ADVARSEL MC-JEANS {{forumTopicSubject}}
Først vil jeg indlede med at DU selvfølgelig bestemmer mindst 100 % hvad du køre i af tøj ... når det så er sagt vil jeg lige komme med en erfaring her :
i sidste uge smed min gode kamerarat sin cykel i en rundkørsel hvor der lå olie, farten var 10-20km i timen.
han var iført Dainese jeans og læderjakke, jeg har tit på varme dage kørt i mine bare fra icon men i samme materiale.
han kurede ca 3 m på asfalten med knæene først og derefter på røven.
udover store blå mærker var der revet hul ! på knæ og baglommen revet af og begyndende hul på røven.
jeg har lagt mine jeans ind på hylden sammen med de øvrige normale tøj, for jeg tør ikke tænke på hvordan hans knæ og numse kunne have set ud med 130km/t eller mere.
men som sagt gør hvad I vil , men jeg tror bare jeg hopper i min lædersparkedragt fremover
aug 2009
Følger: 8 Følgere: 7 MC-er: 1 Emner: 25 Svar: 474
Bare lige for jeg er sikker, så er det nogen af de der jeans med indsyet kevlar han kørte med, ikke???
Hvis det er, så dropper jeg da vist også mine overvejelser omkring sådan et par til varm sommerdags kørsel...
okt 2006
Følger: 32 Følgere: 31 MC-er: 2 Emner: 215 Svar: 556
okt 2006
Følger: 32 Følgere: 31 MC-er: 2 Emner: 215 Svar: 556
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 52 MC-er: 2 Emner: 191 Svar: 7.509
maj 2004
Følger: 87 Følgere: 89 MC-er: 2 Emner: 40 Svar: 3.720
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 84 MC-er: 10 Emner: 240 Svar: 20.506
(link fjernet)
jun 2009
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 44 Svar: 181
okt 2006
Følger: 32 Følgere: 31 MC-er: 2 Emner: 215 Svar: 556
de var købt i Hein Gehrike og købt som Draging jeans.
de er købt for ca 2 år siden på tilbud
apr 2006
Følger: 14 Følgere: 100 MC-er: 5 Emner: 94 Svar: 1.445
Men det er sagt så tit - læder, læder og atter læder. Der er en årsag til at læder stadig er det foretrukne MC-outfit - man har til dato ikke kunne finde et andet kunst/natur materiale med samme eller bedre egenskaber.
Man har brugt læder i MC-motorsport siden ruder konge var knægt og det er stadig det bedste til at beskytte. Selv det dårligste læder er bedre en tekstil med eller uden kevlar tråde.
Jeg kender også mange historier med Jeans i diverse fabrikater som ikke klarer bare et øjeblik på sandpapiret. Men det er ikke altid at moden også er lig med fornuft.
Jeg skal hilse fra bekendte at det få slidt en knæskal/knæled ned til næsten ingen ting, samt halvering af godstykkelse på eget skind, gør allerhelvedes ondt og brusk samt knogler ikke sådan lige vokser ud af sig selv.
Derfor - tænk jer om når i vælger den "karrosse" der skal sikre jeres eget skind.
Selv kører jeg altid i læder uanset om der så er 35 gr. i skyggen.
PS - når I vælger MC-kluns - såfremt det ikke er læder - så tjek for jeres egen skyld at zonebeskytterne (CE-beskyttere) kan spændes fast til de steder de er beregnet til at beskytte. Løse beskyttere = ingen beskyttelse og så kan I lige så godt tage dem ud - for de har ingen virkning.
Mvh
Thomas E
aug 2008
Følger: 28 Følgere: 29 MC-er: 1 Emner: 191 Svar: 2.419
Jeg slog mig faktisk værst på armene hvor jeg havde læder jakken på!
maj 2004
Følger: 87 Følgere: 89 MC-er: 2 Emner: 40 Svar: 3.720
Vil man køre kværn må man også pakke sig ordentlig ind... For er uheldet ude... må man selv betale prisen.
