{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.437 visninger | Oprettet:

Erstatningspligt fra forhandler ? {{forumTopicSubject}}

Jeg har desværre måttet konstatere at min duc har nogle heftige problemer. Det drejer sig om at jeg har købt den for 2½ måned siden for 82k. Jeg har så smidt den på værksted for lige at få den checket efter og det har vist sig at begge cylindre er slidt ned på trods af at trip siger 26000km. Værkstedet mener bestemt at den har kørt meget mere end det men fakta er at jeg nu har brugt næsten 20k udover købsprisen på at skifte diverse dele så det tyder på at der simpelthen er bedrageri indblandet i det opgivne km tal. Det var først da jeg havde bestilt en grundjustering at alle fejl blev spottet. Eksempelvis har jeg skiftet ensretter, bremsetryks kontakter, den gik ikke ordentligt så den har også fået en powercommander på da styre enheden til det også var toast. Jeg overvejer nu hvordan man griber det an med civilt søgsmål imod forhandleren for som minimum at få dækket nogle af de udgifter jeg har haft indtil videre. Er der nogen af jer der har været sådan en mølle igennem og har nogle råd til hvordan jeg starter det her op ?

BC


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Erstatningspligt fra forhandler ?
  • #1   23. jun 2008 Den burde vel kunne tages gennem forbrugerstyrelsen, da det du gar købt har kostet mere end 500kr.. smiley så ind på deres hj.side og bestille blanket osv.. smiley

  • #2   23. jun 2008 Sådanne fejl må da gå ind under reklamationsretten da de jo uden tvivl også har været der da du købte cyklen?

  • #3   23. jun 2008 Første skridt er vel at tage kontakt direkte til den forhandler, du har købt den af.

    Hvad siger han til det ?


  • #4   23. jun 2008 Hvis du har købt cyklen hos forhandler, så er der jo garantien som skulle dække ?, der er jo halv års garanti fra forhandlers side, har du givet forhandleren chancen for at udbedre disse fejl ? har du kontaktet forhandler for event dokumentation på km på cyklen ?

  • #5   23. jun 2008 du burde nok have forelagt forhandleren det INDEN du var gået igang med den helt store udskiftning. Han ville måske have afhjulpet problemerne på eget værksted, hvorimod nu hvor tingene er skiftet osv kan det være svært at bevise hvad der egentlig har været i stykker. Derudover ville han jo kunne minimere sin udgift til arbejdsløn ved at bruge eget værksted.

    Tror desværre den bliver svær at få noget ud af når fejlene er rettet


  • #6   23. jun 2008 tror desværre ikke du får dækket dine reparationsomkostninger, da det lyder til det er lavet et andet sted, forbrugerstyrrelsen tager sig gerne af det Idet varen du har købt kostede under 100.000 kr. MEN du skal værne dig med tålmodighed for det kan tage flere år inden det er afsluttet, og du har ingen garanti for at få særlig megetud af det. Jeg har selv prøvet det samme for år tilbage, jeg opgav pga ventetiden

  • #7   23. jun 2008 Sagen er at jeg ikke helt ved om man kan kalde vedkommende for en forhandler. Han sælger måske ca. 10-20 motorcykler om året og er derfor nok momsregistreret. Han har ikke noget eget værksted og den sidste og absolut dyreste del af denne reparation er endnu ikke foretaget. Fejlene er blot konstateret nu og der er lagt et estimat på hvad det vil løbe op i. Jeg æder gerne noget af regningen selv, men da der jo som sagt er tale om regulært bedrageri (som forhandler evt. ikke var vindende om), så vil jeg da gi manden en chance. Jeg har endnu ikke kunnet få fat i ham men regner med at kunne kontakte ham iløbet af idag.

    BC


  • #8   23. jun 2008 held og lykke med det

  • #9   23. jun 2008 Du har ikke købt hos en privat men heller ikke hos en egentligt forhandler!!!

    Hmmm...


  • #10   23. jun 2008 Ja jeg må jo ikke sætte navn på herinde for at høre om nogen kender til vedkommende smiley

    BC


  • #11   23. jun 2008 Lovgivningsmæssigt står man ved brugtkøb således, at er fejl opdaget indenfor en 6 måneders periode fra købsdatoen, må disse anses for at have været der på købstidspunktet, og derfor skal udbedres af forhandleren.

    Hvis du er medlem af FDM, tager de sig gerne af sagen. Forbrugerstyrelsen er naturligvis en anden og lige så god mulighed.

    Det er vigtigt (læs hamrende nødvendigt) at du kan dokumentere at du har gjort ham opmærksom på fejlene indenfor denne periode - du skal altså have dokumentationen i orden (mail, anbefalet brev m.m.).

    Forhandler har ikke altid mulighed for selv at gennemskue kilometerstanden på en MC, såfremt den i øvrigt ikke bærer synlige spor af at være brugt mere end klokken udviser.

    JLL


  • #12   23. jun 2008 Glemte helt:

    Forsøg et kompromis - retssystemet tager tid, og det er lang fra sikkert at forhandleren retter sig efter afgørelserne.

