1.234 visninger
|
Oprettet:
aluminiumsbremseskive i bag {{forumTopicSubject}}
overvejer at få lavet sådan en da den jo er super let og kun i mit tilfælde skal bruges i nød vis min forbremse svigter men er det før set eller bider det overhovedet ikke med klodserne eller bliver for hurtugt varmt.
nogen der har hørt om iden før eller ved hvorfor det ikke er lavet endnu
jun 2005
Følger: 10 Følgere: 8 Emner: 111 Svar: 1.953
jan 2004
Følger: 50 Følgere: 53 MC-er: 13 Emner: 277 Svar: 965
jan 2004
Følger: 107 Følgere: 100 MC-er: 4 Emner: 26 Svar: 1.270
Rune
aug 2004
Følger: 41 Følgere: 40 MC-er: 2 Emner: 106 Svar: 2.590
jan 2004
Følger: 107 Følgere: 100 MC-er: 4 Emner: 26 Svar: 1.270
Rune
jan 2004
Følger: 14 Følgere: 17 MC-er: 4 Emner: 38 Svar: 1.206
Du vil ikke ønske og køre med en aluskive. Punktum hehe.
Som der bliver sagt så kan alu slet ikke tåle den varme, der bliver udviklet under friktionen.
Specielt ved "bruger næsten ikke bagbremsen" situationer bliver skiven varm. Det vil være ligesom at, køre ned af Kassel bakker i frigear og kun med bremser.
Hvad med titanium??
dec 2004
Følger: 11 Følgere: 11 MC-er: 3 Emner: 177 Svar: 1.233
jan 2004
Følger: 50 Følgere: 53 MC-er: 13 Emner: 277 Svar: 965
var også bare en ide jeg havde, titanium koster og får jeg vist ikke sådan bare lige igennem firmaet uden beregning
jan 2004
Følger: 50 Følgere: 53 MC-er: 13 Emner: 277 Svar: 965
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
For lille roterende masse er også en skidt ting, for så taber du stabilitet - nemlig gyroeffekt...
GLEM en aluskive - og GLEM al den jagt på 100 gram på en MC du ikke kan udnytte fuldt ud på grund af din køreteknik. Det er helt andre steder du skal fokusere, bassemand...
feb 2006
Følger: 176 Følgere: 165 MC-er: 10 Emner: 207 Svar: 12.523
og at du aldrig bruger bagbremsen andet end i nødstilfælde ???? den holder ikke til 10 meters bremsning
feb 2006
Følger: 176 Følgere: 165 MC-er: 10 Emner: 207 Svar: 12.523
maj 2005
Følger: 38 Følgere: 103 MC-er: 1 Emner: 39 Svar: 2.398
Nu skal du jo ikke til at være en af dem der fylder i uheld stadistikken for tiden. Så drop den ide.
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 84 MC-er: 10 Emner: 240 Svar: 20.506
sep 2005
Følger: 28 Følgere: 25 MC-er: 4 Emner: 30 Svar: 259
Et lille RR tip.
jan 2004
Følger: 50 Følgere: 53 MC-er: 13 Emner: 277 Svar: 965
nu kan i sige hvad i vil om at det ikke kan mærkes osv osv men der er jo en grund til at folk køber 520 kædekit, læt vægts fælge og prudesenten af motorcykler ikke bare smider 400 mm bremseskiver på. mange bække små jo.
jeg kan nok heller ikke mærke at cyklen har radial monteret bremse kalibre og up side down forgaffel og hvad der ellers er kommet frem med tidens løb, men jeg vil sku have det alligevel når det kan laves.
der er da heller ikke noget jeg heller vil end at have et sæt karbon fælge på men de koster jo bare ca 20000kr men fik jeg dem på ville jeg nok stadi gernen have en lettere bremsskive på.
og at bremse 70 i for og 30 procent i bag, er fint nok vis man har en bag på men når jeg køre alene tror jeg bare jeg skal holde mig fra bagbremsen da man intet føling har med den overhovedet
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
Bare et forslag - tror du ikke det var en ide, at glemme alle de fine principielle teknike forbedringer og så i stedet for øve sig i at anvende den bagbremse, du tydeligvis ikke har gavn af, fordi du er utryg ved den????
jan 2004
Følger: 50 Følgere: 53 MC-er: 13 Emner: 277 Svar: 965
det er meget godt med at bruge bagbremsen på en chopper da du har meget vægt på dit baghjul og har meget nemt ved at føle den, men sådan er det bare ikke på en sports cykel, til race bruger man den ikke til at bremse med inden sving men mere til at styre med igennem og ud at svinget, man bremser optimalt når baghjulet lige er ved at slippe affalten eller ligger 0-5 cm over. og der skal man ikke røre bagbremsen da den jo alligevel ikke rære asfalten som sådan
sep 2006
Følger: 63 Følgere: 63 MC-er: 4 Emner: 116 Svar: 2.647
Jeg bruger den ikke hver gang jeg bremser, men skal jeg bremse ned fra høj fart eller bare lidt hårdere end gennemsnitsnedbremsningen, ja så bruger jeg den da...
