holde ind til højre.. Ihvertfald når jeg parkere..
Men vejen er jo "MIN" når jeg tøffer.. Så det hele skal da bruges.. *lol*
Dejligt med lidt debat... I LÅÅÅÅVE IT... c",)
dec 2005
Følger: 1 MC-er: 1 Emner: 6 Svar: 147
apr 2006
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 17 Svar: 960
Hej Mogens.
Jeg skal hermed gøre dig opmærksom, på at du har lavet en meget uheldig udtalelse, i understående brevkasse!
(link fjernet)
Du skriver at mc´erne, også skal holde til højre i vejbanen. Dette er ikke korrekt, og kan skabe flere farlige situationer. Når en mc forveksles/ opfattes som en knallert. Ingen af dem jeg kender, og har snakket med, har lært at holde til højre da de tog kørekortet. Men derimod at ligge ca, hvor føren af en bil sidder. Desuden lærer man at "fylde" som en bil i trafikken, så folk kan se at det er en mc!
Jeg håber inderligt, at du vil reviderer din viden, og ændre din udtalelse i brevkassen.
Mvh
Rasmus W. Olsen
---------------------------------------------------------------------------------------
Jeg kan se at Knud, også har skrevet til Mogens. Så må vi håbe, at manden tager det til sig!
aug 2007
MEN HUSK AT LOVEN IKKE NØDVENDIGVIS ER FORNUFTIG I ALLE HENSEENDE
"Placeringen på vejen
§ 15.
Kørende skal under hensyntagen til anden færdsel og forholdene i øvrigt holde så langt til højre som muligt.
Stk. 2. Har kørebanen tre vognbaner, må et køretøj ikke benytte den vognbane, som er beliggende yderst til venstre i færdselsretningen, medmindre færdslen på kørebanen er ensrettet.
Stk. 3. Afstanden til foran kørende skal afpasses på en sådan måde, at der ikke er fare for påkørsel, hvis køretøjet foran standser, eller dets hastighed nedsættes. Køretøjer, for hvilke der gælder en særlig hastighedsbegrænsning, jf. § 43, skal uden for tættere bebygget område tillige holde en sådan afstand til foran kørende, at overhalende køretøjer uden fare kan føres ind imellem et sådant køretøj og køretøjet foran.
Stk. 4. Kørende skal holde til højre for helleanlæg, færdselsfyr og lignende, der er anlagt eller anbragt på kørebanen. Kørende kan dog også køre venstre om, hvis dette er tilkendegivet ved afmærkning, eller indretningen er beliggende på kørebaner med ensrettet færdsel.
Stk. 5. Køretøj, der anvendes ved vejarbejde, kan med fornøden forsigtighed føres således, som det er nødvendigt af hensyn til arbejdet."
apr 2006
aug 2007
okt 2006
Følger: 9 Følgere: 8 MC-er: 3 Emner: 11 Svar: 297
Tror i så man dumper ??
mar 2008
Følger: 11 Følgere: 10 Emner: 94 Svar: 441
De erfaringer jeg fik at min kørelærer var, at man skal "fylde" kørebanen som en bil ved normal kørsel, dvs. i midten ca.
Når man kører bagved andre bilister mv. rådede min kørelærer os til at skifte med at ligge i venstre side og højre side, så de andre trafikanter kan se os bedre, skiftende fra venstre og højre bakspejl. (specielt lastbiler) ..
aug 2007
Hvad er det i ville have haft at Mogens Wilber skulle ha svaret??
Skulle han ha svaret i modstrid med loven??? ... så havde han nok fået en påtale.
Skulle han ha svaret "Gør som i finder fornuftigt"??? .. det er jo anarki.
apr 2006
Ved ligeud kørsel skal man normalt køre midt i vognbanen længst til højre, og kun bruge en eventuel vognbane til venstre for denne til overhaling eller kørsel forbi holdende. Hold normalt så langt til højre på kørebanen, som hensynet til cyklister, knallertkører og eventuelle fodgængere tillader.
apr 2006
Det står ikke sort på hvidt i færdelsesloven, at man skal holde til højre i sin vognbane!!
aug 2007
"Kørende skal under hensyntagen til anden færdsel og forholdene i øvrigt holde så langt til højre som muligt."
Dit udgangspunkt er at det ikke gælder for vognbane ... men det står det intet om.
Og nej det er ikke fortolkninger man skal anvende ... med derimod domme ... det ville da være kønt ... "jeg kan ikke forstå loven .. så jeg laver min egen fortolkning .. og så er det den som gælder" ...
det korte og det lange er at ham Wilbert ... naturligvis ... ikke må udtale sig imod loven.
jun 2006
aug 2005
Nu ligger det mig meget fjernt, at sige :"Blæs på lovens ord", så det er ikke det jeg gør.
Men vi skal vo alle huske, art færdselsloven er skrevet i et sprog, som ved ultimativ tolkning medfører, at man ikke kan KØRE hverken bil eller MC PUNKTUM.
Det jeg hæfter mig ved er, at man i den officielle undervisning og ved køreprøver netop underviser i at placering skal ske ude i vognbanen.
Vi ved alle, at det er vigtigt, at følge de regler kørelærerne afsætter, så netop derfor er en udtalelse som den øverst refererede megt forvirrende - for nu lige at udtrykke det mildt.
aug 2007
Tror sgu jeg vælger Glistrups fortolkning af skatteloven .. fremover ...
aug 2005
Jeg skriver det sådan, fordi det netop er et eksempel på det rigide i en helt striks læggen sig op ad en lovteksts ordlyd. Prøv en gang at nærlæse færdselslovens paragraf 4. Skal den efterleves kan vi glemme alt om at sætte vore kørejern i gear.
aug 2007
aug 2007
Tror bare vi er grundlæggende uenige om hvem der bestemmer reglerne i trafikken.
