Død plejlstang hjælp. Død plejlstang hjælp.
Hej jeg har Yamaha xt660x som er begyndt at sige en klokkende lyd i tomgang, har haft den forbi en autoriseret Yamaha værksted og de har haft den skildt fra hinanden og de mener at det eneste det kan være er plejlstangen, de lavede et skøn på at det nok ville koste 10-15.000 at få lavet. De to muligheder de mener jeg har er at kører den død(for den kører helt normalt nu) eller at få en ny motor i...
Jeg hælder selv mest til at finde en motor i Tyskland som der kan smækkes over på min, eller en donor cykel. Er der nogen som kender en tysk hjemmeside som ligesom 123mc eller den blå avis? Eller er der nogen som er i stand til at skifte en plejlstang, mod betaling selvfølgelig
jan 2015
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 5 Svar: 38
jul 2006
Følger: 43 Følgere: 47 MC-er: 3 Emner: 93 Svar: 2.757
mar 2004
Følger: 3 Følgere: 26 MC-er: 5 Emner: 14 Svar: 1.476
mar 2013
Følger: 1 Følgere: 3 MC-er: 3 Emner: 14 Svar: 222
mar 2013
Følger: 1 Følgere: 3 MC-er: 3 Emner: 14 Svar: 222
jul 2006
Følger: 43 Følgere: 47 MC-er: 3 Emner: 93 Svar: 2.757
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 292 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.709
Jeg tror ikke på det, for det der lyder MEGET som gætteri - og der kan være 10 andre årsager til den klonker i tomgang - og de 10 er billigere og nemmere at undersøge først.
Hvis du kan få den smidt til Sjælland, så har jeg 2 muligheder.
1. Adskille og fejlfinde på den - og komme med et godt bud på hvad det vil koste at lave den du har.
Medmindre du har haft fyldt vand i cylinderen og prøvet at starte den mens det var der, så vil jeg æde min gamle hat på at plejlstangen intet fejler. Hvis f.eks plejlstangslejet var dødt, som er det første der sker hvis plejlstangen bøjer, ville den klonke meget værre ved omdrejninger end i tomgang - og så ville den ikke køre fint, men lidt trægt og metallisk, og efter kort tids kørsel ville den sætte sig med et knald. Tro mig - du skal nok opdage det hvis det sker.
2. Sælge dig en anden motor som ikke fejler noget. Jeg har en MT03 motor på lager, som er identisk med din egen. Endnu er km ukendt, for jeg har ikke haft strøm på speedometeret til den, da ledningsnettet er klippet i smadder. Det er en længere historie.
Smid mig en besked hvis det har interesse. Jeg tror ikke på det de siger, må jeg indrømme...
aug 2011
Følger: 17 Følgere: 24 MC-er: 5 Emner: 53 Svar: 1.485
HVIS det er din plejlstang som er færdig, og det er det eneste som er ødelagt, er det ikke en dårlig idé bare at få en ny lagt i. Hvis din motor ikke har gået alt for mange km, er det en fin idé .. Plejlstænger går ikke "bare" sådan rundt og bøjer .. Som Sajmon siger, så enten ryger lejet, det starter med en lille tikken. Når man ikke at stoppe så ender det tit med et knald, og så sætter hele lortet sig, toppen bliver smadret osv .. Og det er man ikke i tvivl om .. .. Få motoren taget fra hinanden, og se hvad det virkelige problem er, og så kan du vurdere om det er en ny motor eller bare en rep
mar 2013
Følger: 1 Følgere: 3 MC-er: 3 Emner: 14 Svar: 222
Men hvis plejlstang lejet er gået går det så stærkt med at motoren dør?
mar 2013
Følger: 1 Følgere: 3 MC-er: 3 Emner: 14 Svar: 222
mar 2013
Følger: 1 Følgere: 3 MC-er: 3 Emner: 14 Svar: 222
mar 2013
Følger: 1 Følgere: 3 MC-er: 3 Emner: 14 Svar: 222
mar 2013
Følger: 1 Følgere: 3 MC-er: 3 Emner: 14 Svar: 222
mar 2013
Følger: 1 Følgere: 3 MC-er: 3 Emner: 14 Svar: 222
mar 2013
Følger: 1 Følgere: 3 MC-er: 3 Emner: 14 Svar: 222
Stillet ventiler
De har haft dækslet af ved koblingen og dækslet i den anden side.
