4.884 visninger
|
Oprettet:
Originalt/Uoriginalt oliefilter?? {{forumTopicSubject}}
Jeg har lige købt, et uoriginalt oliefilter og vil hælde noget kvalitetsolie på motoren. Det har kostet 60,- og et originalt koster lidt over en hund. Så kan man få et "royal purple" "superfilter", til hele 190,-. Til min lavtydende XJ 600, er der nogen grund til, IKKE at vælge det uoriginale filter?
sep 2011
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 32 Svar: 665
dec 2003
Følger: 57 Følgere: 61 MC-er: 4 Emner: 90 Svar: 1.788
Mon ikke det filter fra Royal Purple er "evighedsfilter" ..??
sep 2009
Følger: 3 Følgere: 46 MC-er: 5 Emner: 193 Svar: 633
aug 2004
Følger: 24 Følgere: 51 MC-er: 18 Annoncer: 3 Emner: 57 Svar: 641
især når man tænker på den lille forskel på
prisen.
Ved ikke om der er forskel, synes at kan huske
der engang var tale om nogle billige uoriginale
der kollapsede og dermed ødelagde smøring.
dec 2004
Følger: 2 Følgere: 23 MC-er: 1 Annoncer: 1 Emner: 9 Svar: 785
Der var stor forskel på dem og det originale Honda.
Forskellene bestod i:
Forskellig foldeteknik for papiret = stor forskel i filteroverfladen
Nogle filtre var der begrænset flow i så papiret lignede en gammel cola flaske og en del af olien formentlig var passeret gennem overtryksventilen istedet for igennem filteret.
Nogle filtre var limen sluppet i så de ikke filtrerede
Nogle filtre havde ikke overtryksventil med samme tryk som originalt
Nogle filtre havde ikke blokering for returløb
Et enkelt filter var papiret smuldret i
Der var ikke et eneste af de 10 filtre der matchede det originale.
Jeg diskuterede det derefter med en bekendt der arbejdede i Teknologisk Institut i motor afdelingen hvor han bla arbejdede med motorhaverier.
Han sagde at hans anbefaling var at han hellere genbrugte et originalt filter end at anvende et uoriginalt.
Problemet med et oliefilter er at man ikke får at vide om det performer tilfredsstillende eller ej før motoren brænder sammen.
Der finden med garanti uoriginale filtre det matcher de originale men hvilke ???
Det aner men ikke.
Så under alle omstændighedder hvorfor bruge kvalitetsolie og så et måske skod filter? Hænger ikke sammen.
nov 2008
Følger: 11 Følgere: 16 MC-er: 4 Emner: 39 Svar: 3.234
apr 2007
Følger: 29 Følgere: 229 MC-er: 2 Emner: 177 Svar: 3.592
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 52 MC-er: 2 Emner: 191 Svar: 7.509
Gu er der forskel, så er spørgsmålet bare om den forskel gør at motoren brækker sig, sandsynligvis ikke, men det betyder ikke at den ikke har bedre af at køre med org filter..
på Hondas bilmotorer med vtec, der har man oplevet at vtec simpelthen ikke slår til med nogle uorg filtre..
mar 2013
Følger: 25 Følgere: 18 MC-er: 3 Emner: 23 Svar: 1.332
sep 2009
Følger: 3 Følgere: 46 MC-er: 5 Emner: 193 Svar: 633
apr 2007
Følger: 29 Følgere: 229 MC-er: 2 Emner: 177 Svar: 3.592
apr 2007
Følger: 4 Følgere: 11 Svar: 1.405
apr 2007
Følger: 29 Følgere: 229 MC-er: 2 Emner: 177 Svar: 3.592
Oliefilteret pakker jo med en o-ring, og der skal altså ikke spændes særligt hårdt før at den mases... og så har man pludselig et utæt filter til følge.
mar 2007
Følger: 11 Følgere: 12 MC-er: 4 Emner: 15 Svar: 127
aug 2011
Følger: 9 Følgere: 101 MC-er: 2 Emner: 111 Svar: 3.692
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.698
Der er en moment angivelse for oliefilteret. Det skal spændes korrekt - ikke bare "med hånden" eller "nok" ...
Jeg køber også KN filtre på grund af sekskanten og ikke mindst prisen.
nov 2008
Følger: 11 Følgere: 16 MC-er: 4 Emner: 39 Svar: 3.234
og jo du skal ikke spænde mere end du kan med hånden jo også det bilen får
mar 2013
Følger: 25 Følgere: 18 MC-er: 3 Emner: 23 Svar: 1.332
apr 2007
Følger: 29 Følgere: 229 MC-er: 2 Emner: 177 Svar: 3.592
jun 2004
Følger: 4 Følgere: 211 Emner: 104 Svar: 3.863
mar 2004
Følger: 3 Følgere: 26 MC-er: 5 Emner: 14 Svar: 1.478
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.698
mar 2013
Følger: 25 Følgere: 18 MC-er: 3 Emner: 23 Svar: 1.332
http://www.billigbilpleje.dk/product/oliefiltertang-lux-849/
jun 2009
Følger: 44 Følgere: 54 MC-er: 2 Emner: 351 Svar: 2.610
Pga min sport (Dragracing) skifter vi både olie og filter rimelig tit, dvs vi kører ikke meget over 20 km på sådan et sæt , derefter er olien tit fyldt op med feks koblings rester som sætter sig i filteret , som er første forhindring efter oliepumpen , hvis filteret er ved at stoppe til kan vi starks se det på vores olie flow i loggen , selv om vi har en kraftiger oliepumpe i
Det næste er , man kan ikke sige Orginalt oliefilter , da Mc fabrikanterne ikke laver filter selv , men de godkender dem der må bruges på deres Mcer
Lange det er et fint indlæg du har lavet , men du har altså misforstået det med en overtryks ventil , det er altså en tilbageløbs ventil så lortet der er kommet ind i filteret ikke render ud igen , mystisk du ikke har opdaget det da du skilte alle de filter ad ?
dec 2004
Følger: 2 Følgere: 23 MC-er: 1 Annoncer: 1 Emner: 9 Svar: 785
Om det er mc producenten der fremstiller filteret selv eller om de blot blåstemplet det og sælger der under eget navn er fuldstændig ligegyldigt. Hovedsagen er at de har vurderet det og sagt god for der.
De sidste filtre jeg har købt fra Honda og Triumph er identiske hele vejen igennem. Også på trykkket på ydersiden bortset fra Honda vingen og Triumph logoet.
dec 2004
Følger: 2 Følgere: 23 MC-er: 1 Annoncer: 1 Emner: 9 Svar: 785
Sidder lige og tænker efter da det jo efterhånden er nogle er siden jeg pillede filtrene fra hinanden.
Returventilen er den der sidder lige inden for hullerne i bundpladen af filteret. Et stykke plastik der forhindrer olie og skidt i at løbe tilbage. Der var et par filtre hvor den manglede.
Overtryksventilen der sikrer at filteret ikke sprænges ved overtryk eller når det er fyldt op af skidt og møg sidder helt oppe i filteret.
Originalt/Uoriginalt oliefilter??