{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.312 visninger | Oprettet:

HD. Ladelampe lyser og lader ikke... {{forumTopicSubject}}

Halløj MCG

Jeg mangler lidt hjælp/vejledning af fra kloge hoveder vedr. el på min gamle Harley - det driller lidt igen smiley

Laderlampen på min gamle Ironhead er begyndt at lyse, igen. Denne gang efter en tur i MEGET vådt vejr + efterfølgende vask med vand.

Jeg har skiftet generatoren sidste år, så det burde ikke være den som driller igen.

Har efterset alle stik på generatoren, batteriet og regulatoren - samt givet dem kontaktrens, desværre løste det ikke problemet.

Spændingen over batteriet er 12,07 ved stilstand. Spændingen over batteriet med tænding på og med 2500 rpm er forsat omkring de 12, så må konstatere den ikke lader, da den så skal lade med 1-2 over stilstand (en 13-14 stykker).

Mistænker min regulator for at være stået af, men er ikke klar over hvordan den udmåles.

Nogle der kan gi et bud på, hvorfor ladelampen nu lyser ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  HD. Ladelampe lyser og lader ikke...
  • #1   11. maj 2015 Prøv og polariser dynamo som det første, du fik forklaring hvordan i din gamle tråd.

  • #2   11. maj 2015 Det prøver jeg lige som det første i morgen Søren K. Er lige på job her til aften.

    Hmm, den gamle tråd er desværre væk. Men må kunne finde vejledningen på nettet..


  • #3   11. maj 2015 Kender du til udmåling af regulatoren Søren K ?

  • #4   11. maj 2015 Ledning direkte fra plus på batteri til A terminal et kort øjeblik så burde poler i dynamo vende rigtig. Måske du har en sikring mellem laderelæ der er gået nu det fik vand. Regulator burde lade med mellem 14 og ca 14,5 volt når moter kører med ca 2000 omd eller det man kalder rimelig høj tomgang

  • #5   12. maj 2015 Så fik jeg makket lidt igen.

    1) Polarsering af generatoren blev gjort. Gav en lille gnist på A terminalen, så det skulle være ok.

    2) Afmontering af generatoren og test af denne - hvilket var ok. Se video: http://www.motorcykelgalleri.dk/video/diverse-mc/12323-harley_generator_tjek_

    3) Sikringer i sikringsboksen efterset og alle var ok.

    Må konstatere, at generatoren virker og sikringerne er ok i boksen. Så går ud fra det enten kan være en dårlig stelforbindelse eller en afbrændt regulator, men er godt nok lidt på bar bund.

    Andre forslag ????? Står med de nu...


  • #6   12. maj 2015 Hmm så er alt det der kunne være fixet gratis prøvet, du har målt hvad spænding er direkte på udgang af spændings regulator ? Man kunne håbe at fejl var på ledning derfra og til batteri. Hvor sider ledning fra ladelampe tilsluttet på dynamo ?

  • #7   12. maj 2015 Nej det har jeg ikke prøvet. kan du vejlede i hvordan begge målinger foretages ?

  • #8   12. maj 2015 Ved ikke hvor ladelampe er tilsluttet. Må lige ud og kikke

  • #9   12. maj 2015 ladelampen et tilsluttet regulatoren med blå og rød ledning nederst til højre.

    profilbillede
  • #11   12. maj 2015 Ladelampen går til regulatoren, hvor den hæfter i et øje på nederste højre side (den røde/blå ledning).

    Der sidder ligeledes en anden rød/blå ledning i øjet, som går til terminal A på generatoren.

    Hvis øjerne fra hhv. ladelampen og generatoren ikke røre ved hinanden stopper ladelampen med at lyse = ingen forbindelse.

    Har forsøgt at afmontere den originale forbindelse, og med en stump ledning på A terminalen og på regulatoren, men problemet er forsat... ØV!


  • #12   12. maj 2015 Ingen bud eller vejledning ?? smiley

  • #13   14. maj 2015 Er lidt usikker nu på hvor fejl kan være for lade lampe er forbundet det rigtige sted nemlig direkte til A terminal ( dog forbundet videre på relæ ) så lampen bliver ikke påvirket af relæ. Lampen virker ved den får stel på A terminal indtil dynamolader og der kommer spænding på A terminal.
    Fejl må næsten være i relæ da det må lave stel hele tiden. Prøv evt og kør ladelampe direkte på A så relæ ikke er med på den ledning. Hvis lampe så går ud er fejl med sikkerhed i relæ.


  • #14   14. maj 2015 Jeg tør næsten ikke komme med et bud, man er jo bare en simpel perlegrusfusker smiley
    Men jeg har oplevet MANGE gange at de der bosh relæer står af! Nu er det en del år siden jeg har rodet med sportstere, måske du kan finde et andet laderelæ, i bedre kvalitet??


