Poll: Hvor langt bør politiet gå? {{forumTopicSubject}}
Der er meget delte meninger her, så lad os lige snuppe en hurtig poll:
Hvis en person på knallert eller motorcykel kører så han er til fare for andre mennesker, og han nægter at stoppe for politiet, bør det så være ok, at politiet stopper ham, selvom det kræver brug af vold, så længe de vælger den mindst voldelige løsning?
Svarmuligheder:
1. Ja.
2. Ja, men kun hvis personen har hjelm på.
3. Nej.
4. Det afhænger af andre omstændigheder.
Du er velkommen til at uddybe dit svar.
Min egen mening: Ja.
Hvis en person kører, så han er til fare for andre mennesker, og derefter forsøger at stikke af fra politiet, så synes jeg, det bør være OK, at politiet stopper ham, selvom det kræver, at de f.eks. kører ind i ham, og så er det for mig ligemeget, om personen har sikkerhedsudstyr på eller ej. Jeg tror også, det ville også have en stor præventiv virkning, at personer, der overvejer at stikke af fra politiet, ville vide, at politiet måtte stoppe dem med alle midler.
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 84 MC-er: 10 Emner: 240 Svar: 20.506
Hellere skade på den skyldige end på en uskyldig.
okt 2006
Følger: 14 Følgere: 53 MC-er: 2 Emner: 20 Svar: 2.166
Og mht. begrundelse gir jeg både Kenneth og Jesper ret.
mar 2004
Følger: 63 Følgere: 59 MC-er: 1 Emner: 41 Svar: 1.459
sep 2006
Følger: 19 Følgere: 18 MC-er: 1 Emner: 61 Svar: 156
Det er satme et svært emne men kan ikke svare ja.. hvis du bare ligger og køre for stærkt ud af lige landevej skal de selvf.. ikke køre i dig så du køre i grøften og brækker halsen .. men det er jo en vurderingssag! hvis de mener de kan gøre det forsvarligt så (1. ja) men slår de en halvt ihjel ved det så (3.nej)
Defor må jeg svare (4. Det afhænger af andre omstændigheder.)
sep 2006
der vil blive mange retsager ud af det der ser hvis de slår en fodboldfan der slåser og rammer ham med staven skal de nærmest i fængsel ! det er ikke nemt!
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
Der er forhold og situationer, hvor jeg synes næsten alle midler er OK, sålænge man ikke ligefrem gør noget der er decideret livsfarligt, og så er der forhold, hvor det næsten kun kan gå galt.
Jeg synes derfor som udgangspunkt, at politiet skal være restriktive i deres magtanvendelse - handler i øvrigt ikke bare om trafik
aug 2005
Følger: 8 Følgere: 7 MC-er: 2 Emner: 3 Svar: 386
Hvis man laver noget lort så må man tage konsekvensen.
Nu kan scooter-psykopaten jo altid vælge at stoppe af sig selv
mar 2008
Følger: 4 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 97 Svar: 1.329
De første to spørgsmål, der skulle stilles i de retssager ville så være:
1. Nægtede personen at stoppe for politiet?
2. Stoppede politiet ham på den mindst voldelige måde, der var mulighed for?
Hvis svaret er ja på begge spørgsmål, så skulle sagen afvises, hvis det stod til mig.
sep 2006
dec 2003
I spørgsmålet står der: Hvis han kører så han er til fare for andre.
Hvis man bare køre stærkt på en lige landevej er man næppe til stor fare (alt efter forhold og trafik)
sep 2006
(ved det ikke bare en ide) der kan også sidde en politimand en dag der har en dårlig dag og nu kan han med loven på sin side bare køre i en hvis han ikke har tolmodighed!! nej tak!! !
jul 2006
Følger: 12 Følgere: 12 MC-er: 1 Emner: 63 Svar: 2.137
Hvis politiet vurdere at det er nødvendigt at gribe til voldsomheder, så er det jo det der skal til... Faktisk lige som det fungere nu....
