Nu har SKAD sejret - ombygning af MC uden afgift! {{forumTopicSubject}}
SKAD har i hele 2011 arbejdet med at skabe klare retningslinjer omkring afgift og identitetstab på ombyggede motorcykler. Det her omfatter alle typer motorcykler, der bygges om, uanset mærke og model.
Vurderingen er, at der findes ca. 40.000 ulovlige motorcykler i Danmark, som er blevet bygget om uden hensynstagen for reglerne. Typisk skal man betale ny aafgift, hvor den gamle bortfalder.
Det er nu lavet om af SKAD, som undertegnede er direktør for. I kan læse mere omkring regler og fortolkning via dette link: http://www.skad.dk/data/images/mc%20relateret/ombygning%20af%20motorcykler%20nye%20skatteregler.pdf. I kan læse mere omkring love og regler på motorcykelområdet på www.skad.dk under den røde motorcykel eller på facebook.com/skaddk.
mar 2004
Følgere: 120 MC-er: 11 Emner: 394 Svar: 9.154
jun 2010
Følger: 16 Følgere: 7 MC-er: 2 Emner: 23 Svar: 366
sep 2006
Følger: 63 Følgere: 63 MC-er: 4 Emner: 116 Svar: 2.647
http://www.skad.dk/data/images/mc%20relateret/ombygning%20af%20motorcykler%20nye%20skatteregler.pdf
okt 2004
Følger: 8 Følgere: 9 MC-er: 3 Emner: 34 Svar: 446
flot stykke arbejde
hilsen Kenneth.
jun 2010
Følger: 32 Følgere: 28 MC-er: 4 Emner: 17 Svar: 606
jan 2005
Følgere: 71 MC-er: 25 Emner: 56 Svar: 986
Så mangler SKAT jo bare at mande sig op til at levere en ordentlig service for ombyggere. Bl.a. mht at kunne fortælle hvor meget en ombygning evt vil koste i afgift hvis man sætter bredt bagdæk på og USDgaffel foran
jul 2005
Følger: 26 Følgere: 40 MC-er: 5 Emner: 157 Svar: 3.591
feb 2006
Følger: 41 Følgere: 40 MC-er: 3 Emner: 48 Svar: 1.148
Højesteret har i en dom fra 2008 fastslået, at de ændringer, der blev foretaget ved en motorcykels stel i forbindelse
med en motorudskiftning, og som bestod i en forlængelse af de to forreste stelrør med ca. 38 mm, en forlængelse af de
øverste stelrør foran saddelrøret og selve saddelrøret med ca. 20 mm samt en opretning af de øverste stelrør bag ved
saddelrøret, var konstruktive ændringer af stellets dimensioner, som bevirkede, at motorcyklen ikke i afgiftsmæssig
henseende var identisk med det tidligere afgiftsberigtigede køretøj. Ændringerne udløste derfor ny registreringsafgift.
Betyder ovenstående så, at det er lovligt at skære i sit stel og ændre det hvis bare man betaler ny afigft...?
/ Bülow...
jul 2007
Følger: 123 Følgere: 103 MC-er: 5 Emner: 64 Svar: 593
En anden ting...
Kan sagtens følge at hvis et køretøj har skiftet identitet, at man så skal betale ny afgift. Men fatter bare ikke hvorfor der så ikke bliver reguleret i den nye afgift efter hvad der er blevet betalt på cyklen fra ny. Stelnummeret forbliver jo det samme. Så i princippet er det jo den samme cykel bare i en anden udklædning.
Desuden burde Onkel-SKAT, Bent-betjent og Pot-Jens koncentrere sig lige så meget for ombyggede biler. Der har jeg fornemmelsen af at de stort set kun ser det som identitetsskift hvis man kyler en VR6 motor i en gammel polo hit.
