hjelme: glasfiber, poly carbonat osv?? {{forumTopicSubject}}
ku godt tænke mig at ta den her op igen, har siddet og søgt lidt rundt på siden for at læse lidt omkring forskellen. og folk er godt nok stædige omkring deres dyre hjelme og sikkerheden i dem(til trods for div tests viser anderledes, f.eks sharp tests)
jeg kunne godt tænke mig at få nogle facts på bordet omkring de forskellige materialer, hvis vi fuldstæding udelukker priser, vægt og udseende. men kun facts omkring materialer.
tar man f.eks poly carbonat, har jeg yderst svært ved at kunne se hvorfor glasfiber på nogen måde sku ku være så meget bedre, som nogen gerne vil gøre det til??
endnu værre er kulfiber?? der er ingen tvivl om at kulfiber er meget stærkt kontra sin lette vægt(men fra andre områder end hjelme, har jeg da den erfaring med kulfiber at hvis det får et slag, så flækker det(nærmest splintrer) og netop det ka da ok være særligt ønskværdigt på en hjelm.
kom med nogle facts omkring div materialer hvis i har dem?
jun 2005
Følger: 5 Følgere: 3 Emner: 89 Svar: 799
jul 2006
Følger: 25 Følgere: 24 MC-er: 2 Emner: 139 Svar: 1.068
jun 2005
i industrien blir det brugt til beskyttelses skærme på maskiner(altså for at sikre en operatør mod div roterende splinter osv, eller ved maskin fejl mod flyvende objekter(på alle dreje/cnc maskinerne på mit arb, er der polycarbonat afskærmninger) og der har da sket uheld med drejebænke der kører på fuld hastighed og pludselig taber et emne direkte op i skærmen med et par hundrede km/timen uden problemer.
jun 2005
jul 2006
Følger: 25 Følgere: 24 MC-er: 2 Emner: 139 Svar: 1.068
jun 2005
http://da.wikipedia.org/wiki/Komposit
altså kort sagt, materialer der er blandet sammen for at blive stærkere.
f.eks
glasfiber
kulfiber
som jo blir "lagt" sammen med for det meste epoxy lim.
jun 2005
chris- hvis et materiale gir sig, betyder det så ik os at det absorberer og fordeler energi? et stenhårdt materiale vil det ikke lade et evnt slag gå direkte igennem til inderforingen? eller evnt briste.
f.eks er en 1/2 liters colaflaske lavet af polycarbonat, så vidt jeg ved, og den er da godt nok svært at ødelægge på trods af at være ekstremt tynd.
jun 2005
har set der også er nogle hvor der står de er lavet af thermo-plast(hvad det så end er)
jun 2005
http://en.wikipedia.org/wiki/Thermoplastic
jun 2005
der står at polycarbonat er en thermo plast, så blev jeg da så meget klogere.
endvidere at en bestemt type af polycarbonat er det man ka laver "skud-sikre" ruder af.
sep 2005
Følger: 17 Følgere: 18 MC-er: 3 Emner: 300 Svar: 1.820
Jeg kører med Shoei X-Spirit, og der er en verden til forskel fra Shoei XR-1000, både i komfort/pasform, men også hvordan den føles at have på oppe i fart, den er meget mere neutral i luften.
Det er sjældent med oppe i tests, det er altid støj de fokusere på, og jeg har altid ørepropper i alligevel, så egentlig uvæsentligt for mig.
Og personligt mener jeg en af de bedste tests er, hvis man kigger på sikkerheden, at det er top-modellerne de professionelle bruger i fx MotoGP og WSBK - hvis der var bedre hjelme på nettet, brugte de sgu nok dem.
feb 2008
Følger: 8 Følgere: 6 MC-er: 1 Emner: 32 Svar: 153
Fidusen med en hjelm er faktisk rigtigt simpel.
Den skal beskytte dit hoved, og det gør den på flere punkter.
Inderskallen som skal absorbere dit hoveds bevægelses energi ved et styrt/slag, og yderskallen som skal modtage første kontakt med naturen, som også skal absorbere og vigtigst fordele slaget over et større område end punktet der rammes.
Yderskallen, som du specifikt spørger til, skal altså gå i stykker ved et hårdt sammenstød/slag. Det er det simpelthen designet til.
