4.115 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 35 Svar

film om kontra styring? film om kontra styring?

Hej bikers !
Jeg så en film om kontra styring hvor han havde en slags måler på styret som viste hvor meget han drejede fx til højre med styret og så kunne man se at han faktisk drejer til venstre smiley

er ved at prøve at forklare min far det men han forstår det ikke rigtig så tænkte at filmen kunne forklare ham det smiley
håber en af jer ved hvor den ligger.. har søgt google og youtube tynd uden held desværre..


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Hjælpe til 16 fjedre i trampolin 500 kr.
  • Hang TV 600 kr.
  • Hænge TV op på væg og sætte til (har kun el-ledning) 500 kr.
  • Vi har en lampe med lyd dæmper funktion, der ikke helt virker 500 kr.
  • Nedtagning af lamper 2.000 kr.
  • Udskiftning af ventil på vandrør til opvaskemaskine 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  film om kontra styring?
  • #2   21. maj 2014 faktisk nummer 2 film du linker til hvor der er en skala hvor man kan se det..
    det er ikke den video men en hvor de gør det samme det er dog meget tydeligere at se at han drejer styret modsat smiley


  • #3   21. maj 2014 Twist of the wrist II
    ved ca 5:50 er cyklen du skriver om
    http://youtu.be/Vr-Wqs37Ug4


  • #4   21. maj 2014 hehe det er den samme film smiley men tak for hjælpen alligevel.. håber han kan se det lidt der og forstå det smiley

  • #5   21. maj 2014 Damm, havde ikke lige set jens' link.

  • #6   21. maj 2014 Maptis

    Hehe jeg forstod det sku heller ikke lige i starten.. de første 2 timer i kravlegården, tro jeg faktisk ikke tro det lykkes mig at lave en seriøs kontrastyring smiley men kom dog uden om de skide kejler alligevel smiley det kom først en dag, da vi var på hjem fra en køretime ude på amager, hvor kørelæreren siger i radioen at vi skal øve kontrastyring på det lange stykke ude på kløvermarksvej ud mod City Banen... med de 50 km. og tænker nu skal fandme være og første gang jeg så prøver at lave den til venstre gik det op fandme op for mig hvad kontrastyring går ud på.. som lyn fra en klar himmel smiley troet faktisk at jeg skulle ryge på røven hehe smiley


  • #7   21. maj 2014 Twist of the wrist 1 i den lange version. Der køre de rundt med skala på tanken.

  • #8   21. maj 2014 Har aldrig fattet det der, jeg er fra landet og kører læren sagde bare, kom så køre vi, har aldrig tænkt over det, bare gjort det.

    Simon her gør det også godt når han forklare den hurtigste vej rundt på banen http://www.motovudu.com/


  • #9   21. maj 2014 Jeg øver sommetider kontra styring da det også hjælper med at ligge motorcyklen lidt mere ned..
    jeg synes det super sjovt at øve sådan noget og bare komme længere og længere ned i rundkørselserne og sving smiley har også kørt mc i 4 år nu smiley

    Men prøver at forklare min far Hvordan det fungerer men da han ikke kører mc så har han lidt svær ved at forstå det smiley


  • #10   21. maj 2014 Hjælper? Det er sådan du styrer en mc i fart, og jo det virker umiddelbart ikke logisk da han jo på træde cyklen i moderat tempo drejer den vej han skal.

  • #11   21. maj 2014 Hej Maptis,

    Sæt Daddy op på trædecyklen, be' ham køre lige ud med opret kørestilling ned ad en vej med fx 20 km/t.

    Be' ham så skubbe lidt på højre styrgreb (eller trække lidt i venstre...). Hvis han så tror, at han drejer til venstre, ja, så er han "in for a surprise"...!!

    :9


  • #12   21. maj 2014 Hehe ja han må nok op på jern hesten smiley

  • #13   21. maj 2014 Er kontrastyring ikke det vi lærte, da vi tog kørekort? Altså at komme udenom en forhindring. Som nok var det mest skræmmende for os alle..

    Synes ikke de videoer har noget med det at gøre??


  • #14   21. maj 2014 Kontrastyring er bare den måde man styrer en motorcykel på - du kan ikke styre den uden kontrastyring hvis den er i fart, som den første video illustrerer.

    De har også fjernet kontrastyring fra den praktiske køreprøve, hvilket godt kan have noget at gøre med at det er noget forvirrende skidt og ingen har helt styr på hvad det er.


