FZR750/1000 & YZF 750/1000 koblings modificéring
5.584 visninger
|
Oprettet:
De fleste FZR ejere har hørt om / kender til problemer med at koblingen skratter når man laver hårde starter. Nogle har i værste tilfælde oplevet at koblingskålen er sprunget grundet de hårde vibrationer.. Jeg har oplevet dem begge :-(
Her er forklaringen og guiden som løser problemet :-)
De hele bunder ud i at koblingspladerne ikke får smørring nok fordi at Yamaha i starten af 90erne ikke havde smidt nok skyldekanaler i skålen. Det medfører så at de inderste og yderste koblingsplader ikke bliver smurt ordenligt og derved brænder varme. Nogle oplever også at koblingen fedter under hårde accelerationer. Der er når koblingspladerne er brændt af grundet samme problem.
Jeg har lavet skyldekanaler på de 3 andre FZR1000 motorer jeg har haft og det virker!!!
Den store koblingsskål er i forvejen et svagt punkt i en FZR 1000 kobling da Yamaha ikke har taget højde for de mange RPM og ikke har givet den en forstærkningsring omkring skålen som ses fx ved de nyere cykler som R1 og R6. YZF750 var den første cykel Yamaha puttede denne forstærknings ring omkring. Da motoren i bund og grund er den samme som en FZR 1000 passer stort set alt sammen. Her er guiden til den ultimative FZR1000 kobling ;-)
Tak til Jørgen P for ideen til det hele, og tak til Rolf for hans smedearbejde på skålen :-)
Her er forklaringen og guiden som løser problemet :-)
De hele bunder ud i at koblingspladerne ikke får smørring nok fordi at Yamaha i starten af 90erne ikke havde smidt nok skyldekanaler i skålen. Det medfører så at de inderste og yderste koblingsplader ikke bliver smurt ordenligt og derved brænder varme. Nogle oplever også at koblingen fedter under hårde accelerationer. Der er når koblingspladerne er brændt af grundet samme problem.
Jeg har lavet skyldekanaler på de 3 andre FZR1000 motorer jeg har haft og det virker!!!
Den store koblingsskål er i forvejen et svagt punkt i en FZR 1000 kobling da Yamaha ikke har taget højde for de mange RPM og ikke har givet den en forstærkningsring omkring skålen som ses fx ved de nyere cykler som R1 og R6. YZF750 var den første cykel Yamaha puttede denne forstærknings ring omkring. Da motoren i bund og grund er den samme som en FZR 1000 passer stort set alt sammen. Her er guiden til den ultimative FZR1000 kobling ;-)
Tak til Jørgen P for ideen til det hele, og tak til Rolf for hans smedearbejde på skålen :-)
FZR750/1000 & YZF 750/1000 koblings modificéring
jun 2009
Følger: 44 Følgere: 54 MC-er: 2 Emner: 351 Svar: 2.610
sep 2006
Følger: 98 Følgere: 106 MC-er: 4 Emner: 58 Svar: 482
sep 2006
Følger: 98 Følgere: 106 MC-er: 4 Emner: 58 Svar: 482
Næste projekt bliver mine 39mm fladspjælds karburatorer.. Men det bliver først når vejret bliver dårligt da det ikke er ligetil.. Skal have ændret lidt på udtagene til termostaten og sådan, for at få plads til dem...
dec 2006
Følger: 1 Følgere: 3 Emner: 2 Svar: 259
apr 2005
Følger: 35 Følgere: 34 MC-er: 2 Emner: 76 Svar: 2.079
sep 2006
Følger: 98 Følgere: 106 MC-er: 4 Emner: 58 Svar: 482
Så hvis du kan se på dmi.dk at det bliver en uge med regn og du alligevel ikke gider køre, så kan du bare afmontere og sende den herover.. Du kan bare skrive når tiden er ved at være der.. Vi er jo til for at hjælpe hinanden
apr 2005
Følger: 35 Følgere: 34 MC-er: 2 Emner: 76 Svar: 2.079
dec 2006
Følger: 14 Følgere: 13 MC-er: 2 Emner: 59 Svar: 602
sep 2006
Følger: 98 Følgere: 106 MC-er: 4 Emner: 58 Svar: 482
Bodie >> En ekstra motor eller ekstra skål ??
dec 2005
Følger: 12 Følgere: 21 MC-er: 2 Emner: 15 Svar: 1.810
apr 2005
Følger: 35 Følgere: 34 MC-er: 2 Emner: 76 Svar: 2.079
Kune da være et lækkert vinterprojekt