Men I er vel heller ikke færdige med at bearbejde SKAT mht identitetskriser blandt Mc'ere?
maj 2009
Følger: 5 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 14 Svar: 2.856
apr 2007
Følger: 25 Følgere: 23 MC-er: 3 Emner: 113 Svar: 1.035
feb 2010
Følger: 37 Følgere: 37 MC-er: 7 Emner: 78 Svar: 577
apr 2007
Følger: 25 Følgere: 23 MC-er: 3 Emner: 113 Svar: 1.035
feb 2008
Følger: 3 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 8 Svar: 45
SKAT frasiger sig et ansvar vedr. teknik. De opkræver penge for køretøjet.
Et skift i identiteten hos SKAT betyder, at hvis motorcyklen bliver bygget om efter første registrering, så det ikke ligner den orig., så mister man afgiften og skal betale ny. Dertil kan der komme en bøde op til 100.000 kr. + en sagsanlæg fra politiet vedr skatteunddragelse, hvis man ikke kan bevise at man har været i god tro.
I kan læse alt på www.skad.dk under den røde motorcykel.
Jeg kan kun anbefale jer at sætte jer ind i sagen, så I ikke en dag får en regning. Vi har eksempler på at folk måtte af med op til 250.000!!!!
feb 2008
Følger: 3 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 8 Svar: 45
Har I spørsmål, så kan I altid henvende jer til et SKAD værksted eller SKAD MC dele leverandør, som kan rådgive. Rådgivning beregnes efter timeforbrug.
Og så burde de fleste være glad, fordi det nu er officielt lovligt at bygge om over flere år.
sep 2010
Følger: 20 Følgere: 20 MC-er: 1 Svar: 2
apr 2011
Følger: 18 Følgere: 19 MC-er: 2 Emner: 3 Svar: 9
ulovlig motorcykel i henhold til synslovgivningen.
mere det der står (f.eks. TüV) betyder det at det heller ikke er godkendt??
jan 2006
Følger: 9 Følgere: 2 Emner: 1 Svar: 159
hva gør vi så lille du ?
apr 2007
Følger: 25 Følgere: 23 MC-er: 3 Emner: 113 Svar: 1.035
jan 2006
Følger: 9 Følgere: 2 Emner: 1 Svar: 159
så penge til nye dele, fremflytter, forgaffel og hjul m.m.....
så til syn igen med alle TUV papir og så til fremvisning hos SKAT igen, og hvis du er uheldig, så soger de måske at den ikke ligner den på billedet, og hvad tror du så SKAT vilo have??
sep 2007
Følger: 21 Følgere: 23 MC-er: 2 Emner: 56 Svar: 1.973
jan 2006
Følger: 9 Følgere: 2 Emner: 1 Svar: 159
apr 2007
Følger: 25 Følgere: 23 MC-er: 3 Emner: 113 Svar: 1.035
sep 2011
Følger: 11 Følgere: 13 MC-er: 4 Emner: 30 Svar: 851
Hvorfor skal alting være så hel..... besværligt, kedeligt, og gråt i Danmark. Kontornussernes paradis, nutidens DDR.
okt 2004
Følger: 8 Følgere: 9 MC-er: 3 Emner: 34 Svar: 446
dog beregner skat ny afgift fra det år den er ombygget
Har hørt om en ombyget harley der blev indregistret i sverige ! derefter skal den køre min. 6 måneder i landet derefefter til Danmark igen og godkendt og ny afgift
Så det kan godt lade sig gøre man skal bare have papir iorden.
Man kan også sende mc´en til Tüv i tyskland få de rigtige godkendelser og så derefter få den godkendt, men desværre beregnes ny afgift.
hilsen Kenneth.
sep 2011
Følger: 11 Følgere: 13 MC-er: 4 Emner: 30 Svar: 851
nov 2004
Følger: 10 Følgere: 14 MC-er: 2 Emner: 88 Svar: 144
Er det realistisk at fåmotorcykelproducenten til at godkende en ændring, og hvordan foregår det? Jeg vil gerne have en Basa forgaffel på min intruder 1400..