Mekanikeren siger at det som han kunne komme til uden at skulle skulle motoren ad sad ordentligt fast og det lyder som at lyden er mellem krumtappen og cylinderen. Han vil tro at det er leje som der har givet sig ved plejlstangen.
mar 2013
Følger: 1 Følgere: 3 MC-er: 3 Emner: 14 Svar: 222
Og i hans beskrivelse i sin video skriver han at når han accelerere så lyder det som om at der er noget der bliver slået med en hammer og det er meget passende for den lyd der er når jeg skal sætte i gang. Det løser dog ikke hvorfor den siger klonk i tomgang
maj 2013
Følger: 2 Følgere: 5 Emner: 9 Svar: 107
Du bør nok stoppe med at køre, for hvis et plejlstangsleje leje er ved at blive ædt, så kan du få små metalsplinter sprøjtet op på cylindervæggene og så ødelægger du stempel og cylinder, de får grimmere og grimmere ridser jo længere du kører.
Du bør få den adskilt og få eksamineret helt præcist hvad der er galt. Hvis det er plejlstangslejet, så få det lavet af en betroet ekspert og skift evt. cyl og stempel om nødvendigt, få motoren renset minutiøst for metalspåner og inkl. et pakningssæt er du kørende igen. Fordelen ved en reparation er at du så kender motorens tilstand, det gør du ikke hvis du køber en brugt, den kan i princippet stå foran en lignende reparation.
Jeg kender ikke XT'erne, så jeg ved ikke om sølen det er "det svage punkt" som på LC4'erne - eller om Xt'erne overhovedet har svage punkter - altså bortset fra den lave ydelse
mar 2013
Følger: 1 Følgere: 3 MC-er: 3 Emner: 14 Svar: 222
Her kommer lige en opfølgning af forløbet for at få cyklen lavet:
Jeg henter den hos den forhandler som jeg havde afleveret den hos (en ok stor autoriseret mærkeforhandler i Viborg), her er der to mekanikere som har kigget på den (da den ene skulle på ferie) og ham som har kigget på motoren fortæller mig at han har haft alt af den, indtil blokken for at se hvad det kunne være, han kunne ikke finde fejlen og han holdt stadig på at det sikkert var plejlstangen/plejlstanglejet som var der var gået. Nå tænkte jeg så, bum bum hvad gør man så lige... ugen før havde de ringet til mig og sagt at det sikkert var plejlstangen som var skæv og at det ville koste 10-15.000 at lave, så mekanikeren mente at jeg havde to muligheder, ny motor, eller at kører motoren færdig og så sætte ny motor i.
Så jeg gik på jagt efter en motor... Jeg kunne ikke finde nogle brugte motorer til salg, men så var det at Sajmon skrev til mig om at han ikke var helt enig i hvad værkstedet har fortalt mig og at han af princip gerne ville kigge på den, desuden havde han også en motor liggende, så det passede perfekt.
Vi fik aftalt en tid hvor jeg kunne komme med cyklen (jeg bor i midten af Djursland og han bor på djævleøen, så der var lige en god 3-4 timers tur i bil) men jeg nåede ned til ham (kom endda 1 time for sent, men det var han helt cool med) Cyklen blev startet op så han kunne hører hvordan den lød og så blev den ellers kørt ind i værkstedet og så begyndte Sajmon at trylle. Han fandt problemet i løbet af ingen tid (virkelig ingen tid! af hvad jeg kan se på min regning fra værkstedt så har de brugt 2 timer på at stille ventiler og finde fejlen, UDEN at finde fejlen).
