{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Omdyse ved opboring ?
  • #1   25. nov 2006 ja det synes jegd a ville være en glimrende ide da du vil få endnu mere ud af din boring

  • #2   25. nov 2006 Start evt. med en større dyse, så du er sikker på den ikke sætter sig og indstil den med dysen herfra. TDR motoren er vist næsten identisk med min TZR motor og her er std. dysen alt for stor.
    Desuden gør de 4,5cc ekstra ikke det store, når der bliver bibeholdt sammen portmap.
    Jeg ville starte ud med en dyse på 5 numre større og så indstille den derfra.


  • #3   25. nov 2006 Jeg er nu mest bange for at brænde stemplet/lave varmesætning , pga forkert blanding.

  • #4   25. nov 2006 tag at få den dyset om for en sikkerhedsskyld


  • #5   25. nov 2006 alt andet er for dyrt... så i med en større dyse... også når den er kørt til kan du jo se om den skal dyses lidt ned... have en magere olieblanding... hvis det altså er 2-takt vi snakker...
    Men husk hvis den har sat sig kan det også være problemer andre steder i motoren der gør den sætter sig... og vurder hvordan din kørsel er? - får den fuld hane hele tiden og over lange stræk... så køb dig en anden mc... bare mit råd...

    mvh Offslow


  • #6   25. nov 2006 På scooterne når vi borer dem på der kubik forøger vi dem med over en 1/3 del, og er det bare kubik forøgelse så er det ikke nødvendigt at dyse op.
    det er værre hvis der bliver skiftet filter eller udstødning.


  • #7   25. nov 2006 Din største chance for at ødelægge motoren er i start fasen hvis lejerne og cylinderen ikke har fået nok olie.

    Om muligt fyld krumtaphuset med olie (2 takt self.) og tørn motoren uden at den starter en 10-20 gange (uden udstødning men med en opsamlings bøtte under og gerne uden tændrør også, dette bliver træls af olie og brug istedet en klud som prop.)

    Således bliver stempel og lejer mættet med olie og du risikerer ikke at den sætter sig af den grund + at cylinderen bliver mindre ridset.

    Hæld olien ud af motoren igen og sammel potte med mere. og start motoren op. Lad den blive lun før du giver den gas. Men så skulle den ellers også være klar.


  • #8   25. nov 2006 Lidt forhistorik:

    Jeg har købt yamaha´en til daglig transport på arbejde.ca 8 km hver vej. Den har døjet en del med hakkeri i mellemområdet, og jeg har derfor afmonteret, og udbrændt udstødningen med skærebrænder. Dette hjalp en del, og gav en bedre gangkultur.

    Jeg kunne samtidig konstatere at jeg kunne skubbe stemlet ca 0,6-0,7mm, bagover i cylinderen, gennem udstødningsporten. Dette forklare nok at den "raller" en del, når man hverken motorbremser eller accelerere. Så renoveringen er altså forebyggende, men tilsyneladende tiltrængt. Cyklen har gået 30.000, og sælger havde haft den i 3 år, og aldrig åbnet den. Så kan man spekulere lidt over hvornår den sidst har fået nyt stempel...


  • #9   25. nov 2006 Det med stemplet forklarer ihvertfald den "rallen" som det giver hvis motoren bare står og kører af sig selv.

    Din / dine udstødningsporte må vel også være godt sodede hvis din potte også har været sodet godt til.
    Grunden til at den har køret dårligt foruden sodede potte har sikkert været fordi den har fået lige rigeligt i mellemområdet.
    Men det kan igen være pottens skyld.

    Når du renoverer den så husk at skifte nålelejet i toppen også, jeg kan ikke forestille mig at det er et glide leje. Men det er rigtig træls hvis sådan et det deler sig.
    Husk også at tage dig kærligt af luft filteret.

    Når du så har fået den samlet og er nået til at den kan køre, så kør en lille tur et sted hvor du har mulighed for at lytte til motoren.
    Den skal trække rent hele vejen op hvis du giver den gas lige så stille op mod fuld gas.
    Og den må ikke dø ud hvis du med en varm motor vrider gassen fuldt. Hvis den giver op så er dysen for lille og hvis den hoster er den for stor. Sådan groft fortalt that is.


