{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  tør ikke xenon
  • #1   2. dec 2008 alt skal af og back to normal .

  • #2   2. dec 2008 har ikk helt fattet det? Er det fuldstændig ulovligt at have xenon på sin mc, eller er det kun udvalgte mc'er der har lov til at køre med det???

  • #3   2. dec 2008 lygten skal være selvjusterende i højden for at det er lovligt .

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #4   2. dec 2008 Er der DE linse på som er justeret korrekt, så er det lovligt...

    Er der ikke DE linse, vil forlygten blænde - og det er derfor ikke lovligt.

    På biler skal der både være DE linser, automatisk højdejustering og lygtevaskere før det er lovligt - og disse ting kan ikke eftermonteres.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #5   2. dec 2008 J.nr. FS314-000060

    Kære Klaus

    Du finder reglerne om lygter på motorcykel i afsnit 6 og 17 i Vejledning om syn af køretøjer, link: (link fjernet)

    Det er principielt tilladt at montere Xenon (gasudladnings-) lygter på en motorcykel.

    MEN lygten skal være godkendt eller konstrueret til Xenon lyskilde (pære), så man kan ikke uden videre montere et af de såkaldte Xenon kits på en halogen lygte. Er motorcyklen EF-typegodkendt skal både lygte og lyskilde i øvrigt være typegodkendt ("E"- eller "e"-mærket).

    Når en nærlyslygte skal være konstrueret til Xenon lyskilde skyldes det bl.a., at man i modsat fald ikke opnår den krævede lys-/mørke grænse. Anvendelse af lygten kan dermed blænde andre førere, hvilket er forbudt ifølge færdselslovens § 33, stk. 6.

    Det er også vigtigt at holde en Xenon nærlyslygte ren og korrekt justeret, da den ellers (på grund af den større lysstyrke) i højere grad end en halogen lygte vil kunne blænde andre førere.

    Med venlig hilsen/Best Regards

    Mikael Spang-Hanssen
    Chefkonsulent/Executive Adviser

    Færdselsstyrelsen, Bilteknisk Afdeling
    Road Safety and Transport Agency
    Adelgade 13, Postboks 9039, DK-1304 København K
    Tel.: (+45) 33 95 43 60 Fax: (+45) 33 93 22 92
    E-mail: msh@fstyr.dk Internet: www.fstyr.dk

    Nu kan du også få leveret Færdselsstyrelsens indkaldelser til periodisk syn i din e-Boks.
    Har du ikke e-Boks, kan du læse mere om det på www.e-boks.dk




  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #6   2. dec 2008 Sakset fra www.motornissen.dk

  • #7   2. dec 2008 Kan man montere DE linse på mc? og kan man gøre det på alle?

  • #8   2. dec 2008 Og lygten skal være godkendt til xenon...

    Mener kun det er BMW som har lavet noget som er godkendt...


  • #9   2. dec 2008 Arr sajmon det ik helt rigtigt, på biler kan du godt eftermontere højdejustiring. Ang xenon på mc, er det så nok med DE linse???

    Mvh brian


  • #10   2. dec 2008 Så ik dit indlæg længer oppe.

  • #11   2. dec 2008 Tjaa, overvejede faktisk at lave et topic omkring dette, så jeg hopper lige med her. Jeg ønsker nogle nye pærer på min gs 500, da jeg ikke synes jeg kan se en skid i mørke, og så kommer det da slet ikke til at hjælpe de dage hvor der er sne, regn, osv. osv.

    Kan man montere xenon på alle mc'er ? (Tænker på med den der DE linse og det.)

    Vil der ikke blive et problem med justeringen af højden? Når man sætter sig på en mc så går lygten jo opad, og det er jo ikke altid den samme vægt der er på mc'en.

    Hvad er den helt store forskel på diverse forskellige xenon pærer? (4k - 12k., udover farven. Gør den blå/lilla farve det mere behageligt, eller?)


  • #12   2. dec 2008 Ahh, kan se at det med DE linse er besvaret nu smiley

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #13   2. dec 2008 Brian ( AMAGER ) - Det har du ikke ret i. Monterer du automatisk højdejustering på en bil, så skal den typegodkendes med det forfra.

    Det er en væsentlig ændring af forlysets virkemåde, og det må man ikke uden det indgår i typegodkendelsen.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #14   2. dec 2008 På en MC er det lovligt at montere en DE linse, men den skal være godkendt til Xenon osv - som der står højere oppe...

    Den må heller ikke blænde - så hvis man påregner at køre med læs eller en passagerer, så SKAL lygten justeres så meget ned at den stadig falder de 1-2% som er mindstekravet.

    Kelvingraden er kun et spørgsmål om farve - men derfor også et spørgsmål om hvor godt man ser med det, da skilte og reflekser ikke er lavet til at gengive blåt lys (10-12000K) lige så godt som hvidt lys (4300K).

    99 ud af 100 mennesker der monterer Xenon på f.eks en MC, gør det fordi de synes det ser fedt ud - og hvis de virkelig gjorde det for at se bedre, så gad de nok også bruge 15 sek på at læse lidt på hvor gode lygter man rent faktisk kan få som bruger Halogen pærer.


  • #15   2. dec 2008 Er der så nogle der ved hvor man kan få "DE" lygter?

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #16   2. dec 2008 Selvom mange tror det, har jeg intet imod Xenon - men jeg har noget imod af blive blændet af modkørende som ikke fatter at justere deres forlygte ordentligt, eller have en lovlig og forsvarlig lygtemontering.

    Alt for mange tænker KUN på dem selv når de beslutter sig for Xenon.


