2.423 visninger
|
Oprettet:
Omdyse ved opboring ? {{forumTopicSubject}}
Ja så har jeg fået opboret reserve cylinderen, til min TDR125.
Standart boring er vist 56,4, og kaburatoren køre med original dyseopsætning. Reserven er boret op til 57,0, men skal jeg hen og dyse om ?
jun 2005
Følger: 7 Følgere: 120 MC-er: 2 Emner: 788 Svar: 8.722
apr 2006
Følger: 8 Følgere: 6 MC-er: 1 Emner: 6 Svar: 32
Desuden gør de 4,5cc ekstra ikke det store, når der bliver bibeholdt sammen portmap.
Jeg ville starte ud med en dyse på 5 numre større og så indstille den derfra.
apr 2006
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 17 Svar: 960
jun 2005
Følger: 7 Følgere: 120 MC-er: 2 Emner: 788 Svar: 8.722
maj 2004
Følger: 87 Følgere: 89 MC-er: 2 Emner: 40 Svar: 3.720
Men husk hvis den har sat sig kan det også være problemer andre steder i motoren der gør den sætter sig... og vurder hvordan din kørsel er? - får den fuld hane hele tiden og over lange stræk... så køb dig en anden mc... bare mit råd...
mvh Offslow
okt 2004
Følger: 53 Følgere: 52 MC-er: 3 Emner: 54 Svar: 941
det er værre hvis der bliver skiftet filter eller udstødning.
okt 2004
Følger: 53 Følgere: 52 MC-er: 3 Emner: 54 Svar: 941
Om muligt fyld krumtaphuset med olie (2 takt self.) og tørn motoren uden at den starter en 10-20 gange (uden udstødning men med en opsamlings bøtte under og gerne uden tændrør også, dette bliver træls af olie og brug istedet en klud som prop.)
Således bliver stempel og lejer mættet med olie og du risikerer ikke at den sætter sig af den grund + at cylinderen bliver mindre ridset.
Hæld olien ud af motoren igen og sammel potte med mere. og start motoren op. Lad den blive lun før du giver den gas. Men så skulle den ellers også være klar.
apr 2006
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 17 Svar: 960
Jeg har købt yamaha´en til daglig transport på arbejde.ca 8 km hver vej. Den har døjet en del med hakkeri i mellemområdet, og jeg har derfor afmonteret, og udbrændt udstødningen med skærebrænder. Dette hjalp en del, og gav en bedre gangkultur.
Jeg kunne samtidig konstatere at jeg kunne skubbe stemlet ca 0,6-0,7mm, bagover i cylinderen, gennem udstødningsporten. Dette forklare nok at den "raller" en del, når man hverken motorbremser eller accelerere. Så renoveringen er altså forebyggende, men tilsyneladende tiltrængt. Cyklen har gået 30.000, og sælger havde haft den i 3 år, og aldrig åbnet den. Så kan man spekulere lidt over hvornår den sidst har fået nyt stempel...
okt 2004
Følger: 53 Følgere: 52 MC-er: 3 Emner: 54 Svar: 941
Din / dine udstødningsporte må vel også være godt sodede hvis din potte også har været sodet godt til.
Grunden til at den har køret dårligt foruden sodede potte har sikkert været fordi den har fået lige rigeligt i mellemområdet.
Men det kan igen være pottens skyld.
Når du renoverer den så husk at skifte nålelejet i toppen også, jeg kan ikke forestille mig at det er et glide leje. Men det er rigtig træls hvis sådan et det deler sig.
Husk også at tage dig kærligt af luft filteret.
Når du så har fået den samlet og er nået til at den kan køre, så kør en lille tur et sted hvor du har mulighed for at lytte til motoren.
Den skal trække rent hele vejen op hvis du giver den gas lige så stille op mod fuld gas.
Og den må ikke dø ud hvis du med en varm motor vrider gassen fuldt. Hvis den giver op så er dysen for lille og hvis den hoster er den for stor. Sådan groft fortalt that is.
apr 2006
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 17 Svar: 960
Nogle som har link til en bix hvor jeg kan købe dellorto 6 mm dyser og omtalte nåleleje ?
Og så ellers tak for de mange gode svar indtil nu !!
okt 2004
Følger: 53 Følgere: 52 MC-er: 3 Emner: 54 Svar: 941
Jeg er usikker på om de har dit nåle leje også. Men hør ad, de har lidt forskellige som man ikke altid regner med. De har f.eks. Mito stempler på lager også.
Og indehaveren er MC mand og har gode Yamaha kontakter.
Men som sagt. Lad være med at dyse om før du har prøvet om det overhovedet er nødvendigt.
Du kan sagtens dyse op uden at kunne mærke at dysen er for stor nemlig. Den vil dog køre dårligere og bruge mere benzin.
apr 2006
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 17 Svar: 960
5,2£ for leje og 2£ for forsendelse, det kan vist ikke gøres billigere.
okt 2004
Følger: 53 Følgere: 52 MC-er: 3 Emner: 54 Svar: 941
Men prøv at høre speedline ad også. De har trodsalt også 65 mm kit på lager til nogle af de store scootere. Så det kunne jo være.
apr 2006
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 17 Svar: 960
Nåleleje er på vej med posten, og så skal jeg vist have dysset den op !! Smider nok et par billede på nettet i morgen. Hvis jeg da ellers husker det...Jeg har nattevagt
okt 2004
Følger: 53 Følgere: 52 MC-er: 3 Emner: 54 Svar: 941
Det kan lige så godt være pga. for dårlig eller for lidt olie.
apr 2006
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 17 Svar: 960
http://peecee.dk/?id=14505
http://peecee.dk/?id=14506
http://peecee.dk/?id=14507
http://peecee.dk/?id=14508
http://peecee.dk/?id=14509
Og mit nåleleje kommet hjem fra england. Købt og sendt i mandags !