  • #15   21. maj 2014 Forstår heller ikke at folk kan undgå at vide hvad det er og så dem der siger de ikke kan finde ud af det?

    Det jo noget man gør hele tiden uden lige at tænke over det. . smiley


  • #16   22. maj 2014 Maptis

    Jeg øver også lidt kontrastyring når der kommer kloakdækseler.. også hvis der kommer flere efter hinanden..men kun hvis der ellers er plads til det og de modkørende ikke er for tæt på. jeg har også et par gange oplevet at der faktisk virker når man har brug for det. hvor jeg laver en forbikørsel og bilen jeg er ved at overhale ikke hadet set mig og trækker ud til venstre og den 2 gange var en bildør der blev åbnet smiley fedt at man kan se det virker. men hadet jeg ikke hørt om kontrastyring da jeg tager mit kort i 2012 hadet jeg da heller ikke vist hvad det betyder. men i dag er jeg jo slet ikke om tvivl om hvor vigtigt det er at man lære det

    Jens.

    Har de fjernet det fra prøven? det er da noget pjat! jeg er fandme glad for at jeg har lært det! og når jeg får penge til det, så vil jeg ha et kursus på feks Mestersvinger for at lære noget mere smiley

    Men synes det er meget sjovt, at jeg har snakket med nogle der har taget mc kort tilbage i 90'erne. ikke noget de har hørt om da de tog deres mckort og de fatter ikke en skid når man nævner ordet kontrastyring og de vil nærmest ikke høre om det.... de tro sku næsten man er idiot hvis man prøver at vise dem hvad det handler om ude på vejen for at få dem til at forstår det smiley smiley smiley hehe det forstår jeg ikke helt??


  • #17   22. maj 2014 Lære det? Man kan ikke køre motorcykel uden at kunne kontrastyre; hver eneste gang du drejer når du er ude og køre kontrastyrer du.

  • #18   22. maj 2014 Op på trædecykel eller mc og så prøv at styre med én hånd. Altså fjern venstre hånd helt fra styret. Hvis man ikke forstår det derefter, så er man fortabt smiley

  • #19   22. maj 2014 Jens

    Så lad os siger bedre til det... jeg tro på at man altid blive lidt bedre til det til man laver smiley så er det lige meget om man har kørt i 2 år eller 20 år så lære man stadig et eller andet. men sådan sådan er det jo med alt her i livet!


  • #20   22. maj 2014 #14: Det er ikke fjernet fra prøven (medmindre den er rettet siden oktober/november sidste år).

    Der hvor jeg tog det, blev der lagt ret meget vægt på at træne det stort set hver gang vi var af sted.

    Nej, man kan ikke styre en cykel uden at kontrastyre, men derfra og til at være opmærksom på hvad det egentligt er man går - der er et stykke vej. I mine øjne er det netop det stykke vej der gør forskellen når der skal reageres hurtigt.


  • #21   22. maj 2014 Enig med Jacob Ask - I november 2013 var kontrastyring stadig en del af den praktiske prøve da jeg tog kortet i Kæbenhavn/Kastrup.

  • #22   22. maj 2014 Det var det også da konen fik kortet for knap 14 dage siden, så jo det er stadig med smiley

  • #23   22. maj 2014 Kontrastyring...

    Jow, det er såmænd rigtigt, at man ikke kan foretage eet eneste sving på en mc uden at kontrastyre i indledningsfasen af svinget. (Det er i hvert fald f#cking svært, som også Keith Code's "No B S Bike" med fastsvejset styr meget godt illustrerer i videoen ovenfor...!!). (OBS! Vælg selv her, om B S betyder Body Steering, Bull Shit eller begge dele...!).

    Men derfra og så til at sige, at det behøver man ikke lære eller øve, for det gør man jo allerede, ja, der er altså langt. Rigtig, rigtig langt endda. Det er faktisk en temmelig ignorant holdning. Mildest talt.

    Jeg har deltaget i mange forskellige kurser (Mestersvingerkurser, DMCs kurser, FDM/MCTCs kurser mv.), jeg har læst og genlæst og genlæst igen diverse bøger og artikler om køreteknik, har øvet mig til hudløshed, så snart der bød sig en lejlighed (og det gør der i øvrigt HVER gang, jeg er ude at køre..), har kørt et par hundrede tusinde km på mc med god hastighed og helst med et sving pr max et par hundrede meter i gn.snit (ellers bliver det jo f#cking trucker-kedeligt...!), har kørt et større antal banedage samt op mod 50.000 km på bjerg- og pasveje, og jeg kan da sagtens blive meget bedre til at beherske kontrastyringen endnu. Meget bedre faktisk.