Hvis du ikke mener du har føling med din bagbremse, så er det da på tide at du får øvet dig lidt med at bruge den så, for ellers er det da netop når du skal bruge den i en nødsituation, at det går galt....
<i>Ikke kun til Allan</i> > Og hvorfor er det i øvrigt at hvergang Knud kommer med en godt råd, så skal det pointeres at det ikke duer/kan sammenlignes, fordi der er stor forskel på en Chopper og en sports MC?!
Jeg har kørt begge typer cykel, i flere år endda, og de generelle regler er sq de samme, og tyngdeloven er mig bekendt også den samme for alt og alle
maj 2005
Følger: 38 Følgere: 103 MC-er: 1 Emner: 39 Svar: 2.398
dec 2005
Følger: 18 Følgere: 16 MC-er: 1 Emner: 19 Svar: 659
- Passagerfodhvilere
- Sidespejle (der er alligevel aldrig nogen der indhenter dig på den cykel....)
- Skift halepartiet ud med et monosæde (så kan du også save det bagerste af bagstellet af)
- Kåbe udskiftes med en af kulfiber
- Skruer udskiftes med titanskruer
og spar så til sidst sammen til PWM'erne
aug 2005
Følger: 24 Følgere: 21 MC-er: 2 Emner: 248 Svar: 4.424
sep 2005
Følger: 28 Følgere: 25 MC-er: 4 Emner: 30 Svar: 259
Brug IKKE bagbremsen, den bliver nemt en stor risiko i en katastrofe situation.
Forbremsen levere aligevel over 90% bremsekraften på en moderne sports MC.
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 84 MC-er: 10 Emner: 240 Svar: 20.506
Hvis man øger risiko'en for at køre galt når man bruger bagbremsen, skal man på kørekursus, for så er der noget elementær MC-kørsel man mangler at få på rygradden.
Bagbremsen har en stor funktion. Den skal benyttes inden man hiver i forbremsen, ikke efter at baghjulet har løftet sig. Gør man det korrekt, stabiliserer man MC'en, og den sætter sig lidt i bagdæmperen. Dermed bliver risiko'en for at overbremse med forbremsen mindre.
Altså stik modsat hvad andre mener.
Når det gælder race, er historien en anden. Der skal man nemlig bremse så sent som muligt, så der er ikke tid til at bruge 1/10 sek på at stabilisere MC'en med bagbremsen.
Men race er en ting, landevejen en anden.
sep 2006
Følger: 63 Følgere: 63 MC-er: 4 Emner: 116 Svar: 2.647
Carsten ¤Nordjylland¤ O > Det har du da helt ret i, men det har jeg da vist heller ikke påstået
Men hvis man bruger sin bagbremse jævnligt, så vil man også få bedre føling med den, og bruger man (også) den under en lang nedbremsning, så stopper man før, slet og ret.
Man kan stille det lidt på spidsen og sige at hvis man under en lang nedbremsning også bruger bagbremsen, kan man måske stoppe før man kommer dertil, at man behøver bremse så hårdt at baghjulet løfter sig fra jorden.
Der er så det rent tekniske der sker, når man aktiverer bagbremsen, nemlig at cyklen sætter sig i røven, og dermed giver dig endnu mere vandring på bagdæmperen før hjulet slipper ved kraftig bremsning med forbremsen.
Jeg gør ofte det, når jeg skal bremse hårdt ned, at jeg lige "dapper" til bagbremsen lige før jeg tager forbremsen, så jeg får bagenden ned, og dermed kan bremse langt hårdere med forbremsen... Det er mig bekendt også sådan man lærer at bremse hårdt når man tager kørekort
sep 2006
Følger: 63 Følgere: 63 MC-er: 4 Emner: 116 Svar: 2.647
Sådan er det når man skal lave alt muligt andet mens man skriver et indlæg, så det tager ti minutter
sep 2007
Følger: 56 Følgere: 54 MC-er: 2 Emner: 37 Svar: 650
Det eneste tidspunkt jeg bruger bagbremsen, er når jeg er kørt uden for banen og kommer ud i gruset. Så synker bagenden så dejlig ned i gruset...
