Omlakering af F2 og Fireblade
2.139 visninger
|
Oprettet:
Så er det vidst på tide, at jeg får smidt nogle billeder op af forårets projekt. - Billederne tæller kun halvdelen af dem jeg har, men der er både lidt fra arbejdet, og selvfølgelig af resultatet.
Se evt. min profil hvor der er et forsøg på lidt mere kunstneriske billeder end dem i albummet her.
Min F2er var nede at ligge sidste sommer, og det skulle der rettes op på. Jeg gik længe og overvejede hvordan det skulle foregå, - for jeg havde ikke meget lyst til kinakåbe og ej heller penge til at sende den til en autolakør. Så det blev til gør-det-selv-arbejde, sammen med en kammerat og min svigerfar.
Svigerfar er selvstændig og har levet af at lave og male døre og vinduer, og møbler de sidste 25 år, - han har ligeledes malet min svogers Rallybil de mange gange den er blevet smadret på banen. Så han tilbød at prøve at give min og kammeratens MC (CBR 900 Fireblade årg. '95) et forsøg, mod at vi selv gjorde alt andet arbejde end at male. Han indkøbte en sprøjtepistol til formålet, og skaffede de kemiske sager, grunder, lak, klarlak hærder osv.
Kåberne blev afmonteret, stafferinger blev fjernet med varmepistol, al plastik vasket grundigt, alt blev slebet og huller og revner blev fikset med glasfiber og tokomponentspartel. Herefter blev det selvfølgelig slebet igen, og om nødvendigt spartel igen, - herefter slebet endnu engang, og sådan kørte det, til vi var tilfredse med emnet inden det skulles grundes. For helvede et arbejde det var for to amatører, - men vi hyggede os, og vi lærte noget hver gang vi havde fingrene i sagerne.
Da delene var grundet blev de slebet igen igen igen, og noget af det blev grundet mere end en gang. Så blev de lakeret over 2 gange, herefter blev de slebet meget fint, kan ikke huske kornet, og så skulle vi montere stafferinger, . shaky hands were not allowed!
Alle stafferinger til begge cykler fik vi custom-lavet ved en flink fyr jeg fandt på nettet, - motiv mål osv.
Efter påmontering af stafferinger fik delene klarlak, og bum, vi var færdige. - Vi brugte 3-4 weekender på det såvidt jeg husker.
Herefter brugte vi et par nætter på at samle maskinerne i garagen, - det gik overraskende smertefrit med dem begge to.
Som man kan se, så blev de hvide. Ved ikke rigtig hvorfor vi blev enige om hvid, - men det blev de i hvert fald. Og vi ville gerne at de skulle ligne storesøster og lillesøster, så derfor står de meget ens når man lige umiddelbart kigger på dem.
Min burde have haft sorte fælge, men de skal pulverlakeres, og det gør svigerfar ikke i, og jeg har ikke pengene til det PT. Dog tror jeg også de forbliver røde, da jeg synes det ser meget fedt ud, som kontrast til det hvide og sorte på resten af cyklen, og jeg synes helt bestemt at de rimstripes jeg har fået fingrene i, får fælgene til at spille sammen med resten.
Der skulle jo lidt nye dele på, når de sådan havde fået ny farver.
Jeg har fået følgende på min:
- Tankpad i carbonlook
- Sorte bolte i tankdækslet
- Klare blink for og bag
- Klar LED-baglygte
Det er helt bevidst at der ikke er nye små smarte spejle på, anden nummerpladeholder med miniblink bag osv. Jeg kan godt lide at man stadig kan se, at det trods alt, er en moden dame med bløde former fra 1993.
Jeg er nogenlunde tilfreds med resultatet, - der er lidt småfejl hist og her i lakken, da den slags er svært at arbejde med ved de forkerte temperaturer, - men det er sgu kun mig selv der kan se det.
Alt i alt, en forholdsvis billig og meget lærerig makeover af vores gamle cykler.
