{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Mekaniker opgiver
  • #1   22. dec 2013 En rigtig mekaniker giver ALDRIG OP smiley

  • #2   22. dec 2013 En rigtig makaniker giver hellere opgaven videre til folk der har forstand på det specifikke område, i stedet for at spilde 20 timer på noget man ikke ved noget om.

    Og ja, selvfølgelig skal du betale noget af fejlsøgningen.


  • #4   22. dec 2013 Jesper - Jeg spurgte ikke om det er rimeligt at betale, jeg spurgte hvad der er rimelig betaling. lad os sige at han angiveligt har brugt 10 timer uden resultat er det rimeligt ?

  • #5   22. dec 2013 Kim G ... du må være en dejlig kunde he he........ mekanikeren : ja jeg kunde simpelthen ikke finde fejlen, men efter 2 dage ( a` 650 kr i timen = 5850 kr ) fandt jeg fejlen og skiftede indmaden i indsprøjtnings systemet samt du fik en ny boks og nye irdium rør, samt den er rullet ind, så alt ialt ca 27000 plus moms... men så kører den også.... Kim g : tusind tak her er dine penge hej hej...
    Eller mekaniker : ...... det kan jeg ikke klare, prøv en anden der har lidt mere forstand på dit mærke og model, det ville være for dyrt for dig hvis jeg skal bruge mange timer eller dage på at fejlfinde, undskyld... og de 1½ / 2 timer jeg har brugt nu, skal du ikke betale for.
    Det vil jeg kalde for service fra et værksted......


  • HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

    Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.550
    #6   22. dec 2013 @FR: Hvorfor ikke bare bruge den gode velkendte og afprøvede dialog? Både du og ham har nogle forventninger......få dem afstemt! F.eks. med følgende sætning: Nå! Nu skal du høre! Du har brugt en del timer på at fejlsøge, og nu opgiver du. Jeg skal finde en anden som kan løse opgaven. Hvad vil du mene er fair betaling for din tid?

    Mit vildeste gæt på hans svar vil være "intet til ganske få timer"... Såhhh... smiley


  • #7   22. dec 2013 Kim S: +1

    Han skal ikke have noget som helst. Måske en bog om 2-hjulede hvis han skal blive klogere eller et værktøjssæt fra fætter BR.


  • #9   22. dec 2013 GTR - det er også det der er sket -

  • #10   22. dec 2013 Hvis jeg skal lave noget på et køretøj og ikke kan finde fejlen efter rimelig tid, skal jeg ikke ha noget for det,..
    Men folk er jo forskellige på det område..


  • #11   22. dec 2013 ja smarte bemærkninger er der masser af, men i den virkelige verden, ser det anderledes ud ,der er alt ikke så ligetil ,der er flere mærke værksteder (biler) der har nye biler stående i flere måneder, hvor der har været alverdens teknikere , endog fra bilfabrikkerne på inden fejlen er fundet og udbedret så alting er ikke så bare ligetil, som det ser ud , og kloge hoveder er der nok af i sådanne sager som den der skrives om her. men der skal være ret og rimelighed i hver en sag ,men ingen arbejder gratis GØR I

  • HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

    Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.550
    #12   22. dec 2013 @FR: Og hvad var/er hans svar?

  • #14   22. dec 2013 svaret var en regning på omkring 6-7 timer

  • #16   22. dec 2013 den er permanent, jeg VED at han brugte meget tid på det. Anyway,. jeg betaler selvfølgelig, men skulle måske selv have grebet ind da han fortalte at han havde svært ved det. Jeg ser det fra begge sider, han skal jo leve, jeg har fået hans tid, men desværre ikke andet. Shit happens.

  • #17   22. dec 2013 Hvis man påtager sig en opgave, så skal man også kunne leverer varen.
    Så ingen vare, ingen penge.
    Men det er ikke alt man kan forudse, så jeg syntes det vil være ok at skulle betale et symbolsk beløb på max 2 timer. De andre timer, der må betegnes som lærepenge, må firmaet selv stå for.


  • #18   22. dec 2013 En sag skal altid høres og ses fra begge sider.. Men som den er udlagt her, ville jeg ikke betale 1kr.

    En god lærer er at formulerer sig hensigtsmæssigt når man kontakter værkstedet.

    Skift " gider du kigge på min bil" ud med " kan du reparere min bil"

    Mvh Brian


  • #19   22. dec 2013 tja hvis du har bedt ham forsætte ,efter de 1-2-3 timer så må du betale , hvis han bare har kørt på har han et problem . men hvad er /var problemet og på hvad ?

  • #21   22. dec 2013 dækskifter ; fejlen var Ikke periodisk , hvilket gør en stor forskel i min verden,

  • #22   22. dec 2013 HAN har brugt en dags penge, og så har han smidt håndklædet i ringen-

    det er vel OK!


  • #24   22. dec 2013 Dannie .Jeg ville blot høre den generelle principielle holdning, tak

  • #28   22. dec 2013 Jeg er sikkert på at han har brugt flere timer end han tager betaling for, derfor har jeg også betalt, Jeg vil ikke hænge nogen ud herinde. Som skrevet tidligere ville jeg blot høre den principielle holdning. Hvad der er i vejen og hvilken cylel det handler om ser jeg ikke som relevant. Tak for gode svar.

  • #30   22. dec 2013 Dette handlede ikke om en løsning på problemet. Læs hvad jeg skriver.

  • #32   22. dec 2013 Jeg vil stadig hårdnakket påstå at man ikke kan forlange penge for en opgave man har påtaget sig uden at evne at få den løst....

    Hvis fejlen var fundet, men den foreslåede reparation ikke ønskes af kunden, så får man selvfølgeligt penge for fejlsøgningen.

    Man er nød til at have rygrad til at erkende et nederlag, også når det koster en dagløn, jeg kan underholde meget længe om hvor dyrt den slags kan være i andre brancher.... 5k er peanuts i lærepenge smiley


  • #33   22. dec 2013 FR, mange af os herinde, har skruet på mange cykler. grunden til vi spørger, er ikke nødvendigvis for at hjælpe dig. MEN havde du nu svaret, at fejlen var, den ikke lader. ville vi alle sige, IKKE EN KRONE skal han have!

    Hvis du havde skrevet, at fejlen var at du følte, at bagsvingeren gav sig under ACC. ville vi nok alle sige, betal!

    Vi kender jo ikke dit niveu MEN vi er alle dødnysgerige, over hvilken fejl, der kan tage en pro 10 timer, _-----uDEN fejlsøgning er gennemført!

    SÅ det er for at tilfredsstille vores nysgerighed mest smiley

    10 timer, kan du snilt have en motor afmonteret, og total adskilt, på de fleste cykler. (og samlet, og genmonteret på en del lol)

    /Jesper


  • #34   22. dec 2013 Jeg havde ikke betalt en kr for det.. Man kan da ikke tage penge for et stykke arbejde som man ikke har udført. Det er da en risiko man løber som Håndværkere.

    Forstil jer det havde være sådan i andre brancher. ...


  • #35   22. dec 2013 Vvs'eren der ikke kan finde det sprungne rør, men godt lige vil have 10000,- for at brække gulvet op i stuen...............

    Eller elektrikeren der godt lige vil have 8000,- for ikke at kunne finde ud af hvorfor sikringen springer smiley


  • #36   22. dec 2013 Du går ind i en butik får tøj expedienten til finde en par bukser til dig, du finder ud ad de ikke passer og sidder dårlig og vælger derfor ikke kan købe men så skal du stadig betale for dem...

    Jeg har egentligt prøvet det flere gange på bar, diskotere og restauranter hvor man så bestilt noget og af den ene eller anden årsag ikke fået det man har bestilt så betaler man jo ikke for at det bytte til det rigtige ( efter lille diskusion )


  • #38   22. dec 2013 Nej det koster ikke penge det kan var måske også et dårligt exemple..

    Nej der er da ikke nogle der gider at arbejde gratis men kan man ikke løse opgaven kan man vel heller ikke forvente at få penge for det? Det er i min verden urimeligt.
    Man har jo i bund og grund ikke fået noget?


  • #40   22. dec 2013 Nej jeg ville heller ikke arbejde gratis men hvis man fejler i at løse opgaven?

  • #42   23. dec 2013 Jeg har snakket med mit Gud barn i dag: ingen finger ingen små kager. smiley smiley

  • #44   23. dec 2013 Ja det er der vidst noget om smiley

  • #46   23. dec 2013 Smider jeg noget til mekker og han ikke kan finde fejlen?. Så ved jeg personligt ikke rigtigt om jeg ville betale for det. Ligesom at jeg heller aldrig kunne finde på at opkræve folk penge for at fixe deres computer hvis at jeg ikke kan finde fejlen til at starte med.... eller fixe den.

  • #47   23. dec 2013 "Kan du skifte min ratstamme"?
    JA! (et par timer)

    De leverede brugte dele passer ikke ind i bilen, bil og donorbilen er begge udstyret med dele der ikke er originale/årgangsrigtige til bilen, hvem skal betale for ekstra tid til fornyet demontage af forkerte dele og fremskaffelse af korrekte dele?
    Samlet tid, 8 timer.


  • #48   23. dec 2013 Ved en fejlfinding må reparatøren sige hvad der er lavet og tage penge for det, den tid som er brugt på fejlsøgning, og dokumentere det vha en specificeret regning. Der er en fremgangsmåde der tager en given tid, vil sige max 2 timer, så må alle muligheder være gået igennem 2 gange, er der ikke konstateret nogen fejl, så må kunden kontaktes for aftale om hvad der videre skal foregå.
    Har mekkeren dele hjemme der kan skiftes for at se om det ændrer noget er jo en fordel, men må aftales med kunden.


  • #49   23. dec 2013 Skifter mekker dele som del i fejlsøgningen men som IKKE fixer problemet så vil jeg ikke betale for det, for så fejlede de jo faktisk ikke noget.