Jeg har altid kørt med det hele... også selvom der er lidt arb. i at tage det på og det er meget varmt om sommeren... men så må man jo bare gøre cyklen klar, - også hoppe i tøjet også afsted... ud og få luft under "vingerne"...
Det der med "løs beskyttelse"... der synes jeg at Thomas E er inde på noget... det er intet værd, hvis det vrider om på bagsiden også man får et hug ind....forfra... eksempelvis
jan 2007
Følger: 106 Følgere: 105 MC-er: 6 Emner: 172 Svar: 338
maj 2009
Følger: 12 Følgere: 11 MC-er: 1 Emner: 118 Svar: 787
Men jeg er sgu lidt overrasket over at Dainese laver noget som ikke kan holde. Scary shite...!
aug 2005
Følger: 47 Følgere: 44 MC-er: 4 Emner: 32 Svar: 3.495
maj 2009
Følger: 12 Følgere: 11 MC-er: 1 Emner: 118 Svar: 787
jun 2009
Følger: 13 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 52 Svar: 202
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 84 MC-er: 10 Emner: 240 Svar: 20.506
Der skal kun kunne være et par lange underbukser inden under læderbukserne.
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 3 Svar: 11
apr 2006
Følger: 14 Følgere: 100 MC-er: 5 Emner: 94 Svar: 1.445
Et godt råd fra en der designer sikkerhed ind i lædertøj..:
Læderdragter SKAL sidde tæt og der skal IKKE være plads til hverken jeans, kevlarbukser, vinter-skibukser og andet overlevelses termotøj...
I de kolde måneder, skal der maksimalt være termo-under-rør eller de varme måneder - et svedtransporterende tætsiddende tekstil.
Når en læderhud sidder tæt - også på ballerne, mindskes presset og stresset på læderet under en kurretur. Jo tykkere godstykkelsen er desto længere tid tager det friktionsvarmen at slippe igennem - ergo tykkere læder = mindre risiko for brændsår.
Det lyder åndsvagt, men faktum er at en tætsiddende dragt ved asfalt-glide-slibe-tur, har mindre større overflade til at slide på end en løstsiddende dragt. Derfor ses der på de korrekte dragtstørrelser, kun overfladde ridser, hvor der på mange løstsiddende dragter direkte ses huller og åbninger, idet man her i større grad glider på folder.
Når der først går hul på dragten er den svag i dette område, idet læderets fibre nu er åbne og flossede.
Cracker Jack:
Jeg tror vi alle har prøvet at køre i T-Shirt, men tanken om en tur på asfalten kun iført sparsomme tekstiler, giver mig kuldegysninger. Og ja det ser da enormt smart ud at komme kørende på si fine bike og spille sej, iført en hvid tætsiddende T-Shirt og boksershorts samt en masse seje tatoveringer - men faktum er at selv den sejeste og hårde fyr, skriger som en pisket tøsedreng, når tatoveringerne og de underliggende muskler er blevet flået af kroppen uden bedøvelse.
Desværre er mange af de "slibe" skader forårsaget af MC asfalt-eksem er uoprettelige og genoptræningen er ekstrem smertefuld og langvarrig.
Kristian J:
Ja - måske har vedkommende været usandsynlig uheldig, men havde vi mennesker muligheden for at vælge hvordan vi gerne vil styrte, tror jeg at samtlige normale motorcyklister ville vælge den mest skånsomme...
Og eftersom vejene ikke er lavet af vat og bomuld, men hård og grim asfalt, er en ordentligt velplejet karrosse" den eneste mulighed vi MC'ister har for at ruste os bedst muligt til den dag vi ikke ønsker skal oprinde.
Offslow:
Ja - CE-beskyttere skal sidde tæt til zonerne. - Magacin.dk har for ganske kort tid siden netop omtalt problemet med de løstsiddende CE-beskyttere i tekstiltøj.