" Anvisninger for færdslen
§ 4. Trafikanter skal efterkomme de anvisninger for færdslen, som gives ved færdselstavler, afmærkning på kørebane eller cykelsti, signalanlæg eller på anden måde, jf. § 95.
Stk. 2. Trafikanter skal efterkomme de anvisninger for færdslen, som gives af politiet eller andre, som trafikministeren har bemyndiget til at regulere færdslen, jf. § 89. Disse anvisninger skal efterkommes forud for anvisninger i stk. 1.
Stk. 3. Anvisningerne i stk. 1 og 2 skal efterkommes forud for færdselsreglerne.
Stk. 4. Trafikanter skal uanset afmærkning, der tilkendegiver ubetinget vigepligt, rette sig efter signalanlæg, der regulerer færdslen i det pågældende vejkryds. "
okt 2008
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 5 Svar: 572
nov 2008
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 14 Svar: 101
Kørende skal under hensyntagen til anden færdsel og forholdene i øvrigt holde så langt til højre som muligt.
..........................................................................
Når jeg kører inde i byen, hvor der er parkerede biler - så kører jeg langt fra højre side.
Når jeg kører i tæt trafik - kører jeg heller ikke i højre side.
Når jeg kører i åben land med god udsyn og ringe trafik - så kører jeg gerne i højre side.
Som §15, stk.1 beskriver skal der køres efter anden færdsel og forholdene iøvrigt.
apr 2006
Hej Rasmus.
Som læser af brevkassen ved du også, at jeg besvarer rigtig mange spørgsmål. Når jeg besvarer spørgsmålene, tager jeg naturligvis altid udgangspunkt i, hvad loven siger, og i det konkrete svar er det reglerne i færdselslovens § 15 stk. 1, der er gældende. Denne bestemmelse er sålydende " Kørende skal under hensyntagen til anden færdsel og forholdene i øvrigt, holde så langt til højre som muligt". Der er ikke i loven, heller ikke i § 52, der omhandler særregler for motorcykler" nævnt noget om, at motorcykler skal fravige bestemmelsen i § 15. At så nogen vælger at gøre det, ligger uden for spørgsmålet.
-----------------------------------------------------------------------------------------
Og jeg har så svaret følgende:
Hej Mogens.
Tak for dit svar.
Jeg må altså konkluderer at loven, har en meget uheldig formulering! Som, hvis den efterleves bokstaveligt, kan resulterer i ulykker af den grove slags. Som vi ser, når en bil kører ud foran en mc.
Så der ligger et stykke arbejde for RFSF, i at få lavet et tillæg i §52. Lydende på at en mc ikke bør føres, så den kan forveksles med en knallert.
Mvh
Rasmus W. Olsen
-----------------------------------------------------------------------
Gad vide om Knud har modtaget samme smøre??
apr 2007
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 38 Svar: 723
Men ja, mage til vagt, uinteresseret standardsvar skal man lede længe efter...
aug 2007
Mener du ikke ... "Det var ikke det svar vi ville ha" ... hovedrystende.
mar 2007
Følger: 1 MC-er: 1 Svar: 35
Selv om færdselslovens tekst ikke giver min forhenværende chef mange fortolkningsmuligheder, har "Bekendtgørelse om undervisningsplan for køreuddannelsen til motorcykel (kategori A)" som beskrevet i Bekendtgørelse af 16. januar 2009 her:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=123156
under afsnit 7.2.4, der omhandler hvordan undervisningen skal være under ligeudkørsel, fortolket under pkt. 2, at man bør placere sig umiddelbart enten til højre eller venstre for den tænkte midterlinie i en given vognbane af hensyn til både at kunne reagere i alle retninger samt at være så synlig som mulig for andre trafikanter.
Ligeledes kan man på politiets hjemmeside hente vejledningen for de prøvesagkyndige her:
http://www.politi.dk/NR/rdonlyres/2E1A6E27-C9C3-4BF4-9A34-C33B10F18C30/0/RTL_2008_version_908.pdf
Under afsnit 5.3.8.4 står der i den allersidste del, at:
I forbindelse med den praktiske prøve til kategori A skal det indgå i bedømmelsen af en aspirants placering i en vognbane under ligeudkørsel, at en placering umiddelbart til højre for en tænkt midterlinie i vognbanen kan være lige så korrekt som en placering umiddelbart til venstre for den tænkte linie.
Så alt i alt:
En ting er den stramme fortolkning af færdselslovens § 15, men noget helt andet er de regler, der skal følges i praksis.
Hygge hejsa
maj 2007
Følger: 26 Følgere: 24 Emner: 2 Svar: 174
Da jeg tog MC kort, blev det banket ind i knolden på os, at vi sku "fylde" som en bil på kørebanen, så det er nu engang det jeg forholder mig, især efter at jeg sidste sommer blev bakket ned af en kassevogn, der ikke havde set mig, da han ik ku se mig i sidespejlet, I kan fandme tro jeg har lært at placere mig i vognbanen, så bilisterne kan se mig i deres sidespejl, og jeg kan se dem, og det må jo så også gøre sig gældende ved fremadrettet kørsel på mc..... bare min mening om emnet, så kan de sku skrive det nok så kryptisk i deres love og paragraffer. !
forkert placering på vejbanen?