{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.528 visninger | Oprettet:

Diode alarm {{forumTopicSubject}}

Hej MCG

Nu har jeg en billig alarm på min MC - kun viberationsalarm - men kunne godt tænke mig, at der lyste en diode, for at vise, at der var alarm på min maskine.

Har købe denne diode: http://www.thansen.dk/product.asp?c=8201904125&n=1199145606&pn=1215136541

Hvor skal den loddes på for at lyse ? Er det til batteriet med et metaløje og en sikring mellem eller ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Diode alarm
  • #1   31. dec 2012 Alarm indikator lampe. Hurtige røde blink på f.eks. instrumentbordet indikerer, at bilen har alarm monteret. Kan benyttes med eller uden alarm monteret i bilen. Har en stærk præventiv effekt.
    Tilsluttes 12V via bilens ledningsnet.


    stå der......................................



    mvh


  • #2   31. dec 2012 Hvis du monterer den på din mc, så skal du sørge for at den kommer til at sidde tørt, da den helt sikkert ikke vil kunne holde til regn ret længe. Den er beregnet til indendørs montering.
    Til udendørs montering er denne langt bedre:
    http://www.matronics.dk/Kategori/Mcsooter/Dioder-med-ledning/Produkt/3mm-Roed-blinkende-diode-12V-til-udvendig


  • #3   31. dec 2012 Busa - er det helt galt den måde jeg vil gøre det på ? Hvad har ellers 12v på mc

    Matthias : den kommer det at sidde knastørt bag vindskjoldet smiley men tak for linket..


  • #4   31. dec 2012 Har i øvrigt et 12v stik lige der, hvor dioden skal sidde. Kan jeg koble det på den ?

  • #5   31. dec 2012 hvis du kan monterer den inde i intrument huset ville det være nr1,
    Du skal finde en ledning fra tændingen der er +12v med tænding on og stel ved tænding off, på den monterer du den sorte ledning og den røde på en fast +12v, mår du så sættet tændingen i on blinker den ikke, og når den er i off blinker den på livet løs, ikke noget du skal huske at tænde og slukke, og de bruger nærmest ingen strøm.


  • #6   31. dec 2012 Udemærket Thomas - lige det jeg skulle vide smiley jeg har desværre ikke noget voltmeter, så kan ikke måle. Nogle ledninger du kan anbefale til hhv den røde og sorte at lodde sammen med ?

  • #7   31. dec 2012 nej, kan kun anbefale at du køber et, harald skrald har vist til under en hund, og det er fint nok til det du skal bruge det til. Det andet bliver som at slå græs i mørke, man ved aldrig hvad det ender med smiley

  • #8   31. dec 2012 Haha ko - har vist mulighed for at låne et, ellers må jeg til mulvarpen. Tak for din veledning og godt nytår smiley

  • #9   4. jan 2013 Så har jeg skaffet mig et voltmeter.

    Men er stadig lidt usikker på, hvordan jeg skal gribe det an. Skal jeg afisolere ledningerne ved tændingen (under nøgleindgangen) og måle på ledningerne der ? Så skal den være +12V ved on og 0V ved off ?


  • #10   4. jan 2013 Prøv at se om du ikke kan åbne træk aflastningen på den du skal have fat i og så sno ledningen om og klemme den sammen igen. Det kan også være der er noget i instument bordet du kan bruge. Find det smarteste sted at tage det og ødelæg mindst muligt, jeg lavede det på min fars gsf1250 men kan ikke huske hvor jeg tog det henne, men det var ikke direkte på tændingslåsen, fandt vist et stik jeg kunne komme til der samtidigt var gemt.
    Ja 12v ved tænding on og 0v ved tænding off, husk at ohm til stel at den er 0 ohm ved off, ellers virker det ikke.


  • #11   4. jan 2013 det er den sorte ledning fra dioden der skal der på, den røde skal bare have fast +12v

  • #12   4. jan 2013 Så kan jeg ikke bare sætte den røde ledning fast på +polen på batteriet med et metaløje ?

    Jeg har leget lidt med voltmeteret i dag, og målte på baglygten. Den havde +12v ved tænding on og 0v ved tænding off. Kan jeg ikke bruge den til den sorte ledning ?


  • #13   4. jan 2013 Hvis det virker er det jo fjong, men jeg tvivler lidt, tror ikke den gå på stel, men er du heldig trækker den det gennem pæren, prøv det kan kun ikke virke smiley

  • #14   4. jan 2013 Det var da en nem løsning så smiley

    Men jeg kan altid sætte den røde ledning fast på +polen på batteriet med et metaløje ?

    Når du skriver "gå på stel" hvad menes der så ?




  • #15   4. jan 2013 ja på + med den røde, øje lyder fint.Jeg mener at + til lygten ikke nødvendigvis går på stel, men ohm med multimeteret. Jeg mere at den kan hive stel gennem pæren, den sidder jo fra + til stel, gennem tråden i pæren, med mindre du har LED lygte, så dur den ikke. Men hvis det ikke virker blinker den bare ikke, andet sker der ikke. Og så finder du bare en anden ledning at tage det fra.

