958 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 16 Svar

Ting man skal sikre sig ved mc-køb. Ting man skal sikre sig ved mc-køb.

Hvilke ting skal man sikre sig, når man køber en brugt MC i privat handel?

Man skal vel se en registrerings attest med sælgers navn på?
Andre papire man skal sørge for at se? Slutseddel/original kvittering og forsikrings papire?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Løbende Gutavberg wc 1.280 kr.
  • Rengøring 1,5 time 500 kr.
  • Løs vandhand skal fastgøres 499 kr.
  • Rep af vaskemaskine 600 kr.
  • Skridsikker måtte 800 kr.
  • Rengøring af køkken opvask og vasket gul i lille gang og køkken 310 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ting man skal sikre sig ved mc-køb.
  • #1   26. nov 2008 Sørg for at få kontrolleret stel nummer inden du køber den, og lad ikke banken stå for det, for de kan lave fejl.. smiley Mere så du ikke køber en med restgæld i/eller pantebrev som ikke er slettet..

• #2   26. nov 2008 Jannic (slagelse) H -->

Hvor skal jeg så tjkke stel-nr.? På motorkontoret?

• #3   26. nov 2008 nej det gør du i bilbogen Aka retten i århus

• #4   26. nov 2008 Her er noget der hedder bilbogen.. ved ikke om det kun virker med biler.. men her opdaget jeg at der var 25.000 kr i restgæld på en bil jeg var ved at købe...! rimelig glad for at jeg fik det tjekket..
    Her er linket.. håber det kan bruges:
    (link fjernet)

• #5   26. nov 2008 hehe.. lidt for langsom.. smiley

• #6   26. nov 2008 Jeps check restgæld, men husk at selvom bilbogen siger at der er pant for 100.000 i cyklen, så kan det være at sælger kun skylder 5 kr. idet det oprindelige pant bliver stående uanset nedbringelse af gæld.

Finder du således lige den cykel du gerne vil have, så lad dig ikke skræmme af det, men tag en dialog med sælger og få problemet fixet.

JLL

• #7   26. nov 2008 Bilbogen har nummer 86129145.
    Du ringer til dem og oplyser om det er bil eller mc, og så de sidste 6 cifre i stelnummeret.
    Men de har vist kun åbent få timer om dagen, så sørg for at ring inden middag.

• #8   26. nov 2008 JL L Du har helt ret.. ulempen er bare at hvis der står der er pant i den og det er betalt og pantebrevet er VÆK, så tager det ca et år før det bliver slettet fordi det skal til mortifikation... smiley

• #9   26. nov 2008 So true, siger bare at er det lige drømmecyklen så lad dig ikke skræmme at at der er tinglyst pant - problemet kan være mindre end man tror - men vær Meeeeeeget forsigtig, og snak selv med dem der har pant i cyklen, lad ikke sælger "sweet-talke" dig.

Har selv prøvet det med gæld i en cykel, gælden var decimeret i forhold til pantoplysningerne, og lidt samarbejde mellem sælger, panthaver og bank løste problemet og jeg fik min drømmecykel :o).

Komplikationer kan der være masser af (som f.eks. at pantebrevet er væk), men tag dialogen - det kan lønne sig

JLL

• #10   26. nov 2008 Pant behøver helt som JLL siger ikke være et problem, men tag lige imod en lille finte:-)

Spørg første sælger om der er lyst pant i cyklen og få så stelnummeret.

Kontroller stelnummeret hos bilbogen under alle omstændigheder. Nu kommer det vigtige: Hvis sælger har svaret, at der ikke er pant i cyklen, men det viser sig, at cyklen er behæftet med pant, så GLEM alt om at handle med ham. Ligemeget hvor forelsket du er i cyklen, så er sælger i ond tro, og du bliver sandsynligvis røvet på alle de områder man overhovedet kan røves på:-)

• #11   26. nov 2008 JL L Min situation er at brevet ikke er slettet på min, det havde de glemt, og den ejer der havde den før mig vidste det ikke engang, det var ham der havde den fra ny som har lavet ged i den, men den er gældfri, brevet er bare væk, så der går lige 3-4mdr endnu før jeg kan sætte den til salg.. total øv!

• #12   26. nov 2008 Okay, takker for svarene, tjekker den ved bilbogen inden køb.

• #13   26. nov 2008 Er det tilstrækkeligt kun at se registreringsattesten? Eller er der andre papire man gerne skal se? Kan godt være det er et dumt spørgsmål, men har aldrig købt MC før smiley

• #14   26. nov 2008 Registreringsattesten er dokumentation for ejerskab. Du skal sikre dig, at du faktisk køber cyklen af den person, hvis navn står på attesten, eller en der handler på vedkommendes vegne. Så noget andet ID er ikke dårligt.

Gå ind på FDM-s hjemmeside og hent en slutseddel. Den rummer alle de relevante punkter. Tag stilling til hvert enkelt punkt med sælger, fyld ud i to kopier og behold en hver.

• #15   26. nov 2008 I skal bare sørger for at der står at MC er gældfri på slutseddel så kommer man ikke helt galt i byen ..:-)

• #16   27. nov 2008 Okay, takker for alle svarene! smiley

Kommentér på:
Ting man skal sikre sig ved mc-køb.

Annonce