    Hvis man ikke mener, at konstrastyring skal læres og/eller forstås, øves, praktiseres, trænes og øves igen, ja, så er man temmelig sikkert ikke særlig skrap til at håndtere sin mc og måske også temmelig usikker for sig selv og sine omgivelser.

    Jeg har set MASSER af kursister (inklusive adskillige mc-kørelærere på efteruddannelse), som ikke havde begreb skabt om, hvad kontrastyring var, og hvordan man skulle praktisere det. Og de kunne da sagtens komme sådan nogenlunde semi-fornuftigt igennem de fleste kurver, men de kunne ikke magte/håndtere øjeblikkeligt opstående nødsituationer, hvor det var nødvendigt med en swift, hurtig, elegant og effektiv kontrastyring for at foretage fx et retningsskift eller en undvige- eller en dobbelt undvigemanøvre.

    Og når hastigheden bit-by-bit blev højere på banen, ja, så kunne man såmænd også sagtens se, at de heller ikke magtede den for motorcyklen-kørslen så elementære kontrastyringsteknik i de almindelige, helt forudsigelige sving - hverken ved indstyring i svingene, ved nødvendige korrektioner undervejs gennem svingene eller (i de tilfælde, hvor det kan blive nødvendigt...) ved opretning ud af svingene.

    Der er altså FANDEN TIL FORSKEL på at bruge kontrastyring ubevidst (for det gør enhver, der fører et eet-spors-køretøj jo) og så til at forstå principperne i det, at øve-øve-og-øve sig (og øve sig igen...!) og bringe det BEVIDST i anvendelse for (forhåbentlig...) hen ad vejen at komme til at mestre det fuldstændigt.

    Forskellen kan i nogle tilfælde (desværre) måles i liv eller død.

    Men meget mere grundlæggende end det (heldigvis da...!!), så giver det fantastisk meget mere kontrol over cyklen og de linier, den trækker i landskabet, meget hurtigere omsætning fra tanke til handling, laaaangt større køreglæde, voldsomt meget højere hastigheder på torsdagsaftensturen sammen med rødderne "hjemme i baghaven" - og det hele kombineret med et enormt øget overskud og en ditto sikkerhed.

    So, drenge, what's not to like?!

    Så til de af jer, der ikke allerede arbejder med disse ting aktivt, HVER gang I er ude at køre, og som ikke deltager i dygtiggørende kurser mv., ja dér vil jeg bare sige...:

    Kan I SÅ komme i gang!!

    Om I vælger det ene eller det andet kursus, eller det ene eller den anden kursusudbyder er nok ikke så afgørende endda, bare I kommer i gang.

    Men hvis jeg skulle gøre det hele om igen, så ville jeg starte med DMC/bronze og derefter hoppe over på FDM/MCTCs kurser og så til sidst krydre med SVSKs Mestersvinger, før jeg hopper ombord på deciderede track days.

    Men det' jo bare mig.

    Og hvis I mangler mere teoretisk input til at starte ud med (eller til at ligge og nørde med om aftenen hjemme under dynen), så investér fx i Keith Code's A Twist of the Wrist-bøger og/eller gennemkig tyske Motorrads mange seriøse og lærerige artikler om køreteknik. Eller gerne begge dele og mere til.

    Og til de af jer, der mener, at alt dét der behøver I s'gu ikke, for I kører allerede forbandet godt, så... ...nå glem det bare, spildte ord på Balle-Lars, anyway...!

    Men pudsigt nok så træner og øver verdens allerbedste mc-ryttere (the likes of e.g. Márquez, Rossi, Lorenzo, Pedrosa og McGuinness, Dunlop-brødrene og Guy Martin m.fl. de der ting HVER DAG - og de dygtigste og mest succesfulde af dem, ja, de har såmænd trænere, instruktører og coaches på mv.

    Skægt ikke?

    Tænk lige over dét!

    ...og tænk også over, hvorfor Messi, Ronaldo, Wozniacki, Mikkel Hansen, Tiger Woods, Kevin Magnussen og dén slax folk dér også øver sig og træner dag ud og dag ind og har trænere, coaches og instruktører på....

    Ha' en forrygende sæson!

    Over & out.

    Jeg har nemlig ikke mere tid, skal ud at øve kontrastyring og mc-kontrol.


