6.854 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 44 Svar

forkert placering på vejbanen? forkert placering på vejbanen?

Ifølge eksperten her kører vi alle sammen forkert på vejbanen når vi længst ind mod midten. Han påstår at vi skal holde til højre.

(link fjernet)

Det var godt nok ikke det jeg lærte, da jeg tog kortet. Da fik vi at vide at MC'er skulle placere sig i banen, hvor en chauffør i en bil vil have siddet.
Er der nogle der kan bekræfte at politiets motorcykler holder til højre i vejbanen.?

Mvh


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Løbende Gutavberg wc 1.280 kr.
  • Rengøring 1,5 time 500 kr.
  • Løs vandhand skal fastgøres 499 kr.
  • Rep af vaskemaskine 600 kr.
  • Skridsikker måtte 800 kr.
  • Rengøring af køkken opvask og vasket gul i lille gang og køkken 310 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  forkert placering på vejbanen?
  • #2   20. jun 2009 Ja, det er da fuldstendig knold og tot :s
    Jeg har også altid lært at placere mig ca. 1/3 fra midten - ca. hvor føreren i en bil ville sidde! Og politiet selv placerer sig sgu da også ca. sådan??


  • #3   20. jun 2009 " Det er da en misforståelse, at motorcykler skal køre midt i vognbanen. Prøv at se, hvorledes politiets motorcykler kører "

    Det er sku da kun fordi de putter sig de køre så langt til højre


  • #4   20. jun 2009 det er bare ud i yderbanen og så der ud af ...bare hold godt øje med dem fra sideveje ...det er sku der de fleste ulykker sker dsv

  • #5   20. jun 2009 Selvfølgelig - læg dig i venstre side - giver helt sig selv hvis man kører lidt frisk til. Opdager tidligere trafikanter fra højre, ser længere ind i højresving og har bedre mulighed for at undvige hvis der sker noget uventet.

    Dog - hvis man kører søndagstur i lavere tempo end resten af trafikken, så man hele tiden bliver overhalet, så ville jeg nok trække ind til højre - eller finde mig en anden vej at køre på smiley


  • #7   20. jun 2009 Ja.. har hellere ikke tænkt mig at holde til højre fra nu af.. Men hvordan kan han være ekspert i trafiksikkerhed og sige vi skal holde til højre? Det gavner jo som sagt ikke vores synlighed i traffikken.

  • #8   20. jun 2009 Er ved & tage kort til mc, min kørelærer siger man skal holde sig på midten eller en anelse til venstre for midten af kørebanen, så evt bilister ikke får den ide & snige sig forbi/overhale...

  • #9   20. jun 2009 Hmmm ... mener da at ALLE køretøjer har højre kørsel i DK ... og dvs så langt til højre man kan.

    Hvis alle placere sig i venstre side ... ville der ikke være mange sidespejle på danske biler.

    En anden ting er hvad der er mest fornuftigt ... det er en hel anden sag.


  • #10   20. jun 2009 Loven siger længst til højre. Så andet kan han vel desværre ikke sige. Men at give udtryk for at det også skulle være sikrest, er ren BS.

    De betjente jeg har set, har heller ikke kørt inde ved kantstenen. Mon ham Wilbert selv kører motorcykel; jeg tvivler.


  • #12   20. jun 2009 Mogens, Såfremt den engelske bil kører i England, så er det stadig fornuftigt smiley

  • #14   20. jun 2009 For et par år tilbage, kørte en mc betjent op på siden af mig i et lyskryds. Kørte midt i min vejbane og han kørte op på siden af mig i MIN vejbane og råbte mig ind i hovedet, om hvorfor jeg ikke holdte til højre. Mit første svar var selvfølgelig, at jeg ikke ønskede at fremprovokere, at et eller andet fjols kørte op på siden af mig, da jeg alligevel ville være den der kom først frem. Kiggede så hentydende på det fjols, der lige havde gjort det alligevel (politimanden). Han speedede derefter op og kørte sin vej.

    Jeg kan på ingen måde forstå det fornuftige, i at man skulle holde til højre i sin egen vejbane, loven eller ej..


  • #15   20. jun 2009 Jeg har set og hørt sådanne udtalelser før, men de er helt i strid med, hvad jeg har lært og praktiseret:

    Rumpen på sadlen samme sted ift vejbanen, som hvis man sad i en bil.


