Hjelme, Arai, ECE og Snell Hjelme, Arai, ECE og Snell
Jeg læste for nylig en interessant artikel omkring hjelme på motorcyclist online, som gav mig nogle spørgsmål jeg gerne vil have besvaret inden jeg køber en ny hjelm.
Artiklen fremhævede at kravene til Snell blandt andet var at kunne modstå to meget hårde slag på det samme sted med en maksimal tilladelig påvirkning af hovedet på 300G. Den fremhævede så også at denne slags uheld var urealistiske ift. flere undersøgelser. Så i et realistisk uheld vil hjelmen faktisk være for hård idet den jo vil skulle kunne klare to slag, men i virkeligheden nok kun vil skulle tage et enkelt større, hvorefter omtrent halvdelen af skummet stadig vil være intakt og ens hoved altså have fået en større påvirkning end det behøvede have fået hvis hjelmen havde været blødere.
Jeg står så med en Arai hjelm (enten GP eller Viper) som passer mit hoved perfekt.
Mine spørgsmål er så:
- Arai hjelmen er herhjemme ECE godkendt, og i USA er den Snell godkendt. Det er jo to forskellige standarder, så er det to forskellige hjelme? Dvs. er den solgt i Europa med en blødere skum end hjelmen købt i USA?
- Er hagepartiet af hjelmen med EPS materiale eller "resilient foam"?
- Og til sidst, GP'en er ud fra hvad jeg hører tungere end Viperen; er der nogen som ved hvorfor?
Jeg har spurgt nogle forhandlere, men de kunne ikke rigtig svare mig, og importøren er ikke så god til at svare på sin mail.
mar 2008
Følger: 4 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 97 Svar: 1.327
(link fjernet)
Deres tests skulle være verdens bedste og de har givet GP5x 5 ud af 5 mulige stjerner, hvilket de ikke giver til ret mange hjelme.
apr 2008
Følger: 65 Følgere: 66 MC-er: 3 Emner: 125 Svar: 680
jeg kører med arai chaser hjelm og den anden mener jeg staves corsair de er begge testet til 200+ km/t står der i bruger manualen..
så tror roligt du kan købe arai unden at frygte noget, men h´hvad skal du bruge hjelmene ti af ren nysgerighed?
aug 2006
Følger: 11 Følgere: 10 MC-er: 1 Emner: 26 Svar: 322
Og den sharp test er ikke til en skid. Det er den første test de har lavet af hjelme og der er flere mangler og fejl ved testerne.
Tror ikke lige at du ud fra de test får en top GP køre til at kører med en Lazer LZ6 til 599,- som netop har fået 5 stjerner. Og en RX7 corsair kun får 3 stjerner???? Det er hjelmen som flest prof. racer kørere kører med. Jeg ved ihvertfald hvad jeg ville vælge.
Med hensyn til køb af Arai hjelm i USA, så ville jeg meget fraråde det da hjelmen i USA IKKE har samme pasform som i europa. Men snell godkendelsen er god nok, skulle faktisk være bedre end CE/ECE godkendelsen. Men som sagt er hjelmen ikke den samme som du kan købe herhjemme.
jun 2006
Følger: 14 Følgere: 24 MC-er: 3 Emner: 118 Svar: 1.381
Problemet med Snell er at kravene er urealistisk høje ift. rigtige ulykker. Problemet er så at for at kunne klare disse krav, så bruger producenterne en meget hård skum. Ved en rigtig ulykke hvor krafterne så ikke er så høje som Snell dikterer (og endda to slag samme sted) så udsættes hovedet for en for kraftig påvirkning da skummet er for hårdt og derfor slet ikke udnyttes. Måske er 1/3 af skummet brugt, og så var det bedre med en blødere skum hvor man fik brugt det meste, så skummet tog kraften og ikke ens hoved.
Jeg er således ikke interesseret i at købe hjelmen i USA, men interesseret i at vide om det er den samme skum med samme hårdhed der benyttes på det amerikanske marked som på det Europæiske. Jeg håber at den europæiske hjelm er blødere end den på det amerikanske
Artiklen jeg læste var denne: (link fjernet)
sep 2007
Følger: 56 Følgere: 54 MC-er: 2 Emner: 37 Svar: 650
Hvorfor duer testen fra sharp ikke? Hvad er det lige for mangler testen har?
aug 2006
sep 2007
Er det denne artikel du henviser til...
(link fjernet)
Jeg har selv en arai og den er da fin, men jeg har ingen forudsætninger for at sige om mit hovede er bedre eller mindre beskyttet med en lazer. komforten er helt sikkert bedre i arai, men sikkerhedsmæssigt tror jeg i dette tilfælde kommer en lazer til gavn.
Som jeg læser det, så er Shark testen en uvildig testcenter, så jeg vil nok hellere tro på deres resultater, end jeg vil stole på hvad arai siger. Testmetoden kan så måske diskuteres, forkert eller rigtigt... men ikke desto mindre tester de alle hjelme på samme måde og får dermed et samlignligt resultat.
Hvis udgangs punktet så er forkert, så må hjelm fabrikanterne jo melde ud, hvorledes at man så skal teste hjelme og finde en fælles standard.. Det har jeg ikke hørt at de har gjort, fordi de har kun kritiseret metoden. Det ville jeg da også gøre, hvis jeg var Arai fabrikant og der var en billigere hjelm, som var bedre end min hjelm.. jeg ville blive tøsse sur...
Grunden til at topkører kører med Arai er jo fordi at de får penge for det. De er jo ludere, lige som alle os andre....
aug 2006
sep 2007
Du ville også kører med en lazer, hvis du fik penge for det...
aug 2006
Hjelme, Arai, ECE og Snell