{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
10.211 visninger | Oprettet:

Nu har SKAD sejret - ombygning af MC uden afgift! {{forumTopicSubject}}

SKAD har i hele 2011 arbejdet med at skabe klare retningslinjer omkring afgift og identitetstab på ombyggede motorcykler. Det her omfatter alle typer motorcykler, der bygges om, uanset mærke og model.
Vurderingen er, at der findes ca. 40.000 ulovlige motorcykler i Danmark, som er blevet bygget om uden hensynstagen for reglerne. Typisk skal man betale ny aafgift, hvor den gamle bortfalder.
Det er nu lavet om af SKAD, som undertegnede er direktør for. I kan læse mere omkring regler og fortolkning via dette link: http://www.skad.dk/data/images/mc%20relateret/ombygning%20af%20motorcykler%20nye%20skatteregler.pdf. I kan læse mere omkring love og regler på motorcykelområdet på www.skad.dk under den røde motorcykel eller på facebook.com/skaddk.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Nu har SKAD sejret - ombygning af MC uden afgift!
  • #1   6. jan 2012 Første link er dødt

  • #2   6. jan 2012 dit link virker ikke smiley


  • #4   6. jan 2012 top dollar $

    flot stykke arbejde

    hilsen Kenneth.


  • #5   6. jan 2012 Hvordan forholder det sig egentlig med nye fælge i samme dimensioner som originalerne?


  • #7   6. jan 2012 Flot klaret..!! :o)

    Så mangler SKAT jo bare at mande sig op til at levere en ordentlig service for ombyggere. Bl.a. mht at kunne fortælle hvor meget en ombygning evt vil koste i afgift hvis man sætter bredt bagdæk på og USDgaffel foran


  • #8   6. jan 2012 Det er vel meget godt, men det er vel ikke SKAD der fastsætter reglerne, der må være en officiel udmelding fra SKAT før det er gældende.

  • #9   6. jan 2012 Sakset fra linket:
    Højesteret har i en dom fra 2008 fastslået, at de ændringer, der blev foretaget ved en motorcykels stel i forbindelse
    med en motorudskiftning, og som bestod i en forlængelse af de to forreste stelrør med ca. 38 mm, en forlængelse af de
    øverste stelrør foran saddelrøret og selve saddelrøret med ca. 20 mm samt en opretning af de øverste stelrør bag ved
    saddelrøret, var konstruktive ændringer af stellets dimensioner, som bevirkede, at motorcyklen ikke i afgiftsmæssig
    henseende var identisk med det tidligere afgiftsberigtigede køretøj. Ændringerne udløste derfor ny registreringsafgift.

    Betyder ovenstående så, at det er lovligt at skære i sit stel og ændre det hvis bare man betaler ny afigft...?

    / Bülow...


  • #10   6. jan 2012 Ynes det er fint at der er kommet lidt mere styr på de regler. Dog synes jeg stadig det er til grin at motorcyklister skal jagtes på den måde og straffes hårdt på tegnedrengen hvis der lige er en lille ting der ikke passer Bent-betjent. Fair nok hvis det er en forringelse af sikkerheden af køretøjet. Men i mange tilfælde er det jo forbedringer af sikkerheden der bliver lavet. Men alligevel skal Onkel SKAT have en ordentlig røvfuld kroner.

    En anden ting...

    Kan sagtens følge at hvis et køretøj har skiftet identitet, at man så skal betale ny afgift. Men fatter bare ikke hvorfor der så ikke bliver reguleret i den nye afgift efter hvad der er blevet betalt på cyklen fra ny. Stelnummeret forbliver jo det samme. Så i princippet er det jo den samme cykel bare i en anden udklædning.

    Desuden burde Onkel-SKAT, Bent-betjent og Pot-Jens koncentrere sig lige så meget for ombyggede biler. Der har jeg fornemmelsen af at de stort set kun ser det som identitetsskift hvis man kyler en VR6 motor i en gammel polo hit.

    Men I er vel heller ikke færdige med at bearbejde SKAT mht identitetskriser blandt Mc'ere?


  • #11   6. jan 2012 Ja husk nu at skille tingene ad, at en ændring ikke er afgiftspligtig er hjælper jo ikke meget, hvis den ikke er lovlig og ikke kan godkendes til et syn.

