Køb af mc under finanskrise! {{forumTopicSubject}}
Jeg har været uden mc i et par år siden jeg skiftede min Suzuki VL800 "Volusia" ud med en barnevogn. Nu hvor foråret er lige om hjørnet stiger lysten til at få mc atter! Denne gang bliver det nok en Honda SuperMagna. Kan se at de er prissat mellem 50.000 og 60.000 kr. Hvor meget tror i det er muligt at prutte forhandlerne ned i øjeblikket....den økonomiske situation taget i betragtning? Synes forøvrigt det er pudsigt at dem der sælger privat ofte er de dyreste. Det får man så en mc for uden nogen former for garanti eller andre former for serviceaftaler.....dyrere end hos en forhandler. Der må være basis for meget prutteri! Det er vel ligenu man/jeg skal købe....vinterstilstand og finanskrise. Forhandlerne vil vel nærmest forære mig en mc...ikk'
maj 2007
Følger: 10 Følgere: 8 MC-er: 3 Emner: 66 Svar: 476
Jeg tror du har rig mulighed for at prutte om prisen da du jo ikke har noget forhandleren skal tage i bytte... Mange forhandlere er lede og kede af deres lager af brugte cykler for tiden. Selvfølgelig skal budet være reelt, men jeg tror ikke at man skal betale det der står på prisskiltet under en finanskrise
... Du har ret i det med det private marked. Folk har ikke opdaget hvor meget priserne falder rundt omkring ørerne på dem, men det finder de jo nok ud af
mvh
Anna
sep 2008
Følger: 7 Følgere: 6 MC-er: 1 Emner: 8 Svar: 19
Måske ta´r han barnevognen i bytte..
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
en sælger arbejder med tre priser typisk:
1)Hans ønskedrøm - det er den sat til.
2)Hans acceptable pris- der hvor han nok tjener noget ,men ikke så meget som han allerhelst vil
3)Hans walk away pris, der hvor han taber penge (En forhandler med lager kan være nødt til at gå dertil eller under)
Køber arbejder også med tre priser:
a) den pris man max er villig til at slippe
b)Den pris man finder rimelig og kan opnå næsten hver gang
c)røverkøbet.
Køber bør kun gå efter c), hvis man har rigtig god tid. Sælger holder kun fast i 1), hvis han har rigtig gor tid og likviditet!
Her er så en manual:-)
Byd ham en god klat under, hvad du vil belale (altså røverkøbsprisen).
Hvis køber ikke smider dig ud, men bare afviser dig, så spørg ham hvad han reelt havde forestillet dig. Hvis han vil forhandle pris, kommer han med et forslag, måske ikke meget lavere, men han kommer dig i møde. Gør han ikke det, så glem at forhandle pris.
Så byd ham noget mellem dit første bud og hans første nedslag, og så ellers derud af. I skulle gerne ende i en situation der er lige tilfredsstillende eller utilfredsstillende for jer begge.
Husk også, at hos en forhandler kan du ofte opnå mere ved at få varer istedet for kontantafslag, og det er billiger for sælger at give dig. I skal ende med handelen på hans niveau 2 og dit niveau b god fornøjelse
P.S. Der er ikke mange steder man ikke kan handle 15-20 % af i dag på en brugt cykel
mar 2006
Følger: 21 Følgere: 18 MC-er: 2 Emner: 185 Svar: 2.490
feb 2008
Følger: 29 Følgere: 30 MC-er: 1 Emner: 112 Svar: 7.302
På nye er det nemmere at handle om ekstraudstyr, din rabat koster "kun" forhandleren kostpris, men du får værdien
maj 2005
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
Søren J...er du tosset?? Sælger da ikke min barnevogn efter jeg har brugt en formue på at style den! Sænket bagtil og en bred gammelbro....det koster sgu til en barnevogn!