  • #10   25. nov 2006 Lejer ved stemplet er et nåleleje, og jeg spurgte atmcteknik.dk om det var med i stempelkittet, hvilket det ikke var, og han mente ikke det var nødvendigt at skifte det. Med mindre det var direkte defekt. Denne besked undrede mig lidt, da det formentlig ikke koster alverden at skifte, når man nu er igang ?

    Nogle som har link til en bix hvor jeg kan købe dellorto 6 mm dyser og omtalte nåleleje ?

    Og så ellers tak for de mange gode svar indtil nu !!


  • #11   25. nov 2006 Dyserne har de i alle mulige størrelser hos www.speedline.dk
    Jeg er usikker på om de har dit nåle leje også. Men hør ad, de har lidt forskellige som man ikke altid regner med. De har f.eks. Mito stempler på lager også.
    Og indehaveren er MC mand og har gode Yamaha kontakter.

    Men som sagt. Lad være med at dyse om før du har prøvet om det overhovedet er nødvendigt.
    Du kan sagtens dyse op uden at kunne mærke at dysen er for stor nemlig. Den vil dog køre dårligere og bruge mere benzin.


  • #12   25. nov 2006 En tur på ebay.co.uk gav følgende:
    5,2£ for leje og 2£ for forsendelse, det kan vist ikke gøres billigere.


  • #13   25. nov 2006 Nej ikke hvis det er et ordentligt leje ihvertfald.
    Men prøv at høre speedline ad også. De har trodsalt også 65 mm kit på lager til nogle af de store scootere. Så det kunne jo være.


  • #15   27. nov 2006 Jeg har i dag afmonteret cylinder/stempel, og der er tydelige spor af at stemplet er smeltet ! Cylinderen og topstykke ser pæne ud.

    Nåleleje er på vej med posten, og så skal jeg vist have dysset den op !! Smider nok et par billede på nettet i morgen. Hvis jeg da ellers husker det...Jeg har nattevagt smiley


  • #16   28. nov 2006 Det er ikke sikkert at det er på grund af dysen at den har revet stemplet.
    Det kan lige så godt være pga. for dårlig eller for lidt olie.


  • #17   30. nov 2006 Så er der billeder af mit stempel :
    http://peecee.dk/?id=14505
    http://peecee.dk/?id=14506
    http://peecee.dk/?id=14507
    http://peecee.dk/?id=14508
    http://peecee.dk/?id=14509

    Og mit nåleleje kommet hjem fra england. Købt og sendt i mandags !
    Så nu mangler jeg bare at finde en 6mm dellorto dyse str. 145-150 (original er 142).


  • #19   30. nov 2006 ARRRGGG det lorte leje passer ikke !! Det er for bredt smiley Røv og nøgler.

    Jeg syntes også det gik alt for nemt, med at få stempelringe på og stemplet i cylinderen. Og få cylinderen på plads.


  • #20   30. nov 2006 Jeg synes mere det stempel ligner et tændrør med forkert varmetal eller for tidlig tænding. Går stærkt ud fra den side det er smeltet i er udstødningssiden?

  • #21   30. nov 2006 Ja den "afrundede" kant, er ved udstødningsporten.

    jeg har målet på nålelejerne:

    Nyt 16x21x19,5
    brugt 16x21x17,5

    skumle skumle.........fedt at ødelægge en eneste fridag i en hel uge, med at gruble over teknikale detaljer som ligger uden for de oprindelige specifikationer smiley


  • #22   30. nov 2006 Stemplet ligner også mere en tændingsfejl i mit univers.
    Ellers lyt til Jacob, han er en dygtig 2-takt mand.

    Hvis du skifter et par få numre op, evt. under tilkøring kun. Så vil du kun opnå for fed blanding.

    Jeg vil i stedet råde dig til at løfte nålen et tak. (Clipsen en rille ned)

    Og hvad angår nålelejet. Så er det muligt at slibe stemplet til så lejet passer. Vær dog obs på at selve desinget af stemplet ind mod lejet skal være det samme af hensyn til oliestrømmen ind i nålene.