En egenskab som polycarbonat IKKE magter særligt godt. Det er for blødt og energien i det er ikke kontrollerbar, som eks.vis glasfibre/kulfibre/kevlar.
Som Chris H skriver, så er Kulfibre ikke særligt godt, da det er meget retningsbestemt, derfor splintre det i eks.vis Formel 1. MEN det gør det altså kun pga, at det skal splintres i en "kontrolleret" rækkefølge, for at absorberer energien.
Glasfibre og Kevlar er uden tvivl det eneste rigtige til en styrthjelm.
Tænk på det når i står og køber Hjelm til jer sel og jeres børn.
Stil spørgsmålet, Hvad er mit (børnenes) hoved værd...?
299,-
750,-
5,000,-
Ved godt at en del af prisen i en Arai, Shubert, Shoi... hjelm går til Branded, men der ligger RIGTIGT mange testtimer bag designet.
Shubert er bla 4 år om at designe 1 hjelm.
De billige hjelme lever KUN lige op til myndighedernes krav (hvis de da gør det???)
Men lever hjelmen op yil dine krav?
Jeg har selv kørt konkurrence, i Karting, og har stået på hovedet med 160 kg kart oven på mig selv da slaget kom.
Det kostede 5,000,- til en ny hjelm. Men 1 time senere kørte jeg altså igen...
Mvh
Rene' P
feb 2008
Men lever hjelmen op yil dine krav? =
Men lever hjelmen op TIL dine krav?
okt 2006
Følger: 17 Følgere: 16 MC-er: 3 Emner: 167 Svar: 3.629
jun 2005
sjovt du sir det er ukendte hjelme der blir testet, jeg sys da ellers sharp tester de mest kendte mærker/modeller, og netop kun på sikkerheden, ikke støj osv(som os netop er fuldstændigt underordnet i den her tråd, som kun sku omhandle materialet og sikkerheden i de forskellige materialer.
jun 2005
feb 2008
jun 2005
så f.eks rossi kører med sådan en hjelm man ka købe en version af hos en given forhandler? i bund og grund sir du. altså enten er de, eller os er de ikke, hehe.
jeg synes der desværre mangler noget ordentlig viden på området, med ordentligt dokumentation.
når f.eks en caberg hjelm af polycarbonat til 12-1500kr testest til 5stjerner a sharp, og en shuberth s1 pro af glasfiber, kun for 2stjerner hvad tror i så gør udlægget? og straks bagefter testen, blir sharp anklaget for at teste forkert osv...
okt 2006
Følger: 17 Følgere: 16 MC-er: 3 Emner: 167 Svar: 3.629
Så længe hjelmen er godkendt så holder den til at du vælter med den, ( det må man vel gå ud fra er dækket ind under de tests) og er uheldet ude og du vælter seriøst , så udskifter du den alligevel efterfølgende. Så er det vigtigste egentlig ikke at den passer hovedet godt og er støjdæmpende, og måske ser fed ud også.
sep 2005
Følger: 17 Følgere: 18 MC-er: 3 Emner: 300 Svar: 1.820
Og den SHARP test, tror ikke man skal tage den for alt for gode vare, der er flere ting der er mystiske ved den.
For det første er den baseret på en kendt godkendelse, som tester 6 steder på hjelmen, og da producenterne kender disse punkter, forstærker nogen af dem hjelmene præcis der.
Desuden mener de at 53% af slagene på en hjelm er på siden i uheld, hvilket statistisk set vist nok er tættere på 20-30%.
Der er også 2 af deres testpunkter på hjelmen som sidder lige over ørerne, et sted som hjelmen sjældent vil ramme da skulderen kommer i vejen først.
De skriver sågar på deres hjemmeside at de ikke tester fronten (hage-delen eller hvad man nu kalder den) på full-face-hjelme, hvilket jo er TOTALT til grin.
Og til sidst, så får en Arai RX-7 3 stjerne, en Shoei X-Spirit 4 stjerne, og en Lazer til 500kr 5 stjerner.....
feb 2008
Jeg giver dig fuldstændigt ret.
Det er ikke sikkert at den flækker, knuses.
