{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
13.397 visninger | Oprettet:

Nye kørekortregler fra 2013 {{forumTopicSubject}}

Fremtiden: Senest i 2013 skal alle EU-landene ændre kørekortet til knallert og mc til 4 kategorier.

AM = Stor knallert 45 fra 16 år! (nu er det 18 år.)

A1 = 125 cm3 med 15 hk (ca. 130 km/t) fra 16 år! (nu 18 år)

A2 = 48 hk fra 18 år. (Ca. 180 km/t) (nu er det 34 hk = ca. 140 km/t)

A = Over 48 hk. Fra 24 år eller 2 år med A2

Set på denne side:
http://www.mcskolen.dk/motorcykel.htm

Se direktivet her
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:32006L0126:DA:HTML

Det bliver fedt at være 16 årig, men knap så fedt at være 21-23 årig !


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Nye kørekortregler fra 2013
  • #1   25. jul 2010 Heh det er jo dejligt man ikke skal bekymre sig om det :b Men var godt nok også på tide at de kom igang med det!

  • #2   25. jul 2010 Det virker meget fornuftigt at få knallertene væk fra cykelstierne og ud på gaden med 125ccm (som kan følge trafikken).

    48HK virker også mere rimeligt end de 34 vi har idag.

    Så ialt synes jeg, at vi er er hjulpet af eu smiley


  • #3   25. jul 2010 Har ikke lige tid til at læse reglerne igennem, men det kommer vel ikke til at gælde alle dem der allerede har kørekort?

  • #4   25. jul 2010 Jepz, og det er stadig lovligt, at købe en Bugatti Veyron som første bil! Hvis man har råd!

  • #5   25. jul 2010 Men vær helt rolig. Skvaddernosserne på Christiansborg er ikke begyndt at spekulere det mindste over det endnu! Det bliver formentlig sjusket igennem 20 minutter før ferien!

  • #6   25. jul 2010 Tror vi kommer til at se mange døde 16 årige med A1 kørekort, forstår ikke hvad en 16 årig skal med en motorcykel.
    Jeg klarede mig fint med bus, tog, cykel og til tider knallert i den alder smiley
    Der er sikkert mange der kan nikke genkendende til at de nok ville have kørt sig selv ihjel med en 125ccm som 16 årig.

    FUCK den ansvarsforsikring må blive dyr tænker jeg bare smiley


  • #7   25. jul 2010 jeg ved nu ikke hvor glad jeg er for at have 16 årige med 130km/t på vejene

    tror vi får nogle andre statestikker fremover....


  • #8   25. jul 2010 Nej det ændre ikke på nuværende kørekort

    Artikel 13
    2. Enhver førerret, som er tildelt inden 19. januar 2013, ophæves ikke og berøres ikke på nogen måde af bestemmelserne i dette direktiv.


  • #9   25. jul 2010 Tak Steen ..
    Sådan plejer det også at være med nye love smiley
    men ville da lige være sikker.


  • #10   25. jul 2010 16 årige ud på motorvejen, det bliver sku lidt for spændende!

  • #11   25. jul 2010 Steen P - Hvorfor er det ikke fedt at være 21-23 årig? Man tager A2 kørekort som 18 årig og efter 2 år har man A? Det ændrer da intet i forhold til nu?

  • #14   25. jul 2010 Nej. Men hvis man først tager sit kort som 21 årig så ændre det noget !

  • #15   25. jul 2010 Taget fra artikel 4
    6. Medlemsstaterne kan hæve eller sænke aldersgrænsen for udstedelse af kørekort:
    a) for kategori AM ned til 14 år eller op til 18 år


  • #16   25. jul 2010 Så den ender sku nok på 18 år i DK

  • #17   25. jul 2010 Nicolai > mon ikke det "udkast" af en lovgivning ryger i skraldebøtten igen? samtlige lande i EU har i mange år talt om at skærpe sikkerheden mht tohjulede trafikanter, det virker som et tåbeligt og uautentisk forslag der her ligger på bordet. 16 årige hører til på cykelstierne - sådan er det.