  • #53   23. dec 2013 91:

    Jeg er helt enig med dig. Jeg har selv prøvet at fejlsøge - endda på en af mig meget velkendt MC i over 6 timer inden jeg hittede miseren. Undervejs var jeg adskellige gange ved at smide det hele fra mig, men lige den cykel er der næppe nogen her i landet der kender bedre end jeg!

    Min gamle englænder står af samme grund hos en specialist. Den har et meget simpelt elnet, men nogen har gjort noget jeg bare ikke kan overskue, så jeg har i arrigskab kastet den efter en enfield specialist og bedt har gradere generatoren og og om nødvendigt skifte hele ledningsnettet


  • #55   23. dec 2013 Fanme godt, at der er nogle dygtige mennesker til smiley

    ....alle kan blive snydt!!!!!!


  • #57   23. dec 2013 Søren, det lyder ikke som om du ved ret meget om motorcykler, eller teknik generelt faktisk smiley

  • #58   23. dec 2013 @dækskifter.

    Du kommer ALDRIG til at røre noget jeg ejer !!!

    Så useriøse håndværkere kan hverken kunder eller branchen være tjent med !!

    Problematikken drejer sig ikke om hvorvidt der er tale om en motor samlet af et virvar af forskellige stumper, men om man som mekanikker kan lokalisere en konstant fejl, at det kan tage lidt tid og være besværgeligt er ikke et isue..... Da Mekanikkeren gav op, og gik fra den kan jeg godt lave til den kan jeg ikke lave for jeg aner ikke hvad der er galt smiley

    Som jeg læser problemstillingen, giver manden ikke op fordi hans løsnings forslag er alt for bekostelig... Han klør sig i nakken, ryster let på hovedet, kommer med en alen lang røverhistorie og rækker kunden en let reduceret regning.... Skammeligt!


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #59   23. dec 2013 Ja jeg har da en KTM motor stående Søren P lige kan kigge på så. Kæft jeg føler mig dum når jeg har været så længe om at lede efter fejlen og stadig ikke har fundet den. smiley

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #61   23. dec 2013 Jeg har al respekt for autoriserede mekanikere - og derfor overlader jeg f.eks gerne Merceren (Sprinter) til dem. De kan løse problemet på 0 komma dut og koster ikke alverden hverken i stumper eller arbejdsløn.

    Men lavtekniske ting som mine MC'er - dem fikser jeg selv. smiley

    Jeg er dog på INGEN måde enig med Søren P, selvom jeg sagtens kan forstå hans argument. Det er selvfølgelig også nemt at sige når man kun ejer en HD, som består af 15 bevægelige dele (som er lige store) og EN ledning... smiley


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #63   23. dec 2013 Det er en 525 RFS motor hvor starteren ikke kan trække den i gang når den er kold, men kun lige akkurat når den er varm.
    Auto snøfteren løfter udstødningsventilerne som den skal, og starteren er testet på en anden maskine og fungerer 100%, og min 450 starter (samme partnummer) kan ikke starte 525'eren - heller ikke med startkabler direkte på plus polen.
    Batteri og kabler / ledningsnet er 100% iorden (testet på en anden maskine og min 450)...
    Bruger man den manuelle snøfter, trækker den motoren rundt med god fart, men så snart man slipper den, stopper motoren med at rotere i stedet for at springe igang.
    Der er fin gnist hele tiden og alle stik er målt og testet - også med en 20watt prøvelampe - og tændrøret er nyt.
    Ladespolen smider de 14,3-4 volt den skal og kan sagtens lade batteriet helt op.
    Karburatoren er rengjort og grundjusteret og når maskinen først er i gang, kører den som en drøm og trækker som en hest.

    Den vil bare stort set aldrig trække den i gang med starteren.

    Kom så med de kloge ord...


  • #65   23. dec 2013 Sajmon

    hmm
    ligger fejlen ikke et sted i snøfteren, trods den ser ud til at fungerer . eller. ?


    mvh


  • #66   23. dec 2013 Søren som mekker og Bjarne på delene, garanteret milliard forretning opstår

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #67   23. dec 2013 Busa C - Så burde den manuelle jo gøre forskellen.

    Men nu er det over en time siden jeg postede fejlbeskrivelsen, og Søren har endnu ikke fundet fejlen, så han burde slå sig ned.... som noget andet... smiley


  • #68   24. dec 2013 Buggi VS Søren P
    0-1


  • #69   24. dec 2013 Iflg købeloven skal man ikke betale for noget der har 0-værdi. Så du skal ikke betale ham noget som helst!

  • #70   24. dec 2013 Sajmon - Krumtaps/plejllejer?

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #71   24. dec 2013 Fejler ingenting.

  • #72   24. dec 2013 #91,

    Afleverede jeg en bil/MC til mekaniker og jeg så fik beskeden at de ikke kunne lave den, jamen så har de ikke løst opgaven. Ikke løst opgave = ingen betaling, medmindre vi aftalte andet da jeg afleverede køretøjet. Gider da ikke betale for at du skal fejlfinde hvis du ikke kan finde fejlen??.

    Og der er da forskel på om du finder fejlen på 8 timer og en anden ville have fundet den på 1 ;). Derfor at jeg personligt aldrig ville kræve penge for at forsøge at fixe en computer hvis jeg ikke kan lave den på stedet og må give op. Eller endsige tager penge for fejlsøgningen som sådan da det faktisk er "undervisning" for tager det mig 8 timer at finde fejlen, ja så er det ikke en fejl jeg har haft arbejdet med før, og så har jeg jo rent faktisk lært noget og det skal kunden da ikke betale for :).

    Og ikke noget "til hinder" for at kunden så bare kommer med en anden nøgle og henter det du ikke vil udlevere på grund af tvist. Og mener faktisk at værksteder etc har pligt til at udlevere køretøjet hvis at der er tvist over regningen etc og man så må ordne det bagefter.

    #Johan P:

    Det er så også en del mekanikere der har deres arrogante holdning og mener at det er dem der har ret og slet ikke kunden. Havde på et tidspunkt kørt taxa i noget tid og i 3 samme biler, som alle havde den samme fejl. Kørte til forhandler med den og sagde til mekanikeren hvad fejlen var (for det var den samme som på de 2 andre, da bilen opførte sig 100% på samme måde). Men det ville mekanikeren ikke hører på overhovedet og da jeg kom og hentede den igen havde de skiftet lige det jeg egt havde fortalt dem, de havde bare brugt meget længere tid på at finde fejlen i stedet for at lytte til mig >.<


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #74   24. dec 2013 Søren P - Det er ikke starteren.
    En starter fra både en anden 525 og min 450 er prøvet uden brugbart resultat, også med startkabler på. Alle tre startere har samme partnummer, kan starte den anden 525 og min 450, men ikke 525'eren vi kæmper med.

    Men du er altså parat til at lade kunden bløde 2400 kroner + moms + porto for en ny starter uden at vide med sikkerhed om det løste problemet?

    Husk på at der for længst er brugt din ene time på at fejlfinde, bytte dele over fra 2 maskiner vi heldigvis havde stående, og fejlen er STADIG ikke fundet med sikkerhed.

    Sorry, men du har ikke levet op til dit løfte, og bør finde en anden branche. Det er dine egne ord...


  • #76   24. dec 2013 Sajmon:
    Jeg ville prøve med et tang amperemeter og måle hvor meget den trækker på et start forsøg.
    Det kunne være en dårlig stel eller en mekanisk defekt i motoren.
    Det er ikke din nye mc Sajmon?


  • #77   24. dec 2013 ups, søren P ,du finder aldrig arbejde i branchen igen smiley

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #79   24. dec 2013 Alt i ledningsnettet er testet med forbrug på.
    Alle stik og forbindelser er gået efter.
    Ledningsnet fra den anden cykel har været monteret.
    Ledningsnettet har været monteret på den anden og virker 10-4 der.
    Jeg har været igennem alt hvadikkeskriver og meget mere til.

    Hjalp ikke.

    Jeg skammer mig ikke, for jeg er ikke mekaniker og jeg påstår ikke at alt er "bare lige" og at alle fejl kan findes på under en time.
    Det kan de ikke - ikke engang på en maskine som vi er enige om, er ret simpel.


  • #80   24. dec 2013 du skal da bare have søren P til at lave den , sajmon, så er du kørende på et par timer smiley

  • #81   24. dec 2013 Så..
    Kan vi lade julefreden sænke sig..


    smiley :)

    mvh


  • #83   25. dec 2013 Kom forbi Bornholm, haha........

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #85   25. dec 2013 Så langt er jeg med.

    Men hvilket?


  • #90   26. dec 2013 Ok bud, here's my 2 cents. We know your battery is toast. But we know new things now. You said the battery was at 9 volts with the starter cranking. Stop right there. Now we have to test starter draw, or amps..We know the starter is making a funny noise. That right there is pointing to an issue. It should not be making weird noises if you have a good known battery hooked to it like your friends can am battery. If your starter is bad and is drawing excessive amperage that will make any good battery appear bad. The dealership needs to check amp draw on the starter. I don't know what ktm's spec is but if it comes with a 80amp battery stock I would say starter draw should be about half that. What I am trying to say is I think your starter is bad. You have 3 possible good batteries you have tried hooking to this starter and when its cold it does the same thing no matter what. The battery is no longer suspect. You dealer should have tested starter draw the second you replaced battery and still had issues. My starter never makes screeching noises when cold if the battery is properly charged and is known to be good. I am not dissing the jetting suggestions, just that if you put a jumper on the battery and it gives the starter enough juice to crank and start engine. Its NOT the jetting. It can't be if it runs fine once it cranks fast enough to start. Putting a 24v battery setup on it will not fix the problem in the long run. All that will do is melt the crap out of everything once the starter decides to really dead short. When a starter starts to fail it starts to draw more amps then what is normally needed to crank. This is how technicians find and replace faulty starters before they fail completely. My experience is if it acts up in cold temps the tolerences in starter are tight. Somethings wrong. It needs rebuilding or replacing IMO.