Det er ved en... hmm punkt absorbering. ved et evt, skarpt hjørne, eks.vis kantsten, så vil fibrene optage en STOR del af stødet, ved at opløses, fibrene skilles fra resinen.
Det er bare pi##e svært med de længere udredninger...
Kan kun sige at ALLE hjelme der er godkendt til motorsport, dvs bla SNELL godkendelse, det bør man gå efter.
De tests er langt mere omfattende end den omtalte SHARP test, som er meget mystisk skruet sammen.
feb 2008
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=11006
Snell, finder man let normen på, ved at google.
E3, hmm...
Skal det være så forbandet svært at finde udaf lige nøjagtigt hvad en given norm dækker over.
sep 2008
Følger: 1 MC-er: 1 Emner: 1 Svar: 8
Pointfordelingen er hemmelig, og ingen info om hvorledes hjelmene er til at optage stødenergi, og dermed beskytte ens hoved. Det er efter min mening vildledning af forbrugerne, og det mest triste er at discount producenterne nu ser deres snit til at henvise til "billige" hjelme som har fået mange stjerner vigtigt man bruger sin sunde fornuft når man skal have hjelm. Klart betaler man for brand, men der er også udvikling og test bag, føler mig overbevist om at pris og kvalitet ( sikkerhed ) følges ad på langt de fleste hjelme. Jeg kiggede på den tyske ( mener det var ADAC ) test da jeg købte.
sep 2008
Følger: 1 MC-er: 1 Emner: 1 Svar: 8
jun 2005
fedt med en masse svar, og jo man ka da godt kalde de flueknepperi, jeg var egentlig bare intereseret i at få belyst emnet lidt mere(altså blive klogere) på hvorfor glasfiber er at foretrække... men man ka jo heller ik bare sige at glasfiber altid er at foretrække frem for polycarbonat/plastik, for de ka jo være blandet på en milliard forskellige måder og med forskellige kvalliteter ar råmaterialerne.
men tusind tak for indsigten i emnet, det er sku sådan noget der gør mc galleriet fedt!!
har en sidste input selv, grunden til at jeg prøvede at blive klogere på emnet, er saføli at jeg står overfor at sku købe en ny hjelm, desværre er mit budget ikke til mere end ca 1500-1800kr, har indtil nu kørt med en caberg hjelm, som jeg sys var ganske fin(en smule støj, men til at leve med, så er ik så kræsen) nu er jeg dog en del kræsen hvad angår design, vil godt ha en hjelm der ser fed ud, samtidig med at sikkerheden saføli er ok.
men se så her, jeg er faldet over en airoh - "force" hedder modellen til 200euro på ebay, den er lavet af thermo plast:
http://cgi.ebay.de/Airoh-Motorradhelm-Force-m-Sonnenblende-2009-Gr-S-A_W0QQitemZ400028133660QQcmdZViewItemQQptZHelme?hash=item400028133660&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=72%3A1229%7C66%3A2%7C65%3A12%7C39%3A1%7C240%3A1318
dernæst har jeg fundet den her RST som er samme mærke som min læder heldragt og modellen hedder "cobra vent volt" til 90pund også på ebay den er lavet af glasfiber:
http://cgi.ebay.co.uk/NEW-RST-COBRA-VENT-VOLT-GRAPHIC-HELMET-S-56-SMALL_W0QQitemZ250343514777QQcmdZViewItemQQptZUK_Motorcycle_Helmets?hash=item250343514777&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=72%3A1683%7C66%3A2%7C65%3A12%7C39%3A1%7C240%3A1318
hvilken af disse to hjelme sku man sætte størst tiltro til? såfremt at de saføli begge sidder optimalt på mit hoved. den dyreste airoh i plastik til 200eur, eller den billigere, 90pund RST i glasfiber??
feb 2008
Mit råd, er kun at tænke sig om.
Køb hvad du syntes passer dig bedst, men spar endelig ikke på udstyret.
Det er bedre at vælge en cykel der er lige lidt billigere, end at der ikke bliver råd til godt udstyr.
Og til børn.
KUN det bedste er godt nok.
jun 2005
så er man tilbage til udgangs punktet hehe... (har ik læst det hele, FUCK den er lang, men hr dog læst en del af det)
hjelme: glasfiber, poly carbonat osv??