Heinkel Tourist 175 deLuxe 1954
10.982 visninger
|
Oprettet:
Heinkel Tourist 175 deLuxe
Årgang:
1954
Motor:
1-cylindret 4-takts motor på 174cc.
2 ventiler.
12V via 2 sammenkoblede 6V batterier.
Dyna start.
3 håndgear.
Nyrenoveret topstykke der kan køre blyfri.
Motoren har været adskildt og er gået igennem for fejl.
En af de eneste ældre scootere med 4-taktsmotor.
2 ventiler.
12V via 2 sammenkoblede 6V batterier.
Dyna start.
3 håndgear.
Nyrenoveret topstykke der kan køre blyfri.
Motoren har været adskildt og er gået igennem for fejl.
En af de eneste ældre scootere med 4-taktsmotor.
Hestekræfter
9,5 hk ved 5500 Rpm
Mon ikke den har på den anden side af 10 nu..?
Mon ikke den har på den anden side af 10 nu..?
Fælge
8" splitfælge.
Beige lakkerede.
Beige lakkerede.
Dæk
4"x8.
Continental med white wall på alle 3 fælge.
Continental med white wall på alle 3 fælge.
Topfart
95 km/t efter opgivelserne. Ret hurtigt for en scooter i den alder der hverken kan styre eller bremse.
Tuning
Der er monteret en 24mm karburator i stedet for den originale 20mm pga en defekt svømmernål.
Costum udstødning.
Costum udstødning.
Styling
Udover en lidt mere frisk lakkering; nej.
Ekstraudstyr
Bagagebærer for og bag.
Reservehjul.
Krog for taske.
Horn.
Reservehjul.
Krog for taske.
Horn.
Bemærkninger
Denne scooter har gennemgået en meget omfattende renovering i 2010-2011. Den havde stået stille siden 60'erne, og det bar den virkeligt præg af.
Jeg har renoveret og beholdt så mange originale dele på den, da jeg personligt synes det er sjovere end at udskifte. Men selvfølgelig er der også kommet mange nye dele på den.
Se fotoalbumet over renoveringen - det siger vist det hele.
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=15835
Heinkel Flugzeugwerke er en tysk fabrik der i krigen producerede flyvemaskiner. Efter krigen blev fabrikant Ernst Heinkel sigtet for Nazi-virksomhed, og de blev forbudt at lave flyvemaskiner. Derfor begyndte de at producere scootere og kabinescootere, og fortsatte til fabrikken lukkede midt i 60'erne.
Scooteren her er en Heinkel Tourist 102 A1. Tallene betyder at det er den første generation med den store 174cc motor. Den er kun produceret mellem Juli 1954 og August 1955.
Den er væsentligt tungere, mere komfortabel og mere pålidelig end de fleste af datidens scootere.
Som en af de eneste har den 4T motor, hvilket gjorde den attraktiv til sidevogn.
Den blev ved lanceringen kaldt "Scooterens Rolls Royce", og det er vist heller ikke helt ved siden af.
Heinkel har bestemt ikke de italienske scooteres smukke udseene, men er meget typisk tysk. Stor, tung, meget gennemtænkt og uhyggeligt stærk og velkørende.
Den er produceret i 1954, men er først indregistreret i 1955. Den har fra ny kørt som Skolecykel i esbjerg. Først i 60'erne blev den solgt til Styrmand Jørgen valeur som kørte på den til 1963 hvor den blev blev stillet hen.
Jeg har de originale Toldpapirer samt den originale Reg. Attest.
Det originale reg. nummer er i øvrigt Z 23.120 hvilket den har fået igen.
Vidste du at...
...Ernst Heinkel var en af mændene bag katapultsdet.
...Under 2. verdenskrig havde Göring aktiemarioteten i fabrikken.
...De første kabinescootere var designet udfra et fly-cocpit.
...Heinkel udviklede og producerede verdens første jet-drevne kamp-fly.
Jeg har renoveret og beholdt så mange originale dele på den, da jeg personligt synes det er sjovere end at udskifte. Men selvfølgelig er der også kommet mange nye dele på den.