  • #23   1. dec 2006 jeg køre NGK BR9ES, som foreskrevet. Men hvad tidligere ejer har kørt med vides ikke ??

    stempel/cyl/topstykke var dækket med en fin oliefilm, da jeg skilte det ad. Og kun et tyndt lag sod på toppen af stemplet, samt enkelte steder på topstykket. Udstødningsporten var ikke rigtigt sodet til, men der var heller ingen spor af "smelteperler", eller andre tegn på kraftig overophedning.



  • #24   2. dec 2006 Så er mit bedste bud at du skal løfte nålen en tak så den derved får lidt mere at leve af i mellemområdet.

    Resten vil blot gøre det værre.


  • #25   9. dec 2006 Så fik jeg samlet dyret, og hævet nålen et hak. Men nu firetakter den/hakker meget i mellemområdet, så jeg stiller nålen tilbage igen. Den havde også lidt af dette med at hakke, inden stempelskift.

    Når den er kørt til, så den kan få fuld håndtag, må jeg lave et "plug-chop" og se om hoveddysen er for lille. Det er stadig den originale størrelse som sidder i(dellorto 6mm 142).


  • #26   22. dec 2006 Velo skrev følgende i min profil:

    Skriver lige her. Får sværer og sværer ved at finde dit emne.

    "Så fik jeg samlet dyret, og hævet nålen et hak. Men nu firetakter den/hakker meget i mellemområdet, så jeg stiller nålen tilbage igen. Den havde også lidt af dette med at hakke, inden stempelskift."

    Jo, så er det heldigvis ikke det der er skyld i dit stempels udseende.
    Har du gjort noget ved luftfilteret iøvrigt? Det kan være det også trænger til en rens.
    Og hvad gjorde du egentligt med nålelejet?

    "Når den er kørt til, så den kan få fuld håndtag, må jeg lave et "plug-chop" og se om hoveddysen er for lille. Det er stadig den originale størrelse som sidder i(dellorto 6mm 142)."

    Det lyder som måden at gøre det på.
    Hvordan reagerer den iøvrigt med den nye prop?
    Og hvordan spinder motoren hvis du lige så stille giver den mere og mere gas. Hoster den på nogle tidspunkter?

    MVH
    Velo
    -----------------------------------------------------------------

    Jeg skal først beklage den lange svartid, fra min side. Men jeg arbejder 4-holdsskift i øjeblikket smiley

    Jeg har kun fået kørt ca. 150 km, og har ikke haft den over 7000 rpm, endnu.

    Luftfilteret har jeg haft ude og vasket inden for de sidste 1000 km.

    Den trækker fint ved rolig gasgivning, med et fint bundtræk !
    Den kan endda trække i 6. nu, det kunne den absolut ikke inden.
    Hvis jeg har let medvind, eller køre svagt ned af bakke, kan den godt firetakte lidt.


  • #27   22. dec 2006 har lige været ude og køre 35 km.
    i de lave gear vil den gerne firtakte, mellem 4000-6000.
    Men der er ingen problemer i 4-5-6. Det virker som om det problemet kun opstår, ved gasgivning lige over tomgang. 5-10% på gashåndtager. Dette er dog kun et skud, da jeg ikke har haft lavet "tape med indeling"s tricket.


  • #28   22. dec 2006 Tak for opmærksomheden under min leo.
    Måden den reagerer på er ikke så slemt at det er ikke noget jeg vil få dig til at lave ændringer ved.
    Du kan iøvrigt godt prøve at holde i frigear og dumpe gassen. Motoren er efterhånden smurt nok til at det ikke har nogen indflydelse. Du skal jo ikke holde gassen på i flere minutter.
    Hvis du holder ved varm motor og giver den hurtigt gas. Så skal den fange gassen uden tøven. Dør motoren ud vil jeg mene at hoveddysen er for lav. Hoster den inden den fanger gassen, så er den for fed. Groft sagt.


Kommentér på:
Omdyse ved opboring ?

Annonce