{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.252 visninger | Oprettet:

Ang. placering på vejen? {{forumTopicSubject}}

http://nyhederne.tv2.dk/krimi/article.php/id-19770400.html

Er det mig der er helt galt på den, når jeg mener at vi på mc skal køre midt eller venstre i vores vognbane.
Det er kun 1 år siden jeg tog kortet og hele tiden hørte jeg i min øresnegl - "længere mod venstre" - tættere på midten" - "Du kører IKKE på knallert" o.s.v.
Håber på respons fra alle i kloge og erfarne hoveder smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ang. placering på vejen?
  • #1   13. jan 2009 tjaeh, sådan husker jeg godt nok også instuktionerne fra min kørerlærer i sin tid..

  • #2   13. jan 2009 mener da at man skal placere sig som en bil altså midt på vejen når vi kører mc? smiley

  • #3   13. jan 2009 det er jo ikke en 45 knallert vi kører på så hvorfor skulle vi så ligge indtil højre i vognbane bare fordi at der nogen som vil kører ekstra hurtigt men nedern for ham med den honda lead

  • #4   13. jan 2009 jeg fik af vide af min lærer at man skulle ligge der hvor bilernes gearstang sidder

  • #5   13. jan 2009 jaaah, tror ham der Mogen Wilbert der har givet svar har kvajet sig og lavet en fejl..

  • #7   13. jan 2009 Det er noget ævl, det han skriver.

    En MC-ist skal have sin r.. samme sted ift til kørebanen som føreren af en bil.

    I det beskrevne tilfælde, skal man når man kører med lavere hastighed end de øvrige trafikanter holde helt ind i højre side, men det er gældende for et hvilket som helst køretøj.

    Jeg tror måske Wilbert bare svarer uden at tænke sig om.


  • #8   13. jan 2009 ja der er pænt mange billister der også forveksler min brors lille pgo t-rex 110 ccm som er en mc scooter med en 45 knallert:)

  • #9   13. jan 2009 Tak for hurtig respons smiley Men det er da lidt skidt at han skriver sådan..... For det er netop det mange bilister mener. Selv min kjære storebror lader sig irritere over mc´er der kører som vi alle lært.

  • #10   13. jan 2009 Jeg ligger mig lige som Nicolaj. Bilisterne skal tydeligt kunne se at jeg er på MC, og ikke på en knallert. Det har mange nemlig svært ved. Har flere gange i byen oplevet, at en bilist er kørt ud foran mig, fordi de regner med, at en 2-hjuler kun kører 30km/t

  • #11   13. jan 2009 Som vi alle HAR lært - skulle der stå smiley

  • #12   13. jan 2009 Sikke da en snot skovl af en billist... Tror han det er en cykel??

  • #13   13. jan 2009 Altså, ift. loven har manden jo ret. Paragrafen han henviser til bestemmer netop hvad han siger. Den er generelt for alle køretøjer. At man så i færdselsloven ikke har overvejet at der er forskelle mellem f.eks. biler og motorcykler ift. fylde og synlighed, det kan jo ikke komme bag på nogen.

    Derfor, kør som du har lært. Kør så du bedst bliver set, hvilket oftest vil være omkring midten eller til venstre for denne - men dog også i nogle situationer kan være at køre i højre side, som f.eks. hvis du ingen har foran dig i vejbanen, men der kommer en lastbil eller andet stort og langsomt køretøj i modsatte retning, hvor man må formode at folk bagved gerne vil overhale, da dækker lastbilen for en hvis man kører i venstre side.


  • #14   13. jan 2009 Som en mc betjent sagde til mig engang.Gør som mig, ud til midten af vejen.

  • #15   13. jan 2009 alle de taxaer inde i kbh der gerne vil køre ekstra hurtig dem lader jeg bare overhale mig. selvom de fleste kører rådent og tæt på ind så kører jeg lige ind til højre så de kan overhale mig.

    men billister burde kunne se på nummerpladen at det er mc og ikke en knallert


  • #16   13. jan 2009 Bit P

    Du har ret. Det er som du siger, det vi har lært ved kørerlæreren.

    Men Mogens Wilbert har loven på hans side, se nedenstående:

    Kapitel 4

    Færdselsregler for kørende

    Placeringen på vejen

    § 15. Kørende skal under hensyntagen til anden færdsel og forholdene i øvrigt holde så langt til højre som muligt.

    Stk. 2. Har kørebanen tre vognbaner, må et køretøj ikke benytte den vognbane, som er beliggende yderst til venstre i færdselsretningen, medmindre færdslen på kørebanen er ensrettet.