  • #17   2. dec 2008 hmmm.. så skal jeg have hele lortet af. smiley

    nogle som ville kunne hjælpe mig med det? er ike særlig dygtig til det der el. smiley

    giver da en god gave for hjælpen. er der andre fatninger på xenon? det er min mekker som har mont. dem, men sagde det tog 2 timer?? har jeg ikke lige råd til hvis de skal af igen.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #18   2. dec 2008 Du ved hvor jeg har værksted - så kom frisk.

    I work for Kina buffet eller Pizza. smiley


  • #19   2. dec 2008 emil. det tager max 10 minutter !! . hvis din mekaniker har brugt 2 timer på det så er du godt nok blevet tørret !!.

  • #20   2. dec 2008 Sajmon - Det er korrekt at der desværre er mange som vælger xenon pga "det ser cool ud", men det er ikke mit tilfælde.
    Det er også derfor jeg vil være 100% sikker på at jeg ikke blænder nogen når jeg kører. Men som det er nu, så kører jeg virkelig efter hvor godt jeg kender vejen og mit instinkt sådan en tidlig morgen med regn, kulde, biler foran, bagved og i modsatte side. Mange gange har jeg virkelig bare lyst til at smække den på højt lys, for jeg anser virkelig den form for kørsel for farlig og farlig for ens omgivelser. Det er også derfor jeg ønsker det bedste af det bedste.

    Jeg har faktisk læst omkring hvad der giver det bedste lys, osv, osv.. Men ud fra min egen vurdering anser jeg xenon for at være noget af det bedste jeg kan få. Ud over at xenon giver godt lys, så giver det også den virkning (Efter min mening), at man muligvis ikke er en cykel, knallert, scooter men til gængæld et større køretøj. Oplevede på 3 dage at 3 biler kørte ud foran mig, 2 af dem fordi han/hun muligvis ikke kunne se mit lys, da der var en meget lille bakke (Hvilket skarpt lys måske kunne have ændret), og de 2 andre gange var det pga at han/hun troede jeg var et langsomtkørende køretøj.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #21   2. dec 2008 Jens L - Det er en fejl at tro du er mere sikker i forhold til andre bilister med Xenon. Du bliver "måske" set mere - men hvad nytter opmærksomhed hvis den bliver negativt opfattet?

    Jeg kører med en klarglas forlygte og en Philips Highbright H4 pære - og det er både en lygte som jeg synes er pænest til maskinen, men samtidigt en lygte med rigtigt god lyskegle som er fokuseret rigtigt.

    - Og ikke mindst er den 100% lovlig og blænder ikke modkørende.

    Hvad du end vælger, skal du sørge for at gøre det forsvarligt... smiley


  • #22   2. dec 2008 Hehe, ja det skal jo være forsvarligt smiley

    Hvorvidt det er lovligt eller ej, det synes jeg kommer lidt ud på et. Jeg anser min (og andres) sikkerhed for at være mere vigtig end 500 kr.

    Den burde jo heller ikke blænde hvis jeg får ordnet DE linser og får justeret højden. Men eftersom at jeg ikke kan finde de møg linser, så overvejer jeg at gøre det uden dem smiley

    Men skal have gjort noget i en fart, for det bliver ikke lysere... Så vil prøve at kigge lidt på de Philips Highbright H4 pærer, og se hvad det er for nogen smiley


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #23   2. dec 2008 Hvis du smider Xenon i din nuværende lygte, vil du ikke opnå noget som helst andet end at lave en mur af lys. Brændpunkt og spredning igennem dit lygteglas er HELT forkert - så det vil kyle lyset i alle andre retninger end ned på vejen.
    - og ikke mindst, vil det blænde modkørende så du slet ikke fatter det....

    Sådan en forlygte som jeg har på min, er bare en 7" klarglas forlygte som er originalt monteret på SV650 nøgen fra 04 og frem, samt på SV1000 nøgen fra 05 og frem - og den passer også lige på din GS500.

    Jeg gav 45 euro for min på ebay.de - og det er sådan en her:

    http://cgi.ebay.de/KLARGLAS-SCHEINWERFER-Suzuki-GSF-600-GSF-1200-BANDIT_W0QQitemZ260324787493QQcmdZViewItemQQptZMotorrad_Kraftradteile?hash=item260324787493&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=72%3A1229%7C66%3A2%7C65%3A12%7C39%3A1%7C240%3A1318

    Søgeordet er KLARGLAS SCHEINWERFER


  • #24   2. dec 2008 Ja, der er garanteret ikke meget lys reduktion, eftersom det er klar glas. Min nuværende lygte vil opføre sig underligt med Xenon, og tror da ikke det vil ændre sig ved at jeg sætter en lygte fra en gs 500 F på smiley

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #25   2. dec 2008 Det tror jeg heller ikke - min original lygte er samme type som din 500F forlygte...

    Ca 100% værdiløs...


  • #26   2. dec 2008 hey emil har sagt vi nok skulle kigge på det bare rolig smiley

  • #27   3. dec 2008 Et meget væsentligt aspekt ved skidt monteret xenon (altså i alm. lygter er, at det blænder modkørende med stray laight. Det betyder, at de modkørende nok skal se den der bærer xenonfaklen, men masser af andre ting som cyklister fodgængere biler med mindre lys osv kan blive væk.

    Jeg ville hav edet skidt med at være set og vide at en nedkørt cyklist lå på vejen pga mine egen elendige lygteføring


  • #28   3. dec 2008 DE linse ??
    Hvordan kontrollere man det ? Står det på lygteglasset ?
    Hvor købes de ?


Kommentér på:
tør ikke xenon

Annonce