{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.827 visninger | Oprettet:

Skiftning af toppakning ??? {{forumTopicSubject}}

Go morgen og go påske MCG

Jeg har lige lagt mærke til at den ene side af motoren på min XJ900 1995, er godt smurt ind i hvad jeg synes ligner olie, (Kun foran ved 2 af de 4 cylindre), og det starter lige under toppakningen, så med min meget beskedne mekanikerviden, vil jeg tror den måske skal skiftes ???

Men hvor meget vil det koste ved en mekaniker, autoriseret vel at mærke. med arbejdsløn og dele sådan cirka ??

På forhånd tak


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Skiftning af toppakning ???
  • #1   6. apr 2012 For en der har styr på det 4-8t

  • #2   6. apr 2012 Motoren lyder helt helt fint og cyklen kører også som den skal, så skal jeg bare gå ud fra det er pga alder at toppakningen er lidt utæt (maskinen er jo snart 20 år gammel) ???

    Og når man skifter toppakning justeres ventilerne så bagefter ??


  • #3   6. apr 2012 det er en ret simpel reperation da motoren er luftkølet og samtidig er nem at komme til smiley

  • #4   6. apr 2012 Ja ventiler stilles bagefter.

  • #5   6. apr 2012 tror ik der skal bruges mere end 4 timer = 2000kr med det hele

  • #6   6. apr 2012 Du kan da lige starte med at rense motoren ordentlig af - og så køre en tur. Så er du helt sikker på - hvorfra olien kommer...

  • #7   6. apr 2012 Kan også se der er lidt kondens/vand i olien, men jeg kører så MANGE småturer, har lige været ude og gi den lidt omdrejninger, men det er sgu svært at se når det regner kommer der også vand op. men synes ikke den har brugt olie

  • #8   6. apr 2012 Kondensvand i olien.......skifter du ikke olie hvert år ??

    det er ikke ret svært at skifte toppakning på en luftkølet xj. det eneste man skal have styr på er at knastakslerne skal sidde rigtigt når den samles.hvis du selv flår tank og kåbe af. kender du så ikke en der kan være behjælpelig de 1.5 time det max tager at ordne resten .

    men er du 100% sikker på at det er toppakningen der sveder og ikke pakningen ved knast dækslet ?


  • #9   6. apr 2012 Der sidder sikkert også nogle o-ringe sammen med toppakningen der tætner olie kanalerne i denne samling. Det kan også være dem der er trætte. Så husk at have alle pakninger købt og klar ;o)

  • #10   6. apr 2012 Du kan da lige rengøre området, og efterfølgende køre en god tur på den. Når den så sviner med olie igen, så tag et billede af det og smid det her ind på mcgalleri, så er det lettere for folk at hjælpe med at finde ud af, hvor olien kommer fra.

  • #11   6. apr 2012 Ja tør olien af, kør den til sæsson afslutning, og så har du alletiders vinterprojekt, i selvskab med haynes:D

  • #12   6. apr 2012 Vil du venligst prøve at forklare Lars H smiley

    Brian S jo har lige skiftet både motor Olie, plus filter, og kardan olie for 1 måned siden


  • #13   6. apr 2012 Det ser ikke ud til det kommer fra dækslet ved knastakslerne, men længere nede fra

  • #15   6. apr 2012 @lars h.

    Der kan sagtens svedes olie mellem cyl og top. da alt olie til toppen render i kanaler gennem begge dele.

    Og skiller man det ad skifter man selvfølgelig både pakning og evt oringe ( uden at lægge hovedet på blokken så tror jeg at der kun er en pakning på en xj)

    // Brian


  • #16   6. apr 2012 HH Du var hurtigst :-))

  • #17   6. apr 2012 Når du selv kan skifte olie og filter, så tror jeg sq også sagtens du kan skifte en toppakning, så længe man har en manual, så går det sq ikke helt galt.
    Og hvis du ikke selv kan samle det igen, så spare du stadig arbejdsløn på et værksted, fordi dyret er skilt af smiley


  • #18   6. apr 2012 Køb en Haynes bog, eller endnu bedre, få fat i den originale værkstedsbog til din cykel. Jeg har værkstedsbogen til min lille Honda og takket være den har jeg nu kunne stille min udstødningsventil rigtigt, samt måle den igennem og finde ud af at den var død. Ventilmotor skiftet og indstillet og så gik den fra 95kmt til 130kmt og klart bedre optræk.
    Et lille trick fra tandremmen på biler, der tager du en hvid dæktusch og tegner på kæden, blokken og tandhjulene, så kan du meget bedre huske hvor de stod.


  • #19   6. apr 2012 Kunne være rart at lave selv, er dog bare nervøs for der er et eller andet jeg ikke får stillet korrekt såsom ventiler, knaster eller lign. som gør jeg ødelægger motoren smiley

    Jeg må nu prøve at følge med i om den fortsætter med at svede eller om det var noget gammel olie der sad der


  • #20   6. apr 2012 Ventilerne behøver du ikke at røre ved, de bliver siddende i topstykket smiley

    det eneste du skal bekymre dig om er knastakslernes placering. og da der er mærker på dem er det ikke så svært.

    jeg har nogle gange kombineret disse mærker med nogle lavet med dæktusch og et par strips i knastkæden ( i det tomme led så tæt på knasten som muligt. så kan det ikke gå galt smiley

    men som tidligere sagt. søg med lys og lygte efter en haynes manual eller endnu bedre den fra værkstedet . med sådan en kan man alt :-))


  • #21   6. apr 2012 self kan man stille knasten forkert, men hvis man kører motoren rundt med en nøgle på krumtappen, og mærker efter modstand, så sker der ikke noget, hvis man kommer til at "dunke" ind i ventilerne.
    Er først hvis du bare kører den rundt med starteren, så er der nok power til at bøje dem, så derfor kører man lige et par rundter med en nøgle, inden man begynder at starte smiley


  • #22   6. apr 2012 Søren hvis du lige har skiftet olie på dyret, har du så kommet til at fylde for meget på? Det kan sagtens finde vej ud, worst case er en ødelagt pakning, men det er nu ikke sikkert.. Prøv tør det væk og se om der overhovedet kommer mere?

  • #23   7. apr 2012 Før du gør andet, så gør den lige ren og vær sikker på, hvor det kommer fra.

    Sveder du olie ud gennem toppakningen, skulle du også tabe væsentlig kompression. Jeg vi næsten vædde på, at det kommer under ventildækselet, og så bare efterhånden siver ned.

    Det er velkendt på en del MC-er, og det er noget af det mange værksteder tjener nemme penge på:-)

    Jonas har faktisk også et godt forslag lige ovenover:-)


Kommentér på:
Skiftning af toppakning ???

Annonce