    Stk. 3. Afstanden til foran kørende skal afpasses på en sådan måde, at der ikke er fare for påkørsel, hvis køretøjet foran standser, eller dets hastighed nedsættes. Køretøjer, for hvilke der gælder en særlig hastighedsbegrænsning, jf. § 43, skal uden for tættere bebygget område tillige holde en sådan afstand til foran kørende, at overhalende køretøjer uden fare kan føres ind imellem et sådant køretøj og køretøjet foran.

    Stk. 4. Kørende skal holde til højre for helleanlæg, færdselsfyr og lignende, der er anlagt eller anbragt på kørebanen. Kørende kan dog også køre venstre om, hvis dette er tilkendegivet ved afmærkning, eller indretningen er beliggende på kørebaner med ensrettet færdsel.

    Stk. 5. Køretøj, der anvendes ved vejarbejde, kan med fornøden forsigtighed føres således, som det er nødvendigt af hensyn til arbejdet.

    Kapitel 9

    Særlige regler for motorcykler

    § 52. Motorcykel må ikke føres ved siden af andet køretøj.

    Stk. 2. Motorcyklist må kun anvende fortov eller gangsti i de tilfælde, der er nævnt i § 27, stk. 2.

    Stk. 3. En passager på en motorcykels bagsæde skal sidde med et ben på hver side af motorcyklen.

    Stk. 4. På motorcykel og i sidevogn hertil må ikke befordres flere personer, end den er beregnet til. Dog må der derudover i sidevogn medbringes et barn under 10 år.


  • #17   13. jan 2009 Thomas P:

    Jeg tror desværre, at de fleste bilister ikke kan se forskel på nr. plade.


  • #18   13. jan 2009 Wagner ! ja sådan er det smiley min bror har prøvet at blive stoppet af politiet inde i kbh da de tror at hans lille m.scooter var en 45 knallert som det slet er ikke og så skulle han puste i et alkometer pænt langt ude. tror også politiet kan forveksle det

  • #19   13. jan 2009 Som Dan også gør opmærksom på, så er Vilberts svar korrekt ifht lovgivningen. Men ja, vi har alle hørt anderledes ved kørelæreren og fra vores egen erfaring..
    Personligt ligger jeg altid svarende til hvor jeg selv ville være hvis jeg kørte bil.
    Så han har hverken kvajet sig eller været en snotskovl med sit svar. Det er dem der ikke kender loven der er nogle snotskovle ;o)


  • #20   13. jan 2009 en Knallert 45 skal plasere sig som en mc i trafikken ,, Hvis man køre alene ( som der er skrevet ) hvor føresæden er plaseret i en bil Hvis man er 2 køre nummer 2 lidt længere mod højre Hvis man er 3 køre nummer 3 mellen nummer 1 og 2 Osv. Det giver en størrer overblig samt størrer afstant mellem de kørende.

  • #22   13. jan 2009 Jeg har nu også lært at man skal kører i midten af vognsporet , sådan at bilister ikke får lyst til at overhale det gælder om at fylde ....

  • #24   13. jan 2009 Er det ikke det sædvanelige snot?
    JA loven siger det. MEN når loven er til fare for en selv, er man ikke forpligtet til at overholde den. det må være gældende i dette tilfælde!?!?!? smiley

    Ligger mellem midten, og linien (når jeg ikke overhaler smiley )

    OG jeg vil skide på loven, hvis de vil have mig til at holkde til højre, så kan jeg ikke orienterer mig, og jeg er i folks blinde vinkel!


  • #25   13. jan 2009 enig med dem der skriver at man i praksis skal holde sig en anelse til venstre for midten af den pågældende vognbane - netop for at undgå at bilister presser sig op på siden af én !!

    ( Specielt når nogen af dem er så snotdumme at de hverken kan se eller høre forskel på en knallert og en mc *G* ).




  • #26   13. jan 2009 selv 45 knallerterne skal ligge som vi gør. ellers provokere de jo også nep til at man overhaler dem i samme spor og det må man stadigvæk ikke selvom det "bare" er en knallert... men hvis det er en 30 knallert må man godt... og ja man skal holde til højre... men der tror jeg at loven mener at man skal holde til højre vejbane... kan sguikke være rigtig at man skal køre oven ristene... nu er min mors ellers lige ved at lære at lade være

  • #27   13. jan 2009 Jeg ligger bare i "overhalingsbanen" hele tiden smiley

    En sjælden gang (når jeg ikke overhaler) lidt til venstre for midten af min kørebane... Så bliver man nemmest set, er min erfaring.


  • #28   13. jan 2009 burde man ikke skrive itil ham fætteren? dvs betjenten? smiley

  • #29   13. jan 2009 Enig, ligger i overhalingsbanen på landevej, nødsporet på motorvej.