  • #12   7. jan 2012 endelig skønt

  • #13   7. jan 2012 Ja som Steen siger - SKAT og FSTYR er jo 2 vidt forskellige ting ... Man kan sagtens tulle rundt på en Cykel der er ændret så den slet ikke må køre på de daske veje hvis den bliver taget i kontrol ... Til trods for den er betalt 100% Rigtig ved SKAT smiley

  • #14   7. jan 2012 nej dej det kan vist ikke passe der er synsmanden jo fstyr mand der er det jo han der må stoppe den så den ikke bliver synes og kan få plader



  • #15   8. jan 2012 Kan godt se at folk er forvirret. sådant er det, men i loven står klart at det er ejerens ansvar at gøre synsmanden opmærksom på konstruktive ændringer og fremlægge dokumentation for det. Synsmanden har ikke ansvar for at syne ombygninger, hvis man ikke afkrydser feltet JA under konstruktive ændringer. Han syner så som standard, og så er man på røven rents godkendelsesmæssigt.
    SKAT frasiger sig et ansvar vedr. teknik. De opkræver penge for køretøjet.
    Et skift i identiteten hos SKAT betyder, at hvis motorcyklen bliver bygget om efter første registrering, så det ikke ligner den orig., så mister man afgiften og skal betale ny. Dertil kan der komme en bøde op til 100.000 kr. + en sagsanlæg fra politiet vedr skatteunddragelse, hvis man ikke kan bevise at man har været i god tro.

    I kan læse alt på www.skad.dk under den røde motorcykel.
    Jeg kan kun anbefale jer at sætte jer ind i sagen, så I ikke en dag får en regning. Vi har eksempler på at folk måtte af med op til 250.000!!!!


  • #16   8. jan 2012 Artiklen, som mit link desværre ikke fungerede til, er godkendt af SKAT. Der kommer ikke en officiel udmelding fra SKAT andet end nyhedsbrevet beskrevet i artiklen. SKAD har herefter fortolket brevet fra SKAT, og SKAT har godkendt artiklen som værende korrekt. Det betyder at artiklen kan anses som et officielt stykke dokument. I skal læse nøje hvad der står og følge det.
    Har I spørsmål, så kan I altid henvende jer til et SKAD værksted eller SKAD MC dele leverandør, som kan rådgive. Rådgivning beregnes efter timeforbrug.
    Og så burde de fleste være glad, fordi det nu er officielt lovligt at bygge om over flere år.


  • #17   14. jan 2012 Kanont godt arbejde!! Endelig noget der er til at tage og føle på. "Syntes rigtig godt om" :))

  • #18   21. aug 2012 forstår ikke helt det her: Dem, der har ombygget motorcyklen med ikke godkendte dele (f.eks. TÜV), kører rundt på en
    ulovlig motorcykel i henhold til synslovgivningen.

    mere det der står (f.eks. TüV) betyder det at det heller ikke er godkendt??



  • #19   21. okt 2012 jeg har en ombygget MC, som der er betalt afgift af som den står, og har været synet 3 gange med de ombyggede dele, - men men, nu kan den ikke synes da det ikke er TUV godkendte dele der er på den....
    hva gør vi så lille du ?


  • #20   21. okt 2012 Så skifter man alle delene og får den godkendt og igennem systemet så man kan køre med ryggen fri

  • #21   21. okt 2012 der er jeg godt klar over, men det er sku da ikke retfærdigt, da SKAT og færdselstyrelsen har godkendt den som den var/er....

    så penge til nye dele, fremflytter, forgaffel og hjul m.m.....
    så til syn igen med alle TUV papir og så til fremvisning hos SKAT igen, og hvis du er uheldig, så soger de måske at den ikke ligner den på billedet, og hvad tror du så SKAT vilo have??


  • #22   21. okt 2012 #282 Christian D : må man ikke sætte andre fægle på sin motorcykel?

  • #23   22. okt 2012 de skal være med TUV og KBA nummer, eller tilsvarende godkendelse...

  • #24   22. okt 2012 Til årgang og model

  • #25   22. okt 2012 I Veteranpostens oktobernummer kan man se en Mini der er ombygge (side 45 nederst). Ejeren skar den igennem på langs hele vejen rundt, og svejsede plade i så den blev 20 cm bredere. Derefter blev der sat en 6 cylindret Volga (mener han det er det mon ikke en Volvo - det er jo i Sverige) motor i. Ejeren skriver at synet ikke var noget problem. Da de så hvordan det var lavet, blev den synet uden problemer.

    Hvorfor skal alting være så hel..... besværligt, kedeligt, og gråt i Danmark. Kontornussernes paradis, nutidens DDR.


  • #26   24. okt 2012 Faktisk findes der et EU derektiv at er et køretøj godkendt i et andtet EU-land kan de Danske myndigheder ikke afvise den
    dog beregner skat ny afgift fra det år den er ombygget

    Har hørt om en ombyget harley der blev indregistret i sverige ! derefter skal den køre min. 6 måneder i landet derefefter til Danmark igen og godkendt og ny afgift
    Så det kan godt lade sig gøre man skal bare have papir iorden.

    Man kan også sende mc´en til Tüv i tyskland få de rigtige godkendelser og så derefter få den godkendt, men desværre beregnes ny afgift.

    hilsen Kenneth.