Nogle racer kører bruger bagbremsen til at forhindre for meget hjulløft over bakker, samt til at få en lidt mere snæver kurve, hvis det er nødvendigt ud af svinget. Men her er det bedre at have en tommelbremse, fordi man har lidt mere føling med fingre end med sin højre fod.
Men til at bremse kraftigt ned med, kan jeg ikke rigtig se fidusen med at bruge bagbremse samtidig med forbremsen, fordi at baghjulet ofte bliver løftet.
Ydermere så vil jeg hellere have at slipperkoblingen tager sig af mit baghjul end at jeg skal fedte med en bagbremsepedal, som i sidste ende måske kan sende mig sidelæns....
Med hensyn til bagskive... find så lille som muligt og drop alu....
sep 2007
Følger: 56 Følgere: 54 MC-er: 2 Emner: 37 Svar: 650
sep 2005
Følger: 28 Følgere: 25 MC-er: 4 Emner: 30 Svar: 259
Øhh, og du har så 1/10 sekund ekstra i en katastrofe situation?
Man skal ikke have den vane at bruge bagbremsen fordi den nemt bliver et problem i en katastrofe situation. Det der nemt sker er at man bremser alt hvad man kan, og derved kommer man til at blokere baghjulet (man har begrænset føling med foden, og pga. den lave vægt på baghjulet under katastrofe opbremsning). Når man først har et blokeret baghjul, så har man ingen mulighed for at ændre retning uden at vælte, rent faktisk skal man være heldig hvis man holder sig på to hjul i en katastrofe situation med et blokeret baghjul.
Og tag venligst jeres VELMENTE men UAFPRØVEDE teori og gem den væk, jeg taler af bitter erfaring (både min egen og andres).
Buggi: Bruger bagbremsen i en "lang" opbremsning, så stopper man før? Læser du overhovedet hvad du selv skriver? Det giver jo ikke mening.
okt 2006
Følger: 17 Følgere: 16 MC-er: 3 Emner: 167 Svar: 3.629
sep 2007
Følger: 56 Følgere: 54 MC-er: 2 Emner: 37 Svar: 650
sep 2005
Følger: 28 Følgere: 25 MC-er: 4 Emner: 30 Svar: 259
Jeg antager her at der er tale om en moderne sports MC og der er god tør asfalt under hjulet.
Og gid jeg havde ABS på min (gade) cykel.
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 84 MC-er: 10 Emner: 240 Svar: 20.506
Prøv selv at lave bremsetests.
Ryger du på røven, skyldes det ikke MC'en bremsesystem, men dine evner. Og det er det din bitetr erfaring har lært fortalt dig. At du ikke kender dine bremser. At du så ikke har lært det er en anden side af sagen.
Men ja, du har ret i, at kender man ikke sine bremser kan det gå galt. Men det kan det også med forhjulet alene. Der sker også uheld hvor man overbremser med forbremsen, og forhjulet skrider. I de tilfælde kunne en stabilesering med bagbremsen have været en stor hjælp.
Husk, at 70-90% af bremseeffekten kommer fra forhjulet, men for at bremse 100% skal bagbremsen også bruges. Man skal bare lære det.
jan 2004
Følger: 50 Følgere: 53 MC-er: 13 Emner: 277 Svar: 965
men lad os nu sige at alu kunne holde så var iden sku da god nok og tror da også nogle af jer ville tage det til jer,
jeg er jo smed og vis vi får noget titanium ind vil jeg da prøve at lave en i det, vi har også en del kuldfiber på vores firma men er i plader som er bagt, det er jo bare om at have idernen ik
sep 2006
Følger: 63 Følgere: 63 MC-er: 4 Emner: 116 Svar: 2.647
Emil (Kbh) H> Drop venligst den nedladende tone over for mig, tak!
Det jeg mener, er præcis det jeg skriver.
Kører man, lad os sige 130 km/t og skal stoppe hurtigst og kortest muligt (bemærk jeg skriver stoppe), så vil man stoppe hurtigere, og ikke mindst sikrere op, hvis man bruger begge bremser! Det er ikke kun teori, det er fakta!