  • #30   13. jan 2009 det hele bunder jo i at scootere der ikke kan følge den øvrige trafik simpelthen er til gene .og er man det må man sgu holde ind til højre og lade den øvrige trafik passere på samme måde som traktorer og andre langsomtgående køretøjer

  • #31   13. jan 2009 thomas p, jeg troede at biler skulle holde til højre i sporet og ikke i midten smiley

  • #33   13. jan 2009 Det handler vel lidt om - som Søren (Kolding) K skriver, at vi ikke er gode nok, til at få trafikken til at glide.

    Jeg tog MC kortet her i efteråret, og lærte at jeg skulle placere mig på midten, eller til højre for midten, af min egen vognbane.

    Det er jo netop, som manden i brevet er placeret. Kører man nu på en MC-Scooter, der kun kan køre 60 op ad bakkerne, behøver man vel ikke holde på sin ret, men istedet fiser man sgu da bare ind til højre, så de bagfrakommende ikke skal generes af, at han ikke har råd til et ordentligt køretøj smiley

    Lov eller ej, man gør vel hvad man finder mest hensigtsmæssig i situationen.


  • #34   13. jan 2009 Kris - Vil give dig ret... Kører man på en alm. landevej med 80 km/t hastighedsgrænse og ens scooter ikke kan mere end 60 op ad bakker, så er det da med at trække ind - også for ens egen skyld...

    Men kører man på en mc som ikke har problemer med at følge med, så vil jeg til enhver tid (bortset fra i sving og ved møde med lastbiler mv., som andre nævner) holde mig lidt til venstre for midten!


  • #35   14. jan 2009 Jamen... på trods af færdselsloven er jeg enig. Jeg kører som hovedregel i bilernes venstre vognspor når der er tørt vejr, og imellem sporene når der er våd vej (for at bevare vejgrebet)

    Skulle jeg få lyst til at trille langsommere end trafikken, leger jeg knallert og trækker helt ind til højre.


  • #36   14. jan 2009 Søren (Kolding) K <<< HØRT!

    Fatter slet ikke man kan få de små lorte knallerter der på MC plade, det er da HELT tåbeligt, det skulle være sådan at kan lortet ikke kører de 130 km/t som vi har på vores motorveje og holde det tempo så burde det degraderes til en knallert 30km/t og så færdig slut, de der 45 knalleter burde også forbydes ved lov, de er da kun beregnet til en ting, og det er da gemen chikane af al den almindelige trafik.


  • #37   14. jan 2009 Fuldstændig rigtigt NewBie

  • #38   14. jan 2009 Newbie - ENIG! Var oppe at skændes med én i trafikken for nogle dage siden. Han kørte med 42-43 kmt gennem ens af byens travleste gader uden at ville trække ind så jeg kunne overhale - pænt irriterende når sådan en fyr holder på sin "ret" til at fylde hele vejbanen når der er god plads til han bare kunne trække ind mod kantstenen.

  • Claus S
    Claus S Tilmeldt:
    mar 2007

    Følger: 1 MC-er: 1 Svar: 36
    #39   14. jan 2009 Hvis man kigger i undervisningsplanen til kørekort kategori A, kan man se det bedste bud under pkt. 7.2.4.

    Svaret er, at man bør placere sig lige til højre eller lige til venstre for en tænkt midterlinie i sin egen vognbane.

    http://www.politi.dk/NR/rdonlyres/DB9F7DF6-21F6-4106-BB65-EE4BBAC637DF/0/Undervispl_katA_9_06.pdf


  • #40   14. jan 2009 Henrik J:

    Jeg har lige læst indlægget på TV 2 Krimi. Jeg synes, at det er et reelt spørgsmål og problemstilling.

    Jeg vidste ikke at motorcykler skulle placere sig i højre side af vejbanen. Jeg holder mig altid i midten. Der er ikke nogen biler som skal overhale mig i samme bane og sætte mit liv på spil, fordi de vil hurtigere frem i trafikken.

    "Hvorfor forbyder man ikke det lort og siger at en MC skal mindst kunne kører de 130 km/t som er på vores motorveje".

    Fordi minimumhastigheden på motorvejen er/var 40 km/t da jeg tog kørekort.

    Det giver mig lyst til at fremstille følgende spørgsmål for dig:

    - Hvad må du køre i din bil når du har trailer på?
    - Hvor hurtigt kører lastbilerne, på de motorveje hvor man må køre 130 km/t ?

    Jeg skal køre langt, for overhovedet at nå til en motorvej hvor hastighedsgrænsen er 130 km/t da jeg bor i København/Nordsjælland.

    De sidste par år har jeg kørt rundt 20.000 km hver sæson på motorcykel, hvor højst et par hunderede af dem er brugt på motorvejskørsel med over 110 km/t.

