{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter

Yamaha XS750 TURBO-BÆSTET® **SOLGT** [Tidl. motorcykel] 1977

16.618 visninger | Oprettet:
Bedømmelse

Du kan først stemme, når din egen mc er oprettet og stemt ind. Opret din egen mc

Yamaha XS750 TURBO-BÆSTET® **SOLGT**

Årgang:
1977
Motor:
3-cylindret luftkølet 4-takts motor, DOHC.
Boring: 68 mm. Slaglængde: 68 mm.
Slagvolumen: 747 cm³
Maks. effekt: 60 hk / 44,7 kW ved 7500 o/min.
Maks. drejningsmoment: 58,8 Nm ved 6500 o/min. Kompressionsforhold: 8,5:1.
3 stk. 34 mm mikuni karburatorer.

Kun gået små 40.000 km.
Hestekræfter
Org. ca. 60 stykker.... (40 for lidt)
Har fyldt små 40 hk mere i den... ( turbo 0,6 bar )
Garrett® A/R 48 turbo monteret...
Nu... over 90 hk i følge "turbo-calculator"..
Rullet d.6/8-2010 til 63,4 hk. på hjulet ved 0,4 bar...
Fælge
Alu 19" for og 18" bag - Standartfælge
Dæk
Noget sort gummipis i nogenlunde stand...
Dunlop® arrowmax 110/90-19 for og
Dunlop® arrowmax GT501 130/80-18 bag....
Topfart
Før ca. 160 km/t..
Nu (teoretisk) 220 km/t. ved 8500 omdr.min..... Og det er jo der oppe den først rigtig laver noget, så over 200 km/t tror jeg.
(Rullet til 204 km/t. i 4.gear v. 8500 omdr/min.)
Tuning
Tja.... Krumtappen ka' efter sigende ikke holde....?
Men nu har jeg prøvet med TURBO og ca 0,6 bars ladetryk...!
(Det er ikke en MC jeg skal køre på til daglig så jeg er villig til at prøve lidt af hver...)
Extra stort bundkar...
Elektrisk benzinpumpe 0,8 bar...
Extra 6205-c3 krumtap-leje mellem primærkæde og svinghjul...
Oliekøler er monteret efter krumtap-renoveringen...
Topstykke fra XS850....
Lille Alu-indsugningstragt med "fluenet"
Pover-wrap på forrør og "mellemrør"
Styling
Bygget om i vinteren 08-09...
Hjemmebøjet egoistsæde og røv i alu...
"vindskærm" af siden af en gammel 20 l. spritdunk.
Dobbelt forlygte.
Dobbelt baglygte.
Ultra små blink.
Tommaselli Clip on.
Små spejle i styrenderne.
Forskærm fra GPZ500.
Lille kort "rør" med HØJ lyd...

Væk fra det med farver igen og tibage til det helt RÅ look.
MERE MATSORT....
Ekstraudstyr
Nix... Skal lettes for ALT hvad der vejer...
Bemærkninger
En udemærket hverdagscykel, men lidt kedelig hvis man er til frisk kørsel....
Bli'r derfor KRAFTIGT ombygget/tunet... ;-p

19/1-09
Turbo mont. i weekenden...:-)
Ku' ikk rigtig få ladetryk ved alm. gasgivning i frigear...?
Så prøvede jeg lige at lave en burnout...... FUCK !!!
Så skal jeg sgu love for der sker noget -
Vupti.... 7500 omdr. min. og o,5 bars ladetryk.... :-O
Den skal vist lige køres med en forsigtig hånd de første par ture....

20/1 En hjemmeflikket membranventil monteret så den ka' få luft uden om turboen indtil der er ladetryk...

24-25/1 Malet og monteret i weekenden....

26-1 På første prøvetur i eftermiddags....
Det dur sgu... Der skal lige laves et par småjusteringer ang. benzintryk og ånderør fra krumtappen men ellers OK.
Effekten kan bedst beskrives med : "Den skal godt nok ha' nogen strammere koblingsfjedre..."
Fra 5000 omdr. siger det bare RØVHUL indtil man slipper gassen, efter få sekunder, ved 8000 omdr..... Og det er lige meget hvad gear man er i... :-O

29/1 Blow-off og længere slange på ånderøret monteret med succes... ;-) Fik tjek på benzintrykket. Drejede også lige 6 stk. 5 mm tykke skiver og lagde på koblingsfjedrene... Det var satme også noget der gjorde en forskel. Den ska' nok runde de 200 km/t til sommer... :-)

Vinterferien '09
Prøvede at male lidt "djævelsk pynt" på div dele....
Det er bare et forsøg og er langtfra perfekt, men gi'r da et lidt "ondere" look...

