ZXR 750 med 900 motor {{forumTopicSubject}}
Jeg går og lurer på og købe kawasaki ZXR årgang 91-93 og kan se der er indtil flere af disse maskiner, som eftefølgende har fået ZX9 motor 900ccm. monteret. Er det lovligt!?
Der er vel stadig tale om 20% reglen? Den man kender fra biler.
Så vidt jeg kan gennemskue, så er en typisk ZXR 750 med 118 HK standard og en ZX9 moter på 145 hk? Det er da mere end 20%, ikk? Nogle opgiver den til 140 HK og så er den lige nøjagtig lovlig eller hva? Hvis den er lovlig med hensyn til 20% reglen, så er det vel stadig ulovligt, hvis ikke det af registreringsattesten fremgår, at det er en anden 900 motor der er på maskinen?
Jeg er sgu efterhånden lidt forvirret, nogle kloge hoveder derude der kender svaret?
jun 2005
Følger: 19 Følgere: 18 MC-er: 4 Emner: 21 Svar: 174
Så det er nærmest umuligt for ordensmagten at konstatere dette.
Så bare kom i gang, har selv haft en 93 RR med 9er motor. Savner den stadig en gang i mellem, fed cykel.
jun 2005
Følger: 19 Følgere: 18 MC-er: 4 Emner: 21 Svar: 174
nov 2007
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 19 Svar: 74
Ifølde færdselsstyrelsen kan jeg kun læse det, som om man kun betaler yderligere afgift i tilfælde af man overskrider de 20%
nov 2007
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 19 Svar: 74
mar 2004
Følger: 53 Følgere: 53 MC-er: 5 Emner: 149 Svar: 437
okt 2005
Følger: 77 Følgere: 75 MC-er: 5 Emner: 187 Svar: 2.903
aug 2007
Følger: 15 Følgere: 13 MC-er: 1 Svar: 1
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 91 MC-er: 11 Emner: 240 Svar: 20.436
apr 2006
Følger: 26 Følgere: 31 MC-er: 5 Emner: 51 Svar: 646
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 91 MC-er: 11 Emner: 240 Svar: 20.436
Tak for din henvendelse.
Regler for tuning er:
Effekten må højst øges med 20 %. Dette kan bl.a. ske ved volumenforøgelse med udgangspunkt i samme motorblok.
Motorcyklen skal opfylde de generelle støjkrav. Du kan læse mere herom i Vejledning af syn af køretøjer ((link fjernet) afsnit 7.05.001 og afsnit 7.05.030. Bemærk, at hvis synsvirksomheden vurderer, at motorcyklen larmer for meget, kan de forlange at du dokumenterer støjniveauet ved en autoriseret støjmåling. Hvis udstødningen er original risikerer du formentlig ikke dette.
Du kan godt sætte en større motor på din motorcykel under iagttagelse af at motoren skal kunne monteres uden at der skal ske modificeringer (konstruktive ændringer) af stellet eller andre konstruktive ændringer, og at den nye motor som minimum opfylder samme forureningskrav som den gamle. Dette dokumentere du nemmest ved at vælge en motor fra en standardtypegodkendt motorcykel fra samme tidsperiode og samme modelserie som din egen, f.eks. ved at vælge et større motoralternativ til den samme motorcykelmodel, men indenfor en 20% effektforøgelse.
Vær opmærksom på, at der måske skal betales ekstra registreringsafgift, hvis der foretages andre ændringer end selve motoren, f.eks. hvis gearkassen skiftes samtidig med (hvad der ofte er nemmest); og hvis handelsværdien af din motorcykel stiger væsentligt. Problemet er, at din motorcykel set med SKAT's øjne ændrer identitet fra een model til en anden og måske dyrere.
Man kan godt øge effekten med mere end 20 %, men det er ikke at anbefale, da du bliver stillet overfor væsentlige dokumentationskrav for ændringen.
Med venlig hilsen
Niels Frees, Civilingeniør
Færdselsstyrelsen, Bilteknisk Afdeling
Road Safety and Transport Agency
Adelgade 13
DK-1304 København K
nov 2007
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 19 Svar: 74
dec 2005
Følger: 12 Følgere: 20 MC-er: 2 Emner: 15 Svar: 1.802
mar 2007
Følger: 13 Følgere: 12 MC-er: 3 Emner: 96 Svar: 163
ZXR 750 med 900 motor