    Tror bestemt ikke du får problemer med at sælge maskinen - ikke med den lyd den har :o)


  • #18   25. jul 2010 14 årig på stor knallert kunne ellers blive spændende.

  • #19   25. jul 2010 Ja så kommer der sku nye ønsker på konfirmations ønskelisten !

  • #20   25. jul 2010 Så kom Rene også på bane !

  • #21   25. jul 2010 Ja hvis det kan hindre at knægtene laver deres knallert 30 om til en "knallert 100" så tror jeg heller ikke at det er så dumt. Men det er nok ønsketænkning !

  • #22   25. jul 2010 Den her får vi garanteret heller ikke "fornøjelsen" af.

    a) kategori B1:
    - quadricykler som defineret i artikel 1, stk. 3, litra b), i direktiv 2002/24/EF
    - aldersgrænsen for kategori B1 fastsættes til 16 år
    - kategori B1 er valgfri; i medlemsstater, der ikke benytter denne kørekortkategori, kræves der kørekort til kategori B for at føre sådanne køretøjer



  • #23   25. jul 2010 Ja ja lad os nu se

  • #24   25. jul 2010 Rene
    Du misforstår mig..
    Jeg synes forsøg på helt unge mennesker er helt iorden, de ved jo alligevel ofte ikke hvad de går ind til ! smiley


  • #25   25. jul 2010 Rene

    Der er netop mega stor forskel på netop 16 og 18 årige
    Nogle får en gymnasiel uddannelse andre ikke, og det former dem 100% i hvilken retning deres fornuft vender.

    Men kæft der er mange gamle fjolser der synes at der ikke er stor forskel på 16 og 18 årige idag. Det forekommer at en 16 årig er "mere" fornuftig end en 18 årig, men der er ligesom nogle ting der ligger til grund for det, og hvor fornuftig var den ikke så fornuftige 18 årige da han var 16 så ?


  • #26   25. jul 2010 Enig Rene, jeg ser hver dag 18 årige som opfører sig som 16 årige i trafikken. Nej spøg til side, de 16 årige som vil fremad i dag nøjes jo netop ikke med at køre 30 på cykelstien.

  • #27   25. jul 2010 Jeg kan ihvertfald huske hvor fornuftig jeg troede jeg var da jeg var 16 og det fik jeg af vide både derhjemme og i skolen.
    Men det er først i dag jeg kan se hvor fornuftig og heldig jeg er stadig at have livet i behold i en alder af 22.

    Synes man skal handle præventivt, ingen grund til at løbe en risiko som ikke er nødvendig, og da slet ikke med den dansle ungdom.
    Der er ingen grund til at man ved lov giver unge flere muligheder for at slå sig selv ihjel.
    Hvis jeg var 14 idag, ville jeg tænke på og glæde mig til at jeg kunne være som alle de store drenge der kører på fede 125ccm maskiner, okay der ryger en eller 2 engang imellem, men jeg bliver for sej og kællingerne vil elske mig. Børn tænker kun på at få, og jo mere jo bedre og sådan tænker man også som 16, det gjorde jeg ihvertfald, om det var bil eller motorcykel, det er det samme, at have en "ting" som andre ikke har giver status!
    Min ydmyge mening, har ikke sagt at det gælder alle og er sandheden, for det ville være forkert.


  • #29   25. jul 2010 der dør flere, ingen tvivl om det, og skaderne bliver også mange flere og værre!

  • #30   25. jul 2010 Ser ingen problem i de 16årige skal køre 125ccm i stedet for knallert25/30, de for et rigtigt kørekort og ikke bare 2 timer i en ungdomsklub...

    Det er meget sikre at de kommer ud og køre på noget der er sikkerhedsmæssigt forsvarligt at køre på, i forhold til en scooter som de alligevel tuner til at køre 80-100km/t men som hverken kan styre eller bremse...

    Der følger jo også andre straffe med, når de kommer op og får rigtig kørekort... De 500-2500kr det koster at blive taget på en tunet scooter er jo kun det halve af at køre uden kørekort... Der er heller ikke så mange der vil stikke af fra politiet og køre galt under flugten...

