{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
24.393 visninger | Oprettet:

Svejsning i aluminium? {{forumTopicSubject}}

Jeg har mig en MIG 175 og er efterhånden ved at være god til at svejse i jern.
Problemet er at ikke alt er lavet af jern.
Har købt en rulle aluminiumstråd, så jeg har materialerne til det.
Jeg har øvet mig lidt ved at svejse et gammelt stempel på en gammelt smadret motorblok. Gav ingen mening, men for at øve mig. Syntes det var meget klat svejsning, og det holdt ikke til en skid. Det er faktisk lidt som at starte forfra med at lære. Jeg skal så bare gerne ha svejst noget pænt her i weekenden, så hvis nogen lige kunne forklare mig hvordan man svejser i aluminium ville det være fedt smiley

Go' røv og go' weekend bikere smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Svejsning i aluminium?
  • #1   27. nov 2009 er ikke sikker, men skal man ikke skifte til en anden gas ?
    og hvis det er sprøjte-støbt (ikke smedet) stempel er det vist svært at svejse på....
    Jeg er ikke sikker i mig sag og vil følge tråden nøje, kan jo være men lære noget nyt her....
    god weekend.

    mvh JJ


  • #2   27. nov 2009 Hej Christian
    uha uha det er ikke bare sådan at svejse aluminium og da slet ikke et stempel da det er en special legering .motorblok er jo også støbe alu.
    men først og fremmest skal du sørge for at oxidhinden dvs oxideringen på aluen er slebet af og gerne tørret af med sprit .(dvs, du enten sliber eller bruger en ren stålbørste til hinden) så kan du gå igang dog skal du have argon eller en egnet blandgas specielt til alu . din trådføring må ikke stå for stramt og tråden skal løbe let igennem trådlederen. det var bare lidt af det men prøv dig frem. held og lykke med det.


  • #3   27. nov 2009 erik J
    Okay, så min CO2 flaske duer ikke til aluminium svejsning?


  • #4   27. nov 2009 nej det skal være argon.. feks. og når du vil mag (co2) svejse i alu blir din svejsning typisk også sort og tilsodet hvilket man så børster af. skal du lave rigtig fin alusvejsning til din mc er det ""nemmere"" med en tig-svejser med mindre du har en magsvejser til 50.000kr. men normalt kan man da godt lave en rimelig industri svejsning med en alm co2èr

  • #5   27. nov 2009 Det er et stykke alu der er knækket af blokken på min ktm comet i årenes løb. Nu hvor jeg er igang med at resturere den, skal alt jo gerne syne nyt. Så jeg må finde en argon flaske eller en med en TIG svejser så smiley

  • #6   27. nov 2009 Hej igen
    som mikael W skriver bliver svejsningen sort på overfladen men det giver også bindingsfejl inde i svejsesømmen . jeg har lavet udmærkede alu svejsninger med en almindelig migatronic 250 . med en special blandgas ( der findes mange typer alt efter leverandøren )
    men TIg er selvfølgelig at foretrække især hvis den er med puls og frekvensomformer. HOLD HOLD det udviklede sig .
    men som sagt prøv dig frem på noget der ikke skal bruges


  • #7   27. nov 2009 nå du nåede lige at skrive
    ja det nemmeste er hvis du kan finde en med tig svejser
    argon er også ret dyr


  • #8   27. nov 2009 Okay. Det smarteste er selvfølgelig hvis jeg finder en TIG svejser til fornuftig pris. Hvad er en fornuftig pris på en udemærket TIG svejser?
    Ellers må jeg se om hende pigen jeg har lidt kørende med evt. har en argon flaske eller en hel TIG svejser med hele lortet smiley


  • #9   27. nov 2009 Jeg har kigget lidt på priserne. 1000 kr. for 5 kg flaske og 2000 for en 10 kg flaske. Det var lig' godt grove!

  • #10   27. nov 2009 De tager gas på dig....
    ..Bada bing! HAHAHAHAHA!
    Kunne ikke lade være smiley


  • #11   27. nov 2009 Du skal også være opmærksom på at støbt alu indeholder magnesium. Du kan derfor ikke bruge hvilken som helst tråd til tilsats. Det bedste er at knække lidt af blokken af et ligegyldigt sted, og tig'e tingene sammen, ellers risikere du at svejsningen bare brækker af.
    HUSK at tingene skal være PINELIGT rene, hvis du går en halv time, er det forfra med at pusse og gøre rent, ellers holder det bare ikke.
    Det er hvad jeg har erfaret fra div. fusk med at svejse motordele sammen.


  • #12   28. nov 2009 Du skal bruge argon; du skal ligge på flow imellem 7-11 l/min helst målt på dysen, afhængigt af hvilken dysekop du har på kan dit stikout på wolfram elektroden mellem 7-12mm. over 7mm er det betinget at en storm kop.
    det letteste er at du sikrer dig at dit tig har en ac/dc funktion dva den kan veksle mellem jævn spænding og veksel spænding, jævn til "jern" veksel til alu
    som kris skriver er afresning med sprit og en børste nødvendigt.
    ved mange automatisere processer er der idag en mindre nødvendighed af at rengøre materialer ved feks at bruge blandgas; anden legering af tråd etc.
    så hvis det er fusk! så sørg for det er rent fusk smiley

    mvh jesper

    ps endelig spørg hvis du har flere spørgsmål


  • #13   28. nov 2009 agent Orange
    Har lige et spørgsmål ang tig
    Kan man bruge blandgas til at tig svejse i alm stål, eller SKAL det være argon ?