Så nu mangler jeg bare at finde en 6mm dellorto dyse str. 145-150 (original er 142).
apr 2006
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 17 Svar: 960
Jeg syntes også det gik alt for nemt, med at få stempelringe på og stemplet i cylinderen. Og få cylinderen på plads.
apr 2006
Følger: 8 Følgere: 6 MC-er: 1 Emner: 6 Svar: 32
apr 2006
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 17 Svar: 960
jeg har målet på nålelejerne:
Nyt 16x21x19,5
brugt 16x21x17,5
skumle skumle.........fedt at ødelægge en eneste fridag i en hel uge, med at gruble over teknikale detaljer som ligger uden for de oprindelige specifikationer
okt 2004
Følger: 53 Følgere: 52 MC-er: 3 Emner: 54 Svar: 941
Ellers lyt til Jacob, han er en dygtig 2-takt mand.
Hvis du skifter et par få numre op, evt. under tilkøring kun. Så vil du kun opnå for fed blanding.
Jeg vil i stedet råde dig til at løfte nålen et tak. (Clipsen en rille ned)
Og hvad angår nålelejet. Så er det muligt at slibe stemplet til så lejet passer. Vær dog obs på at selve desinget af stemplet ind mod lejet skal være det samme af hensyn til oliestrømmen ind i nålene.
apr 2006
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 17 Svar: 960
stempel/cyl/topstykke var dækket med en fin oliefilm, da jeg skilte det ad. Og kun et tyndt lag sod på toppen af stemplet, samt enkelte steder på topstykket. Udstødningsporten var ikke rigtigt sodet til, men der var heller ingen spor af "smelteperler", eller andre tegn på kraftig overophedning.
okt 2004
Følger: 53 Følgere: 52 MC-er: 3 Emner: 54 Svar: 941
Resten vil blot gøre det værre.
apr 2006
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 17 Svar: 960
Når den er kørt til, så den kan få fuld håndtag, må jeg lave et "plug-chop" og se om hoveddysen er for lille. Det er stadig den originale størrelse som sidder i(dellorto 6mm 142).
apr 2006
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 17 Svar: 960
Skriver lige her. Får sværer og sværer ved at finde dit emne.
"Så fik jeg samlet dyret, og hævet nålen et hak. Men nu firetakter den/hakker meget i mellemområdet, så jeg stiller nålen tilbage igen. Den havde også lidt af dette med at hakke, inden stempelskift."
Jo, så er det heldigvis ikke det der er skyld i dit stempels udseende.
Har du gjort noget ved luftfilteret iøvrigt? Det kan være det også trænger til en rens.
Og hvad gjorde du egentligt med nålelejet?
"Når den er kørt til, så den kan få fuld håndtag, må jeg lave et "plug-chop" og se om hoveddysen er for lille. Det er stadig den originale størrelse som sidder i(dellorto 6mm 142)."
Det lyder som måden at gøre det på.
Hvordan reagerer den iøvrigt med den nye prop?
Og hvordan spinder motoren hvis du lige så stille giver den mere og mere gas. Hoster den på nogle tidspunkter?
MVH
Velo
-----------------------------------------------------------------
Jeg skal først beklage den lange svartid, fra min side. Men jeg arbejder 4-holdsskift i øjeblikket
Jeg har kun fået kørt ca. 150 km, og har ikke haft den over 7000 rpm, endnu.
Luftfilteret har jeg haft ude og vasket inden for de sidste 1000 km.
Den trækker fint ved rolig gasgivning, med et fint bundtræk !
Den kan endda trække i 6. nu, det kunne den absolut ikke inden.
Hvis jeg har let medvind, eller køre svagt ned af bakke, kan den godt firetakte lidt.
apr 2006
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 17 Svar: 960
i de lave gear vil den gerne firtakte, mellem 4000-6000.
Men der er ingen problemer i 4-5-6. Det virker som om det problemet kun opstår, ved gasgivning lige over tomgang. 5-10% på gashåndtager. Dette er dog kun et skud, da jeg ikke har haft lavet "tape med indeling"s tricket.
okt 2004
Følger: 53 Følgere: 52 MC-er: 3 Emner: 54 Svar: 941
Måden den reagerer på er ikke så slemt at det er ikke noget jeg vil få dig til at lave ændringer ved.
Du kan iøvrigt godt prøve at holde i frigear og dumpe gassen. Motoren er efterhånden smurt nok til at det ikke har nogen indflydelse. Du skal jo ikke holde gassen på i flere minutter.
Hvis du holder ved varm motor og giver den hurtigt gas. Så skal den fange gassen uden tøven. Dør motoren ud vil jeg mene at hoveddysen er for lav. Hoster den inden den fanger gassen, så er den for fed. Groft sagt.
Omdyse ved opboring ?