Yamaha DT125R (170cc) hakker ved +9000 RPM {{forumTopicSubject}}
Min DT blev fra ca 500 km siden renoveret med nye lejer og bedre krumtap, samt komplet Athena 170cc cylinderkit.
Før dette kørte den fremragende (før nogle MC tyve voldtog den fuldstændigt) med original cylinder, PiperX filterindlæg, fjernet indsugningstragt, Big One udstødning og 240 hoveddyse. Den trak helt ud i alle gear, og fra 8500-12000 RPM blev den langt mere skinger i lyden, og trak markant kraftigere. Nåede dog kun at køre 2 dage med den sådan, før den blev stjålet, men der kørte den 125 i 5. gear.. (Nåede ik at prøve i 6..)
Efter renovasion har jeg stadig Big One udstødning. Desuden standard luftfilter, i stedet for PiperX. Jeg startede med 270 dyse, med hvilken den mere eller mindre døde, hvis jeg gav for meget gas, og hakkede ved ca 8000 PRM (nåede aldrig til "den skingre lyd"). Jeg skiftede til 280 dyse, med en 5-10% forbedring til følge. Herefter fik jeg mig en DT230 indsugningstragt (ca 20% større end den originale) som jeg monterede, igen med 10-15% forbedring til følge. Særligt fra lave omdrejninger var der forbedringer at mærke, men stadig hakken ved høje omdrejninger.
Igår monterede jeg så en 300 dyse, hvilket er højere end NOGEN jeg har læst om online (260-280 med lignende setup), og bevares, den kører igen markant bedre. Men den hakker stadig ved de +9000 RPM, og voldsommere jo mere gas jeg giver.
Kan det være noget andet end for lav dyse?
jul 2006
Følger: 10 Følgere: 26 MC-er: 3 Emner: 56 Svar: 1.397
jun 2007
Følger: 15 Følgere: 13 MC-er: 4 Emner: 60 Svar: 359
Sidenote så havde jeg en revne i min indsugningsstud, men den har jeg hele tiden været opmærksom på, og har haft den tildækket af spændebåndet, og iøvrigt kørt uden symptomer på falsk luft (vil jeg mene - virker normal i lave omdrejninger). Desuden har jeg nu kontaktlim i revnen og dæk-lappe lim og lappe-lap ovenpå revnen, og sikret den med spændebånd og strips. Så såfremt den nogensinde har fået falsk luft der fra, har jeg svært ved at forestille mig, at den stadig kan trække det..
jul 2006
Følger: 10 Følgere: 26 MC-er: 3 Emner: 56 Svar: 1.397
Jeg tror det er noget tænding, men jeg er selvfølgelig ikke sikker.
jan 2005
Følger: 34 Følgere: 37 MC-er: 7 Emner: 209 Svar: 1.933
Forresten burde du ikke køre den så højt op i omdrejninger endnu. Cylinderen og ringene er ikke kørt til efter kun 500 km..
Skam dig !
jun 2007
Følger: 15 Følgere: 13 MC-er: 4 Emner: 60 Svar: 359
Elektrodeafstanden er sat efter service manualen til 0,8 men kan da godt prøve med mindre. Hvad foreslår i? 0,6?
Lå søvnløs i nat, og tænkte tænding.. Kan man stille på tændingsforskydningen på sådan en laban? Det er vel CDI'en der står for det, så den kan vel ikke rigtig være forkert eller?
apr 2010
Følger: 2 Følgere: 9 Emner: 65 Svar: 2.648
Carsten : det er nicasil så der er ikke samme tilkøring som med den originale cylinder
jun 2007
Følger: 15 Følgere: 13 MC-er: 4 Emner: 60 Svar: 359
jun 2007
Følger: 15 Følgere: 13 MC-er: 4 Emner: 60 Svar: 359
jun 2007
Følger: 15 Følgere: 13 MC-er: 4 Emner: 60 Svar: 359
jun 2007
Følger: 15 Følgere: 13 MC-er: 4 Emner: 60 Svar: 359
DT125R år88-04 04 BR9ES 5722 BR9EIX 3981 0.6
NGK opslag siger BR9ES alternativt BR9EIX, og så står der 0,6mm - der står dog ikke om det er uafhængigt af hvilken af de to tændrør man vælger)
http://ngkntk.co.uk/wp-content/uploads/2011/03/2015-Motorcycle-catalogue.pdf side 62.