  • #15   14. maj 2015 Jeg er også bange for det er relæ der er stået af men vil godt være sikker på det er relæ inden, er ikke tilhænger af bare og skifte dele til man rammer rigtig og problem er løst.

  • #16   14. maj 2015 #15 Du har helt ret, det kan vel måles ud, hvordan det foregår ved jeg så ikke lige på stående fod. Men det var så bare mit bud på en fejlmulighed, baseret på min beskedne erfaring med jernsportstere - 6 stk smiley Jeg havde en bekendt der var skrap til el, så når jeg satte en i stand lavede han nyt ledningsnet og det hele fra bunden, tog ham en aften med diverse pauser smiley og der kom konsekvent nyt relæ på, da de der sad på stort set altid var defekte.

  • #17   14. maj 2015 Super tak for det gutter. jeg prøver lige det tricks med at køre uden om relæet i morgen Søren K. så opdatere jeg lige her i tråden.

    min nabo er ingeniør og ret skrap til el, så han hjælper mig lige med en udmåling i weekenden af regulatoren.

    hvis den er stået af, hvad vil i så anbefale i stedet for bosch regulatoren?


  • #18   14. maj 2015 og Tom diverse meget velkommen til at byde ind ;);)

  • #19   14. maj 2015 Jeg kan ikke komme med noget alternativ, det er en del år siden jeg arbejdede i dem, så dengang røg der et nyt bosh på igen. Men jeg kunne da sagtens forestille mig at der var noget bedre i dag, og var det min ville jeg nok overveje at smide elektronisk tænding på den, de platiner skal stilles alt for tit smiley

  • #20   15. maj 2015 Ja det må kunne findes et nyt og smartere regulator - må lige se markedet igennem, såfremt det altså er fejlen.

    Er det en bøvlet omgang at smide elektronisk tænding på den ?

    Mit indlæg nr #18 var ment som en spøj til din perlegrus kommentar smiley Det var ikke mig som var "utilfreds" med dine indlæg..


  • #21   15. maj 2015 Der må være en auto elektriker i nærhedden et laderelæ fra gamle vw virker fint og er sikkert også fra bosch ?

  • #22   15. maj 2015 Tænker du et brugt relæ til den eller bare for at teste ?

    For hvis det er gået, så fortrækker jeg at købe et nyt i bedre kvalitet, hvis de Bosch relæ er noget lort.


  • #23   15. maj 2015 Nu prøver jeg at kikke lidt på det i eftermiddag/aften, så tager vi den derfra. Der ligger Nordjysk Diesel Elektro i Aalborg. De er Bosch forhandler. Har lige talt med dem, og de vil gerne hjælpe med fejlsøgningen, hvis jeg ikke selv får det løst, samt montere nyt og bedre relæ.

  • #24   15. maj 2015 Et nyt selvfølgelig.

  • #25   15. maj 2015 Ok. er de bosch relæ noget skidt ? eller kan du anbefale noget andet til en MC ?

  • #26   15. maj 2015 Søren K: Den test lavede jeg i går. Hvis jeg "afkobler" ladelampe ledningen fra relæ (blå/rød på foto længere oppe), så den kun er på terminal A, så stopper den med at lyse. Røre ledningerne igen hinanden, så lyser pæren igen.

    Kan vi så konkludere, at regulator relæ er defekt ?


  • #27   15. maj 2015 Ja!! så laver dynamo strøm så stel forsvindere. Så dynamo er ok

  • #28   15. maj 2015 Skal den stå i tomgang for denne test ? jeg havde vist kun tænding på

  • #29   15. maj 2015 Lampe skal lyse når du sætter tænding til og når den starter og begynder og lade skal lampen gå ud.

  • #30   15. maj 2015 Det er jeg med på men for testen ?

  • #31   16. maj 2015 Når ladelampe bliver koblet direkte på generatoren og MC i tomgang så holder ladelampen op med at lyse. så vi kan vel konkludere, at regulatoren er stået af ?

  • #32   16. maj 2015 Faldt lige over noget: http://www.ezz.dk/310890-forklaring-pa-ladeprincip
    Måske kan du bruge det til et eller andet smiley


  • #33   20. maj 2015 Fik udmålt regulatoren, og den var fejlfri. MÆRKELIGT.. De skruede den dog lidt op i volt.



  • #34   22. maj 2015 En mørnet ledning mellem regulatoren og generatoren var skyld i problemet. Den er nu skiftet, og så lader MC igen..

Kommentér på:
HD. Ladelampe lyser og lader ikke...

Annonce