{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.227 visninger | Oprettet:

hjelme: glasfiber, poly carbonat osv?? {{forumTopicSubject}}

ku godt tænke mig at ta den her op igen, har siddet og søgt lidt rundt på siden for at læse lidt omkring forskellen. og folk er godt nok stædige omkring deres dyre hjelme og sikkerheden i dem(til trods for div tests viser anderledes, f.eks sharp tests)

jeg kunne godt tænke mig at få nogle facts på bordet omkring de forskellige materialer, hvis vi fuldstæding udelukker priser, vægt og udseende. men kun facts omkring materialer.

tar man f.eks poly carbonat, har jeg yderst svært ved at kunne se hvorfor glasfiber på nogen måde sku ku være så meget bedre, som nogen gerne vil gøre det til??

endnu værre er kulfiber?? der er ingen tvivl om at kulfiber er meget stærkt kontra sin lette vægt(men fra andre områder end hjelme, har jeg da den erfaring med kulfiber at hvis det får et slag, så flækker det(nærmest splintrer) og netop det ka da ok være særligt ønskværdigt på en hjelm.

kom med nogle facts omkring div materialer hvis i har dem?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hjelme: glasfiber, poly carbonat osv??
  • #1   26. apr 2009 rettelse: ok=ikke.(ikke være særligt ønskværdigt)

  • #2   26. apr 2009 Så nogle billeder af nogle motorskjolde i kulfiber som havde været nede at ligge.. De var ikke flækket og der skete ikke noget med motoren (ingen ridser). Kan bare ikke lige huske hvvor det var...

  • #3   26. apr 2009 polycarbonat: http://da.wikipedia.org/wiki/Polykarbonat

    i industrien blir det brugt til beskyttelses skærme på maskiner(altså for at sikre en operatør mod div roterende splinter osv, eller ved maskin fejl mod flyvende objekter(på alle dreje/cnc maskinerne på mit arb, er der polycarbonat afskærmninger) og der har da sket uheld med drejebænke der kører på fuld hastighed og pludselig taber et emne direkte op i skærmen med et par hundrede km/timen uden problemer.


  • #4   26. apr 2009 søren, var de så ren kulfiber, eller blandet med andre materialer? eller var de bare kulfiber look...?



  • #5   26. apr 2009 Har kun set billeder... er ikke så meget inde i det.. Men det lignede ikke plastik.. Ville nok brskrive det som tråde inden i.. men ikke sikker...

  • #6   26. apr 2009 mange nævner i ældre tråde ordet komposit materiale som værende mest foretrukkent, her er en forklaring omkring hvad komposit er(det lader til at enkelte der har brugt ordet flittigt, ikke engang helt selv ved hvad det er. men here goes:

    http://da.wikipedia.org/wiki/Komposit

    altså kort sagt, materialer der er blandet sammen for at blive stærkere.

    f.eks
    glasfiber
    kulfiber
    som jo blir "lagt" sammen med for det meste epoxy lim.


  • #8   26. apr 2009 lige for at understrege, så er jeg hverken fortaler for den ene eller den anden type af hjelme, jeg vil bare gerne ha belyst emnet.

    chris- hvis et materiale gir sig, betyder det så ik os at det absorberer og fordeler energi? et stenhårdt materiale vil det ikke lade et evnt slag gå direkte igennem til inderforingen? eller evnt briste.

    f.eks er en 1/2 liters colaflaske lavet af polycarbonat, så vidt jeg ved, og den er da godt nok svært at ødelægge på trods af at være ekstremt tynd.


  • #9   26. apr 2009 chris- når du skriver ordet plastik, er det så polycarbonat du henviser til?
    har set der også er nogle hvor der står de er lavet af thermo-plast(hvad det så end er)


  • #10   26. apr 2009 lidt om thermo plast:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Thermoplastic


  • #11   26. apr 2009 polycarbonat: http://en.wikipedia.org/wiki/Polycarbonate

    der står at polycarbonat er en thermo plast, så blev jeg da så meget klogere.

    endvidere at en bestemt type af polycarbonat er det man ka laver "skud-sikre" ruder af.