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 84 MC-er: 10 Emner: 240 Svar: 20.506
Jeg antager ikke der er tale om en sports MC, men om alle MC'er, da det er basal MC teknik.
mar 2007
Følger: 15 Følgere: 13 MC-er: 5 Emner: 184 Svar: 4.936
Har kørt små 14 år nu, og jeg bruger bagbremsen.. JA den blokkerer af og til et halvt sekund, når jeg max bremser.. MEN med 50m bremselængde, giver 5% ekstra 2,5m.. hvad giver det så ikke ved længere bremselængder..
Ja min er ikke en racer, gudske tak for det. Den kan dog stadig løfte baghjul og al det pis, til trods for min vægt..
OG hvorfor lægge 100% bremse på forhjulet, når du kan lægge 90 på forhjul, 10 bagpå, have bremser der bliver slidt mindre, mindre varme, samme bremselængde m.m.
Hvis man har været i situationer, hvor bagbremsen er skyld i styrt, (og jeg har ikke selv prøvet det, så vil prøve ikke at gøre mig for klog på fejl) MEN hvad er der sket, siden det gik galt?? har endnu aldrig været i knibe, NÅR baghjulet ER blokkeret et kort sekund.. MEN det kan jo også skyldes jeg åbenbart IKKE kører så hårdt til grænsen som andre.
Jesper
sep 2005
Følger: 28 Følgere: 25 MC-er: 4 Emner: 30 Svar: 259
Jesper: Jeg ved hvilken træning det kræver at bruge bagbremsen korrekt, og tro mig, det er der der ikke 20% af den danske MC befolkning der har.
Og tag så jeres små hygge forsøg under kontrolerede forhold og overvej dem en gang til. Det svare lidt til at I anbefaler en MC UDEN ABS, fordi I kan bevise en kortere bremselængde under kontrolerede forhold (og med en god fører) Og læs også lige Keith Code "A twist of the wrist II", så kan I få lidt forståelse for begreb så som "Survival Reactions" og "$10s of attention".
Og husk, når man først er væltet med det blokerede baghjul, så er ens bremselængde mangedoblet.
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 84 MC-er: 10 Emner: 240 Svar: 20.506
Er slet ikke uenig med dig i, at ABS er en super god til der er kommet på MC'erne. Men ABS alene gør det ikke. Man kan også godt overbremse med ABS. Men man skal bare dumme sig meget mere end på en MC uden ABS.
jan 2004
Følger: 50 Følgere: 53 MC-er: 13 Emner: 277 Svar: 965
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=18175
sep 2007
Følger: 56 Følgere: 54 MC-er: 2 Emner: 37 Svar: 650
Det lyder rigtigt det i skriver med hensyn til bagbremsen.
Der hvor jeg ser et problem er, hvis det ikke kommer rent instinktivt, så vil man bruge tid på at tænke: Først bagbremse og så forbremse... og skal man bruge tid på at tænke det, så er man nok kørt galt...
Ydermere hvis man i panik kommer til at blokere baghjulet, så får man lidt rigelig at tænke på..
okt 2006
Følger: 17 Følgere: 16 MC-er: 3 Emner: 167 Svar: 3.629
for nyelig endte jeg også med at holde midt ude i et kryds fordi jeg ville prøve kun at bruge bagbremsen.
Men stadig føles det gamle fejeblad nu mere stabilt når man lbruger begge bremser , af og til blokere baghjulet da også, men så er det jo bare at slippe den når den begynder at glide.
allan A du skal da bruge en god bagbremse når du køre på baghjul
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
Jeg har kørt meget andet end chopper:-)
Det er under alle omstændigheder en god idet at kunne bruge sin bagbremserigtigt.
Det jeg siger er, at det er en dårlig ide at undgå den, fordi man ikke kan håndtere den - lær at håndtere den - andet siger jeg ikke
sep 2006
Følger: 63 Følgere: 63 MC-er: 4 Emner: 116 Svar: 2.647
Carsten D> Du har helt ret, det skal ligge på ryggraden, men det skal undvige manøvre, forhjulsbremsning og en masse andre ting når man kører MC, også.
jan 2004
Følger: 50 Følgere: 53 MC-er: 13 Emner: 277 Svar: 965
har sågar overvejet om man kunnne bygge en bremsekaliber over fra en scotter bagbremse da den også er meget lille og let og kompinere den med en mindre ig tyndre skive men må komme på prøve på banen først, for nu vil jeg have mig en bane cykel
sep 2005
Følger: 28 Følgere: 25 MC-er: 4 Emner: 30 Svar: 259
Og C4ers beskrevne styrt er præcis grunden til at jeg ikke anbefaler folk at bruge bagbremsen.
sep 2007
Følger: 56 Følgere: 54 MC-er: 2 Emner: 37 Svar: 650
Metoden duer bare ikke i sving... Det skal gå 100% ligeud, ellers bliver man sendt sidelæns...
