Motorcyklister overvåges {{forumTopicSubject}}
Motorcyklister overvåges
Offentliggjort 17.03.09 kl. 10:16
Pas på med at udlevere personlige oplysninger, når du deltager i debatfora.
Diverse diskussionsfora og debatsider er yndlings-opholdssteder for mange motorcyklister. De bruges flittigt til udveksling af nyttig information samt køb, salg og bytte brugerne imellem. Men pas på, for ikke alle udbydere har etikken og moralen i højsædet.
Informationer om bankkonto, cprnumre og dyre genstandes placering flyver rundt mellem brugerne via private mails på disse sider. Det er normalt intet problem, men kommer informationerne i forkerte hænder, kan det ende galt.
En af de større sider af slagsen har opfundet et regelsæt, der gør, at al kommunikation brugerne imellem skal foregå via det indbyggede mailsystem. Altså ligger informationerne på sitets server, som udbyderen derefter kan gennemse.
En bruger opdagede problemet, da 10 private mails til andre brugere henviste til information placeret uden for udbyderens side. Brugeren blev straks kontaktet af ejerne af hjemmesiden, som fandt indholdet uheldigt. Brugeren fik besked på, at den slags indhold ikke må sendes. Altså har udbyderen gennemlæst private beskeder brugerne imellem.
Forbrugeren fik altså gennemlæst og sorteret i private mails. De private mails i brugerens indbakke indeholdt mængder af private og følsomme informationer. Altså informationer som ingen andre bør se.
Personlige oplysninger
Carsten Freimann, den krænkede forbruger, siger:
”Jeg har etableret kontakt med rigtig mange motorcyklister fra forskellige egne i landet og har i den forbindelse udvekslet i hundredevis af personlige meddelelser via hjemmesidens beskedservice. Disse beskeder har i mange tilfælde indeholdt personfølsomme og private oplysninger. De seneste dage har jeg erfaret, at man har læst mine personlige meddelelser. Jeg synes, det er vigtigt, at folk generelt gøres opmærksom på, at det, man selv tror er personlige korrespondance, læses af andre end dem, det oprindeligt var tiltænkt. Jeg har svært ved at tro, at denne praksis kun er udøvet i mit tilfælde.”
Udbyderen Invio aps, som også ejer siden Motorcykelgalleri.dk, forlanger ca. 60 kr. for medlemskab, men skriver intet i betingelserne om, at private mails gennemlæses. Fpn.dk har kontaktet ejeren, Invio aps, som forsvarer sig med, at man har ret til gennemlæsning af mails indeholdende henvisninger til fremmede internetsider.
Normalt er gennemlæsning af generelle betingelser fornuftigt før indmeldelse i den slags fora og foreninger, men når udbyderen ikke oplyser om, hvordan siden faktisk drives, er forbrugeren dårligt hjulpet.
Datatilsynet ind i sagen
Fpn.dk er informeret om at datatilsynet nu er gået ind i sagen, og at datatilsynet ikke afviser en politianmeldelse mod virksomheden. Gennemlæsning af personlige beskeder er normalt i strid med persondata-loven samt lov om brevhemmelighed.
mar 2004
Følgere: 120 MC-er: 11 Emner: 394 Svar: 9.154
sep 2006
Følger: 84 Følgere: 82 MC-er: 3 Emner: 19 Svar: 652
dec 2007
Følger: 21 Følgere: 21 MC-er: 1 Emner: 23 Svar: 452
Prøv at se hvad der har været skrevet om hele dagen.
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 84 MC-er: 10 Emner: 240 Svar: 20.504
jan 2007
Følger: 3 Følgere: 3 MC-er: 5 Emner: 26 Svar: 380
dec 2003
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?MSG_ID=108401
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?MSG_ID=108405
jan 2007
Følger: 3 Følgere: 3 MC-er: 5 Emner: 26 Svar: 380
Men Hvis man nu har læst artiklen i fpn.dk som bærer overskriften "Motorcyklister overvåges" og lige vil søge om der er skrevet om det i forummet i løbet af dagen, så er det da svært lige at søge efter.
mar 2004
Følgere: 120 MC-er: 11 Emner: 394 Svar: 9.154
dec 2007
Følger: 21 Følgere: 21 MC-er: 1 Emner: 23 Svar: 452
MuZZ: Næ, for det er åbenbart kun admin der holder øje med hvad der sker, ikke brugerne.
Tror nok at det er brugerne der er mest aarvaagne her, for tiden.
dec 2006
Følger: 13 Følgere: 51 MC-er: 4 Emner: 135 Svar: 1.573
Alle brugerne herinde skal have mulighed for at erfare disse ting. De er LIDT relevante.
dec 2003
dec 2006
Det syntes du måske ikke er fair?
Jeg har ikke skrevet noget i mine mails herinde, der ikke tåler dagens lys. Men fandt jeg ud af, at Admin havde siddet og "underholdt" sig med at læse dem igennem, ville jeg nok også studse bare en LILLE kende.
For som du kan se i Admins tråd, så er det først nu, efter det er opdaget, at denne lille oplysning om Admins rettigheder til at læse vores mails, bliver tilføjet i brugerbetingelserne.
Det burde være gjort lige fra start af.
dec 2003
dec 2005
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 2 Svar: 23
dec 2006
Bemærk gåseøjnene omkring "underholdt".. De betyder, at du ikke skal tage ordet SÅ bogstaveligt og at lidt sund overdrivelse muligvis kan fremme forståelsen for min pointe.
Motorcyklister overvåges