  • #16   20. jun 2009 For en del år siden hed at man skulle holde så langt til højre som muligt ..

    Men i dag skal man bare holde til højre ....

    Det er det jo en del forskeld på ... Jeg skal sku heller ikke ind i højre side og køre


  • #17   20. jun 2009 Jeg er så konsterneret, at jeg just har tilskrevet Wilbert følgende:

    <i>Højstærede Mogens Wilbert

    Det er med stor undren, jeg læser i dit svar om knallerters, at knallerter og motorcykler skal køre så langt til højre som muligt i en given vejbane.

    Det er helt i strid med, hvad MC-aspiranter på landets køreskoler undervises i. De lærer at de skal befinde sig ca to trediedele ude i vejbanen og i midten på motorvej.

    Som erfaren motorcyklist stiller jeg mig også selv dybt uforstående overfor din udtalelse.

    Vel vidende, at en meget stor del af uheld involverende motorcykler bl.a. skyldes at motorcykliten overses, ved de fleste motorcyklister, at en motorcykel er langt mere synlig ude i vejbanen end inde til højre, hvor de i øvrigt meget let forveksles med langsommere kørende knallerter.

    Jeg er meget spændt på at høre, om landets køreundervisning virkelig er så gennemført forkert.

    Med venlig hilsen

    Knud Jensen


  • #19   20. jun 2009 Super mail Knud - jeg er spændt på at høre hvilket svar du får!

    Jeg har lige været på jagt efter et citat fra min teoribog, men jeg har desværre kun den til bil, og ikke den til mc.. Måske der er nogle der ligger inde med den til mc? Ville jo ikke være tosset at have et citat fra bogen, og vise den kære postkasse-betjent smiley

    Hygge


  • #20   20. jun 2009 har manden mc kort ?


  • #21   20. jun 2009 En sidebemærkning: En knallert 45 skal placere sig i trafikken som en motorcykel.
    Men den bliver nok svært upopulær hvis den kører ude midt på vejen.
    En knallert 30 skal på cykelstien.


  • #22   20. jun 2009 jeg holder mig sgu til venstre, så er jeg ligeglad med hva "experterne" siger. Jeg mener helt klart der er mindre risiko for at blive overset hvis jeg placerer mig mod venstre.....

  • #23   20. jun 2009 Matthias H. M

    Yep det siger loven .. men hvorfor skal de rasle rundt med 45 Km/t midt på vejen

    Det det med en 45´er er da også skruget total forkert sammen

    Hvorfor skal det koste Ca 10,000 Kr.- at køre på en 45´er og Ca 150 Kr.- på en 30´er !!!! Er det så farligt at køre 15 Km/t hurtiger ...

    Hvad så med de traktoer som køre mere end 42 Km/t .. Jaa de har jo så lige mistet kørekortet Da de er inregisteret til at må køre 30 Km/t ...


  • #24   20. jun 2009 Jeg vil bestemt give Moooogenz ret..

    Jeg praktisere da altid, at holde ind til højre.. Ihvertfald når jeg parkere..
    Men vejen er jo "MIN" når jeg tøffer.. Så det hele skal da bruges.. *lol*

    Dejligt med lidt debat... I LÅÅÅÅVE IT... c",)


  • #25   20. jun 2009 Ham Wilbert er da ikke helt normal i sit hovede. Man kunne godt få den tanke at han er ude på at slå os alle sammen ihjel. Det er da længe siden at jeg har hørt så dum en kommentar. Vi skal da lægge os på midten eller lidt over midten på vores kørebane.

  • #26   20. jun 2009 Jeg har lige sendt understående til Mogens Wilbert:

    Hej Mogens.

    Jeg skal hermed gøre dig opmærksom, på at du har lavet en meget uheldig udtalelse, i understående brevkasse!
    (link fjernet)

    Du skriver at mc´erne, også skal holde til højre i vejbanen. Dette er ikke korrekt, og kan skabe flere farlige situationer. Når en mc forveksles/ opfattes som en knallert. Ingen af dem jeg kender, og har snakket med, har lært at holde til højre da de tog kørekortet. Men derimod at ligge ca, hvor føren af en bil sidder. Desuden lærer man at "fylde" som en bil i trafikken, så folk kan se at det er en mc!

    Jeg håber inderligt, at du vil reviderer din viden, og ændre din udtalelse i brevkassen.