(ikke dermed sagt at man bare kan hive forbremsen fuld skrald i sving)
Det jeg vil sige med det, er at hvis man er vant til at bremse med bagbremse og så forbremse, så kan der opstå problemer, hvis man gør det rent instinktivt i et sving...
sep 2007
Følger: 56 Følgere: 54 MC-er: 2 Emner: 37 Svar: 650
Ja, det er bare bagud med noget vægt, når bagenden løfter sig.. Så kan cyklen jo starte med at løfte mine 90kg...
Jeg bruger heller ikke metoden, når jeg kører race eller for den sags skyld på landevejen...
sep 2006
Følger: 63 Følgere: 63 MC-er: 4 Emner: 116 Svar: 2.647
Jeg mener at hvis ikke man har lært at bruge sin bagbremse korrekt, burde man slet ikke have fået kørekortet i første omgang.
Carsten D> Nu er vi jo ikke analoge insekter der reagere på indlærte rutiner udelukket
Med det mener jeg at man jo naturligvis skal kunne differenciere hvornår det er gavnligt og hvornår det ikke er gavnligt at bruge bagbremsen.
Men for at kunne det, er det ret essentielt at man ved hvordan man betjener denne korrekt/har korrekt føling med den... Hvilket så bringer mig tilbage til udgangspunktet i mit første indlæg: Lær at bruge bagbremsen (korrekt), så ikke man betjener den forkert i en nødsituation
Carsten ¤Nordjylland¤ O> Helt ok, så misforstod jeg dig
Din beretning om dine erfaringer med "klokke-bremsning" og sidenhen kun forhjuls bremsning beskriver faktisk meget godt essensen i det jeg mener, dog er jeg stadig tilhænger af at bruge begge bremser - korrekt.
Du har stor erfaring på en MC, både på banen og på gaden, så vidt jeg ved. Netop derfor tror jeg også at du har den fornødne evne til både at opsætte din cykel og betjene den sikkert ved max nedbremsning, uden cyklen bliver -for dig- ukontrollerbart ustabil.
Men tager man en gennemsnits MC´ist og en gennemsnits MC, og fx. laver en max hård opbremsning fra meget høj fart, så vil langt de fleste opleve en meget urolig cykel hvis de kun bruger forbremsen. Bruger man samtidig bagbremsen, gerne med "klokke-effekt", så vil cyklen kunne nedbremses både meget mere roligt og også på kortere distance. Det er min klare overbevisning.
Derfor er det for mig at se, også mindst lige så "risikabelt" kun at bruge forbremsen, som at bruge bagbremsen også, jeg vil endda sige at det er mere farligt... Specielt for den urutinerede!
Mht. din mindre slidtage på bagbremseklodser, forestiller jeg mig at du så tilgengæld har det mere slid på dine forbremseklodser, da du ikke ville have noget slid på bagbremsen, hvis ikke den havde haft nogen effekt!
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 84 MC-er: 10 Emner: 240 Svar: 20.506
Jeg bruger tit bremsen i sving, selvom man lærer man ikke må. Ikke så meget for at stoppe, men for at korrigere linien.
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 84 MC-er: 10 Emner: 240 Svar: 20.506
Kender man ikke sin MC's bremser har man 2 muligheder.
1. Enten at lade være med at bruge bagbresmes, og så være tilfreds med 85-90%
2. Lærer sin MC at kende, og dermed blive mere sikker på 2 hjul.
/
Jesper
feb 2007
Følger: 18 Følgere: 16 Emner: 43 Svar: 400
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=18175
Har endnu ikke kørt den på bane, men den tidligere ejer som har kørt Supermono race med den rundt om i Europa og tidligere har kørt sidevognsrace i mange år, siger at på denne cykel pga. af dens meget lave vægt (vejer kun 100 kg) og meget kraftige forbremser, skal holde sig langt væk fra bagbremsen. Der er tale om en nødbremse og fordi den skal være der (og virke) ved teknisk kontrol.
Raceren er oprindeligt en 250 racer og bygget i 1989/90 til en kører som har kørt RR i mange år. Den blev allerede dengang "født" med alu. bagskrive.
