1.412 visninger
|
Oprettet:
skal til at ha min første cykel {{forumTopicSubject}}
er ved at købe min første cykel. har to jeg har kigget meget på.. en suzuki gsxr 750 fra 05- og en suzuki sv1000 fra 06.. kunne godt tænke mig et par gode råd. vh marc
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
Jeg ved ikke hvor gammel du er, men det er pænt hidsige cykler du kigger på for en begynder.
Dels er der risikomomentet - det tager lidt tid at lære at køre MC, og dels er der et aspekt omkring forsikringspriser.
Det er i hvert fald lige en tanke værd
sep 2006
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 30 Svar: 77
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 84 MC-er: 10 Emner: 240 Svar: 20.506
Der e rnu ikke rigtig nogle fejl på nogen af dem. Det du kan frygte mest er den elendige service fra Suzuki's side (indlægget om det er vidst slettet igen).
Husk lige at finde ud af hvad de koster for dig i forsikring...
aug 2006
Følger: 16 Følgere: 15 MC-er: 1 Emner: 55 Svar: 810
At starte ud med 1000cc er godt noget af et ...spring og det samme gælder en R-model med 750cc...
feb 2004
Følger: 18 Følgere: 15 MC-er: 7 Emner: 70 Svar: 287
Er du til 4 cyl. er der jo kun en mulighed, hvis ikke - så tag sv.
Er du til ræs. er der jo kun en mulighed, hvis ikke - så tag gsxr.
Er du til Sportytouring. er der jo kun en mulighed, hvis ikke - så tag sv.
Osv.
Osv.
Det eneste rigtige, prøv et par cykler og find ud af hvad du er til! der efter kommer svaret næsten af sig selv.
sep 2006
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 30 Svar: 77
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
sep 2006
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 30 Svar: 77
maj 2006
Følger: 9 Følgere: 8 MC-er: 1 Emner: 22 Svar: 189
Hvilket forsikringsselskab er det. Det lyder da interessant Fornuftige priser
feb 2006
Følger: 176 Følgere: 165 MC-er: 10 Emner: 207 Svar: 12.523
men ville helt sikkert være tosset at sende en begynder ud på noget som en dreven chaffør ville have sit hyr med at tæmme , Marc kom over puberteten før du ser på MC med mere end 12 hk bare et råd
SV1000 og GsXR skal der noget til før du får trukket ud i overhalingssporet , hvis du når derud inden uheldet indhenter dig som begynder
sep 2006
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 30 Svar: 77
aug 2006
Følger: 16 Følgere: 15 MC-er: 1 Emner: 55 Svar: 810
Begge cykler er fede og kører godt, men som carsten skriver, er det også to meget forskellige cykler.
feb 2006
Følger: 176 Følgere: 165 MC-er: 10 Emner: 207 Svar: 12.523
og hvis du er nervøs og usikker ... så er den da helt sikker
sep 2006
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 30 Svar: 77
aug 2006
Følger: 22 Følgere: 24 MC-er: 6 Emner: 14 Svar: 2.926
Min onkelmorfar-cykel med 50hk er foreksempel hurtigere i lyskrydsræs end selv den hurtigste GTI'er. Du kan sagtens få meget sjov og sikkert mere sjov ud af for eksempel en sv650 istedet for 1000'eren, da den er meget nemmere at håndtere. Den er lettere, hvilket gør mere svingvillig og motoren trækker ikke helt så voldsomt. I bivejsræs er den lille SV potentielt hurtigere end den store - 18kg gør en stor forskel i sving.
maj 2006
Følger: 9 Følgere: 8 MC-er: 1 Emner: 22 Svar: 189
feb 2006
Følger: 176 Følgere: 165 MC-er: 10 Emner: 207 Svar: 12.523
sep 2006
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 30 Svar: 77
aug 2006
Følger: 22 Følgere: 24 MC-er: 6 Emner: 14 Svar: 2.926
En sv650 er identisk i udseende med en sv1000 pånær de dobbelte potter og undertray, som begge kan eftermonteres, hvis man lyster.
maj 2006
Følger: 9 Følgere: 8 MC-er: 1 Emner: 22 Svar: 189
GSX-600R
SV650
(...med frygt for at lyde som en morfar....... forstår godt du vil have "de hurtige maskiner", men du bliver nødt til at tænke lidt på sikkerheden :o) )
maj 2006
Følger: 9 Følgere: 8 MC-er: 1 Emner: 22 Svar: 189
sep 2006
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 30 Svar: 77
sep 2006
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 30 Svar: 77
Online Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
I al min tid som MC'ist har jeg måske 5.000 km's erfaring fordelt over knap 10 år.