Firebladen er der kun et par enkelte billeder af, - den har siden hen fået eftermonteret nogle dele, og Mark må hellere selv smide nogle ordentlige billeder op af den :)
Se evt. min profil hvor der er et forsøg på lidt mere kunstneriske billeder end dem i albummet her.
Min F2er var nede at ligge sidste sommer, og det skulle der rettes op på. Jeg gik længe og overvejede hvordan det skulle foregå, - for jeg havde ikke meget lyst til kinakåbe og ej heller penge til at sende den til en autolakør. Så det blev til gør-det-selv-arbejde, sammen med en kammerat og min svigerfar.
Svigerfar er selvstændig og har levet af at lave og male døre og vinduer, og møbler de sidste 25 år, - han har ligeledes malet min svogers Rallybil de mange gange den er blevet smadret på banen. Så han tilbød at prøve at give min og kammeratens MC (CBR 900 Fireblade årg. '95) et forsøg, mod at vi selv gjorde alt andet arbejde end at male. Han indkøbte en sprøjtepistol til formålet, og skaffede de kemiske sager, grunder, lak, klarlak hærder osv.
Kåberne blev afmonteret, stafferinger blev fjernet med varmepistol, al plastik vasket grundigt, alt blev slebet og huller og revner blev fikset med glasfiber og tokomponentspartel. Herefter blev det selvfølgelig slebet igen, og om nødvendigt spartel igen, - herefter slebet endnu engang, og sådan kørte det, til vi var tilfredse med emnet inden det skulles grundes. For helvede et arbejde det var for to amatører, - men vi hyggede os, og vi lærte noget hver gang vi havde fingrene i sagerne.
Da delene var grundet blev de slebet igen igen igen, og noget af det blev grundet mere end en gang. Så blev de lakeret over 2 gange, herefter blev de slebet meget fint, kan ikke huske kornet, og så skulle vi montere stafferinger, . shaky hands were not allowed!
Alle stafferinger til begge cykler fik vi custom-lavet ved en flink fyr jeg fandt på nettet, - motiv mål osv.
Efter påmontering af stafferinger fik delene klarlak, og bum, vi var færdige. - Vi brugte 3-4 weekender på det såvidt jeg husker.
Herefter brugte vi et par nætter på at samle maskinerne i garagen, - det gik overraskende smertefrit med dem begge to.
Som man kan se, så blev de hvide. Ved ikke rigtig hvorfor vi blev enige om hvid, - men det blev de i hvert fald. Og vi ville gerne at de skulle ligne storesøster og lillesøster, så derfor står de meget ens når man lige umiddelbart kigger på dem.
Min burde have haft sorte fælge, men de skal pulverlakeres, og det gør svigerfar ikke i, og jeg har ikke pengene til det PT. Dog tror jeg også de forbliver røde, da jeg synes det ser meget fedt ud, som kontrast til det hvide og sorte på resten af cyklen, og jeg synes helt bestemt at de rimstripes jeg har fået fingrene i, får fælgene til at spille sammen med resten.
Der skulle jo lidt nye dele på, når de sådan havde fået ny farver.
Jeg har fået følgende på min:
- Tankpad i carbonlook
- Sorte bolte i tankdækslet
- Klare blink for og bag
- Klar LED-baglygte
Det er helt bevidst at der ikke er nye små smarte spejle på, anden nummerpladeholder med miniblink bag osv. Jeg kan godt lide at man stadig kan se, at det trods alt, er en moden dame med bløde former fra 1993.
Jeg er nogenlunde tilfreds med resultatet, - der er lidt småfejl hist og her i lakken, da den slags er svært at arbejde med ved de forkerte temperaturer, - men det er sgu kun mig selv der kan se det.
Alt i alt, en forholdsvis billig og meget lærerig makeover af vores gamle cykler.
Firebladen er der kun et par enkelte billeder af, - den har siden hen fået eftermonteret nogle dele, og Mark må hellere selv smide nogle ordentlige billeder op af den :)
Omlakering af F2 og Fireblade
sep 2007
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 44 Svar: 521
sep 2007
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 44 Svar: 521
jun 2012
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 52
sep 2007
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 44 Svar: 521
mar 2011
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 207