    Mvh
    Rasmus W. Olsen
    ---------------------------------------------------------------------------------------

    Jeg kan se at Knud, også har skrevet til Mogens. Så må vi håbe, at manden tager det til sig!


  • #28   20. jun 2009 Hold nu op .. manden udtaler sig i forhold til loven ... ikke fornuft ...et køretøj, hestevogn, bil, MC, knallert,cykel ellert, osv ... skal køre i højre siden så langt mod højre som muligt.

    MEN HUSK AT LOVEN IKKE NØDVENDIGVIS ER FORNUFTIG I ALLE HENSEENDE

    "Placeringen på vejen

    § 15.

    Kørende skal under hensyntagen til anden færdsel og forholdene i øvrigt holde så langt til højre som muligt.

    Stk. 2. Har kørebanen tre vognbaner, må et køretøj ikke benytte den vognbane, som er beliggende yderst til venstre i færdselsretningen, medmindre færdslen på kørebanen er ensrettet.

    Stk. 3. Afstanden til foran kørende skal afpasses på en sådan måde, at der ikke er fare for påkørsel, hvis køretøjet foran standser, eller dets hastighed nedsættes. Køretøjer, for hvilke der gælder en særlig hastighedsbegrænsning, jf. § 43, skal uden for tættere bebygget område tillige holde en sådan afstand til foran kørende, at overhalende køretøjer uden fare kan føres ind imellem et sådant køretøj og køretøjet foran.

    Stk. 4. Kørende skal holde til højre for helleanlæg, færdselsfyr og lignende, der er anlagt eller anbragt på kørebanen. Kørende kan dog også køre venstre om, hvis dette er tilkendegivet ved afmærkning, eller indretningen er beliggende på kørebaner med ensrettet færdsel.

    Stk. 5. Køretøj, der anvendes ved vejarbejde, kan med fornøden forsigtighed føres således, som det er nødvendigt af hensyn til arbejdet."



  • #29   20. jun 2009 ja, når der er flere vognbaner, skal man benytte den længst til højre. Men ikke holde til højre i egen vognbane!!

  • #30   20. jun 2009 Jow Rasmus .. i følge love skal man det .. men jeg vil da lade tvivlen komme dig til gode ... men du må nok lige komme med en henvisning til hvor i loven det står.

  • #31   20. jun 2009 Tror jeg vil køre 30 cm fra kanten til cykelstien/fortorvet når jeg skal til køre-prøve....

    Tror i så man dumper ?? smiley


  • #32   20. jun 2009 Det er flot nogen ( Knud (Vestegnen) J og Rasmus(lolland) O ) tager initiativ og giver Mogens Wilbert feedback for hans svar i brevkassen.


    De erfaringer jeg fik at min kørelærer var, at man skal "fylde" kørebanen som en bil ved normal kørsel, dvs. i midten ca.
    Når man kører bagved andre bilister mv. rådede min kørelærer os til at skifte med at ligge i venstre side og højre side, så de andre trafikanter kan se os bedre, skiftende fra venstre og højre bakspejl. (specielt lastbiler) .. smiley


  • #33   20. jun 2009 Egelund .. det er osse de råd jeg fik af min kørelære .... men han fortalte osse at det ikke er korrekt i forhold til loven.

    Hvad er det i ville have haft at Mogens Wilber skulle ha svaret??
    Skulle han ha svaret i modstrid med loven??? ... så havde han nok fået en påtale.
    Skulle han ha svaret "Gør som i finder fornuftigt"??? .. det er jo anarki.


  • #34   20. jun 2009 sakset fra Dansk kørelærer-union (link fjernet)

    Ved ligeud kørsel skal man normalt køre midt i vognbanen længst til højre, og kun bruge en eventuel vognbane til venstre for denne til overhaling eller kørsel forbi holdende. Hold normalt så langt til højre på kørebanen, som hensynet til cyklister, knallertkører og eventuelle fodgængere tillader.

    ____________________________

    Husk der skelnes mellem vognbane (der hvor du kører) og kørebane (hele vejen).

    @Zappovitz, du har jo selv postet lovteksten på området, og den er ikke entydig. Men formuleringen fra dku, beskriver det helt præcist!


  • #35   20. jun 2009 Jeg betvivler sår'n set ikke hvad kørelærer siger og gør ... men det ændre sår'n set ikke på loven ... og i sidste ende er det den som gælder og ikke hvad dansk kørelære union siger/mener/fortolker.