  • #12   26. apr 2009 Synes ikke der er specielt mange tests på nettet hvor top-modellerne er med, det er altid en stak mere eller mindre ukendte hjelme som bliver testet på forskellige grundlag.

    Jeg kører med Shoei X-Spirit, og der er en verden til forskel fra Shoei XR-1000, både i komfort/pasform, men også hvordan den føles at have på oppe i fart, den er meget mere neutral i luften.

    Det er sjældent med oppe i tests, det er altid støj de fokusere på, og jeg har altid ørepropper i alligevel, så egentlig uvæsentligt for mig.

    Og personligt mener jeg en af de bedste tests er, hvis man kigger på sikkerheden, at det er top-modellerne de professionelle bruger i fx MotoGP og WSBK - hvis der var bedre hjelme på nettet, brugte de sgu nok dem.


  • #13   26. apr 2009 Hej Peter.
    Fidusen med en hjelm er faktisk rigtigt simpel.

    Den skal beskytte dit hoved, og det gør den på flere punkter.
    Inderskallen som skal absorbere dit hoveds bevægelses energi ved et styrt/slag, og yderskallen som skal modtage første kontakt med naturen, som også skal absorbere og vigtigst fordele slaget over et større område end punktet der rammes.
    Yderskallen, som du specifikt spørger til, skal altså gå i stykker ved et hårdt sammenstød/slag. Det er det simpelthen designet til.
    En egenskab som polycarbonat IKKE magter særligt godt. Det er for blødt og energien i det er ikke kontrollerbar, som eks.vis glasfibre/kulfibre/kevlar.
    Som Chris H skriver, så er Kulfibre ikke særligt godt, da det er meget retningsbestemt, derfor splintre det i eks.vis Formel 1. MEN det gør det altså kun pga, at det skal splintres i en "kontrolleret" rækkefølge, for at absorberer energien.
    Glasfibre og Kevlar er uden tvivl det eneste rigtige til en styrthjelm.
    Tænk på det når i står og køber Hjelm til jer sel og jeres børn.
    Stil spørgsmålet, Hvad er mit (børnenes) hoved værd...?
    299,-
    750,-
    5,000,-

    Ved godt at en del af prisen i en Arai, Shubert, Shoi... hjelm går til Branded, men der ligger RIGTIGT mange testtimer bag designet.
    Shubert er bla 4 år om at designe 1 hjelm.
    De billige hjelme lever KUN lige op til myndighedernes krav (hvis de da gør det???)
    Men lever hjelmen op yil dine krav?

    Jeg har selv kørt konkurrence, i Karting, og har stået på hovedet med 160 kg kart oven på mig selv da slaget kom.
    Det kostede 5,000,- til en ny hjelm. Men 1 time senere kørte jeg altså igen...

    Mvh
    Rene' P


  • #14   26. apr 2009 Rettelse...

    Men lever hjelmen op yil dine krav? =
    Men lever hjelmen op TIL dine krav?


  • #15   26. apr 2009 Der var en lille artikel i Metroekspressen/24timer forleden, hvor det viste sig at der var flere at topmærkerne inde for hjelme der har modeller på markedet som dumpede tests, så det med at fordi det er et bestemt mærke, så er det automatisk ok duer ikke.

  • #16   26. apr 2009 dem de kører med i proff race er jo bestemt ikke at samligne med "gade-hjelme", lissom alt andet i race er det jo udviklet specielt til netop formålet. og ska vi gætte på at prisen på sådan en nok er en smule over gadehjelmenes... det er højest sansynligt en prototype med et klistermærke på fra en given producent.

    sjovt du sir det er ukendte hjelme der blir testet, jeg sys da ellers sharp tester de mest kendte mærker/modeller, og netop kun på sikkerheden, ikke støj osv(som os netop er fuldstændigt underordnet i den her tråd, som kun sku omhandle materialet og sikkerheden i de forskellige materialer.


