{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  måling af kræfter hk/moment
  • #1   3. feb 2006 hvor er mc nørderne henne? er der ikke nogen der kan svare... bah

  • #3   3. feb 2006 det gjorde det ikke rigtig : ) mc for dummies... go!!

  • #4   4. feb 2006 Ok så prøver jeg :o)

    Det som Carsten har skrevet er korrekt :o)

    Rent praktisk kører baghjulet på rullen. Rullen har en meget høj vægt og det er denne vægt, mc'en skal accellerere op i fart, hvilket gøres vha. det energi, der tilføres. Energien er drejningsmomentet på hjulet (som kommer fra motoren). Effekten udregnes herefter ud fra de omdrejninger, der er på motoren på et givent tidspunkt.

    Som Carsten også skriver er moment og effekt direkte proportionalt, hvilket betyder at eks. 60Nm ved 5000 o/min resulterer i halvt så megen effekt som 60Nm ved 10000 o/min.

    Hjalp det? :o)


  • #5   4. feb 2006 ja det gjorde det lidt... dvs at moment er en form for måling af hvor meget kraft der er i motoren/hjulet ved et vis antal omdrejninger og hk er en måling af hvor meget kraft motoren kan lave inden for et hvis rum tid? eller hva`??

  • #6   5. feb 2006 Meget tæt på... Men moment er energi og effekt er energi pr. tid og ikke kraft. F.eks. bruger en 100W pære en effekt på 100W, hvilket er 100 joule pr. sekund - altså j/s, eller energi pr. tid.
    Man kan sige at Nm er det antal joule, mc'en påfører rullen på et givent tidspunkt, mens effekten er den energi, der overføres pr. tidsenhed (sekund)...


  • #7   5. feb 2006 lige kompliceret nok... men blev lidt forvirret af det med joule og det

  • #8   5. feb 2006 Det er fordi, der er forskel på energi, kraft og effekt...
    -Kraft = Newton (eller kg om du vil)
    -Energi = Nm (Joule)
    -Effekt = Watt (Joule/sekund)

    Forestil dig, at der skal en vis mængde energi til at accelerere rullen fra 100 omdr. pr. minut til 200 omdr. pr. minut. Der skal eksempelvis bruges 2000 joule (bare et tal, jeg har fundet på).
    Hvis dette kan gøres på 1 sekund, så er effekten: 2000J/1s = 2000W, eller 2kW, hvilket er 2 · 1,36 = 2,72hk.

    Giver det mening?


  • #9   5. feb 2006 De 1,36 er i øvrigt bare for at regne om fra kW til hk

  • #10   5. feb 2006 ja lidt. men når man måler på mcen med rullefeltet. så får man jo nogle infoer fra rullen. men det er jo kun et tal. og man vil jo som regel gerne have 2. altså nm og hk. eller måler man også omdrejningerne når man har en mc på rullen?

  • #11   5. feb 2006 det er meget svært at se på frank hvams ansigt og så koncentrere sig om noget andet : )

  • #12   5. feb 2006 Man måler Nm som forskel i energi - altså fra de 100 til 200 omdr. som eksempel. Man ved også hvor lang tid det har taget at accelerere rullen op fra 100 - 200. Herfra får man effekten. Til sidst ved man også hvor mange omdrejninger motoren tager og så er det bare at plotte det sammen...

    Finn er sej :o)


  • #13   5. feb 2006 jeg bliver ved med at komme til nogenlunde samme konklusion. og det er at nm er en måling af kræfter per omdrejning og hk er samlede kræfter motoren kan generere...

  • #14   5. feb 2006 Problemet er nok, at du ser det hele som om, man måler kræfter...

    Forestil dig dette: Hvis du har en spand vand stående på gulvet og løfter den en meter op. Spanden har nu overvundet tyngdekraften en meter og derfor er energien i den højere end før (dette kaldes potentiel energi - når der ikke er bevægelse). Hvis du tager den tid, du har brugt på at løfte den med i betragtning, så har du den effekt, du har brugt på det. Det er lidt det samme som med rullen. Du flytter den (drejer den) og du har brugt energi. Hvis du medtager tiden, har du effekt.

    Hvis du vil sætte kraften i perspektiv, så må det være nogenlunde sådan: Hvis du træder op på en vægt, så påfører din kropsvægt en kraft på vægten - på grund af tyngdekraften.


  • #15   5. feb 2006 hvad er så forskellen på hk og nm... jeg ved hvordan man får det ene frem for det andet ved motorkonstrutionen... men hvad er selve forskellen. jeg ved selvfølgelig også at choppere (hovedsageligt) går efter nm og racere hk og så ligger tourene og roder rundt der et sted imellem. i øvrigt tak for alle svarene, for fedt at blive belært : )

  • #16   5. feb 2006 hk er blot Nm gange omdrejninger i forbindelse med en motor.
    Motoren er i stand til at levere en vis mængde energi (Nm) ved et bestemt omdrejningstal.

    Forestil dig igen det med spanden. Motoren er i stand til at tilføre spanden en mængde energi, der svarer til at løfte den en meter - dette er Nm. Hvis den gør det på et sekund, kan den levere en mængde effekt. Hvis den (ved højere omdrejninger) er i stand til at gøre det dobbelt så hurtigt, leverer den dobbelt så meget effekt. Samtidig løfter den stadig kun spanden en meter, hvilket betyder, den ikke tilfører mere energi end før - blot hurtigere.


  • #17   6. feb 2006 så nm er hvor meget energi der tilføjes og hk er hvor hurtigt?

  • #18   6. feb 2006 Nm er energien - ja.
    Effekten er et mål for, hvor hurtigt en mængde energi tilføres, så det kan man godt sige...

    Håber det er til at forstå :o)


  • #19   6. feb 2006 det er det lidt... er der en god bog hvor man får lidt mere indsigt i den slags end bare auto start bogen?

  • #20   6. feb 2006 En fysiskbog vil jeg anbefale... Jeg aner ikke lige hvad niveau, man skal finde det på, men jeg er stødt på det mange gange i forbindelse med mit studie som maskiningeniør... Og jeg mener også at kunne huske, der er en lille forklaring på det forrest i bilrevyen, men jeg har ikke lige en ved hånden, så jeg kan ikke lige se efter...

Kommentér på:
måling af kræfter hk/moment

Annonce