4.115 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
35 Svar
film om kontra styring? film om kontra styring?
Hej bikers !
Jeg så en film om kontra styring hvor han havde en slags måler på styret som viste hvor meget han drejede fx til højre med styret og så kunne man se at han faktisk drejer til venstre
er ved at prøve at forklare min far det men han forstår det ikke rigtig så tænkte at filmen kunne forklare ham det
håber en af jer ved hvor den ligger.. har søgt google og youtube tynd uden held desværre..
0 synes godt om
dec 2013
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 28 Svar: 415
Eller
https://www.youtube.com/watch?v=4PbmXxwKbmA
jun 2008
Følger: 32 Følgere: 29 MC-er: 4 Emner: 79 Svar: 701
det er ikke den video men en hvor de gør det samme det er dog meget tydeligere at se at han drejer styret modsat
aug 2013
Følger: 10 Følgere: 13 MC-er: 4 Emner: 3 Svar: 420
ved ca 5:50 er cyklen du skriver om
http://youtu.be/Vr-Wqs37Ug4
jun 2008
aug 2013
Følger: 10 Følgere: 13 MC-er: 4 Emner: 3 Svar: 420
jun 2012
Følger: 6 Følgere: 8 MC-er: 3 Emner: 89 Svar: 1.113
Hehe jeg forstod det sku heller ikke lige i starten.. de første 2 timer i kravlegården, tro jeg faktisk ikke tro det lykkes mig at lave en seriøs kontrastyring
aug 2009
Følger: 31 Følgere: 30 MC-er: 4 Emner: 386 Svar: 2.292
aug 2008
Følger: 16 Følgere: 17 MC-er: 2 Emner: 124 Svar: 4.279
Simon her gør det også godt når han forklare den hurtigste vej rundt på banen http://www.motovudu.com/
jun 2008
jeg synes det super sjovt at øve sådan noget og bare komme længere og længere ned i rundkørselserne og sving
Men prøver at forklare min far Hvordan det fungerer men da han ikke kører mc så har han lidt svær ved at forstå det
aug 2008
Følger: 16 Følgere: 17 MC-er: 2 Emner: 124 Svar: 4.279
jul 2007
Følger: 42 Følgere: 42 MC-er: 6 Emner: 30 Svar: 299
Sæt Daddy op på trædecyklen, be' ham køre lige ud med opret kørestilling ned ad en vej med fx 20 km/t.
Be' ham så skubbe lidt på højre styrgreb (eller trække lidt i venstre...). Hvis han så tror, at han drejer til venstre, ja, så er han "in for a surprise"...!!
:9
jun 2008
feb 2008
Følger: 12 Følgere: 11 Emner: 45 Svar: 398
Synes ikke de videoer har noget med det at gøre??
dec 2013
De har også fjernet kontrastyring fra den praktiske køreprøve, hvilket godt kan have noget at gøre med at det er noget forvirrende skidt og ingen har helt styr på hvad det er.
jun 2008
Det jo noget man gør hele tiden uden lige at tænke over det. .
jun 2012
Jeg øver også lidt kontrastyring når der kommer kloakdækseler.. også hvis der kommer flere efter hinanden..men kun hvis der ellers er plads til det og de modkørende ikke er for tæt på. jeg har også et par gange oplevet at der faktisk virker når man har brug for det. hvor jeg laver en forbikørsel og bilen jeg er ved at overhale ikke hadet set mig og trækker ud til venstre og den 2 gange var en bildør der blev åbnet
Jens.
Har de fjernet det fra prøven? det er da noget pjat! jeg er fandme glad for at jeg har lært det! og når jeg får penge til det, så vil jeg ha et kursus på feks Mestersvinger for at lære noget mere
Men synes det er meget sjovt, at jeg har snakket med nogle der har taget mc kort tilbage i 90'erne. ikke noget de har hørt om da de tog deres mckort og de fatter ikke en skid når man nævner ordet kontrastyring og de vil nærmest ikke høre om det.... de tro sku næsten man er idiot hvis man prøver at vise dem hvad det handler om ude på vejen for at få dem til at forstår det
dec 2013
jan 2004
Følger: 14 Følgere: 17 MC-er: 4 Emner: 38 Svar: 1.206
jun 2012
Så lad os siger bedre til det... jeg tro på at man altid blive lidt bedre til det til man laver
okt 2013
Følger: 2 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 12 Svar: 1.295
Der hvor jeg tog det, blev der lagt ret meget vægt på at træne det stort set hver gang vi var af sted.