  • #17   26. apr 2009 hov mit sidste var til lasse.

  • #18   26. apr 2009 Proff. hjelme er MEGET sjældent prototyper. De prof. hjelme er i bund og grund de samme som du selv kan købe, forskellen er oftest farverne.


  • #19   26. apr 2009 rene- okay, jeg har ellers altid troet at de var specielle, men uden at ha nogen som helst viden for området, så beklager lasse, at jeg har sagt noget forkert.

    så f.eks rossi kører med sådan en hjelm man ka købe en version af hos en given forhandler? i bund og grund sir du. altså enten er de, eller os er de ikke, hehe.

    jeg synes der desværre mangler noget ordentlig viden på området, med ordentligt dokumentation.

    når f.eks en caberg hjelm af polycarbonat til 12-1500kr testest til 5stjerner a sharp, og en shuberth s1 pro af glasfiber, kun for 2stjerner hvad tror i så gør udlægget? og straks bagefter testen, blir sharp anklaget for at teste forkert osv...



  • #20   26. apr 2009 Er det egentlig ikke bare at fluekneppe det du har gang i Peter T ?
    Så længe hjelmen er godkendt så holder den til at du vælter med den, ( det må man vel gå ud fra er dækket ind under de tests) og er uheldet ude og du vælter seriøst , så udskifter du den alligevel efterfølgende. Så er det vigtigste egentlig ikke at den passer hovedet godt og er støjdæmpende, og måske ser fed ud også.


  • #21   26. apr 2009 Top-modellerne fra Shoei og Arai er de samme som de sælger til gadebrug, som flere også nævner.

    Og den SHARP test, tror ikke man skal tage den for alt for gode vare, der er flere ting der er mystiske ved den.

    For det første er den baseret på en kendt godkendelse, som tester 6 steder på hjelmen, og da producenterne kender disse punkter, forstærker nogen af dem hjelmene præcis der.

    Desuden mener de at 53% af slagene på en hjelm er på siden i uheld, hvilket statistisk set vist nok er tættere på 20-30%.
    Der er også 2 af deres testpunkter på hjelmen som sidder lige over ørerne, et sted som hjelmen sjældent vil ramme da skulderen kommer i vejen først.

    De skriver sågar på deres hjemmeside at de ikke tester fronten (hage-delen eller hvad man nu kalder den) på full-face-hjelme, hvilket jo er TOTALT til grin.

    Og til sidst, så får en Arai RX-7 3 stjerne, en Shoei X-Spirit 4 stjerne, og en Lazer til 500kr 5 stjerner.....


  • #22   26. apr 2009 Chris H.
    Jeg giver dig fuldstændigt ret.
    Det er ikke sikkert at den flækker, knuses.
    Det er ved en... hmm punkt absorbering. ved et evt, skarpt hjørne, eks.vis kantsten, så vil fibrene optage en STOR del af stødet, ved at opløses, fibrene skilles fra resinen.
    Det er bare pi##e svært med de længere udredninger...
    Kan kun sige at ALLE hjelme der er godkendt til motorsport, dvs bla SNELL godkendelse, det bør man gå efter.
    De tests er langt mere omfattende end den omtalte SHARP test, som er meget mystisk skruet sammen.


  • #23   26. apr 2009 Her er billeder af hvad man kan finde af godkendelser i to typer hjelme.

    http://www.motorcykelgalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=11006

    Snell, finder man let normen på, ved at google.

    E3, hmm...
    Skal det være så forbandet svært at finde udaf lige nøjagtigt hvad en given norm dækker over.