Fejlen var: en møtrik på krumtappen havde raslet løs, hvilket er et problem på Xtx modellerne. Han havde lige taget koblings dækslet af og drejet lidt med koblingen og så viste han mig at tandhjulene ikke sad fast. Han fik det store koblings dæksel af (hvilket viste, at her havde mekanikeren ikke været fordi at der var ir og der fulgte støv med ud fra nogen af skruerne og pakningen gik helt i stykker. Det tog ham ingen tid at spænde den møtrik og lære mig noget om hvordan motoren virker, vi havde dog lidt problemer med at finde en pakning, men vi fandt dog en (det var faktisk det der tog længst tid). Den kom på og Sajmon samlede motoren igen og hældte ny olie på og så kom sandhedens øjeblik - om når den blev startet om den stadig ville sige en mislyd
Det gjorde den ikke! Den spandt som en mis! Jeg var ovenud lykkelig!
Det skal også lige siges at det værksted som den havde stået hos også havde skriftet olie på den og olie filter, men da Sajmon tager oliefiltret af så ser det noget underligt ud, olien lignede, ja jeg ved ikke hvad det lignede, Sajmon mente at det lignede en pære/banan yoghurt og havde samme konsistens. Det blev kun værre da det store koblings dæksel skulle af, her kom der endnu mere yoghurt ud og Sajmon kunne også vise mig at der var vand i olien (WTF, hvordan kan der være det, når det skulle være helt nyt olie!?) men det gamle olie blev hældt ud af motoren og i med noget nyt. Desuden er jeg lidt forbløffet over værkstedets fremgangsmåde, de har skiftet olie, oliefilter, bagdæk, kæde kit, sat nye bremse skiver på og klodser og så efter de har gjort det har de ringet til mig og sagt at jeg nok skal ud at lede efter en ny motor. HVORFOR FANDEN I HELVEDE HAR I SÅ SKIFTET OLIE PÅ MIN MOTOR!?
Konklusion af det hele:
Sajmon er en super fin gut, han er tålmodig og tager sig tid til det han laver, det bliver ikke lavet halvt, det bliver lavet helt. Jeg ville ikke tøve med at tage en tur til sjælland igen. 5/5 til Sajmon det var eminent!
Fejlen var en helt normal fejl som Xt'erne har (hvilket jeg ikke kan forstå at værkstedet ikke kan finde) som der ikke tog noget som helst tid at lave.
Jeg har tænkt mig at tage fat i værkstedet på mandag og finde ud af hvad i alverden det er de lavet med min maskine. Skal nok opdatere tråden om hvordan det gik og hvad de havde til forsvar.
okt 2013
Følger: 2 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 12 Svar: 1.295
mar 2013
Følger: 1 Følgere: 3 MC-er: 3 Emner: 14 Svar: 222
mar 2013
Følger: 1 Følgere: 3 MC-er: 3 Emner: 14 Svar: 222
maj 2013
Følger: 2 Følgere: 5 Emner: 9 Svar: 107
Locktite er vores ven
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 292 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.709
mar 2013
Følger: 1 Følgere: 3 MC-er: 3 Emner: 14 Svar: 222
Jeg snakker med ham som der har kigget på den og fortæller at nu har jeg fået den lavet og at det ikke var plejlstangen. Jeg spurgte igen om de havde haft koblings dækslet af og det sagde han igen ja til at det havde de og så spurgte jeg om de havde drejet på koblingen (viste det med hånden så der ingen tvivl var med hvad jeg mente) og det sagde han ja til. Så spurgte jeg hvordan i alverden det kunne være at de så ikke havde set at den møtrik sad løst, det kunne han heller ikke forstå og forklarede også at de havde været flere til at stå og kigge efter noget der kunne være galt. Han virkede dog skide ligeglad mens han stod og sagde det, jeg vil faktisk sige at han var skide ligeglad. Jeg forklarede ham at det nok havde taget 5min at finde fejlen og 40min at lave fejlen og han havde brugt 1,5time på ikke at finde en skid -.- Det er jo mega lækkert når han går til 550kr i timen....