Nej, man kan ikke styre en cykel uden at kontrastyre, men derfra og til at være opmærksom på hvad det egentligt er man går - der er et stykke vej. I mine øjne er det netop det stykke vej der gør forskellen når der skal reageres hurtigt.
okt 2013
Følger: 5 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 102
dec 2007
Følger: 8 Følgere: 9 MC-er: 4 Emner: 5 Svar: 396
jul 2007
Jow, det er såmænd rigtigt, at man ikke kan foretage eet eneste sving på en mc uden at kontrastyre i indledningsfasen af svinget. (Det er i hvert fald f#cking svært, som også Keith Code's "No B S Bike" med fastsvejset styr meget godt illustrerer i videoen ovenfor...!!). (OBS! Vælg selv her, om B S betyder Body Steering, Bull Shit eller begge dele...!).
Men derfra og så til at sige, at det behøver man ikke lære eller øve, for det gør man jo allerede, ja, der er altså langt. Rigtig, rigtig langt endda. Det er faktisk en temmelig ignorant holdning. Mildest talt.
Jeg har deltaget i mange forskellige kurser (Mestersvingerkurser, DMCs kurser, FDM/MCTCs kurser mv.), jeg har læst og genlæst og genlæst igen diverse bøger og artikler om køreteknik, har øvet mig til hudløshed, så snart der bød sig en lejlighed (og det gør der i øvrigt HVER gang, jeg er ude at køre..), har kørt et par hundrede tusinde km på mc med god hastighed og helst med et sving pr max et par hundrede meter i gn.snit (ellers bliver det jo f#cking trucker-kedeligt...!), har kørt et større antal banedage samt op mod 50.000 km på bjerg- og pasveje, og jeg kan da sagtens blive meget bedre til at beherske kontrastyringen endnu. Meget bedre faktisk.
Hvis man ikke mener, at konstrastyring skal læres og/eller forstås, øves, praktiseres, trænes og øves igen, ja, så er man temmelig sikkert ikke særlig skrap til at håndtere sin mc og måske også temmelig usikker for sig selv og sine omgivelser.
Jeg har set MASSER af kursister (inklusive adskillige mc-kørelærere på efteruddannelse), som ikke havde begreb skabt om, hvad kontrastyring var, og hvordan man skulle praktisere det. Og de kunne da sagtens komme sådan nogenlunde semi-fornuftigt igennem de fleste kurver, men de kunne ikke magte/håndtere øjeblikkeligt opstående nødsituationer, hvor det var nødvendigt med en swift, hurtig, elegant og effektiv kontrastyring for at foretage fx et retningsskift eller en undvige- eller en dobbelt undvigemanøvre.
Og når hastigheden bit-by-bit blev højere på banen, ja, så kunne man såmænd også sagtens se, at de heller ikke magtede den for motorcyklen-kørslen så elementære kontrastyringsteknik i de almindelige, helt forudsigelige sving - hverken ved indstyring i svingene, ved nødvendige korrektioner undervejs gennem svingene eller (i de tilfælde, hvor det kan blive nødvendigt...) ved opretning ud af svingene.
Der er altså FANDEN TIL FORSKEL på at bruge kontrastyring ubevidst (for det gør enhver, der fører et eet-spors-køretøj jo) og så til at forstå principperne i det, at øve-øve-og-øve sig (og øve sig igen...!) og bringe det BEVIDST i anvendelse for (forhåbentlig...) hen ad vejen at komme til at mestre det fuldstændigt.
Forskellen kan i nogle tilfælde (desværre) måles i liv eller død.
Men meget mere grundlæggende end det (heldigvis da...!!), så giver det fantastisk meget mere kontrol over cyklen og de linier, den trækker i landskabet, meget hurtigere omsætning fra tanke til handling, laaaangt større køreglæde, voldsomt meget højere hastigheder på torsdagsaftensturen sammen med rødderne "hjemme i baghaven" - og det hele kombineret med et enormt øget overskud og en ditto sikkerhed.
So, drenge, what's not to like?!
Så til de af jer, der ikke allerede arbejder med disse ting aktivt, HVER gang I er ude at køre, og som ikke deltager i dygtiggørende kurser mv., ja dér vil jeg bare sige...:
Kan I SÅ komme i gang!!
Om I vælger det ene eller det andet kursus, eller det ene eller den anden kursusudbyder er nok ikke så afgørende endda, bare I kommer i gang.
Men hvis jeg skulle gøre det hele om igen, så ville jeg starte med DMC/bronze og derefter hoppe over på FDM/MCTCs kurser og så til sidst krydre med SVSKs Mestersvinger, før jeg hopper ombord på deciderede track days.
Men det' jo bare mig.
Og hvis I mangler mere teoretisk input til at starte ud med (eller til at ligge og nørde med om aftenen hjemme under dynen), så investér fx i Keith Code's A Twist of the Wrist-bøger og/eller gennemkig tyske Motorrads mange seriøse og lærerige artikler om køreteknik. Eller gerne begge dele og mere til.