Se fotoalbumet over renoveringen - det siger vist det hele.
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=15835
Heinkel Flugzeugwerke er en tysk fabrik der i krigen producerede flyvemaskiner. Efter krigen blev fabrikant Ernst Heinkel sigtet for Nazi-virksomhed, og de blev forbudt at lave flyvemaskiner. Derfor begyndte de at producere scootere og kabinescootere, og fortsatte til fabrikken lukkede midt i 60'erne.
Scooteren her er en Heinkel Tourist 102 A1. Tallene betyder at det er den første generation med den store 174cc motor. Den er kun produceret mellem Juli 1954 og August 1955.
Den er væsentligt tungere, mere komfortabel og mere pålidelig end de fleste af datidens scootere.
Som en af de eneste har den 4T motor, hvilket gjorde den attraktiv til sidevogn.
Den blev ved lanceringen kaldt "Scooterens Rolls Royce", og det er vist heller ikke helt ved siden af.
Heinkel har bestemt ikke de italienske scooteres smukke udseene, men er meget typisk tysk. Stor, tung, meget gennemtænkt og uhyggeligt stærk og velkørende.
Den er produceret i 1954, men er først indregistreret i 1955. Den har fra ny kørt som Skolecykel i esbjerg. Først i 60'erne blev den solgt til Styrmand Jørgen valeur som kørte på den til 1963 hvor den blev blev stillet hen.
Jeg har de originale Toldpapirer samt den originale Reg. Attest.
Det originale reg. nummer er i øvrigt Z 23.120 hvilket den har fået igen.
Vidste du at...
...Ernst Heinkel var en af mændene bag katapultsdet.
...Under 2. verdenskrig havde Göring aktiemarioteten i fabrikken.
...De første kabinescootere var designet udfra et fly-cocpit.
...Heinkel udviklede og producerede verdens første jet-drevne kamp-fly.
Heinkel Tourist 175 deLuxe
sep 2005
Følger: 5 Følgere: 145 MC-er: 3 Emner: 102 Svar: 2.004
nov 2004
Følger: 5 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 3 Svar: 188
jul 2012
Følger: 11 Følgere: 13 MC-er: 2 Emner: 42 Svar: 625
maj 2006
Følger: 113 Følgere: 87 MC-er: 10 Emner: 143 Svar: 4.092
Håber ikke du kørte for meget bag mig.. Olieforbruget bliver også lavet her over vinteren
Og det skal prøves igen, og så se om den ikke kører hele turen
jul 2012
Følger: 11 Følgere: 13 MC-er: 2 Emner: 42 Svar: 625
Den er jo heller ikke helt ny mere, men fedt du tog turen på den
maj 2006
Følger: 113 Følgere: 87 MC-er: 10 Emner: 143 Svar: 4.092
Den holdt dog ikke til turen fra Lemvig til kbh og retur. Koblingen døde på den på vej tilbage til hotellet, men den skulle gerne være klar til foråret igen
jul 2012
Følger: 11 Følgere: 13 MC-er: 2 Emner: 42 Svar: 625
nov 2004
Følger: 5 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 3 Svar: 188
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 37 Svar: 1.236
maj 2006
Følger: 113 Følgere: 87 MC-er: 10 Emner: 143 Svar: 4.092
jan 2007
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1
mar 2007
Følger: 8 Følgere: 12 MC-er: 4 Emner: 33 Svar: 578
mar 2007
Følger: 1 MC-er: 1
maj 2013
Følger: 3 Følgere: 1 MC-er: 2 Svar: 4
jan 2008
Følger: 24 Følgere: 19 MC-er: 13 Emner: 17 Svar: 224
aug 2013
Følger: 5 Følgere: 3 MC-er: 2 Svar: 10
jun 2012
Følger: 3 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 3 Svar: 7
lemvig er en dejlig by .min svigermors familie bor i lemvig.mvh dan
maj 2004
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 1 Svar: 27
Du får selvfølgelig også en høj fra mig på den.
apr 2011
Følger: 36 Følgere: 32 MC-er: 2 Emner: 58 Svar: 338
Den er nu sød sådan en !