Så kom jeg også ind på at olien lignede yoghurt og at der var vand i olien og HVORFOR HELVEDE DE HAVDE SKIFTET OLIEN når de ringer og siger at jeg skal have ny motor...!?
Han kunne ikke forstå at olien var som yoghurt da han sagde at deres olie (som er fra Yamaha) står inde på værkstedet så det skulle være i orden. Jeg sagde at jeg havde billeder af olien, men det ville han ikke se, og så forklarede han at der godt kunne være kommet vand i olien fra kondens, men jeg sagde at til ham at der var pænt meget vand og at den ikke havde kørt nogen som helst steder med det nye olie, så blev han mut, men han virkede stadig pisse fucking ligeglad, faktisk kunne man se på ham at han bare tænkte "ja ja det er fint du".
Jeg prøvede at sparke indtil at jeg synes det var for ringe og at jeg ikke kunne forstå at et helt værksted ikke kan finde ud af finde en så simpel en fejl som tog en fritidsmekker 5 min at finde, han havde ikke noget svar. Jeg sagde også gentagende gange at jeg var utilfreds med at have betalt 400kr for nyt olie og filter når det er at de kommer med beskeden om at min motor er færdig. Der sagde han at jeg godt kunne have kørt med det nye olie jo, cyklen kunne jo godt kører det lød bare ikke særlig godt, så står man lidt, What the fuck did you just say!?
Jeg spurgte ikke om jeg kunne få pengene tilbage for han var ikke til at stikke i, pisse ligeglad med alt hvad jeg sagde, jeg er fandeme træt af at jeg har betalt regningen!
Desuden har jeg også købt nogle nye kobling og forbremse greb for en mindre formue hos dem som jeg ville have smidt tilbage i hovedet på dem, men jeg er fandme kommet til at åbne en af pakkerne (selvfølgelig fordi at jeg altid har fået god service af dem lige op til det her) så den kan sikkert ikke returneres. Jeg har desuden også ventet 1 måned på nogle spacere/adapter til de nye greb så de passer til min xt...
Korte af det lange:
Hold jer væk fra Cykel-butikken(direkte oversat) hvis i skal have lavet mere end et service. De er skide ligeglade med dig og din cykel, jeg fik ikke engang af vide at det for dårligt, han var bare tavs og kom med et par dårlige undskyldninger. Lorte sted. Laver sku service på den selv fra nu af, fandeme ikke bruge en krone mere i den butik.
mar 2004
Følger: 3 Følgere: 26 MC-er: 5 Emner: 14 Svar: 1.476
mar 2013
Følger: 1 Følgere: 3 MC-er: 3 Emner: 14 Svar: 222
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 292 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.709
Det KAN ikke komme fra vandpumpen, for der er drænhul mellem olie og vand.
Mest sandsynligt er at en lærling ikke har fattet en krone, og har hældt en slat vand på stellet hvor olien opbevares, og det så har givet det resultat.
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 292 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.709
Min 2013 XT660X fik lyden.
Jeg var i KBH sammen med en kammerat, da jeg opdagede det på trods af ørepropper og trafikstøj - og man kunne mærke det i fodhvilerne også.
Jeg kørte direkte hjem, og hev det yderste koblingsdæksel af - og ganske rigtigt sad møtrikken løs.
Så venter vi bare på 2 friske pakninger.
mar 2013
Følger: 1 Følgere: 3 MC-er: 3 Emner: 14 Svar: 222
Død plejlstang hjælp.