  • #24   26. apr 2009 Ingen, absolut ingen kan tage Sharp´s test seriøst !!
    Pointfordelingen er hemmelig, og ingen info om hvorledes hjelmene er til at optage stødenergi, og dermed beskytte ens hoved. Det er efter min mening vildledning af forbrugerne, og det mest triste er at discount producenterne nu ser deres snit til at henvise til "billige" hjelme som har fået mange stjerner smiley vigtigt man bruger sin sunde fornuft når man skal have hjelm. Klart betaler man for brand, men der er også udvikling og test bag, føler mig overbevist om at pris og kvalitet ( sikkerhed ) følges ad på langt de fleste hjelme. Jeg kiggede på den tyske ( mener det var ADAC ) test da jeg købte.


  • #26   26. apr 2009 hold da op en masse respons, ja jeg valgte lige at trille en lille tur på ca 100km imens... ;o)

    fedt med en masse svar, og jo man ka da godt kalde de flueknepperi, jeg var egentlig bare intereseret i at få belyst emnet lidt mere(altså blive klogere) på hvorfor glasfiber er at foretrække... men man ka jo heller ik bare sige at glasfiber altid er at foretrække frem for polycarbonat/plastik, for de ka jo være blandet på en milliard forskellige måder og med forskellige kvalliteter ar råmaterialerne.

    men tusind tak for indsigten i emnet, det er sku sådan noget der gør mc galleriet fedt!!

    har en sidste input selv, grunden til at jeg prøvede at blive klogere på emnet, er saføli at jeg står overfor at sku købe en ny hjelm, desværre er mit budget ikke til mere end ca 1500-1800kr, har indtil nu kørt med en caberg hjelm, som jeg sys var ganske fin(en smule støj, men til at leve med, så er ik så kræsen) nu er jeg dog en del kræsen hvad angår design, vil godt ha en hjelm der ser fed ud, samtidig med at sikkerheden saføli er ok.

    men se så her, jeg er faldet over en airoh - "force" hedder modellen til 200euro på ebay, den er lavet af thermo plast:
    http://cgi.ebay.de/Airoh-Motorradhelm-Force-m-Sonnenblende-2009-Gr-S-A_W0QQitemZ400028133660QQcmdZViewItemQQptZHelme?hash=item400028133660&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=72%3A1229%7C66%3A2%7C65%3A12%7C39%3A1%7C240%3A1318

    dernæst har jeg fundet den her RST som er samme mærke som min læder heldragt og modellen hedder "cobra vent volt" til 90pund også på ebay den er lavet af glasfiber:
    http://cgi.ebay.co.uk/NEW-RST-COBRA-VENT-VOLT-GRAPHIC-HELMET-S-56-SMALL_W0QQitemZ250343514777QQcmdZViewItemQQptZUK_Motorcycle_Helmets?hash=item250343514777&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=72%3A1683%7C66%3A2%7C65%3A12%7C39%3A1%7C240%3A1318


    hvilken af disse to hjelme sku man sætte størst tiltro til? såfremt at de saføli begge sidder optimalt på mit hoved. den dyreste airoh i plastik til 200eur, eller den billigere, 90pund RST i glasfiber??


  • #27   26. apr 2009 Jep.
    Mit råd, er kun at tænke sig om.
    Køb hvad du syntes passer dig bedst, men spar endelig ikke på udstyret.
    Det er bedre at vælge en cykel der er lige lidt billigere, end at der ikke bliver råd til godt udstyr.
    Og til børn.
    KUN det bedste er godt nok.


  • #29   27. apr 2009 sjovt, den artikel modsiger så ALT det mange af jer herinde lige har sagt om at hjelmen skal være så stiv/hård som muligt. den artikel siger netop at hjelmene idag er alt for stive/hårde hvilket gir hjerneskader fordi der så overføres for mange G til hjernen. og at jeres meget populære snell test er lavet efter en alt for høj G påvirkning... hmm

    så er man tilbage til udgangs punktet hehe... (har ik læst det hele, FUCK den er lang, men hr dog læst en del af det)


Kommentér på:
hjelme: glasfiber, poly carbonat osv??

Annonce