3.321 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 22 Svar

Yamaha R1. hopper ud af 2. gear (BILLEDER) Yamaha R1. hopper ud af 2. gear (BILLEDER)

Hej med jer smiley

Min R1 motor hopper ud af 2. gear ved fuld belastning.

Jeg har sidste år skiftet 3. og 4. gear fordi den havde knust tandhjulene, men 2. gear så ikke ud til at fejle noget.

jeg har nu skilt det af igen og taget billeder af slidtaget af "dog gear"

Bevares de er ikke nye, men jeg tror ikke at DE er årsagen til at den hopper ud af gear, når gearet er i indgreb.

Hvad siger i, se venligst galleri: http://www.motorcykelgalleri.dk/fotoalbum/diverse_mc/24860-gearkasse_problemer_yamaha_r1_?status=1

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Stort og tungt spejl og 4 billeder 550 kr.
  • Rengøre træterasse 1.500 kr.
  • Installer 3 pendel lamper 500 kr.
  • Elektriker 1.200 kr.
  • Ophæng af spejl på badeværelse 500 kr.
  • Rodfræsning 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Yamaha R1. hopper ud af 2. gear (BILLEDER)
  • #1   5. mar 2014 Bonus info:

Min geartromle er slidt, kuglelejerne har det ikke så godt, og den kører i hakker/intervaller, så den bliver skiftet, men kan det være årsagen til fejlen, og det er KUN i 2. gear.

profilbillede
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator

Følgere: 292 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.708
    #2   5. mar 2014 Billede 3 - de tænder er færdige på siden.

Der må ikke være nogen skævhed eller kant på de tænder som griber ind i siden på de andre tandhjul. Når man skifter den slags, tager man både dog og idler for de slides til hinanden.
    Lige netop gearkassen er det svage led i sådan en bil - det ved du jo. Kører du med QS?

Edit: Ja geartromlen skal være knivskarp. Er der det mindste slør, så trækker den ikke i bund når du skifter - og så kan tandhjulet hoppe tilbage og hakke kanten på tænderne.

• #3   5. mar 2014 Ved ikke om det er nok,, men jeg hade skiftet det tandhjul når den er åben,, ser ikke for godt ud da

• #4   5. mar 2014 Sajmon.. ja gearkasserne er det svage led, men det er en større opgave at udskifte motor, så skal jeg lave en hjemmelavet udstødning, nye kardanaksler, ophæng mm, og den nye generation R1 motor (min er fra 2003) kan ikke tåle at køre uden tørsump.

Grunden til at jeg er i tvivl er at dog og idler ikke er 100% skarpe når de er nye, der er en smule rundinger på, men du synes altså at sliddet er stort ?

og jeg vil da selvf skifte tandhjulene nu hvor jeg har det skilt ad, men jeg vil bare sikre mig at det er DET som er galt, hvis der er andet der kan være i vejen så vil jeg skifte det i sammen omgang.

Og geartromlen bliver naturligvis også skiftet, så den kan også godt få gearet til at hoppe ud, selvom den sagtens kan holde den i gear så længe man kører med middel gas ??

• #5   5. mar 2014 Og nej har desværre ikk QS.

• #6   5. mar 2014 Mirza.. Mener at huske fra den gang den blev brugt i BSB, at der er et engelsk firma, der laver undercut gearhjul..Det løser problemet

• #8   5. mar 2014 Det er fanme smart, det må også være sådan de nyere gearkasser er designet ?

Jeg prøver lige og se om jeg kan finde nogle steder på nettet der sælger undercut gearhjul.. men de koster nok kassen smiley

• #9   5. mar 2014 Er skiftegaffel blevet skiftet? De har det vist med at blive skæve på en r1'er.

• #10   5. mar 2014 De blev skæve ved sidste gearkasserenovering, men denne gang er der ingen fejl..

• Fanta H
    Fanta H Tilmeldt:
    apr 2007

Følger: 4 Følgere: 11 Svar: 1.408
    #11   5. mar 2014 Husk lige at skifte skiftegaflen også, den bliver både slidt og skæv, når tandhjulene glider fra hinanden,
    EB slib i randers kan slibe indgrebene op, så de bliver bedre end nye, fordi han sliber dem lidt skrå, så den selv glider ind og holder sig fast i gearet,
    og ingen tvivl om at dine indgreb er meget slidte.

• #12   5. mar 2014 Som Fanta skriver, kan du med fordel slibe dem skrå, så 'jo mere træk - jo mere vil den gå i indgreb' og ikke modsat, glide fra hinanden. Det er redningen. Har selv lavet det på en RF900 som efter en voldsom opboring havde lignende problemer.

• #13   5. mar 2014 Tak for det.. det er jo perfekt hvis de kan klare den opgave, sliber han både indgrebene og hullet ?

Men det kan jeg jo lige prøve at høre dem ad om.

• #14   5. mar 2014 Nogle skifter gear med kobling ved nedgearing..... Andre skifter gearkasse ;-)..
    Efter hvad jeg fandt ud af på det store www, da jeg baksede med det gamle lårt, var at der en "Konstruktionsfejl" på de tidligere modeller i de indgreb. De burde dog være rettet oppe i den årgang så de holdt bedre.
    Bare for sjov skyld tog du billeder af dem da I havde dem ude første gang?? Altså er det sket på kun de par løb eller var det lidt galt inden ??

• #16   5. mar 2014 Haha Christian you got me, det var dog super tilfredstillende at bremse ned med venstre fra 200kmt på langsiden.

Nej, eler jo har billeder fra første gang, men ikke af det område, så om slidet er blevet større kan jeg ikk sige, men tror jeg vælger at slibe de gamle indgreb hvis det kan svare sig

• Fanta H
    Fanta H Tilmeldt:
    apr 2007

#17   6. mar 2014 Det koster ca. 300 pr. tandhjul, men giv ham et kald, om han kan slibe hunnerne,
    kommer nok an på hvor dybe hullerne er.

• #18   6. mar 2014 Har skrevet med ham, ringer til ham i dag smiley

Mange tak folkens !

• #19   13. mar 2014 Så er gearkasse sendt til eb slib i randers, glæder mig til at afprøve det færdige resultat. Han skal slibe alle gear.

• #20   14. mar 2014 Hva løber sådan en omgang så op i?

• #21   14. mar 2014 omkring 2000kr for alle gear på begge aksler.. billigt ifht hvad man tænker hvad bare 2 tandhjul koster..

• Fanta H
    Fanta H Tilmeldt:
    apr 2007

#22   14. mar 2014 Fint men husk nu en ny skiftegaffel eller få den rettet, ellers er det andet spildt.

• #23   14. mar 2014 Jep. Og ny gear tromle

Kommentér på:
Yamaha R1. hopper ud af 2. gear (BILLEDER)

Annonce