mar 2008
mar 2008
Følger: 13 Følgere: 11 MC-er: 3 Emner: 212 Svar: 1.310
kun hvis det kan gøres forsvarligt af politiet til at stoppe personen eller at den person har sikkerhedsudstyr på så som hjelm. Så nogle situationer kan det være forskelligt hvordan politiet ville lave sin handling i deres arbejde
jan 2006
Følger: 14 Følgere: 11 MC-er: 4 Emner: 25 Svar: 634
Det er en alt for unuanceret poll. Det afhænger af de specifikke omstændigheder, herunder hvor stor fare "synderen" udgør og hvad omkostningen er for "synderen" ved at bringe ham/hende til standsning
okt 2004
Følger: 28 Følgere: 36 MC-er: 6 Emner: 394 Svar: 7.579
Jeg mener generelt at begår man noget kriminelt, frasiger man sig alle almene rettigheder. Desværre er loven ikke bygget sådan op..
sep 2006
lidt vildt måske men faktisk det du siger
sep 2008
Følger: 78 Følgere: 608 MC-er: 26 Emner: 381 Svar: 5.540
sep 2006
okt 2006
Følger: 17 Følgere: 16 MC-er: 2 Emner: 2 Svar: 46
jeg kan på ingen måde se at det skulle være rimeligt at politiet(med loven i ryggen) uden videre kan pløje mig ned hvis jeg køre 150 på motorvejen kl 3 om natten , hvor jeg ikke er til fare for andre end mig selv !
apr 2008
Følger: 65 Følgere: 66 MC-er: 3 Emner: 125 Svar: 682
når folk kører rundt og eks. laver farlige overhalinger fungerer det sådan her:
(brian tænker) : det her kan jeg jeg vist godt nå inden den modkørende kommer forbi mig!
(modkørende): hvad laver ham den snothvalp nu skal jeg til at bremse!
-jeg prøver lige at blinke med lyset for at fortælle ham at det er ham der er forkert på den!
det man tænker mest over er: hvorfor er der ingen der tænker hvis jeg ikke når den her overhaling kan jeg blive: dræbt/lam/slå en hel familie ihjel.
det betyder ikke så meget og komme ud og fjerne bil vraget, det er sgu de uskyldige menesker der kommer til skade man får lidt ondt af.-)
ved godt det måske ikke lige var helt under overskriften...
mit svar er: politiet arbejder under nogle svære forhold fordi at alle render til medierne, så snart deres handlinger har konsekvenser og det er ved at tage overhånd..
når man laver noget dumt så tag straffen for det.. hvis du forsøger og stikke af så må du bide i græsset hvis du ikke brækker nakken..
så tror jeg ender på noget der hedder svar:2
men som nogen skrev tidligere så skal hele politi reformen op til revision for politiet skal have bedre vilkår og medierne skal til og slappe af med at styre landet
sep 2006
sep 2006
Følger: 58 Følgere: 55 MC-er: 2 Emner: 35 Svar: 519
Ved godt at det er en re-post. Men jeg griner stadig over Benjamin...
http://uk.youtube.com/watch?v=PEVpXERe4Sk
sep 2006
Følger: 58 Følgere: 55 MC-er: 2 Emner: 35 Svar: 519
apr 2008
sep 2006
sep 2006
må dog indrømme jeg først rigtig er begyndt at give plads efter jeg selv køre mC"!
mar 2008
Er alle, der ikke har svaret "1. Ja", enige i ovenstående?
apr 2008
sep 2006
sep 2006
mar 2008
Jeg spørger blot, om I er enige i, at det nogle gange er bedre, at politiet lader en person, der kører uforsvarligt, køre videre.
Der er intet galt i at svare ja til det spørgsmål, hvis det er sådan, du har det.
sep 2006
men ja i nogle siturationer sys jeg det er bedre kommer an på hvor stor fare han udgør osv.... .
mar 2008
mar 2004
Følgere: 120 MC-er: 11 Emner: 394 Svar: 9.154
jan 2006
Helt klart ikke enig, men nu er der også langt fra begrebet "fare" som trådstarter benytter og "koste andre livet"
Fx synes jeg ikke det er rimeligt med et headshot af en MC-kører hvis han via sin kørsel max risikerer at brække armen på en anden
apr 2008
men det var dog ikke fart der var skyld i ulykken men en flink dame der mente at vigepligt ikke gælder om søndagen haha
sep 2006
Et tænkt eksempel er at en betjent skal stoppe en knallert kører der mangler sin baglygte og ikke vil stoppe. De fræser så patruljevognen ind i duden så han sprøjter af og knalder hovedet ind i et træ og dør ... er det ok ? Var det ok at påkøre ham overhovedet ? Skal betjenten straffes ?