25/2-09
Lavede en ventil der styrer trykket i tanken og en lille dåse der opfanger evt. "overskudsbenzin" fra tankudluftningen.... Nu kører det perfekt og der er ikke på noget tidspunkt underlig motorgang pga. for meget eller for lidt benzin... :-)

6/4-2009
Så gik den ikke længere... :-(
Kørte en tur til herning i det gode vejr. Den ville ikke rigtig ta' omdrejninger som før, skød i udstødningen og sagde i det hele taget værre og værre på vej hjemover...?
Hjem og tjekke alt efter...
Her er resultatet :
Ingen comp. på midterste cyl.
Rotoren "skraber" på statoren.
Et "bankende" plejlleje..... ØV ØV ØØØØV !
Nå men det måtte jo komme... :-(

Håber det kan klares med nye lejer og et par ventiler...
Hvis du/nogen har noget liggende så giv mig et praj.

20/4-09
Har fået den skildt ad og ka' nu konstatere at det er et krumtap-leje der ikke har ku' holde til de extra heste...
Sætter nye lejer i svinet og laver plads til et extra leje på ydersiden af tandhjulet til primærkæden. ( et 6205-C3 smurt af motorolien ) Det burde ku' klare den extra belastning. :-)
Den manglende komp. kom af at det slidte leje tog for meget olietryk og der derfor ikke kom olie nok op til ventilerne, hvilket gjorde at en af ventilerne "hang" lidt ... Da den havde stået et par timer og kølet - og var tørnet nogle gange, gik ventilen løs igen og så var kompressionen der igen... :-)
Nu er det bare at klø på, så man ka' blive klar til streetbike i Allingåbro den 23. maj...

19/6-09
Nå men, en ny krumtap (renoveret) skal der til ,da Yamaha ikke laver overstørelse-lejer ????
Har erfaret at det nok var motorolien
(Syntetisk Silkolene Comp4 10W-40)
der var af forkert type.... ØV
Kører KUN mineralsk for eftertiden...
KOM NU MED DE DELE FOR FANDEN..... ARGHHHH !

30/6-09 Nu lysner det... :-P
Burde ha' alle stumperne inden weekenden.... HURRA...!

4/7-09 Fik de sidste stumper i torsdags... :-)
Samlede tors- og fredag og fik startet op fredag aften...
Fik det hele justerer ind og tætnet i dag Lørdag og fik kørt
40-50 km uden de store problemer...
Kører nu med Gastrol GTX 15w-40

21/7-09 var en tur i Hvide-sande og tilbage igen...
Dejlig tur . Den kørte fint, men da jeg kom hjem syntes jeg at tanken var blevet så bred...?
Det billige lort ka' ikke engang holde til 0,4 bars tryk...?
Fik den banket i form igen og lavet lidt forstærkninger.

23/7-09 Fandt et billigt topstykke fra en XS850 (tak Joachim )
Sleb ventiler på skidet igår og monterede det i dag....
Det gav motoren en hel anden og bedre lyd. Ikke så meget raslen og klirren fra ventiler og knaster og oven i købet en mere rolig motorgang ved lave omdr....?? - men :-)

6/8-09 Nye svømmerventiler og nye tændkabler
monteret...
Den starter og kører efterhånden som en drøm.... :-)

Vinterens projekter....

Topstykke og cylinder skal af igen og der skal 1-2 mm
extra under cylinderen for at sænke kompresionen...

Plejlstængerne skal renoveres med nye krydspinds-lejer...

Da der ikke er plads til en intercooler, skal der istedet laves et vandindsprøjtningssystem...

Med disse ændringer burde jeg kunne hæve ladetrykket til 0,5-0,6 og nærme mig de 100 HK... :-p

Rent kosmetisk skal der være mere " Uruk Hai " over den.
Det skal opnås med noget læder/gummi m. nitter og syninger.(tror jeg nok)
Den skal bare være mere "OND" at se på...!

9/4-2010
Nye bagdæmpere fra HAGON monteret da de gamle fra Marzocchi var noget utætte efterhånden....

27/4-2010
Flyttede lige ånderøret fra krumtaphuset ind i luftfilteret.
Det sviner bare ALT for meget når det går i det fri...

Juni 2011
Ny benzinpumpe monteret og ladetrykket skruet op til 0,6 bar.
Matsort maling på Røv, tank og forskærm.
Indsugningstrakt monteret istedet for det store T-Hansen filter... Det kører sgu udemærket... :-D


Tak til....

Søren "superlærling" for svejsearb. i alu...

Meteor A/S for lån af værksted og maskiner...

Min kæreste Marianne for den store tålmodighed hun har vist mig i den tid ombygningen varede... :-)
Se hele ombygningsfasen her: http://www.motorcykelgalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=10182

Også denne MC er åbenbart en "lavstatus" model...?
Den eneste MC den ka' vinde udfordringer over, er en Suzuki GSX 750 ES...? (En som min anden MC)
Kommentér på:
Yamaha XS750 TURBO-BÆSTET® **SOLGT**
Annonce