{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.395 visninger | Oprettet:

Sajmon ™
Sajmon ™ Hjælpe-administrator

Online Tilmeldt:
7. mar 2004
Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.656

Drosling af MC. {{forumTopicSubject}}

Nedenstående er egentlig Brians fortjeneste, men han havde oprettet en annonce med teksten.

http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbruger.asp?userID=4659

De yngste kører ofte med droslingskit, eller gør de?

De yngste må kun føre motorcykler med maksimalt 34 hk. Mindre hvis maskinen er meget let. Desværre snyder flere med droslingen, men det kan få fatale konsekvenser.

At fjerne droslinger er en mindre indgreb, hvorfor flere unge fjerner den, for at få fart i maskineriet. Når droslingen er fjernet, er maskinen en fuld-effekt motorcykel, hvorfor de unges førerbevis ikke mere er dækkende.

Mange unge tror fejlagtigt at denne brydning af loven kun kan koste en bøde. Det er også sandt hvis man ikke er impliceret i ulykker, og kun standses i politiets rutinetjek.

Ved ulykke kan det gå helt galt. Invaliderer eller dræber en ung med lille MC-kørekort, kørende på en motorcykel med mere end 34 hk, kan regningen blive astronomisk. Forsikringen betaler sandsynligvis i første omgang, men så sendes regningen videre. Forsikringen kalder det regress.

Føres stor motorcykel uden gyldigt kørekort, gælder forsikringen nemlig ikke. Dette er eksakt så slemt som helt at køre uden kort, eller køre beruset. Føreren har nemlig intet at gøre på den store maskine.

Er man involveret i uhelt med personskalde, er det ikke unormalt at politiet bringer motorcyklen til undersøgelse. Opdages den manglende drosling og de manglende store A kørekort, falder hammeren.

Informationen kommer efter netop endt samtale med forsikring og Århus politi.

Tænk over det før fjernelse af drosling. Et er sikkert, kan forsikringen slippe for betaling, gør de det

http://magacin.dk/motorcykler/artikler/vis.php?elementID=1262


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Drosling af MC.
  • #1   27. apr 2010
    Her er uddrag af en bog som Jes Christiansen fra forsikringsoplysningen har skrevet.

    http://books.google.dk/books?id=Zkiyul-HheUC&pg=PA133&dq=ansvarsforsikring+regres&ei=lSHXS-KABZniyQTtptnzBw&cd=1#v=onepage&q=ansvarsforsikring%20regres&f=false

    Kig på side 133 under regres.
    Man kan kun se den en gang, det er vist meningen at man skal købe bogen.

    Men den viser at ovennævnte artikel i Magacin ikke har fået fat i facts.


  • #2   27. apr 2010 Kommer det ikke meget an på situationen? Hvis jeg må komme med eksempler: ..

    En med lille kørekort, der tæsker rundt på en ZX6R med +100 heste og kører som en rådden arm.. Ender så i en ulykke, og dræber en.

    Ja, han skal stå til problemer.

    Men hvad så med en som mig?

    Jeg er en med lille kørekort, men har en veteranmotorcykel fra 1975, der på papiret DENGANG havde 37hk. Jeg har selv spurgt en bekendt der er betjent, og fra hans synsvinkel ville han være ret ligeglad hvis han stoppede en og så det(Chancen for at de tjekker det er også meget lille)..

    Fra det forsikringsmæssige synspunkt er de vel røvligeglade - men ja.. Synes det er åndsvagt at jeg skal drosle en maskine og få den synet, når den 100% ikke har over 34hk den dag idag..


  • #3   27. apr 2010 Og .. Hvis en motorcykel er involveret i en skadesulykke, så er den jo højst sandsynligt ret smadret. Hvordan faen' tester de så lige hvor mange hk den har, hvis den er gennempryglet ..

  • #4   27. apr 2010 Christian L

    De tager den ind til syn, og ser de at der mangler en droslingsindsats falder hammeren. Du skal køre åndssvagt råddent hvis du flår indsugningen af din cykel, så droslingen falder ud.

    Jeg har selv en bekendt som har en Suzuki T500 med 47 hk... i 1971!!! Antal hk er jo også drastisk faldet dagen i dag på den cykel.. Det er tåbeligt. Der burde være veteranregler for dem som vil køre på gamle cykler.


    Men har jeg læst rigtigt hvis at:

    Case:

    Min kammerat kører på sin 40 år gamle mc med 45-50 km/t i byen og der så hopper en unge ud foran motorcyklen og han slår barnet ihjel. Ansvarsforsikringen betaler, men da der ikke er tale om uagtsom kørsel, så skal han ikke betale tilbage til forsikringsselskabet?


  • #5   27. apr 2010 Daniel N

    Hvis jeg var den "case", ville jeg få blive bønnet, fordi min mc i 1975 havde 37hk? dvs 3 for meget.. Jeg tvivler altså lidt. Jeg kan jo bevise, at den ikke har over 34 idag, hvis den bliver rullet. Det er vel det nuværende det tæller, frem for noget, der er 35 år gammelt? Selvfølgelig gisninger jeg kommer med her, men det virker da logisk!


  • #6   27. apr 2010 "Min kammerat kører på sin 40 år gamle mc med 45-50 km/t i byen og der så hopper en unge ud foran motorcyklen og han slår barnet ihjel. Ansvarsforsikringen betaler, men da der ikke er tale om uagtsom kørsel, så skal han ikke betale tilbage til forsikringsselskabet?"

    Det er rigtigt.
    Bortset fra formuleringen:
    men da der ikke er tale om "grov hensynsløs" kørsel, så skal han ikke betale tilbage til forsikringsselskabet?


  • #7   27. apr 2010 @Christian.

    Lovkravet er 34 heste.
    Om den har det på grund af drosling eller slid og ælde, kan vel være et fedt.
    Jeg har ledt højt og lavt på nettet, for at finde formelle krav til dokumentation for HK, men har ikke kunne finde noget.

    Og du vil aldrig kunne blive dømt for at køre på en MC med over 34 HK, hvis den ikke har over 34 HK.
    Du vil højst få en bon for ikke at have papirene i orden (hvis der altså er krav til papirer)


  • #8   27. apr 2010 Steffen

    Præcis sådan jeg tænkte.. Hvis jeg,uheldigvis, bliver tjekket, så kan de se at den her 37hk på papiret - men de har vel logisk sans til at tænke sig frem til, at den ikke har det mere. Så bliver jeg vel bare venligst bedt om at få den rullet til under 34..? og en lille plovmand i bøde, eller sådan.


  • #9   27. apr 2010
    Ja, noget i den stil.


Kommentér på:
Drosling af MC.

Annonce