Klart at 1. er det mest oplagte, men det vil med garanti blive misbrugt og i andre tilfælde som uheld hvor der sker mere skade end påregnet (død/lemlestelse) så falder det bare tilbage på betjenten ...
Vores lovgivning og uddannelse af politiet er slet ikke raffineret nok til den slags regler.
DET ER SÅDAN DET ER OG ALLE DER SVARE 1. MANGLER TYDELIGVIS ALDIG LYGTE ELLER KØRE FOR STÆRKT ELLER PÅ BAGHJUL!!!
mar 2004
Vi må have vores lid til at Politiet gør det rigtige.. Det er de rbare ikke mange der har
Problemet er at man typisk får få bidder af en kontekst, så dømmer man ud fra det. En anholdelse ser voldsom ud, især når der ruges magt i form af kølle elle rspray. men folk tænker ikke over det der er sket forinden. De ser jo kun nogle betjente der er hårde ved en person... Og hvor er det dog synd for den person...
Dertil har vi nada autoritetstro i DK mere.
dec 2003
Men hvis han efter polisen forsøger at stoppe ham, vælger at tage flugten, og udsætter uskyldige for fare, så skal han stoppes med den så lidt vold som muligt.
sep 2006
dec 2003
sep 2006
nok nemmere over 200
hvis der så er en der skubber dig i grøften så er du sku heldig hvis du ikke rammer et træ eller bare brækker nakken ??
dec 2003
okt 2006
Følger: 17 Følgere: 16 MC-er: 2 Emner: 2 Svar: 46
http://www.youtube.com/watch?v=9v-7ro-mTEo
det er ufatteligt at politiet ses som "helte" efter at have skudt flere skud på klods hold,med en pumpgun, mod en ubevæbnet mand.
jeg vil kalde det mordforsøg , ved ikke hvad i kalder det ?
sep 2006
det er svært at sige men jeg har svaret efter omstændighederne og det er ikke det samme som nej !! jeg må gerne køre fra dem !
sep 2006
dec 2003
Iøvrigt ser det ud til at være dækkene de skyder efter, ikke føreren.
sep 2006
dec 2003
mar 2006
Følger: 9 Følgere: 10 MC-er: 2 Emner: 67 Svar: 898
mar 2006
Følger: 9 Følgere: 10 MC-er: 2 Emner: 67 Svar: 898
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
Hvis man åbner en mulighed som 1, vil vi få en række utilsigtede skader, der vil medføre voldsomme omkostninger for samfundet. Samtidig vil vi give de lidt mere tvivlsomme politifolk - og de findes bestemt - et alibi for at "bruge" - idet det ikke længere vil være misbrug - mere magt/vold end nødvendigt. Det kan meget let blive en glidebane, vi slet ikke ønsker os.
sep 2007
Følger: 8 Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 360
maj 2006
Følger: 47 Følgere: 46 MC-er: 1 Emner: 62 Svar: 1.387
Så JA, hvis omstændighederne er der, som skal udløse sådan en handling, så er det da klart at idioten skal bringes til standsning, på den hurtigeste måde. Jeg nægter også at tro på, i "Benjamin sagen", at betjenten ikke har forsøgt alt hvad han kunne, før han brugte den metode. Det kunne jo også bare være, at Benjamin selv faldt, fordi den knallert var for vild eller at betjenten fik låst ham inde, så han tog kantstenen.