Mvh
Thomas E
maj 2005
Følger: 9 Følgere: 85 MC-er: 2 Emner: 359 Svar: 1.307
mar 2007
Følger: 48 Følgere: 33 MC-er: 1 Emner: 62 Svar: 249
feb 2008
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 12
aug 2012
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 16
På forhånd tak.
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 52 MC-er: 2 Emner: 191 Svar: 7.509
Det var et meget åbent spørgsmål, årsager kan være mange.. og man skal bare håbe på ikke at ramme når efter man falder.. det at falde gør ikke ondt, heller ikke med +100km/t.. men ramme et autoværn det gør ondt, snakker af erfaring ;-(
http://www.motorcykelgalleri.dk/galleri/storbilledevisning/39984-yamaha_xt660x#/4
aug 2012
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 16
Men kan du f.eks fortælle mig hvorfor du styrtede her?
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 52 MC-er: 2 Emner: 191 Svar: 7.509
Jeg kom for hurtigt ind i et sving (et sving jeg ikke kendte) henover en bro, så dækkene mistede en smule af deres vejgreb.. med 70-80km/t og fuld nedlægning kunne jeg ikke komme rundt, så jeg valgte at lægge den på siden, så MC og jeg gled ind i autoværn, og trykket forplantede sig i min ryg.
Hjelmen tog et slag, tæjet var ridset på siderne, og knoerne på hånden var ødelagte, havde jeg ikke haft rigtig beskyttelse på så var jeg blevet flået i stykker..
Men generelt vil jeg sig hold kablet stramt, ulykker sker sjældent pga høj fart, men høj fart gør ondt værre..
aug 2012
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 16
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 52 MC-er: 2 Emner: 191 Svar: 7.509
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 39 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.026
Jeg har i mit lange mc liv ALDRIG været iført noget så kikset. De var så lav taljede et der var synlig sparebøsse på harleyen. Og både hofte og knæ beskyttelsen sad på låret.. ( der var 5 cm fra hvor knæbeskyttelsen stoppede og ned til hvor knæet begyndte... Når jeg stod op )
Og det indsyede "kevlar" var så silke tyndt at jeg ikke tror det ville have nogen effekt over hovedet..
Så jeg tror der er meget meget stor forskel på kevlar jeans.
Skal ud og prøve et par dragin
apr 2006
Følger: 14 Følgere: 100 MC-er: 5 Emner: 94 Svar: 1.445
Ja - der er sindsyg stor forskel på Kevlar Jeans også.
Den rigtige Keprotec Kevlar er meget dyr og enten minimerer producenterne mængden af det eller også tyer de til tvivlsomme kopier med meget få Kevlar fibre.
Giv mig gerne lige en update på Draggin - det er det eneste fabrikat vi endnu ikke har gennemgået.
aug 2007
Følger: 1 MC-er: 2 Emner: 16 Svar: 285
sep 2011
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 32 Svar: 665
feb 2011
Følger: 5 Følgere: 4 MC-er: 2 Svar: 13
apr 2011
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 4 Svar: 52
maj 2016
Følger: 1 Svar: 46
Moderne Dragin Jeans er med Dyneema og Kevlar. Dyneema er verdens stærkeste fiber, og hvis det er 100% Dyneema, så er umuligt at sy i det, at skære i det, eller sætte en kniv i. Det kan derfor ikke tilpasses eller lægges op, hvor der er Dyneema. Dem der sælger MC tøj med 100% Dyneema, fremstiller tøjet til størrelsen, og det kan tage lang tid, at få tøjet.
Som regel er det dog ikke 100% Dyneema. Dyneema tåler ikke godt varme, og bruges ofte sammen med Kevlar. Man kan klippe og skære i Dyneema, med meget varme værktøjer. Det mister sin styrke fra 100 grader, men giver god beskyttelse, indtil ca. 200 grader. Så en varm kraftig saks, skulle kunne klippe i det. Men, det er også umuligt at sy i, så det kan være upraktisk.
ADVARSEL MC-JEANS