Paw
jan 2006
Følger: 9 Følgere: 2 Emner: 1 Svar: 159
apr 2007
Følger: 25 Følgere: 23 MC-er: 3 Emner: 113 Svar: 1.035
jan 2006
Følger: 9 Følgere: 2 Emner: 1 Svar: 159
har jeg skrevet at han kan bruge en Harley/Honda TUV forgaffel til en Suzuki Intruder, - nej vel....
det er klart at TUV skal være til en Intruder 1400 m.m.
God bagjul
jan 2006
Følger: 9 Følgere: 2 Emner: 1 Svar: 159
jan 2006
Følger: 9 Følgere: 2 Emner: 1 Svar: 159
nov 2004
Følger: 10 Følgere: 14 MC-er: 2 Emner: 88 Svar: 144
Og tak for jeres kommentar 1.Jeg kan køge en forgaffel fra Thunderbike med Tûv og give kassen for den.. Lave en magen til den på min tidligere ombygning af original gaffelben (Helst ikke) eller helst tage en fra en Suzuki Busa.. men kan jeg få suzuki til at "godkende" dette? Er der fortilfælde for at motorcykelproducenten har godkendt en ændring?
maj 2012
Følger: 1 Svar: 2
Jeg vil gerne montere en USD forgaffel fra en Yamaha R1 fra 2001 på min Yamaha XV750 fra 1981.
Jeg har læst både her på siden og på Skad, at jeg kun kan få den synet hvis motorcykelproducenten godkender det, eller hvis forgaflen er Tüv godkendt til en XV750.
Nogen der ved hvordan jeg undersøger dette?
feb 2014
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 1 Emner: 6 Svar: 9
Jeg vil gerne i gang med et vinter projekt nu.
Jeg har planer om at udskifte:
Forgafler
Sæde
Tank
Udstødning
Lygter
styr
og en lakering
Alt dette skal jeg fordele ud på nogle år med mindre jeg vil betale ny afgift.?
så man siger noget i stil med:
1år:
Forgafler
Sæde
2år:
Tank
Udstødning
3år:
Lygter
styr
og en lakering
Hvordan kan det være det er så svært for Mc at blive bygget.
Men en Bil der kan du hvis du har lyst, købe den, køre den på værksted lave en total ombygning og så køre i den dagen efter..
uden ny afgift. ?
Det er SKOD DK .. !
apr 2012
Følger: 10 Følgere: 42 MC-er: 3 Emner: 89 Svar: 1.428
Cyklen er nemlig delt op i 3 zoner.
1) Fra kronrør og frem
2) Midtersektion
3) Bagsvinger og bagud
Du må lave lige så meget om du orker i en zone af gangen. Derefter skal den synes med de ændringer (og evt. TÜV der er påkrævet) og de skal skrives ind i DMR. Når det er gjort skal der gå minimum 12 måneder fra syn før du bygger om i den næste zone. Ellers er identiteten på mc'en mistet.
Eksempel ud fra dine egne ønsker om ombygning:
1) Forgaffel + styr + forlygte (Husk TÜV, syn og DMR)
2) Minimum 12 måneders venten
3) Sæde +tank + udstødning + baglygte (Husk syn og DMR)
Lakering er der ingen regler om.
Så har du holdt dig inden for reglerne og risikerer dermed ikke at SKAT kommer og opkræver en ny afgift.
feb 2014
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 1 Emner: 6 Svar: 9
Det var sku da alligevel LIDT lækkert lige at vide.
mange tak.
apr 2012
Følger: 10 Følgere: 42 MC-er: 3 Emner: 89 Svar: 1.428
Der findes også en gratis gruppe, men der kan man dog ikke forvente svar fra eksperterne.
Nu har SKAD sejret - ombygning af MC uden afgift!