  • #91   26. dec 2013 Del regningen,,,,

  • #92   26. dec 2013 jeg ville mene vis man kalder sig tømmer og køre ud for at sætte en dør i men ikke kan find ud af det og det forlader stedet uden den sider i og kaster håndklædet. kan man ikke være bekendt at tage penge for at have spildt folks tid, for vis de påtager sig en opgave må det jo være fordi de kan løse den, og vis ikke er det en ærlig sag at sige de ikke kan men så det ikke remeligt at tage penge for det for kunden har jo ingen ting fået ud af det og skal ud og find et nyt værksted og betale fra start til slut for at de er jo lige glad med der er en anden der har rodet med den og den kan nogen gange bare gøre tingene være at der er et fjols der er fumlet med noget de ikke hade forstand på.

  • #93   26. dec 2013 Må give Søren P ret. Hvis en faglært person påtager sig en opgave, skal vedkommende inden for meget kort tid kunne se om det er et problem vedkommende kan løse eller ej.
    Jeg ved at mange ynder at tage sig betalt for at kigge på tingene, men det er ærligt talt til grin.
    Da jeg arbejdede som selvstændig IT konsulent tog jeg kun betaling for løste opgaver. Hvis ikke jeg kunne løse opgaven/finde problemet inden for et par timer, var min tid gratis. Atlså ingen beregning. Det skete et par gange, men det gav så god reklame hos kunderne. De var glade for min vurdering af opgaven, og benovede over at jeg ikke ville malke dem for min utilstrækkelighed. Det gav faktisk flere kunder i butikken, da det rygtedes at jeg gav reel service. Desværre en sjældenhed mange steder.


  • #94   26. dec 2013 martin l : nu er det jo ikke så tit at en dør har periodiske fejl og mangler .........

  • #95   26. dec 2013 Jeg har oplevet samme opgivelse, blot ved en autoriseret Honda-forhandler. MC står der endnu og har stået der i 3 mdr. Den er blevet kigget igennem og har fået skiftet mange dele, der i blandt styreboks til 7k vidst nok, uden det hjalp. De ved stadig ikke hvad de skal gøre. Men her er ejeren, som ikke er undertegnede, dog lige så lad og "ligeglad" for de skal bare lave den, siger han. I stedet for at opsøge nogen der kan hjælpe ham i stedet.

  • #97   26. dec 2013 er det mange år siden du har været på arbejdsmarkedet , søren P ???

  • #98   26. dec 2013 Søren P - og flere

    Forstå en ting please.

    Vi er i en verden, hvor man fakturerer hvad den enkelte ting koster. Sådan drives forretning i dag. Det betyder, at jeg kan betale min telefonregning, men der indgår et faktureringsgebyb på regningen!!!

    Er dette ikke rent synligt, så er det indkorporeret i et andet tal. Er deer ikke andre tal, så er det jo synligt. Det her har intet med fairness at gøre - det er gængs praksis - ingen arbejder gratis!


  • #99   26. dec 2013 Nu ved jeg godt at trådstarter spørger generelt - men vil nu mene at lidt info om HVAD fejlen + MC er/var er relevant.

    Hvorvidt mekaniker har brugt for lang tid på ingenting - kan man i min verden ikke afgøre uden at vide dette. Er fejlen et defekt tændrør - så skulle han jo nok kunne spotte det pænt hurtigt - men har der er jo fejl som ikke lige kan måles/findes lynhurtigt. Der er så i min bog også forskel på om vi snakker en gammel BSA med platin tænding eller en spritny MC med ABS og crap.

    Meeen ville da nok mene at han inden de 6-7 er brugt måske liiige skulle have kontaktet ejer. Men igen - så kommer det jo an på hvad beskeden var fra ejer - da den kom ind. Var den "lav lortet - den skal bare virke" - ja så beder man i min verden lidt selv om en stor regning.


  • #101   26. dec 2013 hvor arbejder du , søren P ??

  • #102   26. dec 2013 michael l.
    du virker som en der godt kan lide at få gang i en samtale med andre folk hvor du kan komme til at discotere, og vis du ikke forstår hvad jeg mener med tømmeren uden det skal skæres ud i pap er det jo bare det for det tror jeg alle andre gør også det jo lige meget om det er tømmer mure mekanikker eller maler osv, kan man ikke tage penge for et abj der ikke er udført,
    har selv abj som auto-el teknikker og tog aldrig opgaver ind som at skifte bremser for det var ikke noget vi ikke ku stå inden for, selv om det nu ikke ville være det store problem at fikse, og der med mener jeg når folk siger ja til noget som de ikke kan find ud af og ikke kan løse opgaven har de taget noget ind de ikke har forstand på og ulejliger kunden med det og så kan man ikke være bekendt at tage penge for det, elles skal jeg da til at læge på et sygehus vis det ok man bare prøver at gøre sit beste for det er der flere penge i smiley


  • #103   26. dec 2013 jeg tager ikke stilling til om man skal have penge eller ej
    Prøver blot at fortælle ,at der kan være fejl der er svære at finde , men der er åbenbart nogle stykker her inde som ikke har prøvet det smiley og det kan der så være flere grunde til .....


  • Knud
    Knud Tilmeldt:
    mar 2013

    Følger: 2 Emner: 1 Svar: 37
    #104   26. dec 2013 Kan man ikke finde fejlen, er det jo altid indkompetance, uanset sværhedsgrad. For selve fejlsøgningen synes jeg ikke man kan fortsætte, uden forudgående aftale, når man passere ca. 3000,-.

  • #105   26. dec 2013 Undsktld Søren P - skriver du om at kende sine begrænsninger - eller har du ikke fattet en skid - eller kan jeg ikke læse???

    ...jeg ved godt, at dette ikke er noget pænt indlæg, men jeg kan simpelthen ikke lade være. Jeg er vokset op i det vestjyske, og har ellers lært, at stiller man sit lys under en skæppe, så skal man vælge en skæppe af plexiglas - der kan det nemlig skinne igennem, men når jeg kigge på dine tidligere indlæg og så ser dig starte endnu et indlæg med at kende sine begrænsninger - så når enderne ikke sammen for mig.


  • #107   26. dec 2013 @Knud.

    Det er ikke helt korrekt. Selvfølgelig kan man ikke arbejde gratis 40 timer hver uge. Men tror de fleste selvstændige vil give mig ret i at der i ny og næ ryger nogle timer på den gratis service konto.
    Det kan være når vi har lavet noget lort, som skal laves om. Når vi har tænkt med røven i tilbudsfasen. Eller når vi har påtaget os en opgave vi ikke kunne løfte..

    Helt almindelig procedure, omend vi ønsker så lidt af denne skuffe som muligt smiley

    Mvh Brian


  • #109   26. dec 2013 Brian S

    Selvfølgelig ryger der nogle goodwill timer af og til, og det er der givetvis også gjort her. fra starten nævner trådstarter at der er brugt 5-6 timer, der skal faktureres. Dette er givetvis et udgangspunkt for en forhandling!!!

    Et senere indlæg siger en bruge at op til 3000 i fejlfinding er helt rimeligt.
    Jeg mener det er rimeligt at smide håndklædet i ringen efter en dags penge.

    ...og så er der dem, der bare mener at man skal have en free ride, efter No cure no pay princippet.

    Hvor var det lige at trådstarter blev klogere


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #110   26. dec 2013 Jeg forstår den heller ikke.

    Lige for et øjeblik siden var man inkompetent hvis ikke fejlen var fundet indenfor en time uanset hvad - nu skal man pludselig kende sine egne begrænsninger?

    Og hvad med vores lille KTM problem - har du stadig ikke løst det????


  • #111   26. dec 2013 Pas på med glorien Søren.

    Vi har en del regnvejr her i landet, og blive den våd, så kryber den og du får hovedpine!!!

    Bortset derfra må det da være fedt at være både veluddannet og ufejlbarlig, samtidig med at man ALDRIG gaber over mere end man kan sluge;-)

    all the best:-)


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #112   26. dec 2013 smiley

  • #113   26. dec 2013 Sajmon: jeg tør næsten vædde på dit problem er helt simpelt! Prøv lige at justere ventiler, eller bare udstødningsventiler. Jeg havde samme problem som du, det løste jeg på den måde. Hvordan det præcist hænger sammen mekanisk kan jeg ikke huske, KTM fejler jo næsten aldrig noget, så man glemmer igen smiley
    Hvis den ventil, som løfteren løfter, ikke er justeret godt nok, løftes ventilen ikke og så forsøger man at tørne motoren rundt med kompression.


  • #114   26. dec 2013 Jesper T:

    Det der er afgjort en mulighed, men nu skal du jo huske at Sajmon er dum, han har jo ikke fundet fejlen inden for en time:-)

    (sorry Sajmon, men den lå sgu også til højrebenet)


  • #115   26. dec 2013 ... dum er muligvis for stærkt et ord, men så "inkompetent" da

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #116   26. dec 2013 Jesper T - Den løfter jo begge udstødningsventiler, og de er justeret korrekt både efter 1/6 omgang metoden og med søgerblad - og det er kontrolleret flere gange.
    Motoren ER slidt, så hvis nu ventilerne har gravet sig op i sæderne og den derfor ikke kan komme af med luften hurtigt nok når den autosnøfter, kan det være problemet. Men vi piller ikke toppen af den for at kontrollere det.

    Det modbevises så også lidt af at den manuelle snøfter ikke løser opgaven, synes jeg.

    Det er en stor og voksen dreng der kører på den, så han tramper "bare" liv i den med kick'en, så det er kun et minimalt irritationsmoment og ikke et reelt problem. Min pointe var mest at man IKKE skal skrive at "alle fejl kan findes på under en time - eller også skal man skifte branche", for så er man efter min mening dum at høre på, for det KAN de BARE ikke...!