Og til de af jer, der mener, at alt dét der behøver I s'gu ikke, for I kører allerede forbandet godt, så... ...nå glem det bare, spildte ord på Balle-Lars, anyway...!
Men pudsigt nok så træner og øver verdens allerbedste mc-ryttere (the likes of e.g. Márquez, Rossi, Lorenzo, Pedrosa og McGuinness, Dunlop-brødrene og Guy Martin m.fl. de der ting HVER DAG - og de dygtigste og mest succesfulde af dem, ja, de har såmænd trænere, instruktører og coaches på mv.
Skægt ikke?
Tænk lige over dét!
...og tænk også over, hvorfor Messi, Ronaldo, Wozniacki, Mikkel Hansen, Tiger Woods, Kevin Magnussen og dén slax folk dér også øver sig og træner dag ud og dag ind og har trænere, coaches og instruktører på....
Ha' en forrygende sæson!
Over & out.
Jeg har nemlig ikke mere tid, skal ud at øve kontrastyring og mc-kontrol.
jul 2013
Følger: 14 Følgere: 10 MC-er: 2 Emner: 25 Svar: 553
dec 2013
Og bare lige for at slå det fast: Kontrastyring er defineret således:
Countersteering is the technique used by single-track vehicle operators, such as cyclists and motorcyclists, to initiate a turn toward a given direction by momentarily steering counter to the desired direction ("steer left to turn right"). A more accurate term is deliberate countersteering when employed by a rider, though it is often shortened to just countersteering. To negotiate a turn successfully, the combined center of mass of the rider and the single-track vehicle must first be leaned in the direction of the turn, and steering briefly in the opposite direction causes that lean.
Og om man behøver at "lære kontrastyring" - så er det naturligvis forkert at sige at man ikke behøver at "lære det" (da hvis man ikke kan kontrastyre kan man ikke svinge). Jeg var bare overbevist om at folk selv kunne formå at forstå at det jeg mente er at det ikke er nødvendigt at lære at kontrastyre seperat når man allerede kan "svinge" - da man _altid_ kontrastyrer når man svinger med over 25 km/t.
Det siger vel lidt sig selv at man altid kan blive bedre til at svinge (altså, at kontrastyre).
okt 2004
Følger: 80 Følgere: 64 MC-er: 7 Emner: 45 Svar: 848
jul 2007
feb 2013
Følger: 5 Følgere: 31 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 2.032
Ved ikke hvor mange af jer andre der rammer hovedet på sømmet men Jens du gør satme
Tyngdepunktet må være inderst i et sving.
Ved lave hastigheder kan man bare strække benet til den side man vil dreje
Og så kan man vende forhjulet den vej uden at man vælter om på den anden side (HIGHSIDER :D)
jul 2007
I rest my case.
So long & goodbye. Jeg er væk fra denne tråd.
okt 2004
Følger: 80 Følgere: 64 MC-er: 7 Emner: 45 Svar: 848
dec 2004
Følger: 2 Følgere: 23 MC-er: 1 Annoncer: 1 Emner: 9 Svar: 785
Det er noget sludder du disker op med om at kontrastyringen er fjernet fra køreprøven.
Læs kravene til prøven her:
https://www.politi.dk/NR/rdonlyres/2B633D31-9225-4F0C-A594-A21A15A25A1C/0/RTLBGBilag10vers1213.pdf
Se specielt ang øvelse 5.
Det der skete i 2013 var at øvelse 5 med dobbelt undvigemanøvre ikke kunne udføres med A1 maskinerne da de ikke kunne nå op i fart på den strækning der var til rådighed for acceleration.
Derfor ændredes øvelse 5 til den der er vist i linken. Da opstillingen til den nye øvelse 5 er en del kortere end til den gamle blev accelerationsstrækningen længere så også A1 maskinerne kunne komme op på passende fart.
Så sent som i sidste uge så jeg en elev der ikke kom på vej til prøven bla fordi hun ikke kunne kontrastyre .
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 136 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
En ting, der er tydeligt at se, at at næsten alle børn, der har haft løbecykler lærer at køre tohlulere meget lettere og tidligere end børn, der har kørt med støttehjul.!
jun 2012
Ja før jeg begyndte på mit MC kort tro jeg da aldrig at jeg har hørt ordet "kontrastyringe" hehe og det er selv om jeg har kørt rundt på en scooter i 12 år inden jeg får nosset mig sammen til at tag et mc kort, har jeg aldrig hørt nogle snakke om det, så du har helt ret i det!!
mar 2006
Følger: 28 Følgere: 30 MC-er: 2 Emner: 42 Svar: 500
dec 2012
Følger: 1 MC-er: 2 Emner: 3 Svar: 63
https://www.youtube.com/watch?v=nlc1bGPTR3c
Mikael
film om kontra styring?