Nu har jeg så kørt lige over 5500 km mere - og der har jeg lært utroligt meget, og blevet MEGET fortrolig med min cykel.
Der er kun EN ting der bestemmer hvor hurtigt du kører - og det er din højre hånd.
Jeg vil vove den påstand at en SV1000 vil være mindre farlig at køre på for en nybegynder, da den altså er meget mere momentpræget end den er "hidsig" som f.eks en Gixxer, som jo ER en sportscykel.
Begge cykler er gode, stabile og præget af kvalitet og gennemtænkte løsninger, så det er kun dig selv som er den afgørende faktor for hvor farligt det er.
Online Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
SV1000 er altså mere en bisse - men jeg vejer 108 kilo og er vant til noget mere power, og jeg fik desuden et godt tilbud.
sep 2006
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 30 Svar: 77
feb 2006
Følger: 176 Følgere: 165 MC-er: 10 Emner: 207 Svar: 12.523
der fås så meget gejl og rigeligt med cykler med fed stil med færre heste pr. kg man kan jo altid skifte cykel og gear ... hvis man vil gi mere gas
jun 2006
Følger: 23 Følgere: 21 MC-er: 5 Emner: 19 Svar: 594
Man ved godt selv om man kan styre sig på en stor motorcykel!
Jeg er selv startet på en gsxr 1000 og har ikke fortrudt det! Den køre jo ikke hurtigere end du selv bestemmer!
/Kristian
feb 2006
Følger: 176 Følgere: 165 MC-er: 10 Emner: 207 Svar: 12.523
man har nok lidt tendens til uanset alder osv. at overvurdere sine egne evner sådan er det vel bare ....
der er flere faktorer der spiller ind og det er sjældent mcen der er skyld i uheldene , nærmere bilister der lige overser og undervurderer mcen eller tror det var en knallert
jun 2006
Følger: 1 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 294
Jeg vil også fraråde at starte på så volsomme maskiner, men du kan da prøve en, og så vil du nok give mig ret i at de er vanvittig hurtige, en hurtig bil står stille i forhold til.
Jeg synes også du skal prøve en sv650 den er rigtig sjov.
sep 2006
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 30 Svar: 77
sep 2006
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 30 Svar: 77
aug 2006
Følger: 5 Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 43 Svar: 488
Jeg havde i tankerne at jeg skulle have en R6 og KUN en R6 duede i mit hoved. Så jeg købte en R6 uden at se på andre cykler. Købte den uden at prøve den selv da jeg købte den inden jeg var begyndt på styrepap.
Og ja det er heftige maskiner du kigger på men lyder til du er nogenlunde fornuftigt og det er det vigtigste.....
En fornuftig person kan starte på den vildeste maskine uden uheld.
En ufornuftig kan starte på den sløveste maskine og stadig vælte!!
Kan sige at min R6'er er utrolig nem at køre på og man bliver ret hurtig fortrolig med den.
aug 2005
Følger: 55 Følgere: 54 MC-er: 2 Emner: 163 Svar: 5.016
Så har du både et år mere på bagen og et års erfaring i bagagen til at tøjle en større maskine...
_________
Jakob
aug 2006
Følger: 5 Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 43 Svar: 488
apr 2007
Følger: 2 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 36 Svar: 152
Her er meget at blive klog på for os, som MC-erfaringsmæssigt er på cro-magnon-stadiet, uanset om det er GSX-R, SV eller noget tredie der opfylder den trediedel af bevidstheden, som ikke rummer *** eller mad...
sep 2006
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 30 Svar: 77
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 84 MC-er: 10 Emner: 240 Svar: 20.506
jun 2006
Følger: 23 Følgere: 21 MC-er: 5 Emner: 19 Svar: 594
Alle motorcykler køre altså hurtigt! og køre man i et sving lidt hurtigere end ens styre enskaber tillader så er det altså ligemeget om man køre sv650 r6 eller r1..
Jeg mener at man selv godt ved om man kan holde nallerne fra at give den gas.. Personeligt føler jeg ikke det er et problem for mig! selvfølgelig giver jeg den noget at leve af når vejene tillader det!
Men ingen tvivl om at alt over 100hk er rent show off!
Men hvis alle tænkte sig om ville man køre på en sv650 da man så ville have en realistisk chance for at udnytte krafterne!
De fleste kan jo kun udnytte deres mc lige ud!! incl mig selv!
/Kristian
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 84 MC-er: 10 Emner: 240 Svar: 20.506
Det er ikke kun når det går lige ud man skal have føling med gassen, det skal man også når man har ramt apex i et sving og er på vej ud. Giver man for tidlig gas, eller ikke ligger ordentligt på linien, så kræver det mere talent at rette fejlen på en 140 hestes MC end på en 70 hestes...
