En begynders oplevelser {{forumTopicSubject}}
Sidst i sæsonen 2008 fik jeg mit kørekort, så denne vinter føles som den længste nogensinde. Jeg var enormt spændt, da jeg for et par uger siden tog langt langt vestpå for at hente min første MC nogensinde. Den første køretur efter køreprøven var således hjemturen fra sælgeren, hvor der blæste en 11-12 m/s, mørkt, og problemer med S1 visiret!
Jeg har nu været ude på 4-5 mindre eller større ture, og må sige at det stadig er tidligt forår! Det blæser jo som vanvittigt!
Køreturen hjem fra sælgeren var faktisk ikke specielt sjovt! Det var en stærk side vind, og at prøve at blive blæst over i den anden vejbane er simpelthen en halvskræmmende oplevelse! Jeg har nu efterhånden vænnet mig lidt til vinden, men synes stadig den er uforudsigelig, og jeg skal bruge megen fokus på at holde cyklen stabil på vejene.
Nu er mine tanker så, om dette blot skyldes at jeg er nybegynder, og ikke vænnet mig til blæsende omgivelser? Hvad er jeres erfaringer med vind? Er der nogle begrænsninger for, hvor meget der må blæse?
Det skal siges, at jeg bestemt ikke er racer. Ser mig selv som en fornuftig nybegynder, som lærer af erfaringer.
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 84 MC-er: 10 Emner: 240 Svar: 20.506
maj 2007
Følger: 26 Følgere: 24 Emner: 2 Svar: 174
Og så vente på vejret arter sig, så bliver det kanon at køre. !!
dec 2005
Følger: 238 Følgere: 254 MC-er: 5 Emner: 509 Svar: 9.900
jun 2007
Følger: 11 Følgere: 10 MC-er: 5 Emner: 30 Svar: 746
jun 2006
Følger: 14 Følgere: 24 MC-er: 3 Emner: 118 Svar: 1.383
maj 2006
Følger: 113 Følgere: 87 MC-er: 10 Emner: 143 Svar: 4.092
På min RF skal det blæse uhyggelig meget før det er noget man disideret mærker.
dec 2006
Følger: 13 Følgere: 51 MC-er: 4 Emner: 135 Svar: 1.573
Du lærer også at holde øje med landskaber og omgivelser, når du kører i stærk blæst, så du ved hvornår du kan forvente at sidevinden er stærkere end andre gange. Hvis der f. eks stårhøje træer i vejkanten, så tager de en del af vinden, men så snart de hører opp, lærer du hurtigt at være forberedt og læne dig lidt mere mod vinden.
jan 2004
Følger: 17 Følgere: 13 MC-er: 5 Emner: 29 Svar: 300
Så det er bare med at få kørt nogle km, så kommer erfaringen efterhånden, der er også kørekurser der kan give dig lidt mere føling med det hele(ingen dårlig ting uanset hvor mange år man har kørt)
apr 2007
Følger: 4 Følgere: 11 Svar: 1.405
mar 2007
Følger: 19 Følgere: 18 MC-er: 3 Emner: 259 Svar: 2.258
Men når du også bliver lidt mere vant til kontrastyring, så bruger man ikke så mange kræfter på at smide cyklen til side ved hvert vindpust..
Men jeg er stadig nybegynder, så lyt hellere til de mere garvede
nov 2006
Følger: 16 Følgere: 16 MC-er: 5 Emner: 51 Svar: 809
tænkte jeg også. FUCK det har er fandme uhyggeligt og følte man måtte bruge alle krafter til at holde fast.
men nu rør det mig ikke rigtigt.
så det vender du dig til:-)
sep 2005
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 5
Det er forresten en ER-6F'er, samt jeg kører i alm. motorcykeltøj, dvs. ikke læder
Når jeg lægger mig, så kan jeg selvfølgelig mærke, at modstanden bliver mindre, men synes mit tyngdepunkt ændrer sig for meget til, at jeg stadig føler mig stabilt, mens jeg ligger ned.
mar 2007
Følger: 19 Følgere: 18 MC-er: 3 Emner: 259 Svar: 2.258
Havde en oplevelse i vinters på min vintercykel hvor der var god sidevind, hvor jeg kom ind på et stykke vej hvor det havde fyet(ingen ide om hvordan det staves) sne på vejen.. måtte slippe speederen og kunne ikke rette op eller noget, pga vejen var isglat under sneen.. self kom der 2 modkørende biler, som jeg var omkring 1m fra at ramme.. var godt nok et adrenalin chok der ville noget.. :S
apr 2006
Følger: 4 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 1 Svar: 69
Jeg kunne simpelthen ikke holde mc´en på vejen. Men det var altså ogse ekstremt blæsevejr den dag.
Vind og vindstød vender du dig hurtigt til, om et halvt års tid vil en tur på mc´en være en meget afslappet oplevelse.
Hvilke problemer havde du med S1 visiret?
mar 2007
Følger: 19 Følgere: 18 MC-er: 3 Emner: 259 Svar: 2.258
mar 2006
Følger: 48 Følgere: 42 MC-er: 5 Emner: 38 Svar: 2.545
feb 2005
Følger: 78 Følgere: 78 MC-er: 4 Emner: 96 Svar: 1.935
få en masse kilometer under vesten, og vær ikke bange for at din motorcykel "lever" under dig ..
tag et par ture over storebæltsbroen i god sidevind.. så bliver du hurtigt fortrolig med det især omkring bropillerne
aug 2005
Følger: 69 Følgere: 55 MC-er: 4 Emner: 177 Svar: 1.702
du er nok bare ny på bike, og laver en klassisk fejl at du sidder og spænder krampagtigt fast i styret og i dine skuldre. slap af og lad armene vare afslappede, så klarer cyklen det hele for dig. jo mere du slapper af jo bedre styrer cyklen...
aug 2006
Følger: 5 Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 43 Svar: 488
Så kombinationen af en nybegynder og på en ny cykel gør at man sidder og spænder og derfor føles mere usikker på cyklen.
Når man slapper af så skal det hele nok føles meget nemmere og mere naturligt.
jan 2009
Følger: 2 Emner: 3 Svar: 28
Selv er jeg også ny på cykel, og hentet den i jylland i 13 meter/sekundet og 4 plusgrader. Det var en lang tur hjem, og uhyggelig med den vind. Fik også problemer med r1-visiret, men først på den anden tur
Jeg har nu kørt de små 600 km på min sv650s, og har oplevet vind flere gange, er ikke helt vant til det, og føler jeg bruger så meget energi på at holde den stødig. Hastigheden sænkes flere gange før en sving som ligner en man må ligge i (noget der også kan være smart med den kolde asfalt...).
Synes allerede det går lidt bedre, men det bliver spænende at se fortsættelsen og jeg vil følge denne tråd med interesse
feb 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 1 Emner: 24 Svar: 114
Personligt fandt jeg min midt i marts da jeg kørte over Storebælt på en dag hvor middelvinden nærmede sig 15 m/s med vindstød på 20-25 m/s. Broen var lukket for lette køretøjer, men jeg fik lov at snige mig over. Det foregik med 40-50 km/t helt ude i siden af vejbanen og lige bag en lastbil, så jeg muligvis kunne få lidt læ. Ikke sjovt, og bestemt ikke noget jeg vil anbefale.
Nu kører jeg mest mc for fornøjelsens skyld, og jeg har en tommelfingerregel der siger "over 10 grader og under 10 knob (ca. 5 m/s)".
En begynders oplevelser