    Knud - Jeg er dum, tumpet, latterlig, magtliderlig, idiot eller inkompetent (find selv på flere) efter mange menneskers målestok, men det ville kun betyde noget hvis jeg levede mit liv efter selvsamme målestok. smiley


  • #117   26. dec 2013 ....det her har nemlig rigtig meget at gøre med at kende sine begrænsninger

  • #118   26. dec 2013 smiley
    Kender ikke Sajmon, så det aner jeg absolut intet om, men er diskussionen ikke røget lidt i hegnet?
    Vi kender jo ikke fejlen som mekanikeren opgav at finde! Som udgangspunkt vil jeg nu også mene en mekker burde kunne finde fejlen ret hurtigt, og ellers glemme alt om betaling. Det er trods alt ikke raketforskning! Jeg har aldrig prøvet ikke at kunne finde fejlen på en mc indenfor et par timer, men det har jeg på en langt mere simpel bådmotor, derfor skriver jeg SOM UDGANGSPUNKT. Men lad os da få at vide hvad fejlen var??


  • #119   26. dec 2013 LOL så mange holdninger.... Så mange ting man får lyst til at råbe!!... Så mange mennesker der sidder og gemmer sig bag skærmen... Knud og Sajmon i er hermed udråbt til at være de eneste to personer der i dette indlæg har en rationel tankegang. God jul.

  • #120   26. dec 2013 Skal han have noget for det?
    Det mener jeg ikke, det svare til at jeg må give op som håndværker, med at skulle skifte et vindue. Så må jeg da sørge for at finde en der kan løse opgaven


  • #121   26. dec 2013 #98
    Til Knud - og flere
    Forstå en ting please
    Du udtaler dig som du har forstand.


  • #123   26. dec 2013 Jeg har prøvet det engang på et autoriseret FORD værksted med min bil. Jeg havde godt nok også sagt at jeg ikke ville bruge en formue på den, men det tog dem lidt over et par dage at finde fejlen og få den i orden. De tog 1500,- for det, det var det "operationen kostede reelt, resten var lærepenge som de naturligvis selv betalte. Jeg syns ikke bare man skal betale mere end ca et par timer, når mekanikeren ikke magter opgaven. Men man skal gøre det man har det godt med, i dit tilfælde betale.:-)

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #124   26. dec 2013 Du er sørens'me dygtig at du har lavet 50... Wæj...

    Jamen helt sikkert - jeg bruger lige på den gode side af 7000 kroner for at tage en anden mands MC med til sildeøen for at du kan klare sagen... Wæj...

    Wæj... smiley


  • #125   26. dec 2013 Søren P:

    Jeg ved godt at det jeg skrev var nedladende - det var med fuldt overlæg!


  • #126   26. dec 2013 lige før man skulle tror der er gået scoortergalleri i den!
    god jul siger jeg bare til det der er til bage af den smiley


  • #127   26. dec 2013 Knud : jeg undrer mig over at du har brug for at komme ind fra sidelinjen og bedømme en mands evner , som jeg ikke tror du kender ! Sidste indlæg du klogede på omhandlede en ovn , der ved du bedre end 2-3 elektrikkere ? Måske du skulle overveje dine indlæg lidt ?

  • #130   27. dec 2013 Michael B:

    Har du overvejet at man med el-installationer måske kunne have den opfattelse at man her måtte erkende sine begrænsninger???

    En trådstarter - der tilsyneladende ved lige så meget som mig om dette her - stiller et spørgsmål i et internetforum Gudhjælpemig.

    Så svarer jeg selvfølgelig efter egen overbevisning. Det synes jeg er meget vanskeligt at trække ind i denne debat!

    Og, hvad Søren P angår, så skrev han at kunne man som mekaniker eller kyndig ikke udpege en fejl efter max en time, så var man inkompetent!

    Den påstand synes jeg er så FLOT, at jeg valgte at blive mildt sarkastisk - det er vel for fanden ikke overraskende.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #131   27. dec 2013 Nej jeg er ikke uddannet mekaniker, men går frem efter logisk tænkning - og jeg er MEGET interesseret i at se en fejlfindingsliste som passer til det problem jeg står med.

    Jeg rakker ikke ned på andres evner, men det de skriver omkring hvem der er dum osv. Det er stadig komplet naivt at sidde og påstå at alle fejl kan findes på XX minutter, når visse køretøjer i dag er så komplekse, at listen vil strække sig over flere A4 ark.

    Som du selv siger, er det en ret simpel motor - og man burde derfor kunne finde fejlen hurtigt.

    Så kom med guldet, Søren P.

    Jeg har allerede skrevet hvad vi har elimineret af fejl - så burde resten være lige til højrebenet. Husk på at manden ikke er første ejer på den KTM, og derfor heller ikke er hverken første eller sidste mand der kommer til at skrue på den.


  • #133   27. dec 2013 Hvad Søren P kan eller ikke kan, det aner jeg ikke en skid om. Men en ting er sikker, han holder en pæn tone, bliver ved med at komme med forslag og argumenterer for dem, tilbyder så galt endda at finde fejlen for et par basser, på trods af han får den ene sviner efter den anden, det er da godt gået, respekt.

    Sajmon, helt ærlig, der er næppe nogen der kan sidde langt væk og fejlfinde ud fra noget, en ikke uddannet mekanikker siger, for hvem siger at det du har kontrolleret er rigtig ? Du er jo lige så skrå sikker som han er, så står der ikke 1-1 nu ?





  • #134   27. dec 2013 Nu er jeg selvstændig og reparerer computere dagen lang, engang imellem har jeg også en sag hvor jeg må give op, eller henvise til en anden reparatør med andre kompetencer. I de tilfælde fakturerer jeg aldrig kunden uanset hvor mange reservedele jeg har indkøbt eller hvor mange timer jeg har brugt i forsøget...

    Behandler mine kunder som jeg selv forventer at blive behandlet.


  • #135   27. dec 2013 Sajmon er det ikke altid et problem med ktm de ikke kan starte på elstarteren når de er kolde? Har aldrig haft en ktm enduro maskine der har kunnet starte på kold motor på elstarteren selv min 2010 da den stort set var ny kunne den heller ikke. Men fra 2012 er de vist også begyndt at sætte kraftigere startere på. Men måske jeg bare har været uheldig?.

  • #136   27. dec 2013 ja man må sige søren p holder tonen og bare tager imod.
    og sajmon er hjælpe-admin så man burdt mene han sku være den første til at hold den eller stop sådan en gang mudder kastning så her er hyggeligt at være er det ikke det jobbet går ud på som hjælpe admin,
    og jeg ville da også mene vis han kun sku have et par basser er det da bare af sted for jeg kan da ikke lige se det kan koste 7000.- for dig at besøge ham, men kan godt se du ikke ville bruge penge på det når det ikke er din men sig til ejer at han selv kan tage hen til ham, for du kan ikke selv find ud af det smiley


  • #137   27. dec 2013 700 kr for Bornholm t/r er nu også en del mere end jeg betaler;-)

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #138   27. dec 2013 ole l - Næ han siger det samme som han sagde første og anden gang, og det er allerede både prøvet, efterprøvet og modbevist på flere end 3 måder.
    Ja jeg er skråsikker, for jeg står med maskinen mellem hænderne, og på samme måde som jeg er helt enig med ham i at den er meget simpel, er jeg også enig i at det er svært at fejlsøge over internettet.
    Men jeg efterspørger bare en "checkliste med 50 punkter som tager 50 minutter" osv osv for at få en ide om hans fremgangsmåde kontra min - ikke nødvendigvis løsningen, for det ville være urimeligt. Den udebliver stadig....
    Sig til hvis det går for hurtigt, ik? smiley

    ~Mr_Hovenbauer ~ - De fleste af dem jeg kender med KTM Enduro cykler, har ingen startproblemer hverken kolde eller varme, så du må være uheldig. smiley
    Min 450'er har 505 timer på tælleren, netop serviceret med nyt stempel og lidt gearkasse stumper, og er stadig lige nem at starte. smiley

    martin l - Ja man må så også konkludere at du ikke har brugt tid på at læse alle indlæg, så jeg forstår egentlig ikke du overhovedet kommenterer på det... Ja det skulle da lige være fordi du synes du har frit slag (cheap shot som sædvanligt) på en hjælpeadministrator, men så kan du og ole l tage hinanden i hånden og fejre "dengang vi fik skovlen under ham". smiley
    Der er ingen mudderkastning - jeg prøver bare at bevise en pointe, som er at ikke alle problemer kan løses på 1 eller 2 eller måske endda 5 timer - ikke engang på simple maskiner som den jeg står med.
    Der er langt til Bornholm her fra - og uanset hvad det koster, er det ikke en mulighed vi vil benytte os af.

    Jeg er slet ikke i tvivl om at der er masser af mennesker som kan finde problemet og løse det, men som med så mange andre ting er det en afvejning af størrelsen på problemet, mod prisen på at løse det.
    Det er ikke min maskine og derfor ikke min beslutning.

    Ejeren af maskinen har besluttet at vi samler den som den er, og det må jeg jo respektere.


  • #139   27. dec 2013 1. Pil tændrør ud. Tørner den nemt? Så ER det din dekomp der ikke virker af den ene eller anden grund, oftest ventiljustering, men det har du tjekket.
    2. Hvis den stadig ikke tørner nemt er det starteren, batteri eller kabler/forbindelser, relæ eller starterkobling. Men alt det har du vist prøvet.

    Når den kan kickstartes kan man udelukke meget. Jeg æder gerne en nougat mus, hvis jeg ikke har ret i det er dekomp der ikke virker som den skal.