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 84 MC-er: 10 Emner: 240 Svar: 20.506
Men bruger man bagbremsen først medfører det, at bremsepunktet for forbremsen bliver flyttet, fordi vægtforskydningen ikke er ligeså voldsom, og fordi MC'en er mere stabil.
Jo længere ind man kan få sit bremse punkt, desto kortere afstand kan man stoppe på.
At bremse optimalt i trafikken betyder at man kan stoppe på kortest mulige afstand
At bremse optimalt på bane betyder at man kan bremse så hurtigt som sent som muligt.
Ikke samme teknik for de to.
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 84 MC-er: 10 Emner: 240 Svar: 20.506
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 84 MC-er: 10 Emner: 240 Svar: 20.506
jul 2006
Følger: 12 Følgere: 12 MC-er: 1 Emner: 63 Svar: 2.137
Nu har jeg ikke lige læst hele tråden da den er temmelig lang, så mit forslag er måske allerede nævnt.... Men når nu du er smed, hvorfor tager du så ikke den skive der sidder på nu og modificere den istedet.. Drej lidt af den de rigtige steder og bor hullerne større, fræs evt. et wavemønster i yderkanten. Det koster nemlig gratis....
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 84 MC-er: 10 Emner: 240 Svar: 20.506
Bruger man bagbremsen 1/4 sekund for man trækker forbremsen, bremser man i det 1/4 sekund med ca 15% men når man derefter bremser med forbremsen, kan man tage den hårdere, da MC'en er mere stabil og vægtforskydningen til fordækket ikke er så voldsomt, og dermed bliver bremsepunktet også flyttet. Man kan altså så, bremse 100% med forbremsen.
Sådan stopper man kortest.
Til dem der advarer mod at bruge bagbremsen, fordi de selv har været ude for uheld:
Hvis man er kørt galt fordi man har overbremset med forbremsen, er det så mest sikkert kun at bruge bagbremsen? Det er lidt det jeg læser. I skiver:"Lad være med at bruge bagbremsen hvis i ikke kender den, for så går det galt."
Men så gælder det omvendte jo også. Er man kørt galt pga. man ikke kender sin forbremse, er det vel mest sikkert slet ikke at bruge den...
Eller er det mon mere sikkert at lære sin MC at kende??...
jul 2005
Følger: 10 Følgere: 6 MC-er: 2 Emner: 34 Svar: 386
Jeg stopper da noget hurtigere ved brug af begge end kun forbremse, og mener også man har mere kontrol over hvor hurtigt man stopper.
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 84 MC-er: 10 Emner: 240 Svar: 20.506
Vægtfoskydningen er rigtig nok lige stor, uanset hvilen bremse metode man anvender, for begge ender med at have 100% forbremsning (under forudsætning at man kender sine bremser godt), men hastigheden af vægtfoskydningen er ikke lige stor. Fordækket bliver hurtigere belastet ved kun at bremse hårdt med forbremsen alene, end hvis man også bruger bagbremsen. Man kan ikke bruge forbremsen 100% optimalt til at starte med. Prøver man på det, bliver belastningen af forhjulet for stort, og man over bremser.
Bruger man bagbremsen, er belastningen ikke ligeså hurtig i starten, og man kan derfor bremse hårdere med forbremsen, uden at overbremse. Man har altså flyttet bremsepunktet.
Mht til din udregning. Du kan ikke i trafikken forudse at du skal bremse 70 m tidligere. MAn kan på bane, men ikke når en bil laver en uvending.
Med de nævnte 250km/t bevæger man sig ca. 17m på det 1/4 sekund (eller mindre når man kender sine bremser), men de 17m er ikke noget man skal forlænge bremselængden med.
Man er begyndt at bremse med bagbremsen, så man bevæger sig ikke lænere med 70m i sekundet, desuden kan du efter de 17 m, bremse tæt på 100% med forbremsen. Havde man ikke brugt bagbremsen først, ville man ikke kunne bremse tæt på 100% med forbremsen. Så på tiden efter de 17m har du bedre forbremse når man først har brugt bagbremsen, og stopper dermed på kortere afstand. Det senere som man kommer til at bremse 100% med forbremsen på, i den anden metode, er så meget senere at det i det samlede løb, lægger et par m til bremselængden.
Det er svært at forklare på skrift, det er et af de emner man skal tage over en øl :o)
aluminiumsbremseskive i bag