    Og ja jo nemmere jo bedre


  • #16   5. jan 2013 Jeg talte med en makaniker i dag og hn oplyste mig følgende - faktisk modsat af hvad du har oplyst Thomas smiley

    Den sorte ledning på batteri minus med f.eks. metaløje (eller bare stel).

    Rød ledning til ledning med +V12 når MC står i OFF og V0 når står i on. Så vil den afbryde strømmen, når der kommer tænding på maskinen i ON. Evt. finde en ledning som gik til display uret.


  • #17   5. jan 2013 Jo men det er pænt svært at finde en ledning der går fra 0v i on til +12v i off, derfor det lille cowboy trick. Det er noget nemmere at finde en der er +12v ved on og 0v ved off. Men det giver det samme. Gør som du selv syntes er nemmest

  • #18   5. jan 2013 Nu er jeg lidt forvirret - man kan gøre begge dele og det har samme resultat ?

  • #19   5. jan 2013 kort ja. langt læs hvordan en diode virker.

  • #20   5. jan 2013 For at gøre det hele helt enkelt, så monter dioden med både + og minus direkte på batteriet. Så vil dioden blinke hele tiden. Også mens cyklen er startet.
    Hvis man så ikke gider se på det, så sæt en afbryder imellem.
    Dioden bruger så lidt strøm, at den kan køre mange døgn inden batteriet kommer til at mangle strøm.


  • #21   6. jan 2013 hvorfor ikke lave det rigtigt 1.gang?

  • #22   6. jan 2013 Hvorfor er dit forslag mere rigtig?
    At gå ind og klippe i det originale ledningsnet har nu aldrig været den store fordel.
    Hvorfor gøre en enkelt ting besværlig?
    Meningen med dioden er vel at gøre opmærksom på, at der er monteret alarm.
    Tyven er nok ligeglad med hvordan dioden er monteret.


  • #23   6. jan 2013 ej prøv lige at læse det jeg skriver: Prøv at se om du ikke kan åbne træk aflastningen på den du skal have fat i og så sno ledningen om og klemme den sammen igen.
    og: Find det smarteste sted at tage det og ødelæg mindst muligt
    Den blinker kun ved tænding off og ingen åndsvag kontakt at tænke på.
    Men man kan jo gøre som man selv vil, var bare lidt venlig vejledning.


  • #24   6. jan 2013 Så fandt jeg endelig en ledning med strøm på off og ingen strøm på on. Den gik ud fra baglygten og var loddet på ved tændingen v. batteriet, Men når jeg måler på ledningen med voltmeter, så viser det ikke noget, altså 0,0.

    Jeg forbandt den røde ledning til fast + på batteriet og den sorte ledning til ledningen ud fra baglygten, og den så var der forbindelse når MC stod i OFF og den slukkede når den står i ON - perfekt.

    Det eneste problem er bare at dioden nu ikke blinkere mere men lyser konstant ? Det gør den også hvis jeg tester dioden på + og - på batteriet. Er dioden defekt eller ?


  • #25   6. jan 2013 Det kunne godt tyde på den så er defekt.
    Hvis du skal have den byttet eller du vil købe en ny, så gør dig selv den tjeneste at købe en beregnet til udendørs brug.
    Selv om du monterer den på et "tørt" sted, så kommer der vel vand på den når du vasker, og det holder den ikke til, når den ikke er beregnet til udendørs brug.
    Den vil ret hurtigt holde op med at virke.
    Pas også på ved monteringen. Er den beskyttet af en sikring?


  • #27   6. jan 2013 Det er rigtigt. Men for at få fedtet derind hvor det skal gøre gavn, skal dioden skilles ad og samles igen med nyt krympeflex. Om det så virker i længden? Jeg tvivler stærkt.
    Dioden, der fra start er lavet til udendørs brug, koster kun 6 kr. mere. I prisen er der så endda en monteringsramme med.


  • #28   7. jan 2013 Nej der er ingen sikring mellem dioden og batteriet eller ledningen den er koblet på. Bør der være det ?

  • #29   7. jan 2013 nej, med mindre du lægger den så den bliver gnavet over, og kortslutter til stel, og selv om det sker er ledningen så spinkel at den brænder over før der kan nå at ske noget mere en det. Men går du med livrem og seler skal der naturligvis

  • #30   10. jan 2013 Så blev det lavet færdig. Tak for jeres hjælp og vejledning; http://www.motorcykelgalleri.dk/video/diverse_mc/10276-diode_alarm

  • #31   10. jan 2013 det er godt at høre.......
    men var den defekt... eller hvordan fik du den til at blinke.. den lyste jo konstadt på et tidspunkt kan jeg huske.....
    mvh


  • #32   10. jan 2013 Fik den ombyttet til en ny, og så var problemet løst. Dioden måtte have være defekt.

  • #33   10. jan 2013 ok...ok......

    mvh


Kommentér på:
Diode alarm

Annonce