    RFS motorerne er normalt pålidelige som en velsmurt havelåge, de senere, specielt 2008 kunne godt have problemer med at tørne starteren. Min gamle 2008 450 svigtede til et DM Enduro, så jeg kom sidst ud af hullerne smiley


  • #140   27. dec 2013 Har selv bøvlet mere end et halvt år med en bil, fandt ikke fejlen, men en anden fandt fejlen. Det havde kostet mindre at sætte den på et Audi værksted end at vi selv fandt fejlen, vægtafgift og forsikring, samt dele, meget billigere.
    You win some and you loose some.


  • Knud
    Knud Tilmeldt:
    mar 2013

    Følger: 2 Emner: 1 Svar: 37
    #141   27. dec 2013 ok, rent juridisk har det ingen konsekvens at han er indkompetent, når han ikke kan finde fejlen.
    Det, der betyder noget, er HVAD har du bedt ham om, da du overdrog ham mcen, dvs finde og løse opgaven og hvor meget må det koste? Du har jo ikke bedt ham om at opbevarer mcen til 600,- kr/h.
    MEN du har rent faktisk fået en vare, når han har lavet en fejlsøgning og ikke fundet fejlen. Resultatet af fejlsøgning skal naturligvis dokumenteres, fx ved en checkliste fx jf værkstedmanualen til din mc, hvor du får en liste af relevante fejl, hvor fejlen er undersøgt og ikke var at finde.
    Listen skal den næste mekaniker kunne bruge, så han ikke skal begynde forfra.
    Listen skal svare til de antal timer mekanikeren har faktureret.
    Hvis listen indeholder den faktiske fejl, som værende undersøgt og overset, skal du naturligvis ikke betale en øre.
    Du skal heller ikke betale en øre, hvis du ikke kan få checklisten som dokumentation.
    mvh Rådg. maskiningeniør


  • #142   27. dec 2013 Jeg skal love for at janteloven trives herinde...
    Søren P. uanset hvor dygtig en mekanikker du er så fatter jeg ikke du gider spilde din tid med at diskutere med de 2-3 stykker herinde, du får aldrig ret, om du så lavede den fucking Ktm på 20 minutter så ville der bare være noget andet galt..


  • #144   27. dec 2013 Ok mærkeligt, dem jeg lige plejer at kører med der kører ktm fra før 2012 er der ikke en der kan starte på kold motor trods nye batterie og nyservicerede startere!
    Det må du lige lærer os en dag sajmon smiley


  • #145   27. dec 2013 Sajmon, nej det går ikke for stærkt, jeg kan fint følge med på dit niveau og det handler heller ikke om at få skovlen under dig.
    Jeg kan bare ikke helt forstå din måde at reagerer på, når nu en venlig person stikker hånden frem, med et stort set gratis tilbud om hjælp. I stedet kvitterer du med at forlange at han giver dig en fyldestgørende 50 punkts fejlsøgnings rapport.


  • Knud
    Knud Tilmeldt:
    mar 2013

    Følger: 2 Emner: 1 Svar: 37
    #146   27. dec 2013 Jeg undskylder brugen af ordet "inkompetent", det var ikke ment nedladende. Det skulle kun betyde at påtage sig en opgave, som man ikke kan løse, og det kan man jo ikke altid vide før man starter.
    Jeg svarer jo teknisk på, hvad man gør i den situation.
    Jeg har selv prøvet det både på min enduro og andres hos Munkedal, fx når magneterne rykker sig i svinghulet.


  • #148   27. dec 2013 tja nu var der nogen der nævnte at ohmè ledningerne ,hvad vil i bruge det til ?? hvem ved hvad der SKAL være !! der er jo et spørgsmål om kvadraten og længden af ledningen , nej den eneste rigtige måde at udmåle på er en spændingsfalds måling med belastning på eksvis fra + batteri til + forbruger det fortæller noget om hvad der sker

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #149   27. dec 2013 jesper t - Den tørner nemt, ligesom den gør det hvis man hiver den manuelle snøfter.

    Jeg har længe hældt til for høj kompression eller utilstrækkelig autosnøfter, men når man tørner motoren langsomt forbi ØD, løfter den udstødningsventilerne lige når den skal, og de rigtige 1,2-1,6mm som min egen gør.
    Der er en frisk fjeder monteret korrekt på autosnøfterknastdimsen (den med kontravægten), og det virker også når man piller tændrøret ud og lader starteren tørne motoren.

    ole l - Sorry, men du er stadig ikke med, eller også har jeg ikke formuleret mig tydeligt nok. Jeg bruger blot ovenstående eksempel for at understrege at Søren P ikke har ret i at alle fejl kan findes på under en time, eller for den sags skyld 2 eller flere.
    Jeg er ikke uddannet mekaniker, og kan derfor ikke føle mig truffet over at han siger som han gør. Den eneste grund til jeg spørger ind til "50 fejlfindingspunkter" er for at sammenligne med den fremgangsmetode vi selv har brugt for at finde fejlen på den her 525 men fint flår de to andre motorer i gang på et splitsekund.
    Fejlen er ikke fundet og motoren ryger tilbage i stellet så han kan komme ud og køre.

    Søren P - Jeg har ikke et multimeter som kan måle mere end 2A, så der må jeg være dig svar skyldig. Det ændrer dog ikke ved at selvsamme starter er prøvet i en anden 525 + min 450, og at ingen af starterne / ledningsnet / batteriet / relæer fra de to andre kan starte den problematiske 525.
    Udelukkelsesmetoden og fællesnævnere, siger mig derfor at fejlen ikke er elektrisk. Sig bare til hvis du er uenig...

    Uanset hvad, er man for længst over 1 time og vi gider ikke rode mere med det... smiley


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #151   27. dec 2013 Testet = flyttet over på de to andre cykler, samt alle stik og forbindelser er prøvet med en 20watt prøvelampe.

    Starter har været prøvet både med ledningsnettet og startkabler direkte på - samme resultat.

    Anyways - det er ligemeget nu. Jeg får ikke penge for at rode med den, og han vil ud og køre.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #153   27. dec 2013 Det ved han godt. smiley

  • #155   27. dec 2013 Men ingen konkret løsning...............

  • #156   28. dec 2013 hold da op der er mange klog meninger herinde,
    nu er der flere der skriver det skal være gratis, fordi jeg er tømmer og hvis jeg ikke kan finde ud af og skifte et vindue så skal det være gratis! ja det har du fuldstændig ret i alle kan sku da skifte et vindue, ligesom alle kan lave bremser, men det er slet heller ikke der vi er, det er slet ikke det samme,
    vi er nærmere der hvor en dør ikke kan åbne når det blæser fordi der er et lille hul et sted der gør en lille tap i låsen ikke kan låse op når den bliver påvirket af vinden og du må ikke bare udskifte døren/låsen, du skal finde fejlen på en vindstille dag!

    søren p:
    hvis du er fagmand, så ved du sku da osse langt fra alle ting kan løses på en time,
    og du kommer ikke langt med dit multimeter når en eller flere dyser er defkt, pga, et forkert sprøjte billede, og dysen fungere og får den spænding og brændstof den skal, men gør motorcykelen hakker ved dellast
    det er lige før jeg tvivler på du er fagmand, med de udmeldninger du kommer med, ellers er det mange år siden.


  • #157   28. dec 2013 Jakob, jeg håber at du som Tømmer, ved at så kontakter man en låsesmed, som er PROF på det område?


    jeg ELSKER at være djævlens advokat smiley


  • #159   28. dec 2013 #156
    "alle kan skifte vinduer, og alle kan skifte bremser"?! smiley smiley smiley
    Hvilken planet lever du på? smiley


  • #160   28. dec 2013 jakob. jeg gad da godt nok også godt se min fætter lave bremser eller sætte et vindu i det sku da nok give underholdning og jeg sku ivertflad ikke ud og køre i bilen bag efter det var da helt sikkert.
    og man kan da tydeligt høre du ikke aner hvad du snakker om her med dysser. for vis man nu siger der er en defækt dyse vil jeg da klart fortrække et multimeter til at måle den ohm værdig i dyssen inden jeg gik hvidere og vis den er ok er det næste man tjekker om den får de impulser den skal have,
    godt klaret der er så mange der skal være kloge istedet for at lytte til hvad søren siger. for jeg giver ham ret det kan ikke tage mere end 1 time at find en fejl, men der fra til at dele den ud i hvad der er skylden i fejlen er 2 helt for skællige ting.
    og der med når man får tilbud at man kan komme med 2basser også laver han den gratis så har man faktis muligheden for at se om han kan sigt job så kan man ikke blive ved med at komme med alt muligt så må man møde op, for at hjælp folk med at find en fejl over nettet er ikke nemt der er jo også en grund til man ikke bliver udlært på en uge,


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #161   28. dec 2013 martin l - Fjong - så du betaler altså lige en tur til Bornholm for en mand med en KTM motor + transport derovre + "et par basser", samt indkvartering?

    Nej det tænkte jeg nok... smiley

    Det er muligt det ikke kan tage mere end en time at finde en fejl, men så kræver det at det er en simpel fejl, og at det er den eneste fejl der er på køretøjet.
    Der er masser af ting som spiller sammen på moderne køretøjer, så en fejl kan tage længere tid at finde eller skjules af en anden fejl. En fejl kan også være periodisk, som gør den endnu sværere at finde.

    "Max 1 time" holder bare ik en skid i vores moderne verden, så stop nu med at være så påståelige.


  • #162   28. dec 2013 Argh, hold nu op, det lyder for mig som om Søren ved hvad han snakker om, men det bliver den KTM jo ikke repareret af, resten er sgu flueknepning.
    Søren, du er en flink mand at du gider blive ved, hold nu lidt juleferie, du kommer ikke videre her.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #164   28. dec 2013 Jeg er slet ikke i tvivl om at Søren har noget baggrundsviden omkring det han skriver om - lige på nær den ene udtalelse med "max 1 time for at finde fejlen, eller også skal man finde en anden branche".