    Og resten af reglerne er også okay, der er jo mange der går fra 34hk til 140+hk som de alligevel ikke kan magte...

    / Bülow...


  • #31   25. jul 2010 Forstår ikke kategori AM, hvad skal den være der for?
    Tror ikke der går længe, hvis disse regler bliver indført, inden der er syn af mc hvert 2. år, specielt for at kontrollere de små motorcykler, at de ikke bliver gjort ulovlige.
    Umiddelbart har jeg intet imod at de 16 årige kan køre på en lille mc, men der bør være meget strikse regler angående kørekort, og meget strenge straffe ved overtrædelse.

    Citat af Martin P:
    Der er netop mega stor forskel på netop 16 og 18 årige
    Nogle får en gymnasiel uddannelse andre ikke, og det former dem 100% i hvilken retning deres fornuft vender.

    Citat slut.

    OK der kan man bare se, må man så spørge hvem der er de fornuftige?
    For må nok indrømme at jeg ikke har en gymnasiel uddannelse, så kunne da være rart at høre om man er mellem de fornuftige, eller de knap så heldigt stillede, nu når der skæres over en kam smiley


  • #32   25. jul 2010 claus

    Du er måske en af de få heldige der på fortryllende vis har fundet fornuftens vej.
    Ellers havde du bare nogle strikse forældre og fik en god og fornuftpræget opdragelse. smiley
    Skal jeg ikke gøre mig klog på..

    Skrev det specifikt til spørgsmålet om der er forskel på 16 og 18 åriges fornuft. Den vennekreds og arbejdsplads man vælger har stor betydning for hvordan man formes, det var det der skulle læses af det med gymnasiel udd. smiley Lige nøjagtigt når man er omkring de 16 og 18 er det valget om gymnasial udd eller anden vej.


  • #33   25. jul 2010 Nu har de lande, vi ynder at sammenligne os med, haft 16 årige på 125 cc² cykler i adskillige år. Dette vil sikkert ikke forhindre folketinget i at drage deres egne konklusioner ud fra egen uvidenhed.

    Jeg vil dog vove at nedsætte den påstand, at vi får restriktionerne, og ikke de, af EU, tildelte fordele!


  • #34   25. jul 2010 claus aka Bald. Du er da total ufornuftig hvis ikke du kan regne det ud selv smiley
    Det er da mest fornuftig at komme ud og tjene penge til sin første MC som 16 årig.


  • #35   25. jul 2010 Ingen tvivl om at direktivet skal følges, men som refereret tidligere så er der lagt op til at aldersgrænseren kan tilpasses i de enkelte medlemsstater

    Taget fra artikel 4
    6. Medlemsstaterne kan hæve eller sænke aldersgrænsen for udstedelse af kørekort:

    a) for kategori AM ned til 14 år eller op til 18 år
    b) for kategori B1 op til 18 år
    c) for kategori A1 op til 17 eller 18 år


    Artikel 4
    4-a
    kategori B1 (quadricykler) er valgfri; i medlemsstater, der ikke benytter denne kørekortkategori, kræves der kørekort til kategori B for at føre sådanne køretøjer


  • #36   25. jul 2010 Hvis det tilfældet, så vil DK nok opleve at det bliver den kedelige udgave, synd for nogen, sundt for samfundet mht til døde og tilskadekomne!
    Haleluja--------


  • #37   25. jul 2010 fedt at være 16årig til den tid så...
    om en 16årig køre galt på en tunet scooter eller på en motorcykel er hipå som hap. mine erfaringer ligger på at langt de fleste unge der køre galt på knallert er blevet jagtet af en betjent... hvis det bliver lovligt at køre på vejen og kunne følge trafikken ja så det jo kun cool og så der nok fære der gider tune sin knallert. og ja de ville da kunne køre forstærket på en motorcykel men det ændre ikke på det faktum at det kan vi alle sammen gøre hvis vi vil... selv på cykel kan man køre forstærkt


  • #38   25. jul 2010 www.a1galleri.dk tak:)

  • #39   25. jul 2010 Jeg må selv indrømme, at 14-17 årige tuner deres scootere til 100+ , er mere farligt end at give dem en 125ccm motorcykel...