jan 2005
Følger: 34 Følgere: 37 MC-er: 7 Emner: 209 Svar: 1.933
Pas lidt på ikke at "overbelaste" membranerne. De kan knække hvis de tvinges til længere bevægelser end de er lavet til... Desuden skal de jo også kunne nå at lukke igen i tide. Hvis de begynder at "svømme" ved høje omdrejninger så tror jeg ikke at det kører godt.
jun 2007
Følger: 15 Følgere: 13 MC-er: 4 Emner: 60 Svar: 359
apr 2010
Følger: 2 Følgere: 9 Emner: 65 Svar: 2.648
selvom den måske har kørt uden ensretter/regulator mener jeg ikke at fødestrømmen til CDIen går igennem denne så din CDI bør ikke have taget skade
angående dine membranstop , prøv at sætte dem tilbage til original højde , de kan nemt være skyld i "petalflutter" altså hakken eller holde igen ved høje RPM
apr 2010
Følger: 2 Følgere: 9 Emner: 65 Svar: 2.648
kører din med denne type karburator ?
hvis ja så er det meget vigtigt at den lyserøde slange og studsen (på højre side ) den sidder på ikke er blokeret/stoppet da det også kan give noget hakken/stammen og "anderledes" gang
jun 2007
Følger: 15 Følgere: 13 MC-er: 4 Emner: 60 Svar: 359
apr 2010
Følger: 2 Følgere: 9 Emner: 65 Svar: 2.648
jun 2007
Følger: 15 Følgere: 13 MC-er: 4 Emner: 60 Svar: 359
jun 2007
Følger: 15 Følgere: 13 MC-er: 4 Emner: 60 Svar: 359
jun 2007
Følger: 15 Følgere: 13 MC-er: 4 Emner: 60 Svar: 359
jun 2007
Følger: 15 Følgere: 13 MC-er: 4 Emner: 60 Svar: 359
apr 2010
Følger: 2 Følgere: 9 Emner: 65 Svar: 2.648
apr 2010
Følger: 2 Følgere: 9 Emner: 65 Svar: 2.648
det fra siden viser benzinens vej
og det sidste viser powerjetten i bundkarret samt slangestudsen på siden
apr 2010
Følger: 2 Følgere: 9 Emner: 65 Svar: 2.648
apr 2010
Følger: 2 Følgere: 9 Emner: 65 Svar: 2.648
jun 2007
Følger: 15 Følgere: 13 MC-er: 4 Emner: 60 Svar: 359
Den trækker nu jævnt hele vejen op, uden nogen hakken nogen steder. Jeg gearede ved samme lejelighed 2 tænker højere foran, men den accelererer alligevel markant bedre end før.. Den trækker dog bedst fra 6-8000 RPM, hvorfor jeg mistænker at ventilen ikke åbner helt.. (trækker samme mængde resten af vejen til 10500)..
jun 2007
Følger: 15 Følgere: 13 MC-er: 4 Emner: 60 Svar: 359
jun 2007
Følger: 15 Følgere: 13 MC-er: 4 Emner: 60 Svar: 359
apr 2010
Følger: 2 Følgere: 9 Emner: 65 Svar: 2.648
angående kabelslup så kan det være på grund af forkert/ingen grundjustering samt det slup der nu måtte have været i ventilen pga manglende bøsning og sammenspænding
dog kan grundjusteringen være lidt bøvlet da pulley og akslen kan forskydes lidt inden de bliver spændt sammen , hvis de altså er lavet på samme måde som den originale ypvs-ventil og pulley
jan 2005
Følger: 34 Følgere: 37 MC-er: 7 Emner: 209 Svar: 1.933
Der er sgu så mange fejl-muligheder på den slags mekanik.
Go' sommer... Hvis den kommer...
Yamaha DT125R (170cc) hakker ved +9000 RPM