  • #36   20. jun 2009 Men som jeg skrev, er lovgivningen ikke tydelig. Og i sådanne tilfælde må man nødvendigvis, se på de fortolkninger som anvendes, og betragte dem som retvisende

    Det står ikke sort på hvidt i færdelsesloven, at man skal holde til højre i sin vognbane!!


  • #37   20. jun 2009 Rasmus .. det mener jeg så at det gør ... endda meget tydeligt.

    "Kørende skal under hensyntagen til anden færdsel og forholdene i øvrigt holde så langt til højre som muligt."

    Dit udgangspunkt er at det ikke gælder for vognbane ... men det står det intet om.

    Og nej det er ikke fortolkninger man skal anvende ... med derimod domme ... det ville da være kønt ... "jeg kan ikke forstå loven .. så jeg laver min egen fortolkning .. og så er det den som gælder" ...

    det korte og det lange er at ham Wilbert ... naturligvis ... ikke må udtale sig imod loven.


  • #38   20. jun 2009 Rasmus, Herunden vel også den som chefen for rigspolitiets færdselsafdeling melder ud? smiley

  • #39   20. jun 2009 Zappovitz, Rasmus og et par stykker til.

    Nu ligger det mig meget fjernt, at sige :"Blæs på lovens ord", så det er ikke det jeg gør.

    Men vi skal vo alle huske, art færdselsloven er skrevet i et sprog, som ved ultimativ tolkning medfører, at man ikke kan KØRE hverken bil eller MC PUNKTUM.

    Det jeg hæfter mig ved er, at man i den officielle undervisning og ved køreprøver netop underviser i at placering skal ske ude i vognbanen.

    Vi ved alle, at det er vigtigt, at følge de regler kørelærerne afsætter, så netop derfor er en udtalelse som den øverst refererede megt forvirrende - for nu lige at udtrykke det mildt.


  • #40   20. jun 2009 PUNKTUM .. nåja .. så er den sag jo ganske afklaret ... godt vi har dig Knud.

    Tror sgu jeg vælger Glistrups fortolkning af skatteloven .. fremover ...


  • #41   20. jun 2009 Zappovitz:

    Jeg skriver det sådan, fordi det netop er et eksempel på det rigide i en helt striks læggen sig op ad en lovteksts ordlyd. Prøv en gang at nærlæse færdselslovens paragraf 4. Skal den efterleves kan vi glemme alt om at sætte vore kørejern i gear.


  • #42   20. jun 2009 Og det gør at ingen af lovene gælder???

  • #43   20. jun 2009 Hmm .. nu har jeg så nærlæst §4 ... og jeg har meget svært, endog med meget god vilje, ved at give dig ret. Hvad er det der forhindre dig i at køre på MC der???

    Tror bare vi er grundlæggende uenige om hvem der bestemmer reglerne i trafikken.

    " Anvisninger for færdslen

    § 4. Trafikanter skal efterkomme de anvisninger for færdslen, som gives ved færdselstavler, afmærkning på kørebane eller cykelsti, signalanlæg eller på anden måde, jf. § 95.

    Stk. 2. Trafikanter skal efterkomme de anvisninger for færdslen, som gives af politiet eller andre, som trafikministeren har bemyndiget til at regulere færdslen, jf. § 89. Disse anvisninger skal efterkommes forud for anvisninger i stk. 1.

    Stk. 3. Anvisningerne i stk. 1 og 2 skal efterkommes forud for færdselsreglerne.

    Stk. 4. Trafikanter skal uanset afmærkning, der tilkendegiver ubetinget vigepligt, rette sig efter signalanlæg, der regulerer færdslen i det pågældende vejkryds. "


  • #44   20. jun 2009 who F cares

  • #45   20. jun 2009 § 15.
    Kørende skal under hensyntagen til anden færdsel og forholdene i øvrigt holde så langt til højre som muligt.
    ..........................................................................
    Når jeg kører inde i byen, hvor der er parkerede biler - så kører jeg langt fra højre side.

    Når jeg kører i tæt trafik - kører jeg heller ikke i højre side.

    Når jeg kører i åben land med god udsyn og ringe trafik - så kører jeg gerne i højre side.

    Som §15, stk.1 beskriver skal der køres efter anden færdsel og forholdene iøvrigt.


  • #46   22. jun 2009 Jeg har fået følgende svar fra Mogens:

    Hej Rasmus.