    De køre trossalt , 100+ på cykelstierne, hvor forældre, gamle osv. ikke tør køre pga. knallerterne...

    Så hellere 100+ i trafikken, hvor mange bilister alligevel kører 100+ på 80 km/t veje.. smiley

    Men syntes så også det skulle være sværere, at tage kørekortet! især for dem på 16-17 år.. Det er jo katastrofalt ellers..

    men syntes det lyder fint ellers smiley - da jeg har kortet inden smiley


  • #40   25. jul 2010 Kan huske da jeg var teen der kørte tyskerne på lovlige meget hurtige knallerter vi var sgu misundelige og fik da hentet en del motordele dernede til vores

  • #41   25. jul 2010 Vil politiet ikke fortsat skulle jagte dem? Nu bare for at se om de er gamle nok og har det rigtige kørekort!

  • #42   11. sep 2012 Jeg tror det er et godt initiativ. Jeg kender flere 16-årige, som køre rundt med over 15 hk. under sig i form af en scooter! Det er farligt, da de er et mareridt at køre på.
    http://www.scootergalleri.dk/galleri/308014-rieju_rs2_matrix_tpr_86_ccm
    Denne kan køre over 140 km.t., og ligger med ca. 16 hk. i sin to-takt motor


  • #43   11. sep 2012 Hvis det bliver vedtaget i DK..... så vil jeg være 16 igen smiley

  • #44   11. sep 2012 16 årige er ikke gamle nok til en 125'er. Engang sænkede man alderen for almindelig 1HK 30 km knallert fra 16 år til 15 år. Det varede kun 2 år, så havde ulykkesstatistikkerne fortalt alt om at det var en dårlig ide, og det blev så 16 år igen.

    Hjerneforskere kan fortælle hvorfor.


  • #45   11. sep 2012 Kort fortalt er min mening at reglerne lyder fine.
    Jeg kørte selv udroslet scooter fra 14-16 år, og med 125cc(omkring 10 hk, 100 km/t) da jeg var 16-18 år, ingen problemer der, og det var fandme rart at kunne følge trafikken istedet for at snøvle afsted med 30, man kommer jo ingen steder med den fart..
    Mvh. Mathias


  • #46   11. sep 2012 Hvor er i naive alle sammen - I tror da ikke at taburet-klister-dummernikkerne inden på Borgen med Carsten Snotbo i spidsen, vil tillade at det skal være sjovt at være ung...... smiley

    De skal nok finde et smuthul for Danmark, således at de farlige og hurtigtkørende knallerter/motorcykler kan forbydes i DK og eller opfinde tåbelige nye lokal-regler som umuliggør det for de unge.

    Jeg er af den holdning at de unge kun lærer at bruge hovedet fornuftigt og begå sig hvis respekten skabes. De unge er fyldt med teenagehormoner som forstyrrer al tankegang og kun indgydt respekt kan lede dem ind på rette vej.

    Jeg synes det er fine regler - dem har de haft lignende af i Sverige og Tyskland i mange år - og jeg vil vove at påstå at vi i DK ikke er de bedste eller dygtigste trafikanter i EU af den simple årsag at vi i DK har tåbelige regler og tåber til at lave reglerne.


  • #47   11. sep 2012 Vil se det før jeg tror det!

  • #48   12. sep 2012 Og de 125 ccm mc bliver jo for dyre til danskere på 16 år, hvor skulle de ha de penge fra?

  • #49   12. sep 2012 Rune +1

    Hvis man ved hvad det koster at tune en scooter så den får +10hk og kan holde til det, så bliver priserne nok ikke det store problem for dem som vil have noget med lidt fut i smiley


  • #50   12. sep 2012 OK Max, hukommelsen har så svigtet. Heraf kan man så lære at man altid skal checke tingene ordentligt.

    Jeg ville stadigvæk nødigt se en 16-årig på motorvejen, eller på 10-15 HK inde i byen. De er udviklingsmæssigt ikke modne nok. Koblingen mellem handling og konsekvens er ikke på plads når man er 16, det kommer først senere.


