Motard god/dårlig idé {{forumTopicSubject}}
Går lidt med tanker om at anskaffe mig en motard til når jeg kan opgradere til A2 kortet her om et års tid. (Ved godt det er lang tid til, men der skal allerede spares sammen nu )
Faldt for motard stilen, da jeg prøvede en KTM SMR 450 her i tirsdags. Fantastisk oplevelse intet mindre! Den jeg har i tankerne, en KTM EXC 450 som er bygget om til Motard. De kan købes i tyskland med "Brief" eller "Strassenzulassung" til en fornuftig pris.
Jeg er så kommet i tvivl om sådan en maskine, kan bruges til det jeg tænker på at bruge den til. Det involvere kørsel til og fra skole og weekend ture med gutterne, så lad os sige godt 10000 km om året +-.
Jeg har læst mig frem til, at sådan en EXC 450 motor, når kørt på vejen, "kun" behøver olieskift for hver 1000 km? Er der noget om snakken?
Derudover, hvor pålidelig er sådan en maskine, hvis man som mig planlægger at tilbagelægge godt 20-25000 km på den? Kan den holde til det, hvis den bliver vedligeholdt med olie/stempelskift, nye luft/oliefiltre, tændrør, justering af ventiler, og hvad der ellers måtte til?
Derudover har jeg læst i forskellige tråde at sådan en motor ikke gerne vil holde en konstant fart over længere tid? myte eller god nok?
Er udemærket klar over at for at få den fulde motard oplevelse skal der en del vedligeholdelse til, men prøver at få nogle svar på om det er en idé der skal blive til mere en bare en idé, eller om jeg skal lægge det på is allerede nu, også bare købe en 4cyl. række japser...
Er der andre ting jeg skal være opmærksom ved en motard?
mvh. og god fredag aften
nov 2008
Følgere: 9 MC-er: 7 Emner: 30 Svar: 274
Den kan sagtens holde til konstant fart, men en tur på 1,5-2 timer er altså ikke for tøsedrenge.
Vær opmærksom på dit kørekort, man kører automatisk lidt mere som en idiot på en motard.
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 66 Svar: 20.899
okt 2013
Følger: 13 Følgere: 17 MC-er: 4 Emner: 31 Svar: 421
#2 Jeg har læst nærmest samtlige tråde her i forummet, men ingen syntes at besvare mit spørgsmål om holdbarhed på sådan en satan! Og det var nok også nærmere for at høre om der var nogen med den specifikke model EXC 450 der kunne dele ud af erfaringerne
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 66 Svar: 20.899
Det er absolut IKKE en cykel jeg ville bruge til andet end det den er tiltænkt, eller hård aktiv kurvekørsel på kortere ture med et sæt motard fælge. Den er sjov i små doser hvis man skal sidde ned.
Jeg skifter olie for hver 10 timer på tælleren, og jeg bruger den ikke vildt hårdt i forhold til hvad man vil gøre på gaden - det er meget langt fra 1000km for mig.
Min er en 06'er som kører med RFS motoren. Den er fysisk stor og tung i sin karakteristik, men tæt på uopslidelig - og når noget går skævt skal man kun bruge 7 stykker værktøj og stumperne koster ikke en skid.
Nyere versioner (07 og fremad) er lidt mere omdrejningsvillige, har en lettere krumtap og en masse andre forbedringer, men er lidt mere sarte at skrue på og vedligeholde.
Jeg stod i samme situation som dig - men jeg valgte en spritny XT660X i stedet for. Nu her 16.000km efter har jeg absolut ikke fortrudt det, da jeg kun er på mit andet olieskift.
Den er tung (læs: stabil.. ) og har "kun" 48hk fra standard, og absolut ikke så skarp som en 120 kilos konkurrence maskine - men de første 10 kilo forsvinder ved skift af udstødning, og de første 7-8hk kommer med lidt modifikationer som ikke koster ret meget. Af ren stædighed skifter jeg også knast, og så er mit bud at gasrespons og smidighed på motoren er hvor jeg vil have den.
Den fungerer 100% til både hverdag og langture, og jeg har absolut ingen problemer med at hænge på andre, andet end på motorvejen hvor jeg aldrig kører mere end 120. Høj fart får jeg nok af på bane.
Og sidst men ikke mindst, er mit smil større end nogensinde, når jeg kører på den. Det er stort set det eneste succes kriterie jeg har, og det er opnået...
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 66 Svar: 20.899
okt 2013
Følger: 13 Følgere: 17 MC-er: 4 Emner: 31 Svar: 421
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 66 Svar: 20.899
KTM'en er en perle - den har jo balance aksel, så den er stort set vibrationsfri.
Det er klart ingen af dem er så vibrationsfri som en 4cyl - men jeg er på ingen måde forstyrret af det.
okt 2013
Følger: 13 Følgere: 17 MC-er: 4 Emner: 31 Svar: 421
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 66 Svar: 20.899
Jo mere race den er, jo mere vedligeholdelse kræver den.
RFS motoren sidder på rigtigt mange cykler - jeg kender mest til 450'ere fra 04-06 som den jeg selv har. Den er også så gammel at afgiften er lav.
jun 2013
Følger: 18 Følgere: 11 MC-er: 6 Svar: 510
jun 2014
Følger: 5 Følgere: 15 MC-er: 1 Emner: 3 Svar: 207
Hvis du har røven fuld af penge kunne du jo også gå efter en KTM 690 SMC. Den har en motor der er lavet til gaden og skal heller ikke serviceres
Bruger min KTM 525 EXC (RFS) til at køre med vennerne og nogle gange bruger jeg den til praktiske ting, men det vil aldrig blive en pendler der kan køre 10.000 om året.
Men motard er klart fedeste!
aug 2006
Følger: 20 Følgere: 20 MC-er: 3 Emner: 135 Svar: 523
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 37 Svar: 1.236
Personligt gad jeg ikke pendle på noget der kræver olieskift for hver 1000 kilometer. Det er livet sgu for kort til.
aug 2006
Følger: 20 Følgere: 20 MC-er: 3 Emner: 135 Svar: 523
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 37 Svar: 1.236
okt 2013
Følger: 13 Følgere: 17 MC-er: 4 Emner: 31 Svar: 421
aug 2013
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 30 Svar: 612
Nej, det tager ikke mere end ½ time, men det koster også 300-400 kr pr. gang som jeg da synes man skal have med i tankerne.
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 66 Svar: 20.899
jun 2014
Følger: 5 Følgere: 15 MC-er: 1 Emner: 3 Svar: 207
Motard god/dårlig idé