{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.752 visninger | Oprettet:

ZXR 750 med 900 motor {{forumTopicSubject}}

Jeg går og lurer på og købe kawasaki ZXR årgang 91-93 og kan se der er indtil flere af disse maskiner, som eftefølgende har fået ZX9 motor 900ccm. monteret. Er det lovligt!?
Der er vel stadig tale om 20% reglen? Den man kender fra biler.
Så vidt jeg kan gennemskue, så er en typisk ZXR 750 med 118 HK standard og en ZX9 moter på 145 hk? Det er da mere end 20%, ikk? Nogle opgiver den til 140 HK og så er den lige nøjagtig lovlig eller hva? Hvis den er lovlig med hensyn til 20% reglen, så er det vel stadig ulovligt, hvis ikke det af registreringsattesten fremgår, at det er en anden 900 motor der er på maskinen?
Jeg er sgu efterhånden lidt forvirret, nogle kloge hoveder derude der kender svaret?


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  ZXR 750 med 900 motor
  • #1   11. nov 2007 Jeg mener ikke det er lovligt. Men motorene er helt ens (bortset fra et par millimeter i højden.)
    Så det er nærmest umuligt for ordensmagten at konstatere dette.

    Så bare kom i gang, har selv haft en 93 RR med 9er motor. Savner den stadig en gang i mellem, fed cykel.


  • #2   11. nov 2007 ..se billede af min den gamle ZXR-RR under min "XT660*solgt*" på min profil.

  • #3   11. nov 2007 Kan man ikke bliver kølhalet alvorligt af forsikring osv. ved uheld, hvis det opdages der er foretaget denne ændring uden det står på reg.attesten?
    Ifølde færdselsstyrelsen kan jeg kun læse det, som om man kun betaler yderligere afgift i tilfælde af man overskrider de 20%


  • #4   11. nov 2007 Er motornummeret umiddelbart synligt på maskinen? Så er det jo ret nemt og konstatere om der er monteret en anden motor?

  • #5   11. nov 2007 tja aner ikke om det er lovlig men har nu ikke haft noget problemer med at syne min.. men nævnte det nu heller ikke til synsmanden..

  • #6   11. nov 2007 Jo det er lovligt for nogen af de modeller, der er vist et par årgange hvor zx9'eren ligger lige under 20% grænsen ift ZX7

  • #7   11. nov 2007 de første zx9 r motore havde 138 hk. Først i 98 fik den 143 hk.

  • #8   11. nov 2007 Man må godt sætte en større motor i, så længe den ikke har mere end 20% flere hk end den originale.

  • #9   11. nov 2007 Det er en jungle det der, den siger 20% i forhold til HK andre siger 20% i forhold til motorstørrelse, hmm har vi ikke nogle syns banditter herinde som kan hjælpe


  • #10   11. nov 2007 Hej Jesper,

    Tak for din henvendelse.

    Regler for tuning er:
    Effekten må højst øges med 20 %. Dette kan bl.a. ske ved volumenforøgelse med udgangspunkt i samme motorblok.
    Motorcyklen skal opfylde de generelle støjkrav. Du kan læse mere herom i Vejledning af syn af køretøjer ((link fjernet) afsnit 7.05.001 og afsnit 7.05.030. Bemærk, at hvis synsvirksomheden vurderer, at motorcyklen larmer for meget, kan de forlange at du dokumenterer støjniveauet ved en autoriseret støjmåling. Hvis udstødningen er original risikerer du formentlig ikke dette.
    Du kan godt sætte en større motor på din motorcykel under iagttagelse af at motoren skal kunne monteres uden at der skal ske modificeringer (konstruktive ændringer) af stellet eller andre konstruktive ændringer, og at den nye motor som minimum opfylder samme forureningskrav som den gamle. Dette dokumentere du nemmest ved at vælge en motor fra en standardtypegodkendt motorcykel fra samme tidsperiode og samme modelserie som din egen, f.eks. ved at vælge et større motoralternativ til den samme motorcykelmodel, men indenfor en 20% effektforøgelse.
    Vær opmærksom på, at der måske skal betales ekstra registreringsafgift, hvis der foretages andre ændringer end selve motoren, f.eks. hvis gearkassen skiftes samtidig med (hvad der ofte er nemmest); og hvis handelsværdien af din motorcykel stiger væsentligt. Problemet er, at din motorcykel set med SKAT's øjne ændrer identitet fra een model til en anden og måske dyrere.
    Man kan godt øge effekten med mere end 20 %, men det er ikke at anbefale, da du bliver stillet overfor væsentlige dokumentationskrav for ændringen.

    Med venlig hilsen

    Niels Frees, Civilingeniør

    Færdselsstyrelsen, Bilteknisk Afdeling
    Road Safety and Transport Agency
    Adelgade 13
    DK-1304 København K


  • #11   11. nov 2007 Hmmm, det er en jungle.... Jeg vil bare føle mig tryg ved en handel med en sådan maskine. Jeg gider ikke rende ind i problemer med en maskine jeg har brugt mine spareskillinger på. Resultatet bliver nok, at jeg køber en standardudgave, tror ikke jeg tør løbe an på det andet fusk der.... Tank for inputs drenge ;0)

  • #12   11. nov 2007 det er ikke synshallen som er problemet men forsikring hvis det går galt dækker ikke en reje hvis det går galt for dig, betal ekstra afgift og gør det legalt

  • #13   2. dec 2007 b modellen zx9r... hvad for en er B modellen?

Kommentér på:
ZXR 750 med 900 motor

Annonce