  • #51   12. sep 2012 16 årige blev konfirmeret 3 år tidligere, der er penge nok smiley Nu er der alligevel nogle, som køre rundt på knallerter til 25.000 kr.
    Tror også nogle 125'ere vil falde i pris!


  • #52   12. sep 2012 man kan vel også købe 2 taktere til omkring de 20 kilo...........

  • peter P
    peter P Tilmeldt:
    jul 2012

    Følger: 1 Svar: 3
    #53   29. sep 2012 Jeg synes der er noget vi alle ikke er helt enige om, det med alderen har meget lidt med det at gøre, det er erfaringen der tæller, statistikkerne siger at det er dem over 40 år der er med i flest ulykker, det er måske dem som aldrig har haft mc og nu har fået råd til det, har to sønner 22 og 17 år de fik det første med motor da de var 5 år, jeg ville da gerne jeg kunne lære dem at køre på vejen som de må i andre lande fra 16 år så der er klar til de bliver 18 år. Jeg har selv haft bil siden jeg var 12 år(ikke på vejen før 18) og har 7.9.13 aldrig lavet en skade.

    Jeg mener dem der siger det er alderen er dem der ligger i vejen, når vi andre kører rundt i det danske land,
    Har altid selv sagt at man bliver klogere med alderen, men det passer IKKE når det glæder mc og bil, men mere om man er fart glad eller ej.
    Min søn på 17 har en Kawasaki zx6r til bane af den grund at jeg mener han får erfaring og bliver bedre bilist, så i vores tilfælde er det helt til grin med de regler de nu siger at de må køre 125 ccm fra 18 år til 20 år jeg lige har hørt fra en mc forhandler

    AM = Stor knallert 45 fra 16 år! (nu er det 18 år.)

    A1 = 125 cm3 med 15 hk (ca. 130 km/t) fra 16 år! (nu 18 år)

    A2 = 48 hk fra 18 år. (Ca. 180 km/t) (nu er det 34 hk = ca. 140 km/t)

    A = Over 48 hk. Fra 24 år eller 2 år med A2

    De her regler er da noget vi kan bruge, når de kan bruge dem i sverige som plejer at gå 100% ind for sikkerhed kan vi da i højeste grad også i lille SKIDE Danmark


  • #54   29. sep 2012 Som jeg ser det kommer der langt flere til skade og med langt større skader end nu.
    Dog tror jeg at skaderne vil falde for dem fra 22-24..............


  • #55   29. sep 2012 Erfaring er netop repetetioner!
    Erfaring får du netop kun ved at ha gjort noget mange gange, repeteret det.
    Alderen er noget med modenhed og det er stensikkert at de helt yngste kommer ud med et væsentligt større skadesgennemsnit end de har gjort før, med garanti.


  • SV
    SV Tilmeldt:
    jul 2008

    Følger: 1 Emner: 9 Svar: 25
    #56   8. okt 2012 16 årige kan sagtens klare en 125cc. da jeg var 13 kørte jeg rundt på en kawasaki med 50 hæste så kan ikke se problemet i en 125cc smiley plus mange af dem der dør på knallerter er slet ikke dem der køre tunet men tværtimod fulde mænd og narkomaner fra kbh der ligger og køre 30km/t og aligevæl går det galt for dem.

  • peter P
    peter P Tilmeldt:
    jul 2012

    Følger: 1 Svar: 3
    #57   9. okt 2012 Nemlig!!! Rene J

  • #58   6. dec 2012 hvad kan der køres på som 19 årig, efter de nye regler?
    hvis man først får kørekortet som 19 årig, efter 19 januar?


  • #59   6. dec 2012 max 125cc og max 15hk så vent til du er fyldt 20 med at tage det.

  • #60   6. dec 2012 kan vel også bare tage det som 19 årig, og vente til jeg er blevet 20? smiley


  • #61   6. dec 2012 så skal du tage endnu en prøve. du skal tage en prøve for hver underkategori... Så hvis du vil spare et par tusinde eller 3-4, ville det smarteste være og vente. smiley

Kommentér på:
Nye kørekortregler fra 2013

Annonce