jun 2008
Følger: 8 Følgere: 65 MC-er: 6 Emner: 8 Svar: 39
høj herfra
jun 2011
Følger: 7 Følgere: 6 MC-er: 1 Svar: 3
den er sg flot ,jeg bliver så glad når man løber over sådan en sjældenhed i den stand , mvh hans
jun 2007
Følger: 20 Følgere: 21 MC-er: 1 Emner: 185 Svar: 800
Den er blevet rigtig flot. Virkelig gennemført, men sådan skal det jo også være når man kaster sig ud i sådan et stort projekt. Det har været sjovt at følge dig og dit arbejde undervejs. Endelig flere af dem!
aug 2005
Følger: 17 Følgere: 17 MC-er: 4 Emner: 43 Svar: 62
Flot flot flot... bare i orden og selvfølgelig er stemmen ændret til en høj..
dec 2007
Følger: 68 Følgere: 62 MC-er: 3 Emner: 8 Svar: 10
hvor finder man sådan en henne
jul 2009
Følger: 7 Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 1 Svar: 5
bike og så kan den endda køre, fantastisk. Den gad jeg godt se på gaden :o) Held og lykke med projektet !!!!!!
okt 2008
Følger: 42 Følgere: 38 MC-er: 1 Emner: 29 Svar: 590
Den bliver rigtig fin, når du bliver færdig med den. Godt med billeder af tekst, glæder mig til at se den færdig, det er et fedt design
jul 2005
Følger: 15 Følgere: 35 MC-er: 14 Emner: 18 Svar: 45
køre den godt.
maj 2006
Følger: 113 Følgere: 87 MC-er: 10 Emner: 143 Svar: 4.092
Det er jeg sikker på. Jeg kan virkelig se mulighederne i den.
Især efter jeg har haft liv i den, og den rent faktisk går meget fint.
apr 2010
Følger: 7 Følgere: 6 MC-er: 3 Emner: 2 Svar: 2
fuck den er fed, det bliver godt at se det færdige resultat:-)
jul 2005
Følger: 11 Følgere: 20 MC-er: 2 Emner: 14 Svar: 1.455
Ser egentlig rimelig OK ud i lakken, når man tænker på, at den er mere end ½-århundrede gammel ...
okt 2006
Følger: 52 Følgere: 60 MC-er: 10 Emner: 51 Svar: 621
fed ged..
nov 2005
Følger: 19 Følgere: 16 MC-er: 3 Emner: 6 Svar: 16
jul 2006
Følger: 9 Følgere: 8 MC-er: 1 Emner: 57 Svar: 339
Ej hvor er den fed
Lige fugtig klud henover så er den klar til sommeren
sep 2005
Følger: 5 Følgere: 145 MC-er: 3 Emner: 102 Svar: 2.004
indgyder den.. heinkel vidste hvad de lavede, - cool projekt til en møj..møj.. tålmodig mand.. he..he.. held og lykke m projektet, - og la' og få lidt pic's undervejs i forløbet.. tophøj herfra.!
maj 2007
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 2 Emner: 15 Svar: 60
okt 2006
Følger: 14 Følgere: 53 MC-er: 2 Emner: 20 Svar: 2.166
Ja da Og hatten af for det... Havde man bare evnerne/pladsen/pengene
Men cool at nogle holder liv i de gamle
jul 2005
Følger: 15 Følgere: 35 MC-er: 14 Emner: 18 Svar: 45
Held og lykke med den.
jun 2008
Følger: 22 Følgere: 20 MC-er: 15 Emner: 24 Svar: 266
maj 2006
Følger: 113 Følgere: 87 MC-er: 10 Emner: 143 Svar: 4.092
Hehe det ved jeg sgu da ikke
Jeg holder da i det mindste ved Scooterne, selv om det er noget lidt andet end det vi rodede med i MG's tid
okt 2006
Følger: 14 Følgere: 53 MC-er: 2 Emner: 20 Svar: 2.166
... Og hvorfor havde jeg gættet det var dig der var ejeren, dengang jeg så den på forsiden?