    Jeg har stået i masser af situationer i mit job som Rustfast Kleinsmed, hvor fejlfinding har taget meget mere end 1 time, og hvor kunden er blevet faktureret for alle og hver eneste time efterfølgende.
    Det kan der være 1000 forskellige årsager til, og man skal ikke generalisere og påstå at alle fejlfindingsmetoder er ens og tager samme tid.


  • #165   28. dec 2013 I 80erne sagde man at hvis det tager mere end en halv time at finde en fejl, så laver man nye.

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #166   28. dec 2013 Søren P - Næ det er dig der er påståelig, og jeg kan slet ikke begynde at stave til hvor ligeglad jeg er med om du bryder dig om mig.

    Ejeren af maskinen vil ikke bruge mere tid og flere penge på at løse problemet (som bare er et ud af flere), så hvad skulle dog være min motivation for at bruge en hel dag på at fise til Bornholm, betale for at løse et problem du ikke har stumper til at løse, på en motor jeg ikke ejer?

    Jeg ved fint hvad jeg taler om. Jeg har endnu aldrig fejlsøgt på noget af mit eget, som ikke efterfølgende virkede 100%.


  • #168   28. dec 2013 Tråden er spærret, der kan ikke oprettes flere indlæg!

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #169   28. dec 2013 Ja du skrev "max en time - ellers bør man finde en anden branche".

    "En time", skriver du - er en time forskellig fra branche til branche? (Hvis nej - så er det samme tid)

    Jeg forholder mig ikke til andet.

    Jeg siger ikke du har skrevet at det er samme fejlfindingsmetode - blot at man ikke skal påstå det.

    Sig til hvis det går for stærkt... smiley


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #171   28. dec 2013 Hvor i det indlæg står der at jeg har citeret dig?

    Prøv nu at fokusere, selvom det kan være svært..... smiley

    Hvis det kun var din mening at sige det, har du sgu en mærkelig måde at skrive det på.


  • #172   28. dec 2013 ja ja ja klart jeg sku betale jo ikke mig der her fået et tilbud, men kender godt typen der skal have alt serveret og tror de er meget bedre end andre,
    Rustfast Kleinsmed kan man da ikke samline med mekanikker det jo så også tegn på din hviden,
    jeg vil også sige at man kan find en fejl på max en time (og jeg er auto el-teknikkere så vil mene jeg også ved hvad jeg taler om og så godt at der er så mange der kan side at spile kloge på noget de ikke aner et dyt om! men der fra og til den udbedret på 1 time er en anden ting


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #173   28. dec 2013 Det er heller ikke mig der har fået tilbuddet, for det er stadig ikke min KTM.

    Ejeren sagde nej. (logisk nok)

    En del af det arbejde jeg laver, er skam nemt sammenligneligt med hvad en mekaniker laver, så nu er det vist dig der ikke aner hvad du taler om. smiley


  • #175   28. dec 2013 ja klart du kan udtale dig du har begge udanelser ikkk
    undre mig endlig over du stadig er hjælpe-admin her på forum, for husker det ikke er forste gang du bliver ved og ved
    du skulle være den første til at undgå sådan noget for det er sådan noget der ender i ballade,


  • #176   28. dec 2013 ja det må man sige søren. for jeg kan heller ikke lige se hvor den (ohm-lov) kommer ind i udanelse i Rustfast Kleinsmed


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #177   28. dec 2013 Søren P - Jeg ved allerede at du har et problem med at se ting fra andre end din egen synsvinkel, men der findes desværre andre.

    Jeg kan ikke huske hvornår jeg sidst har haft en dårlig dag, så der tager du skam fejl. smiley

    Ejeren af maskinen har allerede en masse andre ting i hovedet, samt en masse andre ting at kaste penge efter, end en KTM som han måske kører på 10 gange om året.
    Det er ikke min beslutning at vi ikke skal bruge mere tid på den, men det er sådan det er.

    Havde det været min, var sagen en ganske anden.

    martin l - Nej det kan du ikke se. Wæj... smiley
    Jeg opgiver at forklare det, for det er for lille en prioritet for mig. smiley


  • #178   28. dec 2013 Martin L & Søren P>
    Jeg arbejder som kvalitetschef i autobranchen for et af verdens største og bedste brands, jeg vil godt tilbyde jer et vellønnet konsulent job, hvis I kan fejlfinde ALLE typer fejl på max én time. I kan få 1000,- i timen.
    Jeg har jævnligt køretøjer med komplekse fejl, som Nordens absolut dygtigste og mest veluddannede diagnoseteknikere ikke kan finde, på så kort tid, så der er rigtig fint ræsonnement i at hyre specialister som jer, ind til den slags opgaver.

    I skriver bare en PB med jeres nummer, så kontakter jeg jer, når jeg står med en problemsag, som importøren og fabrikkens ingeniører ikke kan løse, uden at blot skifte dele fra en ende af.


  • #180   28. dec 2013 det job tager jeg da med glæde du sender mig bare en andsættelse kontrakt på martinlund@tiscali.dk
    hvor der også er firmabil til rådighed samt værksted med alt udstyr så jeg da klar til at skifte job. og vis du ikke har mulighed for det kan vi måske godt find ud af et sam-abj med mit firma hvor jeg får dene bonus ved siden af.

    vis du også er klar over der er forskel på at find fejlen og til at find skylden til fejlen og udbedre den.



  • #181   28. dec 2013 Martin l> Jeg skrev konsulent job... Det indebærer normalt ikke firmabil mm.

    Hvis du med "find fejlen" blot mener "bilen hakker/udsætter under acceleration i 3. gear" og ikke "Fejlen skyldes software fejl på gearkassen", ja så kan jeg godt forstå at du mener det kun tager maks en time, men det kan jeg sgu sætte en dresseret abe til at fortælle mig, så det har ingen interesse.


  • #182   28. dec 2013 er jo ikke dum, det har kunden jo nomalt selv fundet ud af inden de kommer det jo nomalt grunden til de kommer med den. og vi har lavet rigtig mange biler fra andre autoværksteder af. men der jo også står forskel på en mekanikker og på auto eltikniker, og vis jeg selv skal stå for det er det lidt af en sølle løn at til byde vis jeg skal til at køre rundt i landet og selv stå for det, så siger jeg held og lykke vis du finder en der gider det til 1000.-

  • #183   28. dec 2013 Martin l> Jamen jeg kan da sagtens bringe bilen til dig på et fejeblad, og så hente den en time efter, det er stadig en god forretning for mig.

    Jeg vil selvfølgelig forvente at du så giver en præcis beskrivelse af hvad årsagen til fejlen er, og hvordan det løses.



  • #184   28. dec 2013 for kan da lige se for mig at du siger der står en bil der, og jeg har en time ver vej og en time til bil og får for en time, så har jeg brugt 3 timer og kun får 1000.- det hænger jo ikke sammen nogen steder så har jeg det meget bedre hvor jeg er smiley
    så held og lykke med det.



  • #185   28. dec 2013 333 i timen er da ok

  • #186   28. dec 2013 Som jeg skrev i indlæg #183 så kan jeg sagtens bringe bilen på et fejeblad, og hente den en time efter.

  • #187   28. dec 2013 smiley smiley

  • #188   28. dec 2013 vis du syntes 333 i timen til et prof værksted tror jeg sku ikke man får nogen steder i dag anden en hjemme i skuret.

    men du sender bare et forslag på en kontrakt så ser vi på det smiley
    og det indebær også at vi står udbedring af fejlen. medmindre det er hovderenovering af en motor for det ikke vores bor.


  • #189   28. dec 2013 Martin L> Vil det sige at du ikke tilbyder fejlfinding medmindre du også får arbejdet med udbedring af fejlen?

    Hvad skal du med en kontrakt hvis jeg bringer bilen til dig, så er jeg jo ikke længere din arbejdsgiver, men blot din kunde?


  • #190   28. dec 2013 skal have min bonus på kontrakt som du tilbød, elles ingen aftale.
    laver af at lave bilen ikke kun at fortælle folk hvad de skal skifte så tror jeg alle gør detselv folk vil stå i kø ned af gaden så ku vi ikke lave andet og faktis ikke tjene en krone,
    og det er samme vilkår for alle andre forhandler når de kommer med bilen kan de afhente når den er køre klar.
    pris = fejlfind
    pris = udbedring
    pris = dele
    plus de 1000kr du til bryder mig for at lave noget for dig


  • #191   28. dec 2013 elles er der der muligheden du ansætter mig med firma bil og denne løn i timen samt alt udstyr jeg skal bruge. så laver jeg hvad der bu ber om så jeg frisk på at abj et andet sted,
    så sender du mig bare et kontrakforslag på den ene eller anden løsning så vælger du selv hvad du syntes best om.
    god jul og godt nytter år smiley


  • #192   28. dec 2013 Martin, du lyder ikke som den klogeste forretnings mand!!!!

    citat:
    skal have min bonus på kontrakt som du tilbød, elles ingen aftale.
    laver af at lave bilen ikke kun at fortælle folk hvad de skal skifte så tror jeg alle gør detselv folk vil stå i kø ned af gaden så ku vi ikke lave andet og faktis ikke tjene en krone,



    Det vil sige, at hvis du får 1000 pr. fejlfinding, og kan have folk i kø, som så selv kan udbedre det, er det en dårlig forretning for dig???
    den forstår jeg sku ikke!!

    hvis du kan fejlfinde 7 biler på 8 timer = 7000 om dagen, på en mand... er det ikke bedre end de fleste i brancen... OG så enda helt uden at udbedre en fejl smiley




  • #193   28. dec 2013 syntes hvad du vil det op til dig lige som det op til hvordan vi gør og tjener penge smiley
    for hos os kommer der ikke en bilen uden den kan køre der fra, medmindre motor er død det er uden for vores abj


  • #194   28. dec 2013 Martin L> Bonus? Hvad pokker taler du om?
    Jeg har tilbudt dig at du kan få 1000,- i timen for at fejlfinde en hvilken som helst fejl, forudsat at du finder fejlen inden for en time, altså 1000,- kr. for at finde fejlen.