  • #27   25. okt 2012 Det er det samme man gør hvis man vil have en fabriksny Ural sidevogns MC. Den koster omkring 8000 EUR fra fabrikken. Der henter man den og får en spændende ferie ud af det, eller tager en lille genvej og køber den i Tyskland og får den synet og registreret der. Der findes en lovlig metode der gør at man ikke behøver at have adresse der, det er beskrevet i en anden tråd. Med de tyske plader og papirer kører man den så til Danmark og får den omregistreret. Så kommer skat - og så bliver det temmeligt dyrt.

  • #28   24. dec 2012 Hej.
    Er det realistisk at fåmotorcykelproducenten til at godkende en ændring, og hvordan foregår det? Jeg vil gerne have en Basa forgaffel på min intruder 1400..
    Paw


  • #29   24. dec 2012 er den TUV godkendt så er der ingen problemer, ændre du flere ting så kan der være spørgsmål om afgift!

  • #30   24. dec 2012 Gele ikke rigtig tüven skal være til årgang og model før det går godt

  • #31   25. dec 2012 hvorfor skal du altid rette mig??
    har jeg skrevet at han kan bruge en Harley/Honda TUV forgaffel til en Suzuki Intruder, - nej vel....
    det er klart at TUV skal være til en Intruder 1400 m.m.
    God bagjul


  • #32   25. dec 2012 Paw s.: hvis du ændre bagsvinger med bredt baghjul samtidig med anden forgaffel, så er det ny afgift...

  • #33   25. dec 2012 Hvem laver Basa forgafler??

  • #34   25. dec 2012 Hej med jer, og god bagjul.
    Og tak for jeres kommentar smiley 1.Jeg kan køge en forgaffel fra Thunderbike med Tûv og give kassen for den.. Lave en magen til den på min tidligere ombygning af original gaffelben (Helst ikke) eller helst tage en fra en Suzuki Busa.. men kan jeg få suzuki til at "godkende" dette? Er der fortilfælde for at motorcykelproducenten har godkendt en ændring?


  • Tommy R
    Tommy R Tilmeldt:
    maj 2012

    Følger: 1 Svar: 2
    #35   24. jan 2013 Hej

    Jeg vil gerne montere en USD forgaffel fra en Yamaha R1 fra 2001 på min Yamaha XV750 fra 1981.
    Jeg har læst både her på siden og på Skad, at jeg kun kan få den synet hvis motorcykelproducenten godkender det, eller hvis forgaflen er Tüv godkendt til en XV750.
    Nogen der ved hvordan jeg undersøger dette?


  • #36   21. jul 2016 Så forstår jeg rigtig..

    Jeg vil gerne i gang med et vinter projekt nu.

    Jeg har planer om at udskifte:

    Forgafler
    Sæde
    Tank
    Udstødning
    Lygter
    styr
    og en lakering

    Alt dette skal jeg fordele ud på nogle år med mindre jeg vil betale ny afgift.?

    så man siger noget i stil med:
    1år:
    Forgafler
    Sæde

    2år:
    Tank
    Udstødning

    3år:
    Lygter
    styr
    og en lakering

    Hvordan kan det være det er så svært for Mc at blive bygget.

    Men en Bil der kan du hvis du har lyst, købe den, køre den på værksted lave en total ombygning og så køre i den dagen efter..
    uden ny afgift. ?

    Det er SKOD DK .. !


  • #37   21. jul 2016 Tråden er fra Jan. 2013 Sylvester. Derudover så er der 3 zone-reglen som du ikke har taget højde for.

    Cyklen er nemlig delt op i 3 zoner.
    1) Fra kronrør og frem
    2) Midtersektion
    3) Bagsvinger og bagud

    Du må lave lige så meget om du orker i en zone af gangen. Derefter skal den synes med de ændringer (og evt. TÜV der er påkrævet) og de skal skrives ind i DMR. Når det er gjort skal der gå minimum 12 måneder fra syn før du bygger om i den næste zone. Ellers er identiteten på mc'en mistet.

    Eksempel ud fra dine egne ønsker om ombygning:

    1) Forgaffel + styr + forlygte (Husk TÜV, syn og DMR)
    2) Minimum 12 måneders venten
    3) Sæde +tank + udstødning + baglygte (Husk syn og DMR)
    Lakering er der ingen regler om.

    Så har du holdt dig inden for reglerne og risikerer dermed ikke at SKAT kommer og opkræver en ny afgift.


  • #38   21. jul 2016 okay det vidste jeg ikke. det med 3 zoner reglen.. TAK.
    Det var sku da alligevel LIDT lækkert lige at vide. smiley
    mange tak. smiley


  • #39   21. jul 2016 Det var så lidt smiley Jeg kan anbefale dig at melde dig ind i The Freedom To Build på facebook (det koster 350.- om året for at være medlem) og der kan du få svar, vejledning og alle regler penslet ud i tilfælde af du har brug for det smiley
    Der findes også en gratis gruppe, men der kan man dog ikke forvente svar fra eksperterne.


Kommentér på:
Nu har SKAD sejret - ombygning af MC uden afgift!

Annonce