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 84 MC-er: 10 Emner: 240 Svar: 20.506
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 84 MC-er: 10 Emner: 240 Svar: 20.506
mar 2007
Følger: 15 Følgere: 13 MC-er: 5 Emner: 184 Svar: 4.936
Men det er 2 voldsomme maskiner, hvilket betyder at en utrænet, sandsynligvis kommer ned at ligge, sorry to say so.
Så hvis du er utrænet, ville jeg helt klart sige at det er et meget lidt fornuftigt valg..
/Jesper
mar 2007
Følger: 15 Følgere: 13 MC-er: 5 Emner: 184 Svar: 4.936
Der er mange meget fornuftige indlæg, og du virker som om du tænker dig om, og din bemærkning om at du er lidt nervøs, kan jeg godt forstå.
2 råd, og så holder jeg mund.
1. Vælg noget billigere,
2 vælg noget langsommere
1 fordi, chancen for den kommer ned at ligge er meget stor, ikke bare fordi du vælter ved kørsel, men også noget så simpelt som at den vælter for dig når den skal flyttes.
Vælg noget langsommere, for du har ingen anelse om hvor hurtig hurtig er......
hvortit har du hørt dækkene skrige i din bil i et sving???
Den lyd på mc = AV og i bedste fald mange penge til rep.. (kåber koster spidsen af en jetjager)
Ikke for at skræmme dig FOR at køre motorcykel tæt på grænsen er at leve. men over er det modsatte for nogle uheldige personer.
Når alt det ævl er sagt, så husk en ting, som er vigtigst i starten, kør forsigtigt, lær maskinen at kende, og lad være med at prøve at hænge på langsomere mc'er gennem sving bare fordi du ved maskinen kan, det er kun halvdelen, rutine den anden halvdel.
Nys someren, og lad os se en masse billeder af dit valg, uanset hvad det måtte blive. (fra en der selv har måttet lærer det hele om, fordi jeg i 8 år har kørt på en gs 400l, og lige købt en "sløv" gsx600f. Det er næsten som at lærer at køre igen, for grænserne er nogle helt andre steder, og det er stadig en sløv maskine i forhold til dit valg, men jeg har IKKE din fornuft. Ville slå mig ihjel med dit valg)
God sommer
Jesper
jun 2006
Følger: 23 Følgere: 21 MC-er: 5 Emner: 19 Svar: 594
hvis man køre x kmt i et sving så er det altså lige meget hvor stor effekt din motor har!
Og nej jeg har ikke fyret min af i et sving.. hvilket også ville være noget mærkelig noget at gøre!
/Kristian
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 84 MC-er: 10 Emner: 240 Svar: 20.506
Det er i udgangen af svinget der er forskel på om man lukker op for 70 hypper eller 140. Med mindre man er sådan en kylling at man først drejer på hanen når MC'en igen er i oprejst position
På de "mindre" landevejs-orienteret MC'er såsom CBF600 og SV650, kan man godt åbne for sluserne efter apex og med nedlægning (ikke fuld hane, men man kan vride den)
Hvis situationen er sådan, at der "kun" skal bruges 60-65 heste for at komme ud af svinget, sker der det når man åbner hanen helt, at man lukker 68-70 hypper ud.
Det er til at klarer, for begynder-mcerne viser tydeligt at her er grænsen nået, og der er faktisk en god sikkerheds magen, som man lærer af.
Lukker man derimod op for Gixxer'ens 140-150 heste bliver man straffet. Man skal være mere end en dygtig begynder for at mærke, at man på en ny racer befinder sig på grænsen. De ligger så klippe stabilt og holder deres linie så skarpt, at man først opdager man nåede grænsen når det er gået galt.
Med tiden lærer man hvordan en MC reagerer, og man ved derfor bedre hvordan en moderne race-MC opførersig i nærheden og på grænsen.
Sikke en lang udredning
jan 2007
Følger: 13 Følgere: 12 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 30
jeg vil så os sige jeg har en hurtig bil eller en g4 turbo jeg ved ik om den er hurtig men jeg sys jeg behærskede den rigtig godt og køre ik særlig hurtig i den men når man sætter sig på en mc så kan man ik lade vær men at rive den af så jeg er rigtig glad for jeg tog en sv 650 i stedet for en R6 som jeg egentlig rigtig ville have haft.... men det skal være op til dig selv men tænk dig om du får sku ik en bytter hvis du dør smiler.....
skal til at ha min første cykel