Så jeg kan ikke se, hvad der skal "åbnes" eller gives lov til. De har allerede disse beføjelser og det bliver de vel ved med at have. Det hele kan jo også blive lidt for sukkersødt og lidt for socialdemokratisk ikke alle render rundt i lilla fodformere og trumpetbukser og bor i kollektiv
jan 2008
Følger: 29 Følgere: 29 MC-er: 1 Emner: 13 Svar: 172
Min første tanke var, da jeg læste spørgsmålet. JA! ingen tvivl.
Kan efter jeg har læst alles indlæg godt følge de personer der siger svar: 2, 3 el. 4. Der er nogle fine begundelser imellem. Tror nu at mit eget svar vil være en blanding, men kraftigt hældende til en bestemt side.
I min begrundelse har jeg valgt at lægge vægt på den del af spørgsmålet der siger. "kører så han er til fare for andre mennesker".
Så svar:
Er stadig 1, ingen tvivl. Men som, andre tidligere har nævnt kræver det at, politiet bliver bedre uddannet til at håntere sådanne (USA lignende) situationer.
Jeg menner dette da folk jo fra starten af bare kunne havde stoppet da de blev bedt om det, (ulovlighed, rutine tjek, you name it) politiet giver flere chancer, for tror nu heller ikke de syntes det er skide sjovt at risikoen for, bogstavligtalt at lemlæste et andet menneske er hamrende tiltalende! DE er også mennesker lige som alle vi, de har både følelser og familie som os andre, og de tager deres beslutninger ud fra et menneskeligt skøn!!!
Er klart af den mening. AT HVIS man er "stor nok" til at lave noget ulovligt, så er man også "stor nok" til at tage de konsekvenser der følger med det! men tror nu heller ikke at det vil være mc-lister der vil blive skubbet i grøften med over 200 km/t.... min opfattelse er at et puf eller en hjælpende fod vil blive taget i brug mod de mange unge der kører ulovligt på knallert. Er ret sikker på at ingen politibetjent vil gøre det mod en mc-list der hiver mc på baghjul eller drønner afsted med 200 i timen.
(tror ikke at en mc-btjent har lyst til at slippe styret eller sætte en fod ud i vinden med så højhastighed og en cykel kun på et hjul bliver før eller siden nød til at kommer tilbage på to)
Vil mene de fleste af os der kører mc, der vil altid findes undtagelser, ville stoppe og tage det bøden (teori/genahvervelsen) som en voksen mand/kvinde.
En brækket arm eller ben, en forstuved fod, et kæmpe chok, nogle trykkede ribben, rifter, blå mærker og materiel skade er efter min mening et bedre bedre alternativ fram for uskyldiges begravelser, på grund af dumme valg.
Folk må på forhånd undskylde det næste der kommer, men har bare oplevet så mange gange at folk tager andres kommentar og meninger for personlige i diskutioner som denne.
Føler mig derfor nødsaget til at nævne det næste.
Forventer ikke at folk, her inde, er enige med mig, men forventer at min mening vil blive respekteret/debateret på en civiliceret konstruktiv måde, hvis ikke så hold det for dig selv!
jun 2007
Følger: 15 Følgere: 14 MC-er: 1 Emner: 25 Svar: 1.585
jan 2008
Følger: 29 Følgere: 29 MC-er: 1 Emner: 13 Svar: 172
BENJAMIN; Du er da det mest ynkelige der længe har været set betræde jordens overflade.
tudefjæs og bange for din mor det må man nu sige du er.....
mar 2004
Knægten er 13 år, han er lige blevet væltet på en knallert af en politibetjent, han ligger og har lårbenet brækket
(han blev kørt på sygehuset og operet lige efter denne episode. FIk opereret en metal plade ind i lårbenet)
"I sidste uge blev min lillebror sparket af knallerten af Mc-betjent Preben. Han brækkede lårbenet midt over og der var røget en masse flig af! 25 min efter blev han kørt på Slagelse sygehus hvor efter kan skulle opereres! Han har fået sat en metalplade på knoglen som skal holde den sammen, han er blevet syet med 32 kramper og aret er 20 cm langt.
"
Hvis ju selv du vra 13 år, ville du så ikke tage det akkurat på samme måde som han gør? Han har da været sikkert på han skulle dø, og oplevelsen har da været mere end traumatisk for ham.
ja han er en klaphat og han kører fra Politiet og er selv ude om det der sker. Det er de ringen tvivl om.