    Jeg tilbyder dig at bringe bilen til dig, så du ikke skal ulejlige dig med at køre hen til mig, og medbringe dit ekspertværktøj. Jeg vil altså komme som en kunde hos dig.
    Du skal blot lave en arbejdsordre, hvorpå der står aftalt pris for fejlfindning 1000,- kr. Så sætter jeg min signatur nedenunder, og venter en time, og tager bilen med hjem igen, sammen med en beskrivelse af hvad fejlen er, og hvordan den løses.
    Jeg er ikke interesseret i at du skal løse fejlen for mig, du skal blot fejlsøge.

    Jeg kan ikke se at det er at tage brødet ud af munden på dig, for med den ekspertise som du tilsyneladende besidder, så må kunderne da stå i kø for at få fejlfundet komplekse fejl på blot én time.
    Du skal da bare hæve din timepris, for du kan jo lave 7-8 fejlfindinger om dagen, og jeg tror da de fleste gladelig betaler 1000,- kr for at få fundet en kompleks fejl.
    (det kan jo ikke blive mere, da du MAKS bruger en time)
    Du kan med andre ord potentielt lave omkring 150K om måneden kun i ren arbejdsløn, det er sgu da ikke dårligt smiley


  • #195   28. dec 2013 ikke mit firma så sådan kommer det ikke til at forgå, så du har de forslag du har fået elles kan jeg ikke hjælp dig.
    og jeg har ikke penge til at købe for et par mil i udstyr så giver det sig selv


  • #196   28. dec 2013 I rest my case....

  • #198   28. dec 2013 Martin du er jo heeelt væk.

    Søren P: Intet mindre end imponerende at du kan holde tonen i denne tråd. Er langt fra altid enig i det du skriver - men i denne tråd kæmper du godt nok en svær kamp - mod folk der fatter hat.

    Sajmon: Såkaldt Hjælpe Admin - god damn du burde skamme dig. For det første highjacker du jo nærmest en andens tråd - og tiltaler folk på en måde - som ville koste de fleste af os andre karantæne - for det andet er du jo tydeligvis ikke int. i at få hjælp - men kun i at provokere visse brugere...!!


  • #199   28. dec 2013 og hvorfor er jeg så lige det?

  • #200   28. dec 2013 Søren> Det var et konsulent job, jeg tilbød. Dvs, enkelt opgaver, ikke et fuldtidsjob.

  • #201   28. dec 2013 Søren har simpelthen valgt at bosætte sig på Bornholm fordi han ikke gider lave gratis mc hele tiden smiley

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #204   29. dec 2013 VT1100 - Du tager heldigvis fejl.

    Ja tråden er vist rendt af sporet, men det er i så fald jævnt fordelt over flere fronter.




  • #205   29. dec 2013 Og vinderen af debatten blev.......Søren P.... fordi han evnede at holde en sober stil uden brug af svinere eller nedladende bemærkninger til andre.
    Tillykke, måtte andre tage ved lære af ham smiley


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #206   29. dec 2013 Wæj. Tag hinanden i hånden og gå en tur langs en sø... smiley

    Meget vigtigt for os at vide... smiley smiley smiley


  • #207   29. dec 2013 Sajmon, dit sidste indlæg viser hvorfor du ikke er vinderen.
    Men skidt, ta´nu bare en tudekiks, du kommer over det smiley


  • #208   29. dec 2013 sajmon mon kommer aldrig over noget han bliver ved og ved til han ku få kørt en stemning op og frysse folk det jo ikke første gang,
    utroligt han stadig er her som hjælpe admin,
    måske vi snart sku hold lidt sammen og smide ham nogen udstemmer og lave en klage over ham smiley


  • #209   29. dec 2013 Nu har sajmon . Jo ikke snakket om at være HA i denne tråd . Han debatteret og diskuteret. Så drop nu det pjat med at piske en stemning op. Han har vel ret til at deltage på lige fod med os andre.
    Jeg synes faktisk han varetager sit tillidshverv fremragende . (Selvom jeg er uenig mef ham i denne tråd)


  • #210   29. dec 2013 Ole + Martin: # 207 + 208: Se DET kan vi blive HELT enige om..

    - og vinderen blev klart Søren P.

    Over and out..!!


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #212   29. dec 2013 Nåe ja det havde jeg glemt.

    Når en eller anden siger "XXX har vundet" - så er det fakta, og samtidigt det som hele diskussionen handler om.

    My bad... smiley smiley smiley *popcorn* smiley smiley


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #214   29. dec 2013 Altså - du kender godt til sarkasme, ik?

    Ejeren er en kammerat, og motoren ligger på min MC lift indtil han smider den i stellet, da han som sagt har nedprioriteret at vi bruger mere tid / flere penge på den. Så endnu en gang skyder du ved siden af... smiley


  • #215   29. dec 2013 Det er vist TYDELIGT for de fleste - at DU i hvert fald IKKE vandt debatten...!!


  • #216   29. dec 2013 vil jeg også have sagt men når folk til byder hjælpen gratis er det da bare at tage imod for det tilbud får man ikke ver dag, og det koster da ikke 7000.- at tage der over, og de små penge det ville koste ville mcen da ivertfald også være mere ver når det duer, så pis med dig men kan godt se du ikke skal ud og stå at tabe ansigt til en der kan sigt kram som han ville løse hurtigt efter i selv har brugt en masse tid på det.

  • #218   29. dec 2013 svært at sige det modsætte før andet er bevist, også man dele er der jo heller ikke i en mc man løber jo ikke ind i 10styrebokse som man kan på en bil, og man kan ikke blive ved at påstå andet når man ikke tar imod tilbud og møder op men kun bliver ved at side bag skærm og være påstålig, og forstå man sagde det vis man hade været taget der over uden at fik styr på sin mc så vil der være noget at ha det i smiley

  • #220   29. dec 2013 ja,fordi ,man smider da sin mc ind bag i vognen, bare fordi der sidder en gut på bornholm, foran sin skærm , og påstår han kan løse problemet ..........

  • #224   29. dec 2013 Er jeg den eneste der synes der er basis for et væddemål her ?

    Man kunne jo sætte en færgebilet på højkant, næsten synd hvis vi ikke får denne diskussion lukket korrekt smiley


  • #225   29. dec 2013 vil lige nævne jeg er ikke tømmer! det var et citat jeg havde kopieret!

    martin ! jeg ved faktisk havd jeg snakker om! i og med jeg er uddannet mekaniker, men siden hvornår har man brugt et multimeter til og måle dyser? og hvad er en auto el tekniker?
    hvis du er inde i branchen ved du vel osse det ca 30 sek og få et sprøjtebillede frem på hvad enkle dyse med testeren? og hvad vil du bruge impulser til når motorstyringen går ind og korrigere for evt. mængetab på brændstoffet? så får dysen jo stadig de rigtige "impulser" eller stel, som den skal have.


  • #226   30. dec 2013 Dækskifter: Nope - jeg er ikke overbevist om at Søren kan finde ALLE fejl på en time - men det har jeg så heller aldrig skrevet.

    (og ja det var nok en lige frisk nok udmelding. Men generelt ville jeg da også mene at kunne kredse mig ind på HVOR man skal kigge rimelig hurtigt. Kan den ikke starte - begynder man jo ikke at kigge gearkasse eller affjedring)

    Søren vinder i mine øjne den lille "fight" fordi han trods massevis af provokationer fra bla. Sajmon - bliver ved med - i ret lange indlæg - at komme med KONSTRUKTIVE forslag og tilbud.

    Han bliver affærdiget med at det ER prøvet. Måske jeg har overset det - men jeg har ikke en eneste gang set Sajmon liste nogle af de DATA som Søren har efterlyst.

    Bla. derfor er han i min bog vinder af "fighten".

    Noget helt andet er at der så skal blandes biler ind i debatten. Det kan ikke være nogen hemmelighed for nogen at det er en del mere komplekst at fejlsøge på nyere biler - end det er på f.eks. den KTM..


    Som en lille side bemærkning - så kunne jeg have fået den MC til Bornholm og retur for 300-400 kr. Den skulle bare fragtes til/fra færgen i Køge - men med den fremtoning Sajmon ligger for dagen - så er det ikke noget jeg bruger tid på. Så hellere give andre chancen - hvis det skulle blive aktuelt.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #227   30. dec 2013 VT1100 - Nej men det er Søren P og martin l stadig ret overbeviste om at de kan. Det finder jeg stadig komisk... smiley

    Om problemet med KTM'en bliver løst eller ej, er stadig ikke og vil aldrig være min hovedpine. Det er, som sagt flere gange, ikke min maskine og jeg har derfor ikke noget videre energi eller tid investeret i den, og ejeren er, som sagt flere gange, ikke interesseret i at bruge mere tid eller penge på det. Så fat det dog...

    Hver gang den er blevet skilt ad, er der dukket nyt fusk op, som den tidligere ejer har lavet, og som har kostet noget at reparere. På et tidspunkt siger folk stop og lever med de fejl et køretøj har, fordi de vurderer at det ikke er noget væsentligt for dem. Det er hans beslutning lige nu.
    Hvem ved - måske ude i fremtiden har det højere prioritet, og så tager vi fat i det igen og får det helt sikkert løst...

    Jeg kender godt svaret, men fortæl mig lige om DU ville have brugt penge og tid på at sende din KTM motor med en båd til Bornholm, til en vildt fremmed mand som du for det første ikke kender til eller kender evnerne på, som på et forum har gjort sig selv til grin ved at påstå at ALLE fejl kan findes på en time, som ser ud som han gør på sit profil billede, og kan fremvise den MC historik han kan her på siden...?
    Der er jo immervæk ikke andet end det, at bedømme mandens troværdighed og evner på - eller kan du selv få øje på mere?