    Som læser af brevkassen ved du også, at jeg besvarer rigtig mange spørgsmål. Når jeg besvarer spørgsmålene, tager jeg naturligvis altid udgangspunkt i, hvad loven siger, og i det konkrete svar er det reglerne i færdselslovens § 15 stk. 1, der er gældende. Denne bestemmelse er sålydende " Kørende skal under hensyntagen til anden færdsel og forholdene i øvrigt, holde så langt til højre som muligt". Der er ikke i loven, heller ikke i § 52, der omhandler særregler for motorcykler" nævnt noget om, at motorcykler skal fravige bestemmelsen i § 15. At så nogen vælger at gøre det, ligger uden for spørgsmålet.
    -----------------------------------------------------------------------------------------

    Og jeg har så svaret følgende:

    Hej Mogens.

    Tak for dit svar.
    Jeg må altså konkluderer at loven, har en meget uheldig formulering! Som, hvis den efterleves bokstaveligt, kan resulterer i ulykker af den grove slags. Som vi ser, når en bil kører ud foran en mc.

    Så der ligger et stykke arbejde for RFSF, i at få lavet et tillæg i §52. Lydende på at en mc ikke bør føres, så den kan forveksles med en knallert.

    Mvh
    Rasmus W. Olsen
    -----------------------------------------------------------------------

    Gad vide om Knud har modtaget samme smøre??


  • #47   22. jun 2009 Jeg skrev også en mail til ham - men har ikke modtaget svar...
    Men ja, mage til vagt, uinteresseret standardsvar skal man lede længe efter...


  • #48   22. jun 2009 Vagt svar .. jeg sys det er meget præcist.

    Mener du ikke ... "Det var ikke det svar vi ville ha" ... hovedrystende.


  • Claus S
    Claus S Tilmeldt:
    mar 2007

    Følger: 1 MC-er: 1 Svar: 35
    #49   12. jul 2009 Jeg tror godt, jeg vil vove et øje og give et kvalificeret bud på, hvordan det forholder sig med fortolkningen af, at man skal placere sig til højre i egen kørebane.

    Selv om færdselslovens tekst ikke giver min forhenværende chef mange fortolkningsmuligheder, har "Bekendtgørelse om undervisningsplan for køreuddannelsen til motorcykel (kategori A)" som beskrevet i Bekendtgørelse af 16. januar 2009 her:

    https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=123156

    under afsnit 7.2.4, der omhandler hvordan undervisningen skal være under ligeudkørsel, fortolket under pkt. 2, at man bør placere sig umiddelbart enten til højre eller venstre for den tænkte midterlinie i en given vognbane af hensyn til både at kunne reagere i alle retninger samt at være så synlig som mulig for andre trafikanter.

    Ligeledes kan man på politiets hjemmeside hente vejledningen for de prøvesagkyndige her:

    http://www.politi.dk/NR/rdonlyres/2E1A6E27-C9C3-4BF4-9A34-C33B10F18C30/0/RTL_2008_version_908.pdf

    Under afsnit 5.3.8.4 står der i den allersidste del, at:
    I forbindelse med den praktiske prøve til kategori A skal det indgå i bedømmelsen af en aspirants placering i en vognbane under ligeudkørsel, at en placering umiddelbart til højre for en tænkt midterlinie i vognbanen kan være lige så korrekt som en placering umiddelbart til venstre for den tænkte linie.


    Så alt i alt:

    En ting er den stramme fortolkning af færdselslovens § 15, men noget helt andet er de regler, der skal følges i praksis.

    Hygge hejsa


  • #50   30. sep 2011 En ting er teori, og en anden den rigtige virkelighed. ;o)

    Da jeg tog MC kort, blev det banket ind i knolden på os, at vi sku "fylde" som en bil på kørebanen, så det er nu engang det jeg forholder mig, især efter at jeg sidste sommer blev bakket ned af en kassevogn, der ikke havde set mig, da han ik ku se mig i sidespejlet, I kan fandme tro jeg har lært at placere mig i vognbanen, så bilisterne kan se mig i deres sidespejl, og jeg kan se dem, og det må jo så også gøre sig gældende ved fremadrettet kørsel på mc..... bare min mening om emnet, så kan de sku skrive det nok så kryptisk i deres love og paragraffer. !


Kommentér på:
forkert placering på vejbanen?

Annonce