13. maj 2006 Følger: 15 Følgere: 14 MC-er: 3 Emner: 265 Svar: 603
Regler for syn ved ejerskifte {{forumTopicSubject}}
Har min gamle Hornet fra 1999 til salg, men jeg er i tvivl om, hvorvidt den skal synes ved ejerskifte eller ej. Det kommer lidt an på 1. reg.dato, så der skal jeg have gransket papirerne.
Men hvem håndhæver, at der skal et syn til ved/før ejerskifte? Og kan køber selv syne den, hvis det er? Jeg forestillede mig lidt, at der automatisk blev taget hånd om det, når reg.attesten udskrives til den nye ejer, og at der så kommer en indkaldelse til syn til ham/hende, hvis ikke den er synet før købet. Men der står jo "skal godkendes ved syn INDEN registrering af ejerskifte".
<snip taget fra FDM:>
Regler for syn:
Motorcykler er undergivet reglerne om syn ved ejerskifte. Motorcyklen skal godkendes ved syn inden registrering af ejerskifte hvis:
-Køretøjet er registreret første gang for mellem 5 og 10 år siden og senest synet og godkendt for mere end 2 år siden
-Køretøjet er registreret første gang for mere end 10 år siden og senest synet og godkendt for mere end 1 år siden.
K.
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 84 MC-er: 10 Emner: 240 Svar: 20.504
Er den over 10 år gammel, så skal den ligeledes være synet ved ejerskifte, med mindre den er synet for under 1 år siden.
SÅ den skal synes først, og så omregistreres. Køberen har 3 uger til dette, hvor din forsikring dækker. Det nemmeste er dog tit selv lige at få den synet.
apr 2007
Følger: 36 Følgere: 33 MC-er: 6 Emner: 56 Svar: 948
Nu skriver du din cykel er fra 99 hvis den har passeret datoen for første indregistrering, så den altså er 10 år gammel. Så må det kun være et år siden den er synet sidst.
Altså skal du have fat i din registrerings attest og tjekke datoen for første indregistrering, og evt. sidste syns dato.
Regler for syn ved ejerskifte