    Var det min MC, var svaret blankt nej uden tøven. Jeg kan nævne de første 5 andre "mekanikere" som heller aldrig nogensinde vil få lov at røre noget jeg ejer, alene baseret på deres forum deltagelse. smiley
    Var det min MC, havde jeg selv fundet problemet og løst det - måske ikke på under en time for jeg er ikke lige så "pro" som jer andre, men sådan noget ville jeg ikke kunne leve med.
    Når jeg trykker på knappen, så skal den starte uanset temperatur og vejrforhold - og det gør min 450 ALTID. Som jeg læser det Mr Hovenbauer skriver, skal jeg ligefrem være bange for at skifte den ud til noget ældre end 2012, siden min 06 er så speciel. smiley

    Pointen i hele den her diskussion er ikke om den KTM 525 fungerer som den skal, men om den fremgangsmåde, som vi (mest ham der ejer den) har brugt, er samstemmende med den som Søren ville bruge.
    Og i så fald - ville det så tage under eller over en time?

    Det er en af de ting Søren endnu har til gode at svare på, og som jeg absolut ikke forventer at han KAN svare på. Det er ret nemt at sidde på tværs af en masse vand, bag sin skærm og afkræve folk en stak måleværdier, når det ikke er videre relevant for selve diskussionen.
    Han burde starte som spindoktor for en eller anden politiker - med de evner til at styre alle aberne udenom sagens kerne, kunne han sgu redde Lars Løkkes karriere på 15 minutter. smiley

    Summa summarum: Har vi gjort noget anderledes end Søren ville gøre, og det han ville gøre - ville det tage mere end en time, og ville man kunne konkludere noget endegyldigt ud fra det?
    Om listen er 2, 10, 40 eller 170 punkter lang, er komplet irrelevant i den her sammenhæng...

    Come on... Hvis jeg havde en 50 øre for hver gang en eller anden anonym forum k***e havde sagt "du kunne have fået min hjælp billigt men nu er det for sent", så ville jeg være en rigere mand end jeg er idag. smiley smiley smiley


  • #228   30. dec 2013 Jakob. Vis du ikke ved hvad en auto el-teknikker eller kald det auto-elektriker er så er du helt sikker ikke mekanikere! Og udover det har en dyse en ohm's værdig og vis du ikke kan måle det med et multimeter så brudt du find ud af at bruge det. Og her her du så forskellen på en mekanikker og en auto-eltriknikere som måle delene igennem og ikke bare sætter nyt på og lytter til hvad den siger der er galt og udskifter delen og sige hmm det hjælp ikke vi prøver den næste del for kunden betaler. Lige som en auto-el ikke laver bremser og renovere motor det er der mekanikere til.

    Sajmon. Må da sige du er en modig mand du også begynder med folk's udsende nu du får åbenbart aldrig nok.


  • #229   30. dec 2013 Sajmon..... oplever du tit, at folk ikke er begavede nok til at forstå dig ? og føler du dig ofte misforstået ?



  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #230   30. dec 2013 Prøv at fokusere på mere end 5 ord ad gangen... Det er ikke svært... smiley

  • #231   30. dec 2013 And the story never ends...................

  • #232   30. dec 2013 Tror blot at du skal koncentrerer dig om din retorik, for så ville du få det meget nemmere med dine omgivelser.

  • #233   30. dec 2013 Ole for fanden - du må ikke bruge de der svære ord - manden fatter dem jo ikke..

  • #234   30. dec 2013 smiley

  • #235   30. dec 2013 Der er sgu da vist brug for et gruppekram! Tænk lige hvor mange mcer der kunne have fået stillet diagnosen på al den tid der er brugt på indlæg....

    Og den der RFS 525 har altså en dekomp der ikke virker. Når den tørner fint uden tændrør vil den også tørne fint med en velfungerende dekomp.
    Jeg vil æde en gammel sok, hvis jeg ikke har ret! Og det tog mig 5 min online! Enhver der ikke kan det er idiot! smiley aarggh, jeg kunne ikke lade være, only joking!

    Nogle her tror man kan diagnosticere på max en time, andre tror ikke man altid kan, og hvad så? Ikke noget at ryge gennem taget over.

    Gruppekram og godt nytår til alle! Nu vil jeg gå ud og rydde op i værkstedet, og det kan jeg helt sikkert IKKE gøre på en time smiley


  • #236   30. dec 2013 Jesper - det med værkstedet skal du ikke være ked af - det kan jeg med garanti heller ikke. smiley

  • #238   30. dec 2013 martin! har aldrig hørt om det, og jeg er faktisk mekaniker, der er noget i dag der hedder auto teknolog (fejlfinding/ reprationsdelen er rent software mæssigt) eller auto tekniker, ved ikke om auto eletricker uddannelse ikke findes mere, kan i hvertilfælde ikke finde den,
    det er osse ligemeget, men forstår stadig ikke hvad det er du vil med den modstandmåling på dysen? hvad kan du bruge den til? når modstanden er korrekt og dysen stadig er delvis/defekt? derimod monter en tester om du kan se alle parameter du kan enda osse se hvor meget motorstyringen kompencere for en delvis defekt dyse på f.eks "short term fuel trim"


  • #239   30. dec 2013 johan P. det er fanme osse en lækker tilføjelse, skal du tage den på euc nord i frederikshavn? hvordan er det det forgår, 8 uger fordelt på 2 år?

  • #240   30. dec 2013 Det jeg bruger den til er at se om den er i live som den skal være en ting er hvad styring siger en anden ting er virkelighed og det forholder sig tit i dag at den siger en ting men fakta en en anden. Den ku også sige at dyssen er defækt, så skifter mekanikker den bare men det tager 2 sek at tage et tjek om det passer det kan lige så nemt være en ledning stik. Ved også godt selv om den måler hvad den skal kan den jo godt sprøjte af h til.

    Det er også tit i dag at mange nye mekaniker ikke kan en dyt vis de ikke kan sætte tester til og den kan fortælle fejlen så de på røven. Har aldrig grinet så meget da en kunde kom med sin gamle BMW for han hade været på værksted da den gik af røv og hade fået at hvide det var motorstyringen der var defækt som kostet 15000.- for de ku ikke snak med den. Men de ku jeg godt forstå da den var så gammel at den ikke er til at snakke med men jo ikke fordi den var defækt ha ha ha, den rør lige i rullefælt af med låget på luftmasse måler og rettet blandning og bum så kørt den som nye og manden var glad, og slap med en times abj på regningen smiley


  • #241   31. dec 2013 nu syntes jeg du generalisere ret meget du ved vidst ikke helt hvad der forgår på moderne mærkeværksteder. men ja der findes nogle tumper rundt omkring,
    justere blandingen på luftmassemåleren argh, den må du vidst lidt længere ud på landet med?


  • #242   31. dec 2013 Hehe............

  • #244   31. dec 2013 der kan du se jakob ikke alt mekaniker er klar over så har du lige lært et nyt trik at man faktis kan justere blandning på en gammel bmw luft masse måler smiley så ikke alt mekanikker er klar over andet end udskifte delen smiley
    elles kan vi væde en gang basser he he
    men det forholder sig sådan på de gamle bmwer sider den store luftmassemåler i venstre side hvor den er lavet i alu med et sort plastig låg som er limmet fast det brækker forsigtigt af. selve indmaden består faktis af det der minder om et potensiometer og klappen i indsuget der regulere potensiometer og det kan man korrigere for og det er at fortrække bilen så i rullefælt med en måler i røven så man kan se blandingen i drift bum færdig så limer man bare lige låget på med en gang af det silicone pakning.
    så tror ikke jeg generalisere så meget der er bare mere hviden hos auto-elektrikkere elles ville det jo også være spild at man kan snub det fag så ku man jo lige så godt blive ved mekanikkeren vis der ikke var en fordel ved det elektrikste iforhold til mekanikker smiley


  • #246   31. dec 2013 91,

    Er der ikke også noget med at idag hedder uddanelsen vel næsten ikke engang mekaniker længere?. Synes jeg så noget om på et tidspunkt, men kan så ske at man har lagt den ind i mekanikeren igen og så lavet nogle af lektionerne om.


  • #248   31. dec 2013 må indrømme jeg ved ikke en skid en gamle bmw llm'er,
    men det forklare jo osse du vil blive ved med og bruge dit multimeter,
    hvis du roder i biler der er mere end 20 år gamle.
    der er jo nærmest ikke et eletrisk komponent der der sidder på moderne biler som osse sad der for 20 år siden.


  • #249   31. dec 2013 danger dane:
    mekaniker uddannelsen i dag har faktisk mere focus på fejlfinding på elkomponenter end mekanisk repration.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #250   31. dec 2013 De fleste elektroniske komponenter som sidder på biler i dag, er enten tilføjelser som basis for luksus, som ikke var udtænkt dengang, eller blot erstatninger for noget mekanisk.

  • #251   31. dec 2013 tror ikke jeg skal hvidere fordi vi også lave gamle bilen den er der stadig mange folk der har dem, vil sige det kraver erfaring at lave gamle biler i dag for dem er der nok ikke mange ny udlærte der har kendskab til når det ikke kan find et sted at sætte ders tester i så de på barbund groftsagt.
    og ved godt at man ikke kan bruge multimeter på alt men det vi snakkert om duer den gangske fint så fordi du prøver at venne den om til noget andet nu er vel fordi det er det enste du også kan være med på at sætte stikkert i bilen som alle andre mekanikker også kan og udlæsse fejlkoder men det kan alle find ud af det er der ingen kunskab i også skifte hvad der står på skørmen, (resavedeles udskifter sku det job hede)

    godt nytterår smiley


Kommentér på:
Mekaniker opgiver

Annonce