  • #14   28. nov 2009 tig svejsning bruger en inaktiv gas(argon) der beskytter smeltebadet mod ilt udefra, hvor co2svejseværk bruger en aktiv gas der blander sig med svejsningen

  • #16   28. nov 2009 palle K

    nogle højere legerede materialer kan godt svejses med bland gas , men som hovederegel er argon rigeligt! blandgassen er som regel ikke billigere.
    hvis vi skal dybere skal jeg vide lidt om materiale spcifikation på grund materialet og evt tilsats materiale.

    mvh jesper


  • #17   28. nov 2009 Tak for hjælpen allesammen smiley
    Jeg må ud at bruge penge smiley


  • #18   10. apr 2010 Hej alle sammen
    Det er dejligt at se så mange besvarelser der kommer på spørgsmålene herinde.
    Men det ville være bedre at de besvarelser der også kommer, var noget man ikke bare har hørt og læst sig til. Mange svar svare desværre til at jeg kørte over for rødt lys, det gik godt. Men der for er det jo ikke sikkert at alle andre er lige så heldige.
    Jeg ville ønske at dem der kommer med gode råd, også tænker på at dem, der så prøver. Også er dem der kommer til at betale prisen når det går galt.
    Jeg ser reparationer til dagligt, hvor man har prøvet efter bedste evne selv at svejse det. Det svare til at spille Rusisk roulette. Hvordan kan man lave en forsvarlig svejsning når man ikke kender legeringen på det der skal svejses. Der er jo nok en grund at der faktisk er udviklet en svejsetråd til hver legering.
    De færreste har slet ikke sat sig ind i hvad der findes på markedet af reparations-svejse tråde.
    Reparationssvejse trådene er jo udviklet til et helt andet formål en produktionssvejsetråde.
    Har i spørgsmål er i velkommen til at skrive.
    Mvh. Allan L
    allan@absvejs.dk


  • #19   10. apr 2010 Hvor i landet bor du Allan?

  • #20   11. apr 2010 Hej Christian H
    Jeg bor i århus


  • #21   12. apr 2010 Satans.
    Well, jeg håber at jeg kan lære noget på smedeuddannelsen, så at jeg kan få svejset min Hamlet ordentligt smiley


  • #22   12. apr 2010 Hej Christian H

    Du spørger omkring hvilke muligheder der er for at svejse i aluminium.

    Svejse metoder.:
    Elektrodesvejsning.:
    Bruges kun der hvor man ikke har andre muligheder, Feks. skibe eller toppen af en silo, kort sagt hvor det er for besværligt at transpoterer andre svejsemaskiner. Elektroderne er ikke nemme at svejse med.

    Gas og Ilt eller propan svejsning.:
    Hvor materialet er meget tyndt eller hvor der er meget zink i legeringen.
    Er perfekt til at reparerer huller i alu kølere. og alu rør.
    Kan bruges til at reparerer alu. hvor emnet kan tåle varmen.
    Se Lodning af Aluminium: http://video.yahoo.com/watch/4561300

    Tig. svejsnin. AC.
    Er perfekt til næsten alle former for reparation, undtagen sprøjtestøbte legeringer hvor der er et højt zinkindehold.

    Co2 svejsning.; (MIG)
    Bruges til aluminium med en alu tråd og en argon gas. Det du ikke at købe gas og tråd til de små hobby svejser, der fungere det ikke særlig godt.
    Bruges for det meste til produktionssvejsning.


    Du kan lære og svejse men desværre er der ikke nogen udannelse inden for smede eller ingenørene der er målrettet reparationssvejsning.

    Når du står med problemet, Så vil jeg gerne hjælpe dig, men så skal du skrive dit tlf. nr eller e-mail adresse.

    Jeg er blevet bet om ikke at skrive under med min e-mail adresse da de opfatter det som reklame.

    Mvh. Allan L

    Ps. Jeg synte bare det var bedre, at folk kunne se hvem jeg var, på grund af troværdigheden. Men det virker åbentbart stik modsat.




  • #23   13. apr 2010 Allan L
    Jeg vil selvfølgelig helst selv lære at blive mestersvejser, men kunne uden tvivl være at du kunne lære mig noget.
    Det i linket ligner noget man burde anskaffe sig. Ser da ud til at holde, og hvem ville ikke gerne lære at svejse i aluminium? Det svage lortemetal går jo i stykker hele tiden smiley


  • #24   13. apr 2010 Hej Christian H
    Du er altid velkommen til at kontakte mig når du har nogle spørgsmål omkring svejsning.

    Mvh Allan L


  • #25   14. apr 2010 Det vil jeg gøre så smiley

Kommentér på:
Svejsning i aluminium?

Annonce