Knud...Tak for din "prutteanvisning"! Det burde jo være barnelærdom for enhver jyde! Det spændene i dit indlæg er midlertidigt de 15-20 % du nævner til sidst. Det var faktisk nok nogle konkrete facts/tal for prutteri lige i øjeblikket jeg har brug for at vide. Har ikke selv føling med markedet ligenu. Da jeg sidst handlede var der opgangstider og forhandlerne kunne sælge alt på hjul!
okt 2006
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 4 Emner: 40 Svar: 151
jun 2008
Følger: 14 Følgere: 13 MC-er: 1 Emner: 11 Svar: 81
aug 2005
Nu siger jeg noget, der muligvis gør mig upopulær hos folk, der vil sælge privat: Dem kan man også snakke pris med. De agerer ikke altid professionelt, og kan blive noget stødte, men så find en anden.
Når folk sætter en motorcykel til salg, har de lidt forskellige motiver. Et antal af sælgerne skal simpelthen realisere nogle penge, og jo mere de mangler dem, jo lettere er de at snakke priser med.
Huk bare en ting, vær anstændig - laver du aftaler, som du ikke kan holde, så giv dem besked. I modsætning til en forhandler har de typisk andet at bruge deres tid til, end at sidde og vente på dig.
nov 2006
Følger: 168 Følgere: 157 MC-er: 2 Emner: 151 Svar: 1.574
Der er noget med de kan slå en hvis % del af når den er hel ny..
Det samme regner jeg da med der skal ske når jeg skal ud og kigge på mc...
nov 2008
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 2 Svar: 9
aug 2005
Hejsa - long time no see!
Nye biler er noget helt for sig. I disse tider, knalder de ofte nogle få tusser af på nettoprisen, og efter registreringsafgiften, bliver det til en pæn - meget pæn klat!
mar 2007
Følger: 22 Følgere: 20 MC-er: 4 Emner: 35 Svar: 1.926
- sådan har det været siden overgangen fra hulefolk til handelsfolk.
Prut alt det du vil og når du får et nej, har du nået grænsen.......
( læs : bare fordi der er finansuro er det ikke ensbetydende med at alle der har noget til salg er paniske ).
Trods alt er det fornuftigt at du igen kigger på mc, thumbs up
aug 2005
Det har du helt ret i, men lige nu er der meget rørte vande, og så fisker man ofte med mere held:-)
okt 2006
Følger: 17 Følgere: 16 MC-er: 3 Emner: 167 Svar: 3.629
Grand D skal vist have stillet tomgangsskruen en del.
mar 2008
Følger: 4 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 97 Svar: 1.329
aug 2005
Jeg tror du har meget ret. Der har muligvis i lang tid ikke egentlig været krise, men forventningerne skrues ned og medfører, at hjulene går i stå, og det leder i sig selv til en krisetilstand. En ting er, at en del selv har sat sig for hårdt, men når virksomheder for at foregribe begivenhedernes gang, standser aktiviteter eller skærer ned på eksisterende aktiviteter, så kan hvem som helst, der er nok så velfunderet komme i knibe.
jan 2008
Følger: 1 MC-er: 2 Emner: 40 Svar: 350
Ellers enig med Knud Vestegn om fremgangsmåden. Jeg har gode erfaringer med at spørge ekspedienten indledningsvist om, hvad han skal have for en vare - altså helt ignorere prisskiltet.
Siger han prisen på prisskiltet vil han næppe handle. Nævner han en anden pris er I i gang, og så er det ellers derudad. Det er et flop, hvis ikke du får kappet mindst 10 procent af prisen, og mere burde være muligt.
Hertil kommer tasker, tøj, hjelm, gps eller hvad man ellers kan finde på oveni - evt til halv pris, så du selv kan vælge, så det ikke bliver det billigste, han har.
nov 2006
mar 2008
nov 2006
Nu tænker jeg ikke kun 1 %
mar 2008
mar 2008
Selvfølgelig, men det er jo slet ikke det, vi snakker om.
Du skrev:
"den der såkaldte finanskrise rammer vel egentlig kun dem der ikke kunne styre deres økonomi i forvejen...."
Jeg skrev, at finanskrisen rammer folk uanset om de kan styre deres økonomi eller ej. Hvis jeg bliver fyret, så er jeg da blevet ramt af finanskrisen. Hvis jeg så lige har vundet 20 millioner i lotto, så bliver jeg ikke så hårdt ramt af finanskrisen, selvom jeg mister mit job, men jeg bliver da stadig ramt?
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 58 Svar: 3.189
Men ellers en yderst præcis og rammende udtalelse!
Køb af mc under finanskrise!