    JLL


  • #13   23. jun 2008 Tænkte også på at nu hvor jeg står i den situation at jeg ikke kan få fat i vedkommende endnu. Hvad så med værkstedsregningen indtil nu ? Skal jeg lade dem arbejde videre på sagen, bestille reservedele osv. når nu jeg ikke har talt med sælger endnu ? Han kan vel påråbe sig retten til at have valgt et andet værksted osv. osv.

    BC


  • #14   23. jun 2008 Ring til en advokat - det vil da være trist at miste retten til penge pga. en dårlig beslutning fra din side fx om at få foretaget reparationer på andet værksted. Jeg ved der er tilknyttet til advokat til Touringklubben, hvor første time er gratis

  • #15   23. jun 2008 der er noget det hedder formodningsreglen, og den pålyder at du i 6 måneder kan indgive disse fejl og mangler til den pågældende forhandler, som SKAL dække dem, medmindre du er blevet informeret at den er købt med disse fejl

    jeg ved dette da min fatters kones onkel er autoforhandler, og min far købte selv en bil sidste efteår, og fik lavet et par ting under denne regl, men synes du skulle snakke med enten fdm eller touring nyt's jurist


  • #17   23. jun 2008 Jeps. Sidder lige og kigger i service bogen og det er lidt suspekt at den fra 30/1-2001 og frem til 26/5-2007.. altså på 6 år kun har kørt 870km !

    ... og så skulle være slidt op.

    BC


  • #18   23. jun 2008 Kontakt Stephan C fra min venneliste. Han har været møllen igennem og kan sikkert rådgive dig om en god advokat. Og der er ingen tvivl. Du har en reklamationsret der gør "forhandleren" skal dække de udgifter.

  • #20   23. jun 2008 Jeg kan ikke få fat i sælger så har sendt ham en mail istedet med en fuldstændig listning af min sag. Min tråd her startede jeg så også med worse case scenario for at høre om nogen havde erfaringer med hvad man gør hvis det går i hårdknude. At der er blevet foretaget nogle ting på den allerede har jo været i forbindelse med normalt check og har så uheldigvis ka man sige konstateret en hel del fejl der slet ikke var indbefattet i det oprindelige rutine check.

    BC


  • #21   23. jun 2008 Hej Brian.

    FDM har set mc som ny målgruppe og har/havde gratis juridisk bistand.
    Kontakt dem og hør om de vil hjælpe, hvis du vil være medlem.

    Jeg har selv fået fin støtte i forbindelse med mc rep.


  • #22   23. jun 2008 http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbruger.asp?userID=9614

    Prøv at skrive til Stephan.. han kan måske give nogle råd...


  • #23   23. jun 2008 Hvis vi lige skal bygge lidt teori på, så er det købeloven vi skal have fat i her. Vi må tage udgangspunkt i at det er en forhandler du har købt denne cykel af. I juridisk terminologi må handlen anses som et forbruger køb, hvilket vil sige, at det er fuldstændigt ligemeget om det er et genuskøb(en hyldevare eks.) eller en species vare(en speciel vare. f.eks. et parti nummerede vare til præcis dig). I dette tilfælde er det store spørgsmål om der er en mangel ved motorcyklen. Def. af en mangel ved et forbeugerkøb er §76 i købeloven, der siger: Der foreligger en mangel, hvis genstanden er af en anden eller ringere beskaffenhed eller brugbarhed, end den ifølge aftalen og de foreliggende omstændigheder skulle være. Det kan også foreligge hvis sælger har givet urigtige oplysninger. En mangel kan også foreligge hvis forhandleren har forsømt at give dig oplysninger om forhold, der har betydning for din bedømmelse af genstanden, og som forhandleren kendte eller endnu vigtigere BURDE kende. §77 siger, at selvom forhandleren i dette tilfælde har solgt motorcykelen med forbehold for fejl og mangler, kan dette forbehold tilsidesættes hvis §76 er opfyldt. Hvis vi skal summere op på om der er en mangel, så er det jo afgørende hvordan jeres handel er udført på købstidspunktet samt hvad der er skrevet ned. Står km antallet på slutsedlen osv. Hvis ikke, er cyklen 15 år gammel, og burde du have indset at med det kilometerantal kan man ikke engang ville have kunnet køre til bageren hver søndag på den osv. Hvis du mener der er en mangel ved motorcykelen, så har du følgende muligheder ifølge §51: 1 retten til at fastholde købet med enten a)afslag i prisen. b)omlevering/efterlevering. c)afhjælpning. 2 hæve købet. 3 erstatning. Det er vigtigt her at pointere at de omkostninger du allerede selv har haft på motorcykel ikke indgår i ovenstående punkter, og du burde have sat sælgeren til at udbedre manglerne for hans regning. Ved et afslag i prisen vil manglen ikke skulle være bagatelagtig og i dette tilfælde vil nogle af de ting du fortæller ikke kunne anses som almindeligt slid på en brugt motorcykel.

    Det er dog ligesom et tidligere indlæg beskriver vigtigt, at der fremsendes en reklamation til forhandleren. disse mangel beføjelser skal som det første gøres gældende for forhandleren.


Kommentér på:
Erstatningspligt fra forhandler ?

Annonce