    Jeg gider ikke køre over 120 km/t når jeg kører langt, på ferie og langture, vil du tvinge mig til at køre 130 km/t ? smiley


    Der er veteran motorcykler som ikke kan køre over 60 km/t. Skal disse køretøjer forvises fra veje hvor hastighedsgrænsen er 80 km/t ?

    Jeg tror du har misforstået hastighedsskiltene. Ét simpelt "80" betyder ikke at man SKAL køre 80. Men at man må køre op til 80 km/t hvis forholdene er iorden.

    Jeg er ligeglad om folk vil køre stærkere end hastighedsgrænserne, det må de selv om. Men man er nødt til at respektere at der er andre som ikke gør.
    Hvis du ikke har tålmodighed til at vente med en overhaling, på veje hvor der kun er 1 spor, så hører du ikke til i trafikken.


  • #42   14. jan 2009 Kenneth:

    Jeg kan give dig ret i at manden SPØR om noget, men det er jo efter han i en periode har oplevet en masse bøvl ved sin placering, og vil derfor gerne have bekræftet at han har retten på sin side, hvilket i min verden er fuldstændig tåbeligt, han skriver jo selv at han ofte får sig nogle voldsomme overraskelser ved overhalinger, og slå slav til side og hvad ved jeg. Hvis ikke det kan få ham til at tænke sig en extra gang om vedr hans placering, og få ham til at ændre den er der sq da noget galt, hvad kan han bruge det han får af svar i brevkassen til? Flashe et udprint når han ligger på traume afdelingen på rigshospitalet efter han er blevet påkørt bag fra fordi han placerede som en tosse, og sige jeg måtte ihvertfald kører der? Noget er regler noget ganske andet er PRAKSIS, han har jo fået en fornemmelse for at her er noget galt, ellers ville han jo ikke skrive ind.

    Man går sq da heller ikke over et fodgænger felt, hvis man ser en bil komme kørende og ikke holder tilbage, bare fordi man har retten på sin side, vi snakker ganske almindelig logik.

    Nu er det ikke op til mig og bestemme hvor grænsen som skiller gemen knallert og MC skal ligge henne, HELDIGVIS for mange herinde, jeg syns at meget af det skrevl og krat der kører rundt burde degraderes til 30 knalleter, så har du også mere tid til at nyde landskabet når man slæber sig selv rundt på sin skod knallert, for mig betyder det INTET om der står triumph, hoysuhnung eller kakalikieer på lortet.

    - Hvad må du køre i din bil når du har trailer på?
    - Hvor hurtigt kører lastbilerne, på de motorveje hvor man må køre 130 km/t ?

    Hvad har disse to spørgsmål af relevans til debatten?

    Og kenneth, kan ikke se at havd du gør på din MC har den mindste smule relevans for mit ønske om at for en MC er en MC skal den kunne føres med den max tilladte hastighed på vores motorveje.


    Vi lever i 2009 i et samfund for fuld hammer, og det er forventet at når man kommer på vejene for at kører så glider trafikken med den tilladte hastighed, så nytter det sq da ikke at fordi den her knallert fra 1638 som er så super fin og dengang var det vildeste pis, skal fylde hele vejen FORDI DENGANG VAR DET IHVERTFALD EN RIGTIG MC, OG JEG HAR JO RETTEN......

    Sådan en gang ko lort, ind til højre, eller få hornet, fingeren og et par gode gloser med på vejen når jeg så kommer uden om, jeg tager alle de hug der kommer, men jeg bliver rigtig ærgelig når jeg kommer kørende og sådan en klaphat ligger der og tøffer afsted, har han så skide god tid kunne han bruge det offentlige.



  • #43   14. jan 2009 kenneth ø. helt enig... newbie...
    øh der røg kæden vist af hva....


  • #44   14. jan 2009 Han har da drukket af natpotten.
    Mogens Wilbert skriver
    "Jeg vil stærkt fraråde dig at "slå et slag" når du bliver overhalet, det er jo meget farligt."
    Manden som køre mc slår jo det slag pga forskrækkelse.



  • #45   14. jan 2009 jeg vil stærkt anbefale at folk holder op med at køre galt.... måske det er så let... nu er det i hvert fald anbefalet.

  • #46   14. jan 2009 Jonas - : Det kan du mene, men jeg står ved mine holdninger, og forventer ikke din eller andres accept for at dele ud af dem.


  • #47   14. jan 2009 jeg skrev til tv 2 den 13-01 ang den artikel der, venter stadigt på svar hehe.. såhvis der kommer et nyt link med rettelser måi godt smide det op her=)

  • #49   12. nov 2018 Haha.
    Tv2 er fulde af lort som altid


  • #50   12. nov 2018 og 9 år efter venter han stadig på svar ! smiley smiley

Kommentér på:
Ang. placering på vejen?

Annonce