  • #24   22. maj 2014 smiley *popcorn* guldkorn

  • #25   22. maj 2014 Undvigemanøvre ved hjælp af kontrastyrings-øvelsen blev fjernet i slutningen af mc-sæsonen sidste år.

    Og bare lige for at slå det fast: Kontrastyring er defineret således:
    Countersteering is the technique used by single-track vehicle operators, such as cyclists and motorcyclists, to initiate a turn toward a given direction by momentarily steering counter to the desired direction ("steer left to turn right"). A more accurate term is deliberate countersteering when employed by a rider, though it is often shortened to just countersteering. To negotiate a turn successfully, the combined center of mass of the rider and the single-track vehicle must first be leaned in the direction of the turn, and steering briefly in the opposite direction causes that lean.

    Og om man behøver at "lære kontrastyring" - så er det naturligvis forkert at sige at man ikke behøver at "lære det" (da hvis man ikke kan kontrastyre kan man ikke svinge). Jeg var bare overbevist om at folk selv kunne formå at forstå at det jeg mente er at det ikke er nødvendigt at lære at kontrastyre seperat når man allerede kan "svinge" - da man _altid_ kontrastyrer når man svinger med over 25 km/t.
    Det siger vel lidt sig selv at man altid kan blive bedre til at svinge (altså, at kontrastyre).


  • #26   22. maj 2014 Det er rigtigt hvad #23 siger! smiley

  • #27   22. maj 2014 Haha!, Olle P Yams' R, du må gerne komme med på en af mine tirsdagsture en dag...!

    smiley


  • #28   22. maj 2014 Præcis Jens fra Greve

    Ved ikke hvor mange af jer andre der rammer hovedet på sømmet men Jens du gør satme


    Tyngdepunktet må være inderst i et sving.


    Ved lave hastigheder kan man bare strække benet til den side man vil dreje

    Og så kan man vende forhjulet den vej uden at man vælter om på den anden side (HIGHSIDER :D)


  • #29   22. maj 2014 Jamen, herreste jemini dog...

    I rest my case.

    So long & goodbye. Jeg er væk fra denne tråd.


  • #31   22. maj 2014 # 27, glæder mig allerede! smiley

  • #33   23. maj 2014 Jens [Greve]:

    Det er noget sludder du disker op med om at kontrastyringen er fjernet fra køreprøven.

    Læs kravene til prøven her:

    https://www.politi.dk/NR/rdonlyres/2B633D31-9225-4F0C-A594-A21A15A25A1C/0/RTLBGBilag10vers1213.pdf

    Se specielt ang øvelse 5.

    Det der skete i 2013 var at øvelse 5 med dobbelt undvigemanøvre ikke kunne udføres med A1 maskinerne da de ikke kunne nå op i fart på den strækning der var til rådighed for acceleration.

    Derfor ændredes øvelse 5 til den der er vist i linken. Da opstillingen til den nye øvelse 5 er en del kortere end til den gamle blev accelerationsstrækningen længere så også A1 maskinerne kunne komme op på passende fart.

    Så sent som i sidste uge så jeg en elev der ikke kom på vej til prøven bla fordi hun ikke kunne kontrastyre .


  • #34   23. maj 2014 Der er ufatteligt mange mennesker der slet ikke ved det her, men bare gør det!!!!

    En ting, der er tydeligt at se, at at næsten alle børn, der har haft løbecykler lærer at køre tohlulere meget lettere og tidligere end børn, der har kørt med støttehjul.!


  • #35   23. maj 2014 Knud.

    Ja før jeg begyndte på mit MC kort tro jeg da aldrig at jeg har hørt ordet "kontrastyringe" hehe og det er selv om jeg har kørt rundt på en scooter i 12 år inden jeg får nosset mig sammen til at tag et mc kort, har jeg aldrig hørt nogle snakke om det, så du har helt ret i det!! smiley smiley men måske jeg har hørt ordet da jeg i 1980 tog knallertkørekort smiley hvor man jo også skulle lave noget undvigemanøvre uden om kegler... men det har jeg da så glemt alt om hehe


  • #36   24. maj 2014 Kontrastyring - det er først fedt når baghjulet kører hurtigere end forhjulet.... smiley

  • #37   25. maj 2014 Jeg så denne og synes den forklarer det fint, jeg forstår det smiley
    https://www.youtube.com/watch?v=nlc1bGPTR3c

    Mikael


Kommentér på:
film om kontra styring?

Annonce