Men ligefrem at håne ham og kalde ham diverse mere synes jeg ikke er pænt på nogen måde..mOn ikke han har fået en lærerstreg? Er der brug for at resten af Danmark også skal håne ham?
aug 2007
Følger: 8 Følgere: 7 MC-er: 2 Emner: 2 Svar: 1.944
om det bør være ok? nu er det vel engang sådan de må. de har vel sådan set også ret til at trække pistoler og skyde dig, hvis du er til stor nok fare for dem (hvis du forsøger at køre dem ned).... så at de stopper en flugtbillist/motorcyklist/knallertkører ved at skubbe vedkommende af vejen det er i min opfattelse helt i orden.
feb 2007
Følger: 4 Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 11 Svar: 198
jun 2007
Følger: 15 Følgere: 14 MC-er: 1 Emner: 25 Svar: 1.585
okt 2006
Følger: 79 Følgere: 71 MC-er: 7 Emner: 209 Svar: 5.347
maj 2006
jul 2007
Følger: 12 Følgere: 10 MC-er: 2 Emner: 58 Svar: 1.153
Også hvis det er mig selv, der i raseri over min kones utroskab eller mit barns død kører rundt i en kæmpe brandert og helt fra snøvsen!
Jeg ligger som jeg har redt og heller mig end uskyldige : /
jul 2004
Følger: 9 Følgere: 6 MC-er: 2 Emner: 19 Svar: 280
mar 2007
Følger: 15 Følgere: 13 MC-er: 5 Emner: 184 Svar: 4.936
Alt det vrøvl om hvad så når man kører med en sprunget pære eller lignende, høj hastighed, og hvad med på baghjul, slap lige af, hvis du kører 200 på baghjul med sprunget bagpære, og nægter at stoppe. så må de MEGET gerne stoppe dig! MEN vælger du at bremse ned selv, hvorfor fanden skulle de så vælte dig??
Ja, hvis personen har hjelm på, og farten ikke er alt for hurtigt.
Hvis man kører 100km/t gør det altså nas at blive sparket af selvom man har hjelm på, og det er altså ikke helt ufarligt..
maj 2006
jun 2004
Følger: 7 Følgere: 5 MC-er: 4 Emner: 19 Svar: 361
jul 2008
Følger: 17 Følgere: 4 Svar: 6
mvk
Kim B
mar 2007
Jeg var enig med dig, hvis ikke det var fordi FOLK NÆGTER AT STOPPE, og udsætter derved mig og mine for unødig fare......
DERFOR min mening, stoppes med nødvendig magt!
mar 2004
Og derefter afstraffes hårdt med en knippel og tøre tæv.. Mindst
jul 2008
Det er netop defenitionen "nødvendig magt" vi diskutere her. Hvis du nægter at stoppe gør du dig skyldig i endnu en overtrædelse men vi skal stadig ikke have afstraffelsen på gaden udført af betjenten.
Jeg synes at det er morsomt at folk der andre steder i forum har indrømmet at de godt kan stramme rulle men i dette forum synes at det er helt ok at "nødvendig magt" er en kørestol for resten af livet til lovovertræderen. Danmark har altid været et godt sted for dobbeltmoral.
Med venlig hilsen
Kim
mar 2004
jul 2008
Det er dobbeltmoral at køre for stærkt og samtidigt mene at andre skal stoppes med alle midler. Hvis en gut på knallert kører en anden ned kan han straffes for det.
Det du ønsker at straffe med døden eller invaliditet for en situation hvor man risikere at påføre andre skade. Der er med andre ord her tale om at vi skal straffes uden domstol for en forbrydelse man måske kan risikere at begå.
Med venlig hilsen
Kim B
mar 2004
Det er jo også derfor de rer forskel på straffe og bøders størrelse!
Det er jo en vurderingssag fra situation til situation
jun 2006
Følger: 14 Følgere: 24 MC-er: 3 Emner: 118 Svar: 1.383
Det ville jeg da gerne se på kilde på. Det svarer jo til 2 om dagen.
dec 2003
Kim B: Der er ingen der ønsker at knallertkøreren eller MC'isten skal stoppes med kugler, ivaliditet eller døden til følge. Der tales om en overtræder, der vælger ikke at stoppe for politiet når han/hun bliver bedt om det. Og spørgsmålet er, om det er i orden at politiet, ved MINDST MULIG VOLD får standset personen inden det går ud over en uskyldig.
Det har intet med dobbeltmoral at gøre.
jan 2006
Hvad er mindst mulig vold? Hvilken skade vil der ske på MC'isten? Hvad kunne der gå galt ved at lade ham fortsætte?
Grundlæggende spørger jeg om det, fordi der vil være mange situationer hvor skaderne på ham der ikke vil stoppe er alt for store i forhold til risikoen for personskade selv om politiet anvender mindst mulig vold.
jul 2007
Afmonterer man sit ret under kørsel - bør man miste kørekortet for evigt og evt. henrettes for dumhed.
Slår man sin hund - så er der ikke nok grimme ting der skal gøres ved én!
Fælles er dog at - hverken politi eller dommere er hårde nok.
osv.
Derimod - kører vi på MC gælder andre regler:
1) Vi er bedre bilister end de andre ...
2) Vi er mere opmærksomme ...
3) Vi er hurtigere ...
4) Vi behøver ikke stoppe for politiet
5) Færdselsreglerne er kun vejledende - ikke gældende for mc'ister...
6) Man skal mindst prøve engang i sit live at køre fra polisen
7) Man skal være imod polisen - ellers er man hellig/morfar mm.
8) Vi er ikke til fare for andre traffikanter - hverken i byzone, motorvej ved topfart da 1), 2), 3) gælder og især 5)
osv.
jul 2007
for at undgå misforståelser ....
jan 2006
jul 2007
Det er jo et tolkningsspørgsmål. Jeg læser et - du noget andet når folk skriver.
All in the eye of the beholder.
dec 2003
jul 2008
http://ekstrabladet.dk/112/article1055278.ece
Jeg forsøgte at skabe lidt modvægt til alle de indlæg der mener at politiet kan bruge alle midler for at stoppe en der bryder færdelsloven.
dec 2003
Du læser ord mellem linier der ikke står der.
jun 2006
jul 2008
Der er da fint så lad os afskaffe domstolene. De er kun tidsspilde
Mvh
Kim B
jun 2006
Jeg går ikke ind for at man nedlægger en mc'ist der stikker af med 250 km/t på motorvejen om natten, fordi han har kørt for hurtigt. Dertil står hans overtrædelse ikke mål.
Men det gør politiet heldigvis heller ikke i dag, og den slags indgår altså ikke i de tal du fremlægger. De tal stammer vel primært fra at man har stoppet knallertkører på den hårde måde eller folk i biler der stikker af. Dette gøres jo ikke hvis det vurderes som værende livsfarligt for de pågældende. Ubehageligt ja, til en vis grad farligt, ja, men de kunne for pokker bare være stoppet. De har selv taget et valg og må tage konsekvensen.
Der hvor jeg synes du blander tingene sammen, er hvor du ser den hårde anholdelse som en straf; det er det jo ikke! Det er derimod en nødvendig handling for at få fat i de pågældene og føre dem for domstolene.
apr 2004
Følger: 31 Følgere: 30 MC-er: 3 Emner: 40 Svar: 541
jun 2006
mar 2007
pisset på din sukkermad? taget dig i noget ulovligt? gjort deres arbejde?
hvad er det for en måde, at glædes over en persons død?
Så kan de lære........
DAMN jeg har sgu ingen respekt for et sådan udsagn!
jun 2006
De 13-årige scooterkører er pisse ligeglade med politiet og synes at det er sjovt at køre fra dem. De ser det nærmest som en sport. Det kan man squ ikke bare acceptere. Har de hjelm på, er nede i fart, så er det bare at vippe dem af.Det er vel at sammenligne med at falde på cyklen hvilket de